Het Doorgeefstokje van oktober 2022: Kendra

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Het Doorgeefstokje van oktober 2022: Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-22 17:51

* Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

We hebben even een maandje zonder het stokje moeten doen maar hier is hij dan toch. :D Bedankt dat je het stokje wilde overnemen Kendra!

Afbeelding
Foto: privébezit Kendra

Waarom heb je je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt?
Ik ben meer dan 20 jaar geleden op Bokt gekomen, net als veel anderen overgestapt van het forum van Horses. Het was de tijd dat wij de paarden aan huis kregen. Ik had jaren in pension gestaan en was soms best alleen en onzeker. Bokt hielp (soms ook van de regen in de drup maar oké) vaak.

Wat is het eerste bericht dat je hebt geplaatst op Bokt?
Op 11 december 2001 schreef ik:

Kendra schreef:
Tja, het ligt er maar aan wat je wedstrijdniveau noemt. Een paard dat goed in conditie is en netjes aangereden kan wel een B-proefje rijden. Het ligt ook aan je paard natuurlijk, ik 'dressuur' meestal niet meer dan drie keer in de week, dan nog een keer longeren en verder lekker buiten rijden. Springen is natuurlijk wel wat zwaarder, maar ook dat moet je natuurlijk oefenen, dus dan merk je toch ook of je paard het aankan?

Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?
Niet beschamend, wel wat schooljuffrouw-achtig.

Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Ik ben geen super fanatieke Bokker, maar als er een veulen komt kun je me zeker vinden in de dikke-buiken-topics. Daardoor helaas vorig jaar ook in ‘Over de Regenboog’. Vroeger was ik ook veel in rijtechnische topics te vinden, maar de laatste jaren vooral in rubrieken over verzorging, paardenwelzijn en medisch. Passend bij de fase van het bestaan zullen we maar zeggen. En ik weet nog dat ik in de eerste jaren ooit het langste topic van het jaar had, dat was toen iets van 23 pagina’s.

Wat betekent Bokt voor jou?
Via Bokt zwerf je door de hele paardenwereld van paardenhouderij, sport, fokkerij, dierenwelzijn, handel, klachten en kwalen. Zeker in de eerste jaren heb ik via Bokt lesgevers, opfokadressen, fysiotherapeuten, lotgenoten en (medische) adviezen gevonden en gedeeld. En ook kennisgemaakt met een aantal leuke mensen waar ik ook in het echt contact mee heb. En op een regenachtige vakantiedag blijft Bokt (met een stevig reltopic ) een aangenaam tijdverdrijf.

Hoe belangrijk zijn paarden voor jou?
Best belangrijk! Ze bezorgen me hoofdbrekens maar maken me ook heel blij. M’n geld gaat er aan op maar ik krijg er gelukkig ook veel voor terug. We hebben de paarden aan huis en dat heeft veel praktische consequenties. We rijden, fokken, fokken op, doen al het stalwerk zelf. Ik kan er eindeloos over praten, lezen en leren - en ons favoriete uitje is 3 dagen Hengstenkeuring van het KWPN in Den Bosch.

Afbeelding
Foto: privébezit Kendra

Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
Wel ongeveer zoals het nu is. Ik ben gewend mijn dromen na te jagen en ze waar te maken, maar vergeet dan wel eens dat er maar 24 uren in een dag zitten en twaalf maanden in een jaar. Dus achteraf was af en toe wat meer rust en pas op de plaats misschien wel verstandiger geweest.

Jij bent een fokker toch? Waarom ben je gaan fokken en met wat voor ras fok je?
Wij fokken inderdaad al bijna 25 jaar – vooral KWPN springpaarden, maar we hebben ook Groningers gehad (net weer eentje gekocht overigens, en ja, het is een merrie ). Natuurlijk hopen we ooit een supertopper te fokken, maar ik vind veulentjes gewoon erg leuk. Ik beschouw het nog steeds als een hele mooie taak om ze op te laten groeien.

Aan welke Bokker wil jij 10 vragen stellen?
DuoPenotti

Welke vraag zou je zelf aan deze Bokker willen stellen?
Jij hebt ook al heel lang paarden. Wat is volgens jou de grootste verandering als je jouw begintijd vergelijkt met de huidige tijd?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 19:34

Leuk Kendra!
Ik moest erg lachen om je ‘stevig reltopic’-vermaak als tijdverdrijf. _O-

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

betadine

Re: Het Doorgeefstokje van oktober 2022: Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:05

Blij om terug het doorgeefstokje te kunnen lezen.

Leuk stuk Kendra, wij komen elkaar wel nog tegen in de fokkerijtopics of veulentopics :)

uva uvam vivendo varia fit

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 07:07

Leuk stukje Kendra, je naam is zo bekend voor me en eigenlijk weet ik heel weinig over je. Hoeveel paarden hebben jullie nu? en hoeveel veulens gemiddeld per jaar?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:39

Elisa2 schreef:
Leuk stukje Kendra, je naam is zo bekend voor me en eigenlijk weet ik heel weinig over je. Hoeveel paarden hebben jullie nu? en hoeveel veulens gemiddeld per jaar?

Same here, volgens mij wonen we ook bij elkaar in de buurt :) .
Op dit moment staan er hier 5 op stal waarvan 3 van onszelf en 2 van onze 'stalruiter' (die hier al 20 jaar staat met haar paard(en)), waarvan 1 door ons gefokt. Dan nog 2 twentermerries, die zijn ingeschaard op de klei en komen van de winter weer thuis. En een 2jarige hengst bij Equus in de opfok...
Wij fokken meestal 1 of 2 veulens per jaar. Dit jaar even niet maar volgend jaar weer eentje op komst.
Dus best wel veel. We proberen al jaren wat te minderen, maar dat lukt slecht ;) ...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 08:57

Haha begrijpelijk, dat zijn er inderdaad best veel..maar het is zo leuk he. Fijn dat jullie een "stalruiter" hebben, brengt die jullie paarden ook uit of leidt ze ze op?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 21:29

Suzanne F. schreef:
Leuk Kendra!
Ik moest erg lachen om je ‘stevig reltopic’-vermaak als tijdverdrijf. _O-

Suzanne, ik had precies hetzelfde. Heerlijk. Leuk verhaal!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie