Twee paarden overleden na aanrijding

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Nieuwsredactie

Twee paarden overleden na aanrijding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-22 17:18

Equnews
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: © FEI Photos

Vlakbij Den Helder zijn woensdagmiddag twee paarden omgekomen na een aanrijding met een bestelbus. Bij het verkeersongeval waren meerdere paarden betrokken, en een ruiter is ernstig gewond afgevoerd naar het ziekenhuis. Door een nog onbekende oorzaak sloeg de groep paarden op hol, waarna ze in botsing zijn gekomen met de bestelwagen.

Het zware ongeval gebeurde omstreeks 16:15 uur aan de Nieuweweg, tussen Den Helder en Julianadorp. Door onbekende oorzaak werden twee paarden van de op hol geslagen groep aangereden door een bestelbus, die daarna tegen een paal op de weg botste.

Twee paarden waren zo ernstig gewond dat ze moesten worden afgemaakt. Ook een betrokken persoon, volgens getuigen de ruiter die op één van de paarden zat, is zwaargewond naar het ziekenhuis overgebracht met een traumahelikopter.

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.

BigOne

Re: Twee paarden overleden na aanrijding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 17:21

Wat een nare traumatische gebeurtenis, voor ruiter, paarden en zeker de chauffeur. Beterschap voor de ruiter.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 17:22

Ik krijg echt de rillingen van dit ongeluk, heel veel sterkte voor alle betrokkenen.

Help my naar de finale van de Hollands Got Horsemanship wedstrijd! Stem via deze link https://mycompass.horse/home/nl-nl/mark ... en-van-sea
Sociale media:
Tiktok: Priscilla_otto
Insta: Priscilla_otto
YT:Seaside Horse Adventures
FB: Seaside Horse Adventures
Lessen of vragen over vrijheidsdressuur mail dan naar: seasidehorseadventure@gmail.com

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 17:31

Gruwelijk, wat een nachtmerrie.
Heel veel sterkte voor de betrokkenen Y;(

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 19:19

Vreselijk ongeluk.. echt afschuwelijk!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:05

Oh jemig…wat een nachtmerrie. Veel sterkte aan alle betrokkenen. Hopelijk herstelt de gewonde ruiter goed

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:58

Zo, neergeschoten nog wel. Dan moesten ze echt snel een einde aan het lijden maken denk ik?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 21:07

Jeetje wat een naar ongeluk en wat traumatiserend voor al die mensen en paarden ook.
Dat wist ik ook niet dat politie een paard mag afschieten. Misschien wordt men dit aangeleerd bv ook met bv een ontsnapt dier wat gevaar oplevert, maar zie dat dan maar te doen. Vreselijk dit!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 21:16

Century schreef:
Zo, neergeschoten nog wel. Dan moesten ze echt snel een einde aan het lijden maken denk ik?

Vermoed ik wel. Dienstwapen trekken heeft behoorlijke consequenties. Nog buiten het feit dat dit voor de agent én omstanders heftig is.

Wat een drama Y;( Hopenlijk gaat het naar omstandigheden ook oke met de gewonde ruiter.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 21:46

Waarschijnlijker is dat dit paard al duidelijk zo gewond was, bvb met een verbrijzeld been en dan zal de politie het afschieten ipv nog een tijd op een dierenarts te moeten wachten. Zal voor zo’n agent ook absoluut niet leuk zijn.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 22:06

Volgens mij bedoelen de posters boven je dat ook met een einde aan het lijden maken BigOne.

Sneu verhaal, hopelijk komt Stefan er een beetje bovenop en houden de overige aanwezigen er niet teveel mentale klachten aan over.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 04:58

Hopelijk is dat schieten goed gegaan
De gemiddelde agent weet niet hoe ze een dier goed moeten schieten

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 07:00

Bij de nieuwsberichten op facebook stond een reactie van iemand die erbij was en een paard vast had.
Been was dus danig gebroken dat het niet eerlijk was langer te wachten.
Maar ik had niet graag in de schoenen van de agent gestaan. Die keuze moeten maken en dan ook nog eens omstanders erbij. De andere is door de dierenarts ingeslapen.

De ruiter ligt zwaar gewond in het ziekenhuis.

Al met al echt een groot drama, echt vreselijk.
Sterkte voor alle betrokkenen.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 07:12

Een paard schieten komt idd aardig nauw.

Dat moet heel moeilijk geweest zijn voor de betrokken agent. Die zal hier ook wel zijn of haar tijd voor nodig hebben dit te verwerken.

Wat een vreselijk ongeluk dit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 07:17

Wat een nachtmerrie voor alle betrokkenen!

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:04

Wat een vreselijk ongeluk.. ;(

En voor de agent, wat heftig! Maar voor het paard was dit waarschijnlijk het beste.. :(:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:06

Gadver, wat enorm heftig. Hier zijn alleen maar verliezers.
Sterkte voor alle betrokkenen.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop
Veilig kruiden en planten plukken voor je paard: Koop nu digitale wildplukkaarten: https://www.equinoji.nl/product/1132612 ... lukkaarten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:10

BigOne schreef:
Waarschijnlijker is dat dit paard al duidelijk zo gewond was, bvb met een verbrijzeld been en dan zal de politie het afschieten ipv nog een tijd op een dierenarts te moeten wachten. Zal voor zo’n agent ook absoluut niet leuk zijn.

Dat is ook wat ik bedoelde :j

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:08

Rivendell schreef:

En wat voegt zo'n opmerking nu toe?

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:13

Wat een naar ongeluk voor alle betrokkenen.
Ik hoop dat de ruiter er helemaal bovenop komt. En dat de bestuurder ook zijn shock te boven komt.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 12:17

gomir schreef:
Volgens mij bedoelen de posters boven je dat ook met een einde aan het lijden maken BigOne.

Sneu verhaal, hopelijk komt Stefan er een beetje bovenop en houden de overige aanwezigen er niet teveel mentale klachten aan over.

Was Stefan degene op het paard of waren het zijn paarden?

11 mei '23: Tin Tin Twizzl (Peru's Sarowski x Don Romantic x Painters Row)
23 april '21: Reus Rocco (Peru's Armani x Indian Rock x De Niro)
21 april '21: Rivella's Romance (Perus's Argument x Don Romantic x Painters Row)
21 maart '21: Reckless Revi (Peru's Argument x Sam R x Krack C)
2 juni '16: Lumidi (Negro x Don Romantic x Painters Row)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 13:10

DDDara schreef:
gomir schreef:

Was Stefan degene op het paard of waren het zijn paarden?

Beide. Stefan is de ruiter die naar het ziekenhuis moest. De stal is van hem en zijn partner. Ze organiseren strandritten en ik meen ook dat ze een handelstal hebben. Het ongeluk is vlak bij de stal gebeurd.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 13:13

pillow schreef:
Rivendell schreef:

En wat voegt zo'n opmerking nu toe?

Dat ik hoop dat het paard niet nog meer heeft moeten lijden. Een groot dier schieten is niet zo maar wat, zeker niet voor iemand die dat niet vaker gedaan heeft.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 13:17

Wat een vreselijk ongeluk.
Ik lees dit op Facebook:

Eindelijk een eerlijk artikel

Zijn partner ligt in kritieke toestand in het ziekenhuis. Een dag na het noodlottige ongeval op de Nieuweweg waarbij twee zwaargewonde paarden uit zijn stal moesten worden ingeslapen, loopt Guido de Jong (41) over zijn terrein aan de Nieuweweg in Den Helder. Ondanks dat zijn leven op zijn kop is gezet, gaat het werk op Stal Van Haaster en De Jong door.

Het ene moment is er niets aan de hand en zo wordt de grond onder je voeten weggeslagen. Guido lijkt het zelf nog niet helemaal te bevatten wat er is gebeurd. Hij doet alles op de automatische piloot.

Woensdag. Uur of vier. Zijn partner Stefan gaat met drie anderen een strandrit maken, een manegehoudster uit Friesland en haar twee tienerdochters. Alle drie ervaren ruiters. Hoe het heeft kunnen gebeuren weet Guido nog steeds niet, maar het ongeluk vindt ’vlak voor de deur’ plaats. ,,Ik heb niets gezien en ik heb ook nog niets gehoord van de politie daarover.’’

Frontaal

,,Ze waren net een minuut weg’’, legt Guido uit. ,,Ze reden in een groepje toen het gebeurde. Stefan klapte frontaal op de auto. Zijn paard en het paard waar een van de meisjes op zat, hebben daarbij allebei een been gebroken. We hebben die dieren moeten laten inslapen. Het twaalfjarige meisje, de ruiter, was in shock en had gelukkig geen lichamelijk letsel.’’

Guido werd door het andere meisje - de iets oudere zus - gealarmeerd. Die rende voor hulp het terrein op. ,,Ik ben meteen gaan kijken en ik zag Stefan op het fietspad liggen, buiten bewustzijn. Ik ben met hem meegegaan in de ambulance. Hij heeft een gebroken schouder, knie en scheenbeen, gekneusde longen en een zware hersenschudding. Hij zit nu zwaar onder de pijnstillers en is daardoor niet aanspreekbaar. Hij weet helemaal niks van datgene wat er is gebeurd. Het is afwachten hoe hij er uitkomt. Ik ben tot woensdag laat in het ziekenhuis bij hem geweest. Bedoeling is dat hij een dag later zou worden geopereerd.’’

’Vuilnisbakkie’

Een van de paarden die het ongeval niet overleefde, is de zeventien jaar oude Jelly. Een ’mini-Fries’ noemt Guido het dier liefkozend, want ze was wat aan de kleine kant. Stefan reed op Bontje, zoals hij dat al een heel seizoen deed. Zijn Bontje was ’een vuilnisbakkie’.

De auto die betrokken was bij het ongeval is volgens hem afgevoerd. ,,Ik heb met de bestuurder te doen, want die heeft een trauma voor het leven. Die komt niet van zijn werk af om dit mee te maken.’’

Guido heeft de agenda van de stal leeggehaald, de geboekte ritten en de lessen zijn geannuleerd. ,,Eerst moet Stefan herstellen. We hebben hier 25 paarden rondlopen waarvan we er een aantal aan anderen leasen. Vijf paarden hebben we in Westzaan staan. Met een hecht team - we zijn vrienden kan ik wel zeggen - dragen we met z’n allen zorg voor de dieren. Die paarden zijn ons alles.’’

Lieve reacties

Hij heeft ’veel lieve reacties’ ontvangen en dat stelt hij op prijs. Toch zegt hij eerlijk niet tegen alle aandacht bestand te zijn. Guido heeft de telefoon van Stefan gisteren op tafel gelegd en heeft de mobiel daarna niet meer bekeken. ,,Ik heb een bericht op onze facebookpagina gezet met daarin kort wat er is gebeurd, maar ik heb niet naar de reacties gekeken. Voorlopig blijf ik maar van social media weg.’’

Op de facebookpagina van deze krant kwamen binnen een dag bijna vierhonderd reacties binnen op het bericht ’Twee paarden overleden na aanrijding in Den Helder, ruiter zwaargewond’.