Gezamenlijke brief van IDRC/IDTC leidt tot controverse en debat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Gezamenlijke brief van IDRC/IDTC leidt tot controverse en debat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 15:55

Eurodressage.com
Sport

Afbeelding
Een stang en trens hoofdstel bij een Fries paard.
Foto: Amanda/Bokt Wiki

De International Dressage Riders Club (IDRC) en de International Dressage Trainers Club (IDTC) hebben gezamenlijk een brief geschreven aan de leden van de FEI-klankbordgroep en de leden van de Equine Ethics and Wellbeing Commission. Deze brief heeft een hoop discussie veroorzaakt.

Op 17 september werd deze brief geplaatst op de website van de IDRC, maar toen Horse & Hound vervolgens een artikel schreef met als titel "‘Controversial’ proposal around double bridles and spurs sparks debate," verwijderde de IDRC de brief weer snel van hun site.

Horse & Hound schreef dat de brief een reactie was op “een aantal aanbevelingen die de Equine Ethics and Wellbeing Commission in augustus aan de FEI deed om “intern over te discussiëren”. In deze aanbevelingen stond ook de mogelijkheid om de stang en trens optoming in de Grand Prix dressuur optioneel te maken, en sporen optioneel in alle FEI-disciplines”.

Hieronder is de originele gezamenlijke brief van de IDRC/IDTC te lezen. Eurodressage heeft sommige delen vetgedrukt, om de belangrijkste punten te benadrukken.

De gezamenlijke brief van de IDRC en de IDTC

“Geachte leden van de FEI-klankbordgroep en leden van de Equine Ethics and Wellbeing Commission,

Wij schrijven u uit naam van de International Dressage Riders Club and the International Dressage Trainers Club.

Wij hebben begrepen dat er een discussie is rondom het optioneel maken van de stang en trens de sporen in de Grand Prix-dressuurproeven. Wij vragen u met respect om de input van de belangrijkste belanghebbenden met betrekking tot dit voorstel, in overweging te nemen.

Het verzet tegen het stang en trens hoofdstel komt voort uit een gebrek aan inzicht over hoe en wanneer dit hoofdstel wordt gebruikt.

Het verkeerd gebruiken van dit hoofdstel kan inderdaad leiden tot dwang en verwondingen, maar dit kan ook met een trenshoofdstel, of welk ander bit dan ook, en zelfs met een hackamore. Om deze reden zijn er strenge regels omtrent welke bitten precies gebruikt mogen worden, maar ook over de lengte van de scharen, de maat van de tongboog et cetera. Aan het einde van elke proef wordt het paard nauwkeurig geïnspecteerd. Als er ook maar de minste verdenking is op een verwonding bij het paard, wordt deze gediskwalificeerd. Dit is een krachtige stimulans voor de ruiters om hun teugels op een verstandige manier te gebruiken.

De anatomie van het paard bepaalt het effect van de bit(ten) op het paard, maar ook het functioneren van de stang en trens, op diverse manieren. De trens zorgt voor de buiging en het trainen van de spieren, het stang en trens hoofdstel zorgt voor buiging van de lendenen. Dit maakt het mogelijk dat de schouders aanspannen om de houding en het draagvermogen te verbeteren. Dit leidt weer tot een paard dat beter in balans is en soepelheid tijdens de oefeningen die een grote mate van verzameling vragen. Het stang en trens hoofdstel helpt ruiters om de nauwkeurigheid van de hulpen te verbeteren en op een verfijnde manier met zijn paard te communiceren. Het dier ligt letterlijk “in de hand van de ruiter”, want de beweeglijkheid en de souplesse van de handen zijn het gevolg van een correcte houding en zit en een fijn vermogen tot aanvoelen. Dit getuigt van een hoog niveau van vaardigheid en training, en dat is vereist op wedstrijden op topniveau. Correct gebruik van het stang en trens hoofdstel getuigt van de ultieme deskundigheid.

Evenzo geven sporen de ruiter de mogelijkheid om subtiele en verfijnde beenhulpen te geven. En wederom zijn er momenteel belangrijke welzijnsnormen van kracht. Dit zijn specificaties aangaande het type spoor, de lengte van de tak, het type wieltje et cetera. Er zijn controles na elke proef en bij misbruik wordt er gestraft door middel van diskwalificatie.

Daarom geloven wij dat noch het stang en trens hoofdstel, noch sporen een gevaar vormen voor het welzijn van paarden en er bestaan voldoende controles om misbruik te voorkomen.

Deze twee onderdelen van de uitrusting optioneel maken, zou geen positieve invloed hebben op het welzijn van paarden.

Het is misschien verleidelijk om deze items optioneel te maken, als een “vredesoffer” naar de critici toe, in de hoop dat zij dan tevreden zijn, maar nog belangrijker is dat toegeven aan kritiek die ongefundeerd en onjuist is, praktisch en ethisch verkeerd is. Een regel toevoegen onder het mom van paardenwelzijn, terwijl deze geen positief effect hierop heeft, zou onoprecht en cynisch zijn. Het zou de geloofwaardigheid van de FEI, als zijnde een organisatie die zich laat leiden door principes en bewijzen, aantasten. Simpel gezegd zou het een irrationele beslissing zijn. En net als met de meeste compromissen over principes, zal het op de lange termijn een negatief effect hebben, het zou de ongefundeerde kritiek alleen maar bekrachtigen en dat zou nog meer ongerechtvaardigde aanvallen aanmoedigen.

Het is wellicht ongemakkelijk om deze ongefundeerde aanvallen te ondergaan, maar de enige echte verdediging is om vast te houden aan het gebruik van objectief wetenschappelijk bewijs om welzijnsregels vast te stellen. Dit is enige manier waarop de FEI zijn integriteit kan behouden en laten zien dat de organisatie goed bestuurd wordt. Verder dringen wij erop aan dat bij het overwegen van welzijnsmaatregelen de mogelijkheden worden overwogen in samenhang met alle disciplines van de FEI. De suggestie dat de ene discipline meer gecontroleerd moet worden op dierenwelzijn dan een andere, is misleidend en onjuist.

Dank u voor uw aandacht voor dit onderwerp. Als u nadere informatie wenst omtrent bitten en sporten, ontwerp, functie, effect op de paarden en het bewijzen van misbruik, voorzien wij u graag van meer gedetailleerde informatie.

Met vriendelijke groeten,
Linda Keenan, Secretary General International Dressage Trainers Club
Klaus Roeser, Secretary General International Dressage Riders Club

David Hunt, de voorzitter van de IDTC heeft in reactie op bovenstaande, aan de redactie van Horse & Hound een extra brief geschreven. Eurodressage publiceerde op zondag 9 oktober een artikel hierover:

David Hunt, de voorzitter van de International Dressage Trainers Club (IDTC), schreef een brief aan de redactie van Horse & Hound. Dit is een antwoord op de discussie die is aangezwengeld door de gezamenlijke brief van de IDRC/IDTC.

Op 17 september 2022 publiceerde de IDRC een gezamenlijke brief waarin de twee clubs, met gedeelde belangen, hun gezamenlijke mening gaven over een aantal aanbevelingen van de Equine Ethics and Wellbeing Commission. Deze aanbevelingen aan de FEI deden zij in augustus. Ze betreffen onder andere het optioneel maken van het stang en trens hoofdstel en sporen.

Op 30 september publiceerde Horse & Hound een artikel over dit ’controversiele’ voorstel rondom het stang en trens hoofdstel en de sporen. Hierdoor kwam de discussie in de openbaarheid.

David Hunt stuurde onderstaande brief aan de redactie van Horse & Hound:

Aan de redactie

Naar aanleiding van de reacties op de brief van de IDTC/IDRC aan de FEI Equine Ethics and Welfare Commission en het FEI-bestuur wil ik het standpunt van de IDTC verduidelijken.

1. Ons bezwaar tegen dit voorstel is gebaseerd op het “optionele” aspect hiervan. Dit voorstel is naar voren gebracht om het welzijn van paarden te bevorderen. Als iets als schadelijk wordt beschouwd, moet dit verboden worden. Een onderdeel van de uitrusting die mogelijk schadelijk kan zijn “optioneel” maken, doet niets aan het verbeteren van het welzijn. Dit is ‘nep’welzijn.

2. De mogelijkheid om met stang en trens te trainen en deze te gebruiken op wedstrijden, wordt traditioneel gezien als een indicatie van veel ervaring. Ruiters die wedstrijden rijden op het hoogste niveau worden beoordeeld op de juistheid van het contact. Er zit verschil in de werking van een trenshoofdstel of een stang en trens hoofdstel. Het is niet mogelijk om acceptatie van het stang en trens hoofdstel te beoordelen, totdat het paard hiermee loopt. Er kan worden besproken of dit criterium nog relevant of noodzakelijk is, kan worden besproken en wij willen graag deelnemen aan deze discussie. Ik benadruk hier graag dat dit een sportkwestie is, geen welzijnskwestie.

3. Regels voor het welzijn moeten gebaseerd zijn op wetenschappelijk bewijs. Welzijnskwesties en sportkwesties moeten niet met elkaar worden verward.

David Hunt
Voorzitter
International Dressage Trainers Club

Afbeelding

Anoniem

Re: Gezamenlijke brief van IDRC/IDTC leidt tot controverse en debat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:03

Tja, 'wij van WC-Eend'...

Iets wat op Instagram ook al voorbij kwam: niemand vraagt om het verbieden van sporen en S&T, maar om het optioneel maken van sporen en S&T. Maar goed, de FEI kennende zullen ze zich hier wel achter scharen, want als het naleven van dierenwelzijn ergens een lachertje is, is het wel daar.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:04

Optioneel lijkt me juist heel prima.

Geen verplichting, wel toegestaan.
Wat the piep is daar nou weer mis mee.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:07

Ik snap niet goed hoe je tegen optioneel kan zijn.

Is men bang dat sommige mensen gaan bewijzen dat een dubbel bit niet zo noodzakelijk is voor verfijning als sommige mensen zeggen?

Wat bedoelen ze met punt 3?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:10

[***] schreef:

Is men bang dat sommige mensen gaan bewijzen dat een dubbel bit niet zo noodzakelijk is voor verfijning als sommige mensen zeggen?

Wat bedoelen ze met punt 3?
Dat zolang er geen wetenschappelijk bewijs is dat in het straatje van de FEI past (bijvoorbeeld een onderzoek dat aantoont dat te strak aangesnoerde neusriemen níet pijnlijk zijn voor het paard - alle onderzoeken tonen namelijk aan dat die strak aangetrokken neusriemen bijzonder pijnlijk zijn voor het dier), dierenwelzijn een hoax is en ze gewoon op oude voet verder willen gaan. :j

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:18

:=

Wat laten die zich kennen zeg. Niet eens verbieden, optioneel willen maken. En dan zo gepikeerd reageren...

Prima, doe je niks, ga je niet mee met de tijd, wordt je 'sport' vanzelf verboden. Veel succes!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:33

BaileyMix schreef:

Wat laten die zich kennen zeg. Niet eens verbieden, optioneel willen maken. En dan zo gepikeerd reageren...

Prima, doe je niks, ga je niet mee met de tijd, wordt je 'sport' vanzelf verboden. Veel succes!

Precies wat ik dacht.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:37

BaileyMix schreef:

Jeetje, nou echt! Wat onwijs raar om hier bezwaar op te maken

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:43

Van mij mag sporen best optioneel worden... is wel symbool politiek want er zijn amper ruiters die een grandprix zonder sporen gaan rijden... lijkt me wel heel knap! Alleen geen doel op zich...

Op trens kun je heel veel aanleunings problemen [vooral tong problemen en open monden] verdoezelen... het zegt veel over het rijden als de stang goed geaccepteerd word

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:03

[***] schreef:

Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 00:08

JeanneV schreef:
Van mij mag sporen best optioneel worden... is wel symbool politiek want er zijn amper ruiters die een grandprix zonder sporen gaan rijden... lijkt me wel heel knap! Alleen geen doel op zich...

Op trens kun je heel veel aanleunings problemen [vooral tong problemen en open monden] verdoezelen... het zegt veel over het rijden als de stang goed geaccepteerd word
Gelukkig rijdt het gros van de ruiters ook bij lange na geen GP, dus symboolpolitiek valt wel mee.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 07:33

Ik snap niet zo goed waarom ze zo hameren op welzijn? Naar mijn idee alleen een kwestie van persoonlijke voorkeur (van ruiter en/of paard)?
Zitten ook best wat non-argumenten in, mag je in Frankrijk niet al gelijk op het laagste niveau al rijden met stang en trens?

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:29

Mkango schreef:

Gelukkig rijdt het gros van de ruiters ook bij lange na geen GP, dus symboolpolitiek valt wel mee.[/quote]
Dit gaat over grandprix.... :+ de meeste ruiters rijden in de basis sport en daar mag je gewoon zonder sporen

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 11:37

En wat is het probleem met die keus doortrekken naar het hogere niveau?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:05

JeanneV schreef:
Dit gaat over grandprix.... :+ de meeste ruiters rijden in de basis sport en daar mag je gewoon zonder sporen
Omdat daarbij de impliciete boodschap is: ook alle, noem het internationale, niveaus onder GP.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:16

Helaas zie ik meer misbruik dan gebruik. Sporen erin rammen, doorgeslagen stangteugel en slecht zittende ruiters zijn meer regel als uitzondering (ja ook in de top).

Daarnaast heerlijk die flauwekul over dat verfijnen en trainen van de lendenen. Man menig ruiter in de klassieke hoek toont een betere piaffe met een losse teugel dan je in de GP voorbij ziet komen.

Paarden zien er kwa bespiering er ook 10 keer beter uit. Anja Beran, Klaus Balkenhol, Phillipe Karl om even wat te noemen.

Nog even en de sport wordt verboden. Goed bezig!!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:33

Ik vind het sowieso raar dat ze deskundigheid willen aantonen met goed gebruik van S&T. Het idee is prachtig, maar zolang incorrect gebruik niet wordt afgestraft een non-argument

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 14:47

hns schreef:
Helaas zie ik meer misbruik dan gebruik. Sporen erin rammen, doorgeslagen stangteugel en slecht zittende ruiters zijn meer regel als uitzondering (ja ook in de top).

Daarnaast heerlijk die flauwekul over dat verfijnen en trainen van de lendenen. Man menig ruiter in de klassieke hoek toont een betere piaffe met een losse teugel dan je in de GP voorbij ziet komen.

Paarden zien er kwa bespiering er ook 10 keer beter uit. Anja Beran, Klaus Balkenhol, Phillipe Karl om even wat te noemen.

Nog even en de sport wordt verboden. Goed bezig!!

Mwah discutabel soms hoor..Philippe Karl komt echt geen dressuurproef door. De andere twee vind ik wel fijne ruiters.

Ik heb nog nooit gehoord dat trainen en verfijnen van de lendenen met de stang te maken heeft, lees dit echt voor het eerst hier.

Normaliter is het zo dat rijden met S&T meer verfijnining geeft bij goed gebruik, maar ben het ermee eens dat de stang veel misbruikt wordt. Van mij mogen ze ook beginnen met gewoon -2 voor ieder onderdeel waar de stang strak staat/ en of doorgeslagen is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 14:53

Ik vind het inzetten van een strenger middel om meer verfijning te verkrijgen nog steeds zo'n rare combinatie :').

Mijn hond loopt keurig mee aan de lijn, dus nu doe ik hem een prikband om dan kan hoef ik minder druk te gebuiken om hetzelfde resultaat te verkrijgen.

:?.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 14:57

Het is niet strenger, het werkt heel anders in dan een trens. Het vereist deskundigheid om goed met S&T te kunnen rijden, juist vanwege deze andere inwerking. Maar goed, dit blijft toch een discussie waarbij het heel moeilijk is en blijft om bepaalde verfijning en gevoel over te brengen dus meer ga ik er niet over zeggen.