Twee dressuurruiters door FEI geschorst wegens doping

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14970
Geregistreerd: 20-04-16

Twee dressuurruiters door FEI geschorst wegens doping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 16:05

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Katarzyna Milczarek, hier met Ekwador. Foto: Franz Venhaus/Flickr


Volgens de laatste Human Anti-Doping update van de FEI werden afgelopen maand twee dressuurruiters geschorst wegens dopinggebruik. Het gaat om de Poolse Katarzyna Milczarek, en de Spanjaard Agusti Elias Lara. Bij Milczarek werd tijdens de Wereldkampioenschappen in Herning het verboden middel AAS (Anabole Androgene Steroïden) teruggevonden in haar bloed, waar bij Elias op de CDIO5*-NC Compiègne en CDI4* Fritzens-Schindlhof Clenbuterol (een ander anabool middel) werd aangetroffen.

“Op de Wereldkampioenschappen in Herning werd ik onderworpen aan dopingcontroles. In de eerste instantie maakte ik me helemaal geen zorgen over het resultaat, maar tot mijn verbazing bleek in het genomen monster het verboden middel AAS (anabole androgene steroïden) te zijn aangetroffen. Ik slik al een periode medicatie om de negatieve effecten van de menopauze te verminderen. Ik heb dit te kennen gegeven bij de dopingcontrole”, vertelt Milczarek aan de Poolse website Swiat Koni.

De amazone stapte op aanraden van haar apotheker over op een medicijn dat zonder voorschrift te verkrijgen viel, maar vergat daarbij te informeren naar mogelijke gevolgen met betrekking tot haar hormoonspiegel. De schorsing van Milczarek ging in op 27 september 2022.

Bij haar Spaanse collega Agusti Elias Lara werd Clenbuterol teruggevonden. Dit anabole middel wordt in de veterinaire wereld gebruikt als middel tegen astma, en heeft als neveneffect dat het het vetpercentage naar beneden brengt. Bij sporters die dit innemen heeft het eveneens een spieropbouwend effect. Er is nog niet bekend geraakt waarom deze lichaamsvreemde stof in het bloed van de Spanjaard werd teruggevonden.

Boras
Berichten: 10120
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Twee dressuurruiters door FEI geschorst wegens doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 16:24

Ik moest het 2x lezen.

Ik ging ervan uit dat die verboden stoffen bij hun paarden waren aangetroffen.

Toch niet bij dressuurruiters?! :=

Suzanne F.

Berichten: 50990
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 18:28

Boras schreef:
Ik moest het 2x lezen.

Ik ging ervan uit dat die verboden stoffen bij hun paarden waren aangetroffen.

Toch niet bij dressuurruiters?! :=


Ja bij de ruiters zelf.

gomir

Berichten: 25792
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Twee dressuurruiters door FEI geschorst wegens doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 18:39

Best knap dat ze dat gevonden hebben op het laboratorium, want dat is best lastig aan te tonen :+ Ik wilde laatst clenbuterol laten testen i.v.m. verdenking op een intoxicatie, maar dat kreeg ik niet voor elkaar.

In het geval van de eerste ruiter blijkt er sprake van een 'medicatiefout', dat zal met clenbuterol wat lastiger aan te voeren zijn. Hoewel ik er voor de dressuursport nou ook niet direct voordeel bij kan bedenken.

moonfish13
Berichten: 18382
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 18:51

Het gaat best ver zeg dit.
Om dressuurruiters te testen, net of je uithoudingsvermogen daarin extreem op de proef gesteld wordt.
Bij atletiek kan ik het me indenken of cross, maar bij dressuurruiters??

Poekkie

Berichten: 7445
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Twee dressuurruiters door FEI geschorst wegens doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 19:00

Huh? Een ruiter heeft er toch helemaal niets aan om doping te gebruiken?

Arabesk

Berichten: 28700
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Twee dressuurruiters door FEI geschorst wegens doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 19:01

OMG dressuur en dan de ruiters hahaha

gomir

Berichten: 25792
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 19:08

Poekkie schreef:
Huh? Een ruiter heeft er toch helemaal niets aan om doping te gebruiken?

Dat is dan ook wel weer een beetje naïef. Want iemand die heel zenuwachtig is en kalmerende middelen gebruikt gaat daar wel beter van presteren. Net als een spring/crossruiter misschien wel net meer durft oiv andere middelen. En dan kan ik nog wel wat voorbeelden bedenken.

Het mag niet en elke (top)sporter kan nu eenmaal gecontroleerd worden.
Die verhalen over supplementen ed komen ook steeds weer terug, terwijl mensen die op dit niveau deelnemen ook best even kunnen informeren wat erin zit ;)

Boras
Berichten: 10120
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 19:29

Suzanne F. schreef:
Boras schreef:
Ik moest het 2x lezen.

Ik ging ervan uit dat die verboden stoffen bij hun paarden waren aangetroffen.

Toch niet bij dressuurruiters?! :=


Ja bij de ruiters zelf.


Ja, daar was ik na die tweede keer lezen ook achter. Die laatste zin is mijn (mislukte :D ) poging om ongeloof uit te drukken :)

hns

Berichten: 1619
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:40

In de schaaksport mag men bij wedstrijden niet eens koffie nuttigen, dus dat dressuurruiters geen doping mogen vindt ik niet zo raar :)

Elisa2

Berichten: 40375
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Twee dressuurruiters door FEI geschorst wegens doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:43

Ow dat is wel zuur...in het eerste gevallen gebruikt ze dus de medicatie voor de menopauze en ik kan me voorstellen dat dit onbehandeld ook veel vervelende invloeden kan hebben op de psyche van een sporter.

petraaken

Berichten: 44314
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Twee dressuurruiters door FEI geschorst wegens doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 10:16

clenbuterol die vet doet verdwijnen? Ik heb een tijdje een merrie ventipulmin poeder moeten geven 20 jaar geleden en die toonde eerder dikker te worden door de medicatie dan dat je zou denken dat ze zou vermageren.

Dorine92
Berichten: 5533
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 10:16

hns schreef:
In de schaaksport mag men bij wedstrijden niet eens koffie nuttigen, dus dat dressuurruiters geen doping mogen vindt ik niet zo raar :)

Schaken is geen sport _O-
Maar bij schaken gaat het om je denkvermogen, dan snap ik het nog. Bij dressuur gaat het met name om de bewegingen en kracht bij het paard. Beetje gek dat een ruiter dan geen medicijnen mag gebruiken. Dat je niet dronken mag zijn of onder invloed van alcohol snap ik, maar dit gaat wel heel ver

Popstra
Berichten: 14593
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Twee dressuurruiters door FEI geschorst wegens doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:06

Komt er op neer dat als je als ruiter luchtweg problemen hebt je beter geen FEI kan gaan starten...

Wat een kwats!

Pandora2
Berichten: 20194
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:15

Ik ben ook ooit getest op een nationale dressuurwedstrijd.
Is al zeker 15 jaar geleden en schrok mij dood toen ik mee moest komen :')

Boras
Berichten: 10120
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 12:33

Popstra schreef:
Komt er op neer dat als je als ruiter luchtweg problemen hebt je beter geen FEI kan gaan starten...

Wat een kwats!


Misschien kan de volgende info van de Nederlandse Dopingautoriteit iets van je frustratie wegnemen.

Zo ongenuanceerd als jij het je voorstelt, is het in de praktijk - ook bij de FEI - niet :)

https://www.dopingautoriteit.nl/magdit/ ... gmedicatie

Korte samenvatting: veel luchtwegmiddelen mogen gewoon worden gebruikt en anderen zijn verboden. Maar daar is dan mogelijk wel - onder voorwaarden natuurlijk - dispensatie voor te krijgen.

joyce B

Berichten: 16427
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Twee dressuurruiters door FEI geschorst wegens doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 00:03

Misschien gebruikte de Spanjaard voedibgssupplementen bijvoorbeeld om af te vallen?

Het valt me op dat veel fabrikanten niet alles tot in detail op het etiket zetten.

loez

Berichten: 11085
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 07:04

petraaken schreef:
clenbuterol die vet doet verdwijnen? Ik heb een tijdje een merrie ventipulmin poeder moeten geven 20 jaar geleden en die toonde eerder dikker te worden door de medicatie dan dat je zou denken dat ze zou vermageren.



Bij mensen wordt dit zeker veel gebruikt om vet% naar beneden te halen. Ken om mij heen vanuit het sporten diverse mensen die dit gebruiken of gebruikt hebben. Zowel man als vrouw ook.
Hoeveelheden voor paard of mens zal ook wel aardig verschillen neem ik aan :D

JeanneV
Berichten: 641
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Twee dressuurruiters door FEI geschorst wegens doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 20:14

Volgens mij wordt je ook alerter van clenbuterol.....