Gareth Hughes: Een goed Grand Prix-paard wordt getraind

Moderators: Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 12947
Geregistreerd: 20-04-16

Gareth Hughes: Een goed Grand Prix-paard wordt getraind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-22 18:39

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Gareth Hughes, hier met Sintano van Hof Olympia. Foto: Liz Gregg/FEI


Op het Brits Kampioenschap 2022 heeft de nieuwe nationale kampioen Gareth Hughes een paar wijze woorden gesproken over hoe een paard een Grand Prix-paard wordt.

Worden Grand Prix-paarden geboren of getraind?
"Een Grand Prix-paard wordt niet geboren, er word een goed jong paard gefokt. Een goed Grand Prix-paard wordt getraind", zegt Hughes, "en je moet het ook leuk vinden om ze te rijden. Het moet mogelijk zijn om een goed partnerschap te creëren. Je kan een paard vinden, waarvan je denkt "oké, dit zou een Grand Prix-paard kunnen zijn", maar je weet het niet. Niemand weet het. Het maakt niet uit wat anderen zeggen, je weet niet dat je een Grand Prix-paard hebt, totdat je Grand Prix rijdt.

Het is onze taak om ze goed te behandelen, als paarden. We moeten ze een goed leven geven, want ze zijn er om onze ambitie waar te maken. Daarnaast is het qua training ook onze taak om ze zoveel mogelijk informatie te geven, en om ze te koesteren en door te trainen."


Over de keuze tussen trens of stang en trens
In een recent interview met Horse & Hound heeft Hughes zijn mening gegeven over of ruiters de keuze moeten krijgen om in de Grand Prix met een trens, of met stang en trens te rijden. Zijn reactie:
"Goed rijden is goed rijden, of je dat nu doet met een trens, of met twee bitten. We moeten ons meer concentreren op het rijden dat mooie paarden oplevert, en op hoe de sport vooruit gaat als we kijken naar de manier van rijden die de jury in de ring wil zien, die voorkomt dat andere manieren van rijden in de sport komen - en die de harmonieuze kant ervan bevordert. Als je zo rijdt, maakt het echt niet uit of je met een trens of en stang en trens rijdt."


Afbeelding

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.


moonfish13
Berichten: 18191
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 19:27

Halleluja…
De waarheid als het maar zijn kan.
Er is niks mis met twee bitten al rijd je er een B proefje mee, zolang je maar correct rijdt.
Ik reed op buitenrit mijn menpony heel soms en hij liep voor de wagen op een liverpoolstang.
Op trens werd hij soms erg sterk en ik zat er 2x per jaar hooguit op.
Dus ik heb een ongebroken pelham en deze deed ik twee teugels aan.
En dan kantelde ik mijn handen wat naar achter, zonder druk op de schaar.
En dan zodat ik enkel maar mijn hand hoefde te kantelen om hefboom te krijgen.
Dan hoefde ik op een rit 2x mijn stangteugel aan te spreken meer niet.
Relaxte pony die wist dat ho ho was en plezier met ons buitenritje af en toe.
Verder had ik geen druk op het bit nodig.
Handen wat naar voren en net aan contact maar echt minimaal.
Ik vind dat voor sporadisch prima kunnen als je er eerlijk mee omgaat.
Maar iedereen ziet een pelhambit, dat is zielig.
Nee we konden zo superrelaxed heel af en toe een rondje doen meer niet.
Heeft hij niks onder geleden.

Een stalgenoot had een paard wat fijner liep op pelham met dubbele teugel.
Paard vond alle bitten niks behalve zo’n dik rubber ding ongebroken.

Een andere stalgenoot had een bit waar minimaal hefboom op zat.
En ze vond dat zo streng.
Ik zei dit is meer druk achter zijn oren.
En dubbel en enkelgebroken vind hij overduidelijk niets.
Uiteindelijk heeft ze ongebroken met iets hefboom gehad en bleek hij het fijnste op een vrij dunne ongebroken bustrens.
Paard bleek hele smalle scherpe lagen te hebben waardoor hij druk daar onprettig vindt.

Maar zij dacht dat ze haar paard met dat andere bit, een liverpool aan de ring zelf, hem pijn zou doen.
Ik zei dat doet de hand die eraan zit, en jullie rijden zo niet.
Dus als hij die liverpool op de ring fijn vind, mag dat best je gaat toch niet starten.
Het is anders niet pijnlijker, wie weet vind hij de druk achter zijn oren fijner, weet jij veel.
Zolang jij er niet aan loopt te sjorren heeft hij niet te lijden echt niet!
Hij geeft wél aan dat hij gebroken bitten niet prettig vind, dat is wel duidelijk.

Note: deze mensen zijn van lol met je knol en van de klassieke benadering.
Groot paard, kruising met redelijk ongunstige bouw, maar die heeft echt tijd gekregen om op eigen benen te leren lopen.
Galop hebben ze langer uitgesteld ook omdat hij dat nog erg moeilijk vond op 20-40.

Veulen84

Berichten: 10786
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Gareth Hughes: Een goed Grand Prix-paard wordt getraind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 15:20

Enorme fan van de familie Hughes. En wat hij zegt klopt. Hoewel ik er van zou willen maken: een goed paard wordt getraind. Wat hij zegt telt voor elke laag van dressuur of rijkunst. We vergeten het zo ontzettend vaak en we willen ook steeds maar dat ze kant en klaar geboren worden.

Moonfish: ook eens hoor. Ik heb hier een hele fijne merrie staan. Loopt heerlijk op me Vaquera stang. Ze wil geen ander bit. En zeker geen trensjes. Dressuur doe ik bitloos, simpel omdat de regels geen ruimte geven voor moderne tijden en nieuwe inzichten. Daarom vind ik ook de laatste alinea goed. Harmonieus rijden!

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


MyWishMax

Berichten: 23284
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 15:40

En daar ben ik het dus juist niet mee eens.

Ja, op Gp niveau of subtop zelf mogen kiezen of je op trens of stang en trens start ben ik wel voorstander van. Gelukkig mag dat in Nl al, alleen internationaal niet. Dat mag echt veranderen. Zodat je wat kan kiezen dat het beste past bij het paard. Daar gaat het over, niet dat je in elke klasse zou mogen kiezen.

Maar een b ruiter met zwaardere bitten of hefbomen laten rijden? Nee. Dan wordt er ook te makkelijk gegrepen naar bitten dke het voor de ruiter makkelijker maken, maar voor paard niet fijner. Ik zie te vaak dat bitten geprobeerd worden om iets dat rijtechnisch is voor elkaar te krijgen ipv het dus rijtechnisch op te lossen. Twee bitten met een b proefje is absurd, alleen maar goed dat er regels tegen zijn. Er wordt niks gevraagd waarvoor je dat nodig zou moeten hebben en dat is dus niet eerlijk voor het paard. Een ruiter moet ook handig genoeg zijn om met een bit overweg te kunnen en veel beginnende ruiters zijn dat ook nog niet. Een bit moet passen, ja en een paard heeft zo zijn voorkeuren, maar het is alleen maar goed dat bepaalde optomingen, ook bitloos, niet toegestaan zijn. Omdat die gewoon flinke inwerking hebben of kunnen hebben. Je maakt voor een complete groep een regel, dat er misschien 5 mensen wel handig genoeg zijn om ermee te rijden zonder dat het paard er nadeel van ondervind maakt het niet meteen geschikt als bijvoorbeeld de andere 95 het gebruiken op een manier dat paard er wel last van heeft en het gebruikt wordt om een rijtechnische fout te verdoezelen. Een stang mag wel, scharen/hefboomwerking niet, pas op hoger niveau icm trens.

Er is zeker wel ruimte voor nieuwe inzichten, daarom blijft er continu van alles aangepast worden in wat toegestaan is. Elk jaar is er wel een wijziging qua bitten en hoofdstellen.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5
[RIJ-ITP] Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

moonfish13
Berichten: 18191
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 23:52

Oh dat knhs niet met stang en trens mag bedoel ik niet hoor, maar ik doel op thuis B niveau.
Ik heb het alleen wat krom verwoord.
Maar op wedstrijden is het vaak om te huilen laat dan dat soort gereedschap maar mooi.

Maar ik ken mensen die je zonder enig officieel niveau met stang en trens kan laten rijden.
En die halen L1 met dikke winstpunten nog niet, maar ze rijden gewoon zeer zeer bewust.
Eigenlijk hebben ze nog moeten leren dat contact anders is dan trekken zelfs!
Ze hadden wat los-vast contact, en ik zei probeer eens contact te houden.
Nu weet hij het lijkt gewoon niet zo goed en krijgt hij soms uit niks een hulp.
Paard pakte aan maar met iets meer druk dan licht contact, maar vond het érg lastig.
Toen waren ze al bang dat ze hem pijn deden terwijl ze heel rustig met hun handen zijn.
Pas na uitleg dat die druk hem wel meer duidelijkheid geeft, en daardoor minder hinderlijk, onzeker paard, durfden ze dat.

Ze zagen het als in de krul trekken, en tussen contact en in elkaar trekken zit nogal een verschil natuurlijk.
Paard heeft gewoon tijd nodig gehad, en daarom was het niet het perfecte plaatje.
Maar hij kreeg wel alle tijd en zit super in zijn vel en werkt graag, hij is nu toe aan wat lastigere oefeningen maar moest lang uitgroeien.
Lang lijf ook, en een flinke tank.

MyWishMax

Berichten: 23284
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:09

Maar dat heeft toch niks met een bit te maken? Dat is dus een rijtechnische fout van de ruiter en daar heb je geen scherper bit voor nodig. En dat zijn dus zeker mensen die ik absoluut niet met stang en trens zou laten rijden. Want je wilt dan helemaal niet met meer druk rijden. Contact is het allereerste begin en als je nog geen winst zou kunnen rijden in het L1 dan is zo'n optoming gewoon een shortcut om fouten te verbergen ipv de tijd te nemen om het rijtechnisch netjes voor elkaar te krijgen.

En het is ook nog iets compleet anders als waar dit artikel over gaat, namelijk toestaan dat er juist een simpelere optoming toegestaan wordt op hoog niveau en niet alleen stang en trens. Niet dat er zwaardere of scherpere optomingen toegestaan moeten worden op lager niveau.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5
[RIJ-ITP] Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Elisa2

Berichten: 33323
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gareth Hughes: Een goed Grand Prix-paard wordt getraind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:21

Ik ben het MyWishMax eens, ze zeggen niet voor niets zodra er naar andere bitten gegrepen wordt dat de rijkunst verdwijnt. (ben even het exacte gezegde kwijt) En ik zie dit ook zo vaak, mensen die bitloos gaan rijden omdat ze tegen rijtechnische problemen aan lopen die ze zelf veroorzaken en het bit de schuld geven. Of mensen die scherpere bitten gaan gebruiken om hun eigen rijtechnische onkunde te verbloemen.

Stang en trens mag niet voor niets pas vanaf het Z, dan gaan ze er vanuit dat je er goed mee om kan gaan en dan zijn er nog mensen die het misbruiken om rijtechnische problemen te verdoezelen door teveel op de stang te rijden.

Gewoon een lekker simpel trensje, dikte aanpassen aan de mond en voorkeur van het paard, liefst dubbelgebroken. Al lopen sommige paarden beter op een rechte trens. En een ander bit of bitloos alleen als "aanvulling" op gebruiken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

moonfish13
Berichten: 18191
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:19

MyWishMax schreef:
Maar dat heeft toch niks met een bit te maken? Dat is dus een rijtechnische fout van de ruiter en daar heb je geen scherper bit voor nodig. En dat zijn dus zeker mensen die ik absoluut niet met stang en trens zou laten rijden. Want je wilt dan helemaal niet met meer druk rijden. Contact is het allereerste begin en als je nog geen winst zou kunnen rijden in het L1 dan is zo'n optoming gewoon een shortcut om fouten te verbergen ipv de tijd te nemen om het rijtechnisch netjes voor elkaar te krijgen.

En het is ook nog iets compleet anders als waar dit artikel over gaat, namelijk toestaan dat er juist een simpelere optoming toegestaan wordt op hoog niveau en niet alleen stang en trens. Niet dat er zwaardere of scherpere optomingen toegestaan moeten worden op lager niveau.


Ach mij prima, je snapt mijn principe best.
Het bit is zo scherp als de hand eraan.
En wie zegt dat het nog steeds los-vast is?
Dat staat toch nergens of wel?
Ik doel op dat dit mensen zijn die ik dit zou toevertrouwen omdat ze er netjes mee kunnen rijden nu.

En of dat nou B is of Z, boeit mij niets.
Het probleem ligt bij de lading mensen die constant lopen te trekken en sjorren zonder het gaspedaal te gebruiken.
Zij zijn van harmonie, en een blij paard.
Dat hij geen Z liep met 6 vinden ze fijn want hij moet langer mee dan 15 jaar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bellatrix, biancatjuh27, DotBot, Hiraeth, Kim_S, Marocje, Megane, MerleSimone, Toushie en 19 bezoekers