Roxana Graman thuis na zware val

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Nieuwsredactie

Roxana Graman thuis na zware val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-22 18:01

Persbericht Military Boekelo
Algemeen

Afbeelding
Roxana Graman tijdens de veterinaire inspectie, een dag voor haar debuut in Boekelo.
Foto: ©Willem Pfeiffer/Hippisch Twente

BOEKELO – Twee dagen na haar heftige valpartij op de laatste hindernis van de crosscountry tijdens de Military Boekelo-Enschede, waarbij ze onder haar twaalfjarige KWPN-schimmel Forever (v. Apache x Diamond) terecht kwam, gaat het naar omstandigheden goed met de 36-jarige amazone Roxana Graman.

Na een verblijf in het Medisch Spectrum Twente keerde ze zondag terug naar haar huis in Schuinesloot (gemeente Hardenberg) om te herstellen van onder meer een zware hersenschudding en flinke spierpijn. Daar werd ze herenigd met haar zoontje Kai, met wie ze samen genoot van versgebakken cupcakes. Haar paard Forever werd na de onfortuinlijke actie nog dezelfde avond alweer thuis op stal gezet.

Serita Vossen, de persoonlijk assistente van Roxana Graman, meldde maandagmorgen desgevraagd dat bij de amazone het zicht in haar linkeroog nog niet volledig terug is. Een niet ongebruikelijk verschijnsel bij een zware hersenschudding. “Maar het moet ook geen dagen meer duren, anders moet ze wel nog een keer nader onderzocht worden. We hebben echter goede hoop dat er geen blijvende schade is. En daar moeten we heel blij mee zijn, want het had natuurlijk veel erger kunnen aflopen nadat ze 600 kilo op zich heeft gekregen. We zijn ook erg tevreden over de snelle hulp en goede zorgen na de val vanuit de organisatie.”

Superzuur
Volgens Vossen is het voor Roxana Graman vooral lastig de val mentaal een plek te geven. “In de crosscountry ging alles volledig volgens plan. Ze heeft heel lang met enorm veel energie naar haar eerste optreden in Boekelo toegewerkt en had gewoon tweede kunnen staan in het NK. Dus het was superzuur dat het uitgerekend op de laatste sprong nog misging.”

Ze vervolgt: “Roxana is heel verdrietig dat dit juist haar moest overkomen. Flip (koosnaampje voor Forever, red.) deed alles voor haar en was fysiek nog totaal niet moe. Ze snapt nog steeds niet hoe het heeft kunnen gebeuren. Ze heeft Flip, het fitste eventingpaard van Nederland, zelf helemaal opgeleid. Ze zag de afstand naar de sprong goed en zoiets als zaterdag was haar nog nooit overkomen. Vrij snel na de cross had Flip alweer een hartslag van tachtig. Misschien was hij psychisch wel wat moe.”

Erg van slag
Ook Forever was na het gebeurde duidelijk niet in goeden doen. “Hij was erg van slag, maar bij hem zat het vooral tussen de oren. Daarom hebben we hem ook direct naar huis gebracht. Het is ongelooflijk hoe hij en Roxanne aan elkaar gehecht zijn.”

Het is nog de vraag of de onfortuinlijke amazone zaterdag kan opdraven in Hattem om daar uitleg over de crosscountry te geven. “Roxana kan heel slecht stilzitten, het is afwachten of ze dat mentaal en fysiek wel aankan. Maar ze hoopt het wel.”

Heel tevreden
Nu de rust in Boekelo is weergekeerd kan voorzitter Robert Zandstra niet anders dan heel tevreden terugkijken op de 51ste editie van Military Boekelo-Enschede. “Het was een schitterend evenement, met een geweldig deelnemersveld en een absolute topwinnaar. De sport was geweldig en er was enorm veel volk. Natuurlijk gebeurt er altijd wel wat minder leuks als je 50.000 mensen op je terrein hebt, maar dat was peanuts in verhouding tot de rest. Alles klopte gewoon.”

Beste editie ooit
Zandstra is blij met de vele complimenten die hij en zijn medewerkers na afloop mochten ontvangen. “De Amerikaanse chef d’équipe vond deze editie zelfs de beste die hij ooit in Boekelo had meegemaakt. En hij vertelde dat ze ook willen proberen onze parcoursbouwer Adrian Ditcham naar Amerika te halen, omdat ze hem als een groot talent zien en graag gebruik willen maken van zijn kennis. We hebben ook veel waardering gekregen voor ons initiatief om tot een betere structuur van de eventingsport in ons land te komen.”

Ook Robert Zandstra, van de organisatie die sinds jaar en dag een voortrekkersrol speelt om de veiligheid in de eventingsport te optimaliseren, kan er uiteraard niet omheen dat de naar uitziende valpartij van Roxana Graman de schijnwerpers haalde. “Alle begrip dat de hindernis uit de wedstrijd werd genomen. We hebben immers geen enkel belang bij incidenten waarbij paarden en ruiters gevaar lopen. De technisch gedelegeerde van de FEI heeft er heel goed naar gekeken en er dito naar gehandeld.”

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

_Mir

Re: Roxana Graman thuis na zware val

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:04

Hoe gaat t met het paard ?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:12

Naar verluidt was het paard ongedeerd.

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:04

_Mir schreef:

Op instagram stond zaterdag dat hij naast een sneetje en een iets dikke knie niets had. Gisteren liep hij alweer naast de fiets zag ik.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 21:22

_Mir schreef:

Er staat dat hij dezelfde avond weer op stal stond. Dus goed lijkt me.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Serita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 21:45

Ja hoor met het paard gaat het prima! Flip hadden we zaterdagavond al weer lekker thuis in zijn stalletje zodat hij zondagochtend vroeg weer lekker naar buiten kon met zijn vrienden. Tijdens de val zag je ook dat hij probeerde Roxana te sparen - maar dat lukte gewoonweg niet. Daarna bleef hij er ook rustig bij staan en kon ik hem direct mee nemen naar de dierenarts, die gelukkig al snel constateerde dat ie niets leek te mankeren en zijn hartslag zelfs zonder uitdraven alweer bijzonder laag was :)

Roxana zal nog wel even rustig aan moeten doen, het liefst zat ze alweer in het zadel. Maar je kunt je voorstellen dat dat met een hersenschudding en een bont en blauw lichaam voorlopig nog niet verstandig is.

Het was zo jammer van dit domme ongeluk - ze reden een fenomenaal rondje! Hopelijk volgend jaar een andere hindernis als laatste en zien we deze - in ieder geval op deze plek en zo gebouwd - niet meer terug..

Serita - Boost je paardenbusiness - Serita.nl

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 22:28

Wat sneu voor het paard.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 05:30

Ik heb het op YouTube gezien en het paard deed inderdaad alles om maar niet op Roxana terecht te komen of op haar te gaan staan toen hij overeind kwam. Ik ben blij om te horen dat het voor zowel paard als ruiter naar omstandigheden toch nog goed is afgelopen, het zag er naar uit. Ik hoop dat Roxana haar zicht ook snel weer helemaal terug heeft. Die laatste hindernis heeft een aantal vallen veroorzaakt, terwijl het best een normale hindernis leek voor een cross. Heel apart. Later werd de hindernis ook uit het parcours gehaald, maar daar hadden degenen die al gevallen waren natuurlijk niets meer aan.

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Serita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 06:06

Ja klopt, de hindernis heeft andere jaren ook al in het parcours gestaan en toen was er geen probleem. Iets met de manier waarop ie nu gebouwd was zorgde ervoor dat sommige paarden de hoogte niet goed konden inschatten. Allicht omdat hij andere jaren ander aangekleed was, misschien net op een ander manier stond of gewoon om het simpele feit dat hij dan veel eerder in het parcours stond.

Flip is een paard die niet over springt: hij springt zo hoog als nodig is om niet te veel energie te verspillen. In tegenstelling tot het jongere paard Jefferson bijvoorbeeld met wie ze ook start: die springt rustig een halve meter hoger dan nodig. Maar zo'n inschattingsfout als Flip zaterdag had, dat ie dus niet hoog genoeg gaat en blijft haken met zijn knie heeft ie in al die jaren (ze heeft hem zelf opgeleid) nog nooit gedaan! En op dit niveau loopt ie nu al ruim een jaar - dus er was echt iets met die hindernis.

Na Roxana heeft hij er nog even in gestaan en hebben ze op de rand een witte lijn gespoten - om wat meer contrast te geven maar dat mocht ook niet baten. Nadat nog een paard bleef haken is hij er onder uitgehaald!

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 06:22

Is er ergens een foto van om welke hindernis het gaat? Ergens vind ik het goed om te horen dat ze de hindernis later uit het parcours hebben gehaald vanwege de veiligheid, maar voor jullie onwijs zuur wel.

Tikfouten zijn te danken aan mijn telefoon

Serita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 06:29

Yes ik heb na afloop van de cross nog even erbij gezeten, hier dus al met de witte streep, die hebben ze na Roxana erop gezet.

Afbeelding

Zowel over links als rechts zijn er paarden gestruikeld. Ze bleven allemaal met de knie haken! Desalniettemin zijn er ook een stuk of 30-40 paarden er wel overheen gekomen. Maar als ruim 10% valt is er ergens iets niet goed. Tijdens we wedstrijd werd in ieder geval druk gediscussieerd door organisaties, parcoursbouwer/td over t ding.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 06:51

Goed nieuws om te horen dat Roxana weer thuis. En dat het met haar paard Flip prima gaat. Ik keek de cross live op Youtube en zag Roxana en Flip op de allerlaatste hindernis zwaar vallen. Wat een domme ongeluk wat hun moest overkomen. Ik hoopte nog dat Roxana en Flip echt foutloos door de cross zouden door komen, want dat was hun zo goed gegund. Roxana en Flip vind ik echt een super combinatie om te zien en een fijne combinatie om naar te kijken. Ik zie niet heel veel ruiters/amazones die zo blij kijken tijdens de cross. Bij Roxana was het al vanaf de startbox al een grote lach op haar gezicht en je zag haar ook genieten van hun cross samen.

Serita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 07:20

Lief Jansje, dat klopt ze vinden dit allebei het allermooiste wat er is. Hij steekt de oren zover naar voren dat ze er zowat afvallen en Rox heeft inderdaad een glimlach van oor tot oor.

Ze praatte ook de hele weg met hem en beloonde hem na elke hindernis. Ze gingen zo goed, compleet volgens plan. Ze zijn zo twee handen op één buik. Dit was zo zuur, anders had ze met gemak 2e geworden in het NK.

Maargoed het is wat het is. We gaan verder kijken en volgend seizoen weer knallen!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 07:22

Wat naar om zo onverklaarbaar een ongeluk te krijgen.

Maar als lezer wil ik wel zeggen hoe fijn het is om zo uitgebreide info te lezen van de omstandigheden rondom de val. Dat het met beide 'goed' gaat en dat jij (serita) zo duidelijk omschrijft hoe en wat en er zo netjes genuanceerd over bent.
wat fijn om te horen dat de organisatie zo accuraat gereageerd heeft. Dit kan nooit de bedoeling geweest zijn van de crossbouwer. De laatste hindernis wil je al helemaal niet zo'n (heftige) scherprechter laten zijn. Nog los van het feit dat je nooit valpartijen wil zien die je je als crossbouwer moet aantrekken.

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/

Serita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 07:36

Ik weet na een ongeluk vorig jaar in Hamm dat zoiets best in je hoofd kan blijven zitten en dat je graag wilt weten hoe het gaat. Niet al sensatie zoeker maar gewoon omdat het best wel heel heftig is natuurlijk. Ik en vele anderen stonden er met de neus boven op en vooral omdat ze zo lang bleef liggen en daarna ook weer instortte kan ik me voorstellen dat je dat niet in de koude kleren gaat zitten.

Nee ik kan me ook niet voorstellen dat ze bewust een hindernis zo bouwen 'om het kaf van het koren' te scheiden. Ze hebben juist de heftige afsprong waar vorig jaar zoveel op vielen aangepast om dat te voorkomen. Veiligheid in de eventing sport is iets waar de afgelopen maanden veel over gesproken wordt na 4 paarden die overleden tijdens 1 wedstrijd. Ingrid Klimke heeft bijvoorbeeld ook gezegd belaalde wedstrijden niet meer te willen rijden omdat er altijd zo gevaarlijk gebouwd wordt..

Het blijft een dun lijntje waar je op balanceert maar de veiligheid van paarden (en hun ruiters maar dat is even secundair belang) moet mijn inziens altijd voorop staan. Had de organisatie/td/parcoursbouwer eerder in moeten grijpen in dit geval? Misschien. Maar inmiddels ook een paar keer met de organisatie gesproken en zij hebben natuurlijk niets aan negatieve publiciteit - ze laten dit niet voor de lol gebeuren. Zo'n dag gaat natuurlijk best snel doen veel ruiters mee en je zet het niet even op pauze om te overleggen wat je wel of niet met een hindernis doet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 07:46

Nou dat durf ik wel redelijk stellig in te zijn: Daar zit géén organisatie/bouwer op te wachten.

Wij bouwen zelf B-Z en die mannen en vrouwen hebben altijd een bepaalde mate van zenuwen tijdens de wedstrijd. Waar ik opgelucht ben als ik de vrijwilligers planning rond heb (vaak pas de avond van te voren), houden zij dat vast tot de laatste veilig over de finish is. Die verantwoordelijkheid voelen zij echt wel!
Ze bouwen maanden aan mooie en uitdagende hindernissen. Maar als de cross daar is telt er eigenlijk nog maar 1 ding: iedereen veilig en blij naar huis.

daarom vind ik het extra fijn dat jij in je verhaal ook de kanten laat zien

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/

Serita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 07:53

Is zo! Deze bouwer en de TD zijn ook niet de minste, het is voor hun ook niet de allereerste wedstrijd die ze doen. Gewoon domme pech - nu goed analyseren en zo voorkomen dat het volgend jaar weer gebeurd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 07:56

Serita schreef:
Yes ik heb na afloop van de cross nog even erbij gezeten, hier dus al met de witte streep, die hebben ze na Roxana erop gezet.

[ [url=m/Sk6qSi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zowel over links als rechts zijn er paarden gestruikeld. Ze bleven allemaal met de knie haken! Desalniettemin zijn er ook een stuk of 30-40 paarden er wel overheen gekomen. Maar als ruim 10% valt is er ergens iets niet goed. Tijdens we wedstrijd werd in ieder geval druk gediscussieerd door organisaties, parcoursbouwer/td over t ding.

is het een halfronde voorkant?

Ik heb de val gezien op de livestream, erg naar! ben blij dat het uiteindelijk toch meeviel, ik heb de val van Nicola Wilson ook nog scherp voor ogen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:10

Serita bedankt voor je commentaar. Sterkte voor de amazone en beterschap.

Geëmigreerd naar Zuid Frankrijk de Limousin

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:16

Ik zag commentaar op Facebook voorbij komen op dit ongeluk en dat was echt misselijkmakend. Dit had heel ernstig af kunnen lopen en ik ben blij dat het allemaal mee lijkt te vallen. Ook fijn inderdaad om een beetje achtergrondverhaal te kunnen lezen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:19

Ik sluit me aan bij pol013: je hebt een indrukwekkende manier van schrijven Serita, ook op FB.

Ik 'kende' Roxana pas sinds de ochtend van Boekelo...
Iemand stuurde mij jullie drone film door, de emotie uit jouw bericht raakte me gelijk en ik dacht nog gaaaf, die ga ik volgen <3

Wij kwamen 's middags aan en toevallig waren ze de allereerste combinatie die we zagen: ze vlogen de arena in en kwamen een paar tellen later weer langsrijden... Daarna was het stil en zagen we het zeil. Zonder een idee wat er was gebeurd.
Het is inderdaad geen sensatie zoeken, maar pfoe, dan gaan als buitenstaander de emoties ook wel even alle kanten op en de opluchting dat het uiteindelijk 'ok' was... ik hoop van harte dat jullie dit als team een plek kunnen geven :knuffel: en ondanks/door alles toch een fan erbij :o

Serita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:51

Lielle schreef:
Serita schreef:

[ [url=m/Sk6qSi.jpg]Afbeelding[/url] ]

is het een halfronde voorkant?

Ik heb de val gezien op de livestream, erg naar! ben blij dat het uiteindelijk toch meeviel, ik heb de val van Nicola Wilson ook nog scherp voor ogen

Dit is hem van de zijkant. Heb er echt nog even bij gezeten en rondom foto's gemaakt na afloop. Vol ongeloof met wat er die middag gebeurd was trouwens. Op dat moment nog niet wetende wat alle uitslagen waren in het zkh.

Afbeelding

Serita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:56

MariekeS_ schreef:
Ik sluit me aan bij pol013: je hebt een indrukwekkende manier van schrijven Serita, ook op FB.

Ik 'kende' Roxana pas sinds de ochtend van Boekelo...
Iemand stuurde mij jullie drone film door, de emotie uit jouw bericht raakte me gelijk en ik dacht nog gaaaf, die ga ik volgen <3

Wij kwamen 's middags aan en toevallig waren ze de allereerste combinatie die we zagen: ze vlogen de arena in en kwamen een paar tellen later weer langsrijden... Daarna was het stil en zagen we het zeil. Zonder een idee wat er was gebeurd.
Het is inderdaad geen sensatie zoeken, maar pfoe, dan gaan als buitenstaander de emoties ook wel even alle kanten op en de opluchting dat het uiteindelijk 'ok' was... ik hoop van harte dat jullie dit als team een plek kunnen geven :knuffel: en ondanks/door alles toch een fan erbij :o

Lief dank! Die drone video's heb ik dit jaar van alle crossen nog gemaakt, zo leuk om te doen en om terug te kijken ook want dit was niet de eerste Nations cup die ze reed dit jaar. En dat zijn echt allemaal wel serieuze hindernissen en pittige lijntjes.

En het zal voor ons allemaal tijd nodig hebben ja, voor Roxana zelf nog het meeste. Nooit staan en haar man, haar groom en ik op dezelfde plek (meestal verspreid zodat we verschillende videos kunnen maken) maar in dit geval dus wel en daar ben ik echt heel blij mee. Dat we zowel haar als het paard direct met 'eigen mensen' hebben kunnen opvangen naast natuurlijk de hulp van medische mensen en de vrijwilligers die hielpen met afschermen.

Ze hebben van de organisatie ook nog iemand bijna letterlijk weggeslagen die nog even een drama foto wilde maken van hoe ze onder dat laken op de grond lag. :(

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 11:28

Er zat inderdaad een ronding in die hindernis.
Ik vond ze echt prachtig rondgaan!
We stonden bij de punten (15ab) en ze lieten het zo makkelijk lijken..

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:51

Serita wat mooi geschreven en geef je mooie feedback hier op bokt.

Ik mocht als groom/familie van in 2018 erbij zijn. En volgens mij zat deze hindernis er ook in op het eind.
Boekelo is een ontzettend mooie wedstrijd, die goed bezocht word. En daardoor voor grooms/familie lastig om op meerdere plaatsen te willen kijken.

Roxana komt er wel :)