Janneke Boonzaaijer Nederlands kampioene eventing

Moderators: Muiz, ynskek, NadjaNadja, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Janneke Boonzaaijer Nederlands kampioene eventing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-22 20:39

KNHS.nl
Sport

Afbeelding
Janneke Boonzaaijer en Bouncer geconcentreerd op weg
naar de Nederlandse eventingtitel. Foto: Bokker MamaMiesje

Janneke Boonzaaijer en haar paard Bouncer zijn op Military Boekelo Nederlands eventingkampioen geworden. In het afsluitende springparcours wist Boonzaaijer haar naaste concurrente Beau Posthumus nipt voor te blijven. De twee jongedames verwezen routinier Adriaan Smeulders naar het brons.

Bij aanvang van het springen was de 61-jarige Adriaan Smeulders zo goed als zeker van zijn bronzen medaille, en ook zijn drie gevallen balken brachten deze medaille niet meer in gevaar. De strijd om goud en zilver was spannender. De 21-jarige Boekelo-debutante sprong met haar paard Smokie op de kleurrijke hindernis vijf een balk naar het zand en liep nog een lichte tijdsoverschrijding op. Daarmee was ze in ieder geval verzekerd van een zilveren medaille.

Stoïcijns rijden
Janneke Boonzaaijer had bij het betreden van de springpiste 12 strafpunten voorsprong om haar eerste kampioenschap bij de senioren veilig te stellen. Het was voor Boonzaaijer van tevoren zeker geen gelopen race: “Mijn paard is niet altijd de meest voorzichtige en soms wat kijkerig, het moest nog wel even gebeuren.”
Bouncer is groter dan de meeste andere paarden die Janneke onder het zadel heeft. “Zeker met springen vind ik dat moeilijk. Ik wil het eigenlijk te perfect doen en daar raakt hij juist van in de stress. Dan gaat hij meer op mij letten in plaats van op de hindernis. Julian Kraaij heeft me geholpen om te zorgen dat ik mijn rust bewaar, ritme houd en lekker stoïcijns mijn parcours spring.” Dat pakte goed uit voor de amazone uit Renswoude, die 0.8 strafpunt voorsprong hield op Beau Posthumus. Na de nationale titels bij de Junioren (2013) en Young Riders (2016) klinkt vandaag het Wilhelmus voor haar bij de senioren.

Echt waanzinnig
“Ik rijd Bouncer nu een jaar, daarvoor liep hij twee- en driester onder Valerie van den Oord. Dit jaar ben ik met hem doorgegroeid naar de vierster, en Boekelo was zijn eerste lange vierster. Bouncer is nu 12 jaar; hij wil altijd zijn best voor me doen. Dat merkte ik gisteren ook in de cross. Ook al mis ik een beugel en was ik wat in onbalans, als ik zeg ‘kom we gaan’ dan doet hij mee. Dat is zo’n fijn gevoel dat je niet altijd perfect hoeft te rijden om rond te komen. Hij is niet snel maar blijft wel steeds in hetzelfde tempo doorlopen, op het eind liep hij nog net zo makkelijk als in minuut drie.”
Janneke Boonzaaijer kwam naar Boekelo om ‘een lekker rondje Boekelo’ te rijden. “Dat ik nu Nederlands Kampioen ben is echt waanzinnig. De cross was gisteren al mega-goed en bij het springen was het wel billen knijpen hier en daar, maar Bouncer deed vreselijk goed zijn best om van de balken af te blijven. Ik ben zo trots!”

Eindstand Nederlands Kampioenschap eventing:
1) Janneke Boonzaaijer (Renswoude) – Bouncer, 59.6
2) Beau Posthumus (Terschuur) – Smokie, 60.4
3) Adriaan Smeulders (Someren) – Ekow, 86.8
4) Stephan Hazeleger (Harskamp) - James Bond, 105.3
5) Sanne de Jong (Aalsmeer) - Jersey MBF N.O.P., 123.5

De volledige uitslag van Military-Boekelo is hier te vinden.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:16

Allereerst gefeliciteerd Janneke.

Maar hoe moet ik dit resultaat internationaal plaatsen? 37ste in Boekelo. in een deelnemersveld met een paar internationale topruiters.

Waarom staan we met dressuur en springen wel aan de top. En krijgen we dit bij eventing niet voor elkaar? is dat €, gebrek aan de juiste paarden, tijd, trainers, faciliteiten, ... , ...?

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:25

cjb schreef:
Allereerst gefeliciteerd Janneke.

Maar hoe moet ik dit resultaat internationaal plaatsen? 37ste in Boekelo. in een deelnemersveld met een paar internationale topruiters.

Waarom staan we met dressuur en springen wel aan de top. En krijgen we dit bij eventing niet voor elkaar? is dat €, gebrek aan de juiste paarden, tijd, trainers, faciliteiten, ... , ...?

Helemaal mee eens. Ik denk dat we enorm achterlopen in de ontwikkeling van de sport.
Wat ik overigens opvallend vond is dat Janneke het puur op de dressuurscore wint en niet op de overige onderdelen.

Serita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:21

Ja dat stukje eventing in Nederland blijft een beetje een probleem. Volgens de bondscoach is het grootste probleem gebrek aan geld/paarden.

Probleem zit hem zeker ook wel een deel in het geld, bijvoorbeeld al gebrek aan geld wat bijvoorbeeld de sportbond zelf over heeft voor deze tak. Daarnaast zien we dat veel goede Nederlandse paarden verkocht worden naar het buitenland: zijn genoeg goed paarden dus maar die verdwijnen allemaal naar het buitenland.

Persoonlijk vind ik het een probleem dat de bondscoach bijvoorbeeld niet met een plan komt voor de ruiters: ik doe namelijk de wedstrijdplanning maken voor Roxana (die haar debuut maakte op Boekelo dit weekend, een wereldrondje reed maar strandde op de laatste hindernis) en we vroegen dus de bondscoach begin dit jaar: Okay wat gaan we doen? Welke wedstrijden gaan we doen? Wat gaan we als team doen? Maar het antwoord was "Ik zie wel waar de meeste Nederlanders heen gaan". Geen plan dus!

Probleem is ook denk ik dat de eventingsport nog altijd niet persee zo bekent in Nederland en dat veel mensen die het niet zo goed kennen misschien een verkeerd beeld er van hebben. Want ja er kunnen natuurlijk nare dingn gebeuren: maar die gebeuren gelukkig maar vrij weinig.

Nederland presteert op dit moment natuurlijk dramatisch.

Jannekes eigen toppaarden zijn uit de running. Die waar ze nu mee won rijd ze tijdelijk. De nummer 2 en 3 in Boekelo dit weekend op het NK hebben voor hun dressuur niet eens een voldoende gehaald - die staan op het podium zonder dat ze een winstpunt (MER) kunnen halen. Hoe dan?

Sanne had 2 jonkies mee die ook nog niet zo goed gingen als ze hoopte. Tim moest al vrij snel opgeven met dit paard (die dit al vaker gelopen heeft) en ook Thierry moest opgeven met een paard wat al veel gelopen én gewonnnen heeft op dit niveau. En Roxana reed het beste cross rondje van allemaal (ja ik ben bevooroordeeld :) maar kijk vooral even haar rondje terug) maar had de domme pech dat ze sneuvelde op die laatste hindernis - wat er mis was met die ben ik nog niet 100% achter maar als 10% van de combinaties valt op 1 hindernis zonder dat ze zelf domme fouten maken is wel een dingetje.

Ik denk dat er naast gebrek aan geld vooral een groot gebrek is aan een plan, visie en goede training met een systeem.

Serita - Boost je paardenbusiness - Serita.nl

Freyr

Re: Janneke Boonzaaijer Nederlands kampioene eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:29

Wat een enorm goede post Serita! Beetje pech her en der daar ook wel

Tikfouten zijn te danken aan mijn telefoon

Serita

Re: Janneke Boonzaaijer Nederlands kampioene eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:44

Oh absoluut! Als ik voor Roxana spreek weten we dat ze er nog niet is: maar haar schimmel gaat zeker zo mee lopen op het topniveau. De vos die ze rijd heeft dit jaar even pauze gehad om lekker uit te groeien en die gaat volgend jaar ook weer mee. Bij haar proberen we zelf maar een systeem er in te krijgen en samen met eigenaren en sponsoren de boel aan elkaar te knopen. Vanuit de KNHS is er gewoon weinig plan. Dit jaar heeft de bondcoach wel wat lessen geregeld: pakweg een keer of 5 een dressuur/springles. Maar ga je dressuur en springen winnen als je niet (bijna) wekelijks les hebt?. Ik denk het niet. Afgelopen week in aanloop naar Boekelo en in Boekelo zelf heeft ze in die week al 3x dressuurles gehad: en dan nog hulp met inrijden voor de dressuurproef. Dat was zo waardevol. Dat zouden ze mijn inziens wekelijks moeten faciliteren.

Zo'n weekendje eventing wedstrijd komt al gauw richting de 1000€ per paard. Inschrijfgeld, diesel, afschrijving/onderhoud vrachtwagen en natuurlijk zelf ook nog eten en drinken.

Serita - Boost je paardenbusiness - Serita.nl

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie