Tweede pony in korte tijd aangevallen in Wittelte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Nieuwsredactie

Tweede pony in korte tijd aangevallen in Wittelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-22 16:58

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Voor de tweede keer in twee weken tijd is in Wittelte een pony toegetakeld in een weiland gevonden. Hoewel DNA-onderzoek nog moet uitwijzen of het daadwerkelijk een aanval van de wolf is, heeft eigenaar Jan Bosker daar geen twijfels over. "Hij heeft beetwonden in de nek en de achterkant is losgetrokken", schetst melkveehouder Bosker hoe hij de pony vanochtend aantrof. "Dat moet een wolf zijn geweest, mogelijk is hij geschrokken en weggegaan, want de ingewanden zijn verder intact. Hij heeft er niet van gegeten."

Pony
De pony van Bosker werd de laatste tijd uit voorzorg al 's nachts op stal gezet. "Maar hij is nogal eigenwijs, en moeilijk binnen te krijgen. Gisteravond was ik alleen en is het niet gelukt." De nacht in de buitenlucht werd de pony dus fataal. Bosker baalt. "Hij was 32 jaar oud, mijn vader had hem gekregen van de dierenarts. Het is geen huisdier, maar heeft wel emotionele waarde. Hij liep iedere dag tussen het paard en het veulen. En normaal kwam hij ook naar het hek 's ochtends, nu zag ik hem liggen en dacht: die ligt wel heel stil. Ik hoop da- ie in een keer dood was, en niet heeft geleden." Een pony van een buurman van Bosker werd eind september te pakken genomen. BIJ12, dat wolvenschades afhandelt voor provincies, doet onderzoek om vast te stellen of een wolf daadwerkelijk de dader is. Een doodgebeten pony in Dwingeloo was op 10 augustus wel slachtoffer van de wolf, meldt BIJ12.

Schapen
Tijdens een bijeenkomst over de wolf afgelopen maandag in Diever lieten veel paardenhouders van zich horen, zij vrezen dat de wolf vaker achter hun dieren aangaat nu er de laatste tijd vaker meldingen komen van aanvallen op grotere dieren als pony's en (jonge) koeien. Bosker volgde de bijeenkomst en deelt de zorg die veel mensen die avond uitten. "Ik houd mijn koeien en jongvee al binnen. In het vervolg ook de paarden, het is niet vertrouwd", zegt hij. "In Nederland willen we graag vee in de wei, maar dat is bijna niet meer mogelijk. Het kan niet zo zijn dat voor een paar wolven alle dieren op stal moeten."

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 17:39

En die laatste zin zegt het allemaal!!

Triest dat het beestje op deze manier aan zijn einde kwam.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 20:22

Wat ontzettend sneu.
Hoewel ik het belang van natuur groot vind, is dit beleid rondom wolven heel ondoordacht. In grote delen van Nederland, waaronder Drenthe, zijn onvoldoende natuurlijke prooidieren. Dan krijg je situaties als deze.
De wolf vrij, alle andere dieren huisarrest.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

peach2001

Re: Tweede pony in korte tijd aangevallen in Wittelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 20:46

Ze zijn te brutaal, ook niet schuw. Kwestie van tijd tot het een kind/tiener is die ze pakken en dan pas gaan ze ingrijpen...

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 20:50

peach2001 schreef:
Ze zijn te brutaal, ook niet schuw. Kwestie van tijd tot het een kind/tiener is die ze pakken en dan pas gaan ze ingrijpen...

En heel eerlijk? Laat het maar gebeuren.
In en intriest voor de kind/ tiener en familie maar misschien dat mensen dan gaan snappen dat er gewoon echt geen ruimte is voor de wolf.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 22:19

Verschrikkelijk, heel veel sterkte, hopelijk heeft de pont niet geleden.

Er wordt gezegd (niet perse hier) door verschillende mensen : het zit niet in de natuur van de wolf om mensen aan te vallen. Maar die vergeten even dat de wolf nu ook totaal niet in zijn natuurlijke omstandigheden loopt!

Ze zouden ook geen groot vee aanvallen...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 22:39

Onali schreef:
peach2001 schreef:

In en intriest voor de kind/ tiener en familie maar misschien dat mensen dan gaan snappen dat er gewoon echt geen ruimte is voor de wolf.

Helaas zal 1 slachtoffer daarvoor njet voldoende zijn. Het enige wat er dan gebeurt is dat de specifieke wolf dan als probleemwolf wordt bestempeld en afgeschoten mag worden. De rest gaat gewoon vrolijk verder met moorden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 22:43

TheWelsh schreef:

Nu doen ze net alsof ze dat nooit gezegd hebben. Onze wolvendeskundigen zijn toch niet zo deskundig blijkt.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 06:04

De Wolf hoort hier niet. Het land is te klein en te vol. Wolven zullen steeds vaker in bewoond gebied komen. Ik ken mensen die 's avonds al niet meer met de hond naar buiten gaan.
Afgelopen week werd hier een wolf gezien op nog geen 5 km afstand. Ik heb ponies en kippen en zelfs wolf werdende hekken blijken niet te werken in Drenthe en Friesland

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 06:14

senna21 schreef:
Wat ontzettend sneu.
Hoewel ik het belang van natuur groot vind, is dit beleid rondom wolven heel ondoordacht. In grote delen van Nederland, waaronder Drenthe, zijn onvoldoende natuurlijke prooidieren. Dan krijg je situaties als deze.

Ja, zolang wij maar blijven jagen en het voedsel van de wolf opeten.

Ik vind het onwijs hypocriet dat paardenhouders nu bang zijn dat de wolf één dier aan zou kunnen vallen. En dier dat het geluk heeft dat ze hem een naam hebben gegeven en waar ze dus waarde aan hechten.

Maar ze eten vervolgens wel vlees, waardoor ze indirect verantwoordelijk zijn voor de dood van 1.8 miljoen dieren per dag. Die hebben dat geluk niet.

En dat is ook nog eens alleen maar omdat het lekker is, niet omdat je het nodig hebt. Het is nog ongezond ook. Een wolf heeft geen keus en grijpt zelfs naar paarden omdat wij zo nodig al zijn prooidieren af moesten knallen.

Hier is een term voor: specisisme.

Waarom zijn de levens van onze paarden belangrijker dan de wolf? Omdat we ze een naam hebben gegeven en hebben besloten voor ze te zorgen? Omdat ze aaibaarder zijn?

Het komt er gewoon op neer dat wij mensen geneigd zijn het ene leven belangrijker te vinden dan het andere en dat is nergens op gebaseerd.

De wolf is een inheemse soort en hoort hier. Omdat wij toevallig slimmer zijn wil dat niet zeggen dat er geen ruimte is voor de wolf. Nu janken om de wolf, maar vervolgens wel vlees eten. Het kan er bij mij niet in hoor :Y)

We moeten ervoor zorgen dat de wolf genoeg te eten heeft zodat hij zich niet aan andere dieren vergrijpt en onze dieren beschermen. Die plicht is zelfs wij wet geregeld.

Ik heb twee katten. Die kunnen onder een auto komen. Moeten we dan ook alle auto’s in de ban doen? Nee, het is aan mij om mijn kat binnen te houden. Doe ik dat niet, dan bestaat de kans dat hij plat wordt gereden. Dat is gewoon bijkomend risico.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 06:53

O van mij mogen ze best de wolven afschieten, stropen en opeten hoor. 2 vliegen 1 klap. Ik ben best benieuwd hoe zo’n wolf smaakt.

Katten kunnen ook gepakt worden door een wolf wanneer ze in een buitengebied wonen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 07:01

Onali schreef:
peach2001 schreef:

Oke, maar laat dat dan wel JOUW kind zijn. Prima

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 07:09

De wolf hoort hier wel, alleen hebben wij hem als mens verdreven en zijn leefgebied aan ons zelf toegeëigend.
En nee, ik ben niet pro-wolf :+ Maar zeggen dat de wolf hier niet hoort, klopt gewoon niet.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 07:25

De wolf hoort hier 'niet meer'.. dat is soms wel hoe het gaat.. :)
Als je in de middeleeuwen wilt blijven hangen, moet je alle bijbehorende zaken er ook bij nemen.. :Y)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 07:42

Loretta schreef:
TheWelsh schreef:

Nu doen ze net alsof ze dat nooit gezegd hebben. Onze wolvendeskundigen zijn toch niet zo deskundig blijkt.

hoe kunnen ze dat ook zijn, er zijn immers al geen 200 jaar wolven hier en de omstandigheden die er toen waren zijn er niet. Tis niet voor nix dat de wolven bewust zijn uitgeroeid. Al hun kennis komt uit boekjes en van in de dierentuin opgesloten dieren.

voor wecken/drogen/slowcooken inkoop: https://www.facebook.com/groups/1253569438664800

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 07:54

Cer schreef:
Als je in de middeleeuwen wilt blijven hangen, moet je alle bijbehorende zaken er ook bij nemen.. :Y)

Maar andersom telt dat natuurlijk ook zo :D
Overigens waren de middeleeuwen wellicht zo slecht nog niet 8-)

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:01

Cayenne schreef:
Cer schreef:

Maar andersom telt dat natuurlijk ook zo :D
Overigens waren de middeleeuwen wellicht zo slecht nog niet 8-)

welke 'andersom'?

Euh.. een vrouw in de middeleeuwen.. nee dank je :)
Met daarnaast alle hygiene, ziektes en al het geweld... neuh, ik zit hier prima :P

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:15

Je kunt niet terug naar de middeleeuwen. Gelukkig maar. Het was in meerdere opzichten een vreselijke tijd waarin het leven vaak kort en vol leed was.

Een van de problemen vind ik dat er niet adequaat gehandeld is toen wolven zich hier weer vestigden. Het was een beetje van kijken wat er gebeurt. Er is weinig of geen hulp voor dierhouders. Ja, de schapenboeren krijgen subsidies voor een hek, wat de wolven vervolgens niet tegen blijkt te houden. Maar dan is er wel weer wat aan te merken op de onderste draad, die vijf centimeter lager had gemoeten ofzo. Domme boer toch ook.

En de particulier krijgt niets, geen hek, geen vergoeding, die mag het zelf uitzoeken. En wordt uitgemaakt voor roodkapje. Want wolven pakken geen paarden. En wolven zijn zo schuw dat de kans groter is dat je de loterij wint, dan dat je er eentje ziet.
Wat een flauwekul. Hier worden ze vrijwel wekelijks gezien. En liepen ze al een paar keer door tuinen van buurtgenoten. En als ik dan in het donker mijn hond uitlaten niet prettig meer vind, dan lijd ik aan het roodkapje-syndroom.

En als ik 's nachts opsta om mijn dieren te controleren, moet ik me niet zo aanstellen. Die dingen worden regelmatig beweerd door lieden die het allemaal zo enig vinden. Maar die zelf ergens anders wonen of geen dieren hebben.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:21

_Mir schreef:
Onali schreef:

Oke, maar laat dat dan wel JOUW kind zijn. Prima

Dat scheelt weer, die heb ik niet.

Ik had al jaren geleden een vooruitziende blik en wilde perse geen kinderen mocht er ooit in de toekomst de wolf weer terug naar Nederland komen.

Misschien moet je lezen. De regering/ experts zeggen dat het allemaal wel meevalt. Nederland is te klein voor zo'n groot roofdier.
Wat is er nu makkelijker een vluchtende ree of ingeblikt schaap?
En dan kan je ook nog eens van meerdere schapen de beste stukjes vlees eten.

Laat het maar escaleren door aanvallen op honden/ katten en mensen, pas dan gaan ze inzien dat het gewoon niet past in Nederland.

Wij hebben geen natuurgebieden, maar parkjes, zeker vergeleken met de rest van de wereld waar de wolf ook voorkomt.

En alsjeblieft houd op met die nutteloze en domme opmerkingen over vee wat geslacht gaat worden.
Dat is als je geen andere argumenten meer kunt verzinnen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:30

mysa schreef:
Je kunt niet terug naar de middeleeuwen. Gelukkig maar. Het was in meerdere opzichten een vreselijke tijd waarin het leven vaak kort en vol leed was.

Een van de problemen vind ik dat er niet adequaat gehandeld is toen wolven zich hier weer vestigden. Het was een beetje van kijken wat er gebeurt. Er is weinig of geen hulp voor dierhouders. Ja, de schapenboeren krijgen subsidies voor een hek, wat de wolven vervolgens niet tegen blijkt te houden. Maar dan is er wel weer wat aan te merken op de onderste draad, die vijf centimeter lager had gemoeten ofzo. Domme boer toch ook.

En de particulier krijgt niets, geen hek, geen vergoeding, die mag het zelf uitzoeken. En wordt uitgemaakt voor roodkapje. Want wolven pakken geen paarden. En wolven zijn zo schuw dat de kans groter is dat je de loterij wint, dan dat je er eentje ziet.
Wat een flauwekul. Hier worden ze vrijwel wekelijks gezien. En liepen ze al een paar keer door tuinen van buurtgenoten. En als ik dan in het donker mijn hond uitlaten niet prettig meer vind, dan lijd ik aan het roodkapje-syndroom.

En als ik 's nachts opsta om mijn dieren te controleren, moet ik me niet zo aanstellen. Die dingen worden regelmatig beweerd door lieden die het allemaal zo enig vinden. Maar die zelf ergens anders wonen of geen dieren hebben.

Precies dat dus. Alleen maar leugens. Er wordt niets voor particulieren gedaan. Je mag het uitzoeken

En die hekken blijken ook nog eens niet te werken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:34

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:42

@ Reneee, en die wolf die trekt ook jonge Schotse hooglander kalfjes uit elkaar, zonder ze te doden !
Dit dierenleed is wat jou betreft helemaal prima ??

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:43

_Reneee schreef:
senna21 schreef:
Wat ontzettend sneu.

Ja, zolang wij maar blijven jagen en het voedsel van de wolf opeten.

Ik vind het onwijs hypocriet dat paardenhouders nu bang zijn dat de wolf één dier aan zou kunnen vallen. En dier dat het geluk heeft dat ze hem een naam hebben gegeven en waar ze dus waarde aan hechten.

Maar ze eten vervolgens wel vlees, waardoor ze indirect verantwoordelijk zijn voor de dood van 1.8 miljoen dieren per dag. Die hebben dat geluk niet.

En dat is ook nog eens alleen maar omdat het lekker is, niet omdat je het nodig hebt. Het is nog ongezond ook. Een wolf heeft geen keus en grijpt zelfs naar paarden omdat wij zo nodig al zijn prooidieren af moesten knallen.

Hier is een term voor: specisisme.

Waarom zijn de levens van onze paarden belangrijker dan de wolf? Omdat we ze een naam hebben gegeven en hebben besloten voor ze te zorgen? Omdat ze aaibaarder zijn?

Het komt er gewoon op neer dat wij mensen geneigd zijn het ene leven belangrijker te vinden dan het andere en dat is nergens op gebaseerd.

De wolf is een inheemse soort en hoort hier. Omdat wij toevallig slimmer zijn wil dat niet zeggen dat er geen ruimte is voor de wolf. Nu janken om de wolf, maar vervolgens wel vlees eten. Het kan er bij mij niet in hoor :Y)

We moeten ervoor zorgen dat de wolf genoeg te eten heeft zodat hij zich niet aan andere dieren vergrijpt en onze dieren beschermen. Die plicht is zelfs wij wet geregeld.

Ik heb twee katten. Die kunnen onder een auto komen. Moeten we dan ook alle auto’s in de ban doen? Nee, het is aan mij om mijn kat binnen te houden. Doe ik dat niet, dan bestaat de kans dat hij plat wordt gereden. Dat is gewoon bijkomend risico.

Het probleem met de wolf is dat zij niet alleen doden om zich te voeden, ze doden van alles en laten vaak de helft liggen. Er zit zeker een bepaalde mate van moordlust in. Dus zorgen dat een wolf genoeg te eten heeft gaat niet lukken.

Hier worden veel reeen en herten opgejaagd die dan in paniek de grote weg oversteken, lekker veilig voor automobilisten.

In Ermelo midden op de dag op de heide wilden ze achter een hond aan gaan. (terratoriaal waarsschijnlijk)

Dus zo simplistisch als jij het stelt is het helaas niet. Ik vind wolven prachtige beesten maar Nederland is te klein en overbevolkt voor ze. Daarnaast komen ze dus met gemak over en onder de speciale wolf proof hekken heen..dus je dieren beschermen is heel moeilijk.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:50

sterregoud schreef:
@ Reneee, en die wolf die trekt ook jonge Schotse hooglander kalfjes uit elkaar, zonder ze te doden !
Dit dierenleed is wat jou betreft helemaal prima ??

Ja helemaal prima.

Dierenleed is 1,6 miljoen dieren per dag geslacht. Niet die paar schapen , koeien en paarden die door wolven worden opgegeten.
En yep mijn pony staat in wolvengebied.

Goed in de gaten houden hoe dit gaat uiteraard.
Dat het kan gebeuren, door bijvoorbeeld die fotograven die allemaal dichtbij komen, dat er een wolf niet bang genoeg meer is .... ja dat zou kunnen. En hoewel we dan eigenlijk die fotograven af zouden moeten schieten :D , moet er uiteraard dan de verdrietige keuze gemaakt worden om die wolf af te maken.

En wellicht moet ervoor gekozen worden om minder te jagen zodat de wolf op zijn eten kan jagen.
Want nu is het vaak makkelijker om een schaap te pakken.

Dat we daar over na moeten denken, dat snap ik, en dat kost tijd en daar zullen vast wel eens fouten gemaakt worden. Maar de natuur uit laten sterven is het recept om onszelf uit laten sterven.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:54

Elisa2 schreef:
[
In Ermelo midden op de dag op de heide wilden ze achter een hond aan gaan. (terratoriaal waarsschijnlijk)
.

De hond hoort dan ook niet in de bossen en op de heide.
Dat we dat als mens graag allemaal naar onze hand zetten , dat snap ik wel ( ik loop ook graag met de honden in de bossen en op de heide ) , maar die wolf heeft groot gelijk.
Overigens heeft de wolf niet aangevallen en denk die persoon alleen maar dat de wolf aan wilde vallen, dus er is geen sprake van bijna aangevallen.