Paarden in rust in ‘Old Love’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Paarden in rust in ‘Old Love’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-22 09:52

Rodi
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: MKobes Fotografie

Op 9 september 2022 opent in het Purmerends Museum een bijzondere fototentoonstelling van fotograaf Milan Gies. Hij was vroeger springruiter: "Tijdens mijn beroepsopleiding moest ik stagelopen en tijdens deze stage kreeg ik de verantwoordelijkheid over wel dertig paarden. In de weekenden, als de ruiter van de stal op concours was, runde ik de stal helemaal alleen. Op die stille momenten ontstond tussen mij en de dieren een manier van communiceren zonder woorden." De stille aanwezigheid van paarden in de stal, onder het zadel en op de vrachtwagen maakte Gies altijd erg gelukkig. Dat herkent hij, buiten de veeleisende samenleving met al dat gepraat, al die analyses, meningen en afspraken, ook vaak in het museum. "Paarden en kunst kunnen een beroep doen op je gevoel, ze kunnen je raken op een manier waarbij geen woorden nodig zijn. Het was voor mij daarom heel bijzonder om met deze kennis de stallen weer in te gaan voor mijn fotoserie ‘Old Love’."

In het werk van Milan Gies is altijd een autobiografisch element aanwezig. In dit geval komen zijn eigen ervaringen met menselijke kwetsbaarheid op symbolische wijze terug in de vallende bewegingen en houdingen die veel van zijn portretten (zowel mens als dier) kenmerken. Ook heeft hij bij zijn onderwerpkeuze een voorkeur voor diegenen die, om wat voor reden dan ook, niet goed kunnen meekomen in onze prestatiemaatschappij of zich buitenstaanders voelen.

"De paarden die ik voor ‘Old Love’ heb geportretteerd zijn niet langer ‘winstgevend’, omdat ze oud of geblesseerd zijn. Ze wonen in speciale pensions of rusthuizen. Ik fotografeerde hen in een studio, die ik opbouwde in hun stal of schuur." In de foto’s laat Gies de lichamen en houdingen van de paarden tegen een neutrale donkere achtergrond zien. "Ik hoop hierdoor de context zoveel mogelijk weg te halen en de kijker uit te nodigen om de dieren te zien zoals ze zijn. Paarden wekken empathie op en raken de mens in een haast universele emotie, die zonder woorden is te begrijpen. In plaats van dat een paard vanwege een blessure of ouderdom door een eigenaar wordt afgeschreven, gunnen zij hun dier een welverdiend pensioen, waar sommige paarden al vijftien jaar van genieten. Voor mij is dit echt ouderdom en tegelijkertijd ook vertrouwen en ontroering, waarin ik een liefdevolle berusting voel."

Milan Gies is fotograaf en doceert aan de Fotoacademie in Amsterdam en de Koninklijke Academie der Beeldende Kunsten in Den Haag. In 2019 was zijn serie ‘State of Identity’, waarin hij transgender personen portretteerde,, te zien als solo-expositie in de Melkweg Expo. Het Purmerends Museum organiseert, in samenwerking met The Gallery Club, platform voor fotografie, de tentoonstelling ‘Old Love’. Het werk met foto’s van paarden in rust zal hier voor het eerst voor het publiek te zien zijn.
Laatst bijgewerkt door Banjer op 09-10-22 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Reggledoos

Re: Paarden in rust in ‘Old Love’

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 00:14

Als dit nu nieuws is hoop ik ook dat de tentoonstelling 9 oktober is geopend.
Ik wil dan wel een kijkje nemen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie