Military Boekelo: Janneke Boonzaaijer pakt leiding in het NK

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Military Boekelo: Janneke Boonzaaijer pakt leiding in het NK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 21:09

KNHS.nl
Sport

Afbeelding
Janneke Boonzaaijer, hier met ASCI Campbelle WS in Polen, eerder in in 2022,
staat momenteel met Bouncer aan de leiding in het NK Eventing.
Foto: Libby Law Photography/FEI/Flickr


Janneke Boonzaaijer en Beau Posthumus hebben een knappe prestatie geleverd door de cross van Military Boekelo met uitsluitend wat tijdfouten uit te rijden. Door dit goede resultaat gaat Janneke aan de leiding in de strijd om het Nederlands Kampioenschap. Boekelo-debutante Beau staat voorlopig op zilver voor Adriaan Smeulders. De Britse Laura Collett heeft haar koppositie in het individuele klassement van de internationale wedstrijd verstevigd.

De 26-jarige Janneke Boonzaaijer reed een uitgekiende cross met haar paard Bouncer, waarmee ze pas dit seizoen een combinatie vormt. Het duo kreeg wel 14 strafpunten voor tijdsoverschrijding en staat in het individuele klassement op de 41e plaats. Boonzaaijer nam de leiding in het NK-klassement over van Tim Lips.
“Ik begon de cross voorzichtig omdat ik even wilde kijken hoe mijn paard zou reageren”, vertelt Janneke Boonzaaijer na afloop. “Hij pakte goed aan, toen heb ik mijn snelheid iets verhoogd. Bouncer liep een briljante cross, ik ben heel blij met hoe het verliep.”

Knap debuut
Beau Posthumus kwam met haar paard Smokie voor het eerst aan de start in Boekelo. De 21-jarige amazone reed de cross zonder problemen uit met slechts acht strafpunten voor haar tijd. Hiermee boekte ze het beste Nederlandse resultaat en staat nu tweede in de strijd om de NK-medailles.
Voor Roxana Graman eindigde haar voortvarende Boekelo-debuut op de laatste hindernis, toen haar paard ten val kwam bovenop de amazone. Roxana werd voor onderzoek naar het ziekenhuis gebracht. Boekelo-voorzitter Robert Zandstra wist na afloop van de wedstrijd te melden dat bij Roxana gelukkig geen noemenswaardige verwondingen zijn gevonden maar dat ze nog even in het ziekenhuis blijft ter observatie. Ook haar paard maakt het goed.

FEI Nations Cup
Door de opgave van Thierry van Reine (hindernis 19) en Tim Lips (hindernis 15) was het team onder leiding van bondscoach Andrew Heffernan plots gehalveerd. Sanne de Jong reed de cross wel uit met haar pas 8-jarige Jersey MBF N.O.P. maar liep de nodige hindernisfouten op. Doordat alleen Janneke en Sanne over de finish kwamen is het Nederlandse team uitgeschakeld in de FEI Nations Cup finale. Groot-Brittannië gaat daarin nog steeds aan de leiding.

Veel werk te doen
Bondscoach Andrew Heffernan had gemengde gevoelens na de cross over de resultaten van de Nederlandse ruiters. “Er waren minder goede dingen vandaag, maar ook hele positieve. De prestatie van Janneke vond ik daar een goed voorbeeld van. Maar ik ben niet zo teleurgesteld als dat je misschien zou verwachten. Naar de toekomst toe hebben we een boel werk te doen. We zijn een klein eventingland, maar ik ben er van overtuigd dat we de juiste ruiters en de paarden hebben in dit land. De top drie van onze ruiters rijdt op in Nederland gefokte paarden, dus het is niet dat we de paarden niet hebben. We zitten op een goed hersteltraject denk ik.”

Individuele uitslag (CCIO4*) na de cross
1) Laura Collett (GBR) – Dacapo, 21.9 strafpunten
2) Tim Price (NZL) – Happy Boy, 25.6
3) Tom McEwen (GBR) – JL Dublin, 25.6
41) Janneke Boonzaaijer (Renswoude) – Bouncer, 48.4
44) Beau Posthumus (Terschuur) – Smokie, 54.0
50) Adriaan Smeulders (Someren) – Ekow, 72.4
58) Stephan Hazeleger (Harskamp) - James Bond, 93.3
59) Sanne de Jong (Aalsmeer) - Jersey MBF N.O.P., 118.7

Tussenstand Nederlands Kampioenschap na de cross:
1) Janneke Boonzaaijer – Bouncer, 48.4
2) Beau Posthumus (Terschuur) – Smokie, 54.0
3) Adriaan Smeulders (Someren) – Ekow, 72.4

Tussenstand finale FEI Nations Cup (CCIO4*) na de cross:
1) Groot-Brittannië (79.7)
2) Nieuw-Zeeland (90.8)
3) Frankrijk (97.3)

Resterend programma
Zondag 9 oktober
- 09.00 uur - tweede veterinaire keuring
- 10.30 uur - afsluitende springen
- 16.00 uur - prijsuitreiking

Wedstrijd volgen
Alle uitslagen en startlijsten zijn hier te vinden.

De wedstrijd is te volgen via:
- de livestream van Military Boekelo
- ClipMyHorse/FEI.TV

Voor meer informatie: https://www.military-boekelo.nl