Ruitersportcentrum Zwolle zet ruiters voortaan eerst op de weegschaal

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Ruitersportcentrum Zwolle zet ruiters voortaan eerst op de weegschaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 10:46

Equnews
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Ruitersportcentrum Zwolle laste enkele jaren geleden een kilotaks in voor ruiters en amazones. Per kwartaal moeten ze op de weegschaal, en wie boven de 90 kilo weegt, mag even niet rijden.

Ruiters en amazones die willen beginnen rijden bij ruitersportcentrum Zwolle, moeten eerst op de weegschaal. Onder de 90 kilo is iedereen welkom voor een rijles, maar schiet de teller boven dit gewicht, dan is het afvallen of afstappen geblazen. Paardenliefhebbers die toch net een kilootje meer wegen, zijn wel steeds welkom voor de grondwerklessen die het centrum aanbiedt.

Ruitersportcentrum Zwolle vindt dit erg belangrijk voor het welzijn van de paarden en pony's. Een te zware ruiter belast het paard meer, waardoor dit tot spierpijn en zelfs blessures aan de rug en pezen kan leiden. Discriminerend vinden de uitbaters dit niet, "Alles voor het welzijn van de dieren."

Sunnda

Berichten: 7850
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 10:50

Prima ontwikkeling.

Wat de reden of oorzaak ook is, gewicht is gewicht voor het paard.

BeFunny

Berichten: 11515
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Ruitersportcentrum Zwolle zet ruiters voortaan eerst op de weegschaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 10:54

Ja eens met voorganger.
Het ruitersport centrum is verantwoordelijk voor de gezondheid van hun paarden en zo'n maatregel heeft niks met discriminatie te maken. Het is gewoon in het belang van de dieren.

Suzanne F.

Berichten: 50071
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Ruitersportcentrum Zwolle zet ruiters voortaan eerst op de weegschaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:01

Lijkt me helemaal prima. Zouden ze overal moeten doen.

Ineke2

Berichten: 33202
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ruitersportcentrum Zwolle zet ruiters voortaan eerst op de weegschaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:03

Goed initiatief, zouden alle maneges moeten doen.

Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:03

Volkomen terecht. Je verwacht van een dier een bepaalde mate van fitheid en dat hoort wederkerig te zijn. Te zwaar betekend niet meer op stappen en afvallen, hoe vervelend de reden van het overgewicht ook kan zijn.

Hiraeth

Berichten: 3274
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:10

Citaat:
Ruitersportcentrum Zwolle laste enkele jaren geleden een kilotaks in voor ruiters en amazones.

Maar waarom is dat nu dan pas in het nieuws? :o?

Wel een goede ontwikkeling. Ook fijn dat er gewoon een regel voor is, en dat je dus niet de scheve gezichten hebt als je specifiek wordt uitgekozen omdat je te zwaar lijkt te zijn op het oog. :D

xxxmh

Berichten: 3666
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Ruitersportcentrum Zwolle zet ruiters voortaan eerst op de weegschaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:21

Doen ze op mijn manege ook, elk jaar op de weegschaal.

DuoPenotti

Berichten: 31750
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ruitersportcentrum Zwolle zet ruiters voortaan eerst op de weegschaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:29

Ja ondertussen zijn er wel meer maneges die dat doen.
Goede zaak. :j

Rintah

Berichten: 2932
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:29

xxxmh schreef:
Doen ze op mijn manege ook, elk jaar op de weegschaal.


Hier ook, maar dan elke 3maand. Wel zo eerlijk voor de paarden mochten mensen in de tussentijd zijn aangekomen of afgevallen.

BeFunny

Berichten: 11515
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Ruitersportcentrum Zwolle zet ruiters voortaan eerst op de weegschaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:33

Mensen zouden dat natuurlijk eigenlijk zelf moeten doen uit zichzelf. Gewoon zorgen ze fit zijn.
Je weet toch zelf dat je gaat zitten op een paard en dan wil je het dier toch niet onnodig in de weg zitten ;)

Anastasia24

Berichten: 2792
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Ruitersportcentrum Zwolle zet ruiters voortaan eerst op de weegschaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:56

Super dat ze dit doen, zou normaal moeten zijn maar helaas kunnen veel maneges er nog van leren.

Hhilde

Berichten: 7602
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Ruitersportcentrum Zwolle zet ruiters voortaan eerst op de weegschaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:05

Inmiddels rijd ik vanwege mijn gewicht al jaren niet meer en ben nu met mijn gewicht bezig omdat ik graag weer wil gaan rijden, met als doel onder de 90 kilo inderdaad. Toen ik rond die 90 kilo zat en nog reed, heeft een instructrice me er eens op aangesproken dat ik erg zwaar werd en dat ik daar iets mee moest doen ivm de paarden. Ik denk al zo’n 10-12 jaar geleden. Op zich goed, maar ik vond de manier waarop best pijnlijk. Ik vind dit dus een heel goede manier: je weet waar je aan toe bent, je weet dat er een weegmoment is en je kunt dus zelf die situatie uit de weg gaan door te stoppen met rijden.

Ineke2

Berichten: 33202
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:30

Het is wellicht pijnlijk, echter wel duidelijk. Dat is rot om te horen op welke manier je zoiets ook zegt. Je instructrice heeft het in elk geval op een nette manier proberen te verwoorden. Het is niet gemakkelijk om het onderwerp aan te kaarten. Een paard kan niet praten, dus zal de mens dat in een aantal gevallen moeten in hun plaats.

Super goed dat je bezig bent met afvallen en een sterke motivatie doel heb je alvast +:)+

Kookaburra

Berichten: 5558
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:35

Ik vind het dubbel. Ja, ik vind een weegmoment goed ivm het welzijn van de paarden. Op onze manege is er ook een weegmoment. Aan de hand van je gewicht wordt je ingedeeld op de paarden en ponys. En ook bij ons mag je boven de 90 kilo niet meer opstappen. Prima. Hoe lastig de oorzaak van het overgewicht soms ook is.

Wat ik lastiger vindt (en ik hoop dat dat niet veel voorkomt) dat er wellicht ook ruiters zijn waarvoor een weegschaal een trigger is. Bijv. omdat ze worstelen met zelfbeeld of misschien een eetstoornis.
En bij ons op stal hoorde ik eens een meid van rond de 15 zeggen: 'als ik 5 kilo afval... Mag ik weer op pony Kiki rijden!!'. Ik hoop dat dat bij de jonge ruiters niet doorslaat naar ongezond sporten o.i.d..

anjali
Berichten: 15627
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ruitersportcentrum Zwolle zet ruiters voortaan eerst op de weegschaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:02

Gewoon logisch. Een kennis van me ging naar het buitenland op vakantie om te rijden en daar was het max. 80 kilo. Wel vantevoren zeggen wat daar niet gedaan was.

Popstra
Berichten: 14219
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ruitersportcentrum Zwolle zet ruiters voortaan eerst op de weegschaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:30

Heel goed!
Al vind ik 90 kilo nog te veel!

BeFunny

Berichten: 11515
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:35

Kookaburra schreef:
Ik vind het dubbel. Ja, ik vind een weegmoment goed ivm het welzijn van de paarden. Op onze manege is er ook een weegmoment. Aan de hand van je gewicht wordt je ingedeeld op de paarden en ponys. En ook bij ons mag je boven de 90 kilo niet meer opstappen. Prima. Hoe lastig de oorzaak van het overgewicht soms ook is.

Wat ik lastiger vindt (en ik hoop dat dat niet veel voorkomt) dat er wellicht ook ruiters zijn waarvoor een weegschaal een trigger is. Bijv. omdat ze worstelen met zelfbeeld of misschien een eetstoornis.
En bij ons op stal hoorde ik eens een meid van rond de 15 zeggen: 'als ik 5 kilo afval... Mag ik weer op pony Kiki rijden!!'. Ik hoop dat dat bij de jonge ruiters niet doorslaat naar ongezond sporten o.i.d..



Nouja als de max 90 is lijkt het me niet zo'n probleem. Als de max een gewicht is wat past bij "magere modellen" dan wordt het anders.
Een gezonde meid is niet mager. Maar ook niet te zwaar. En mannen zijn over het algemeen wel zwaarder.

Ineke2

Berichten: 33202
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ruitersportcentrum Zwolle zet ruiters voortaan eerst op de weegschaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:41

Voor de pony’s zal een ander limiet gelden dan voor de paarden.

Josien_

Berichten: 9120
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:43

Goed voor het paardenwelzijn hoor, maar als dit overal doorgevoerd wordt zullen er veel mensen niet meer mogen rijden. En zeker een groot deel van de mannen niet meer.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het slecht is hoor, sta er helemaal achter maar er zijn veel meer mensen 90+ kilo die paardrijden dan je denkt.
Daar hoef je niet extreem lang of dit voor te zijn.

Ineke2

Berichten: 33202
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:44

Josien_ schreef:
Goed voor het paardenwelzijn hoor, maar als dit overal doorgevoerd wordt zullen er veel mensen niet meer mogen rijden. En zeker een groot deel van de mannen niet meer.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het slecht is hoor, sta er helemaal achter maar er zijn veel meer mensen 90+ kilo die paardrijden dan je denkt.
Daar hoef je niet extreem lang of dit voor te zijn.

En dat is een probleem omdat?

Josien_

Berichten: 9120
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:51

Ineke2 schreef:
Josien_ schreef:
Goed voor het paardenwelzijn hoor, maar als dit overal doorgevoerd wordt zullen er veel mensen niet meer mogen rijden. En zeker een groot deel van de mannen niet meer.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het slecht is hoor, sta er helemaal achter maar er zijn veel meer mensen 90+ kilo die paardrijden dan je denkt.
Daar hoef je niet extreem lang of dit voor te zijn.

En dat is een probleem omdat?


Geen idee, misschien weet jij het?
Want ik zeg nergens dat het een probleem is :D .

Ineke2

Berichten: 33202
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ruitersportcentrum Zwolle zet ruiters voortaan eerst op de weegschaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:53

Ik vind het geen probleem, jij kaart aan dat veel mensen een normaal gewicht hebben van 90 kilo of meer en die dan niet meer zouden kunnen rijden. Daarop mijn vraag dan ook aan jou.

DuoPenotti

Berichten: 31750
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:01

Popstra schreef:
Heel goed!
Al vind ik 90 kilo nog te veel!

ken jij de paarden daar dan?

Dit zal neem ik aan niet voor de smalle 136 grote nrps pony zijn :)

_Mar3
Berichten: 477
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:04

Kookaburra schreef:
Ik vind het dubbel. Ja, ik vind een weegmoment goed ivm het welzijn van de paarden. Op onze manege is er ook een weegmoment. Aan de hand van je gewicht wordt je ingedeeld op de paarden en ponys. En ook bij ons mag je boven de 90 kilo niet meer opstappen. Prima. Hoe lastig de oorzaak van het overgewicht soms ook is.

Wat ik lastiger vindt (en ik hoop dat dat niet veel voorkomt) dat er wellicht ook ruiters zijn waarvoor een weegschaal een trigger is. Bijv. omdat ze worstelen met zelfbeeld of misschien een eetstoornis.
En bij ons op stal hoorde ik eens een meid van rond de 15 zeggen: 'als ik 5 kilo afval... Mag ik weer op pony Kiki rijden!!'. Ik hoop dat dat bij de jonge ruiters niet doorslaat naar ongezond sporten o.i.d..


Hier moest ik ook meteen aan denken. Gewicht kan best persoonlijk en een gevoelig onderwerp zijn. Ik snap het vanuit het oog voor paarden welzijn, maar krijg er wel een dubbel gevoel bij.
En inderdaad, 90 kg is zeker voor mannen helemaal niet zo ongewoon. Vroegaahh droegen ridders nog een uitrusting en wapens te paard die ook kilo's wogen.
Ben benieuwd hoe de max 90 kg regel tot stand is gekomen/welke berekening daar eventueel achter zit.