Hoe sociaal ben jij in de natuur?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Nieuwsredactie

Hoe sociaal ben jij in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-22 10:26

KNHS
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Fietsend, wandelend, vissend, hardlopend, mountainbikend of te paard. Iedereen sport op zijn eigen manier in de natuur. Je bent dus niet alleen in het bos, heide of op het strand... Het wordt steeds drukker op onze geliefde ruiter- en menroutes. Misverstanden en/of ruzies liggen op de loer. Om elkaar de ruimte te geven en de natuur te beschermen, is er de Buitencode. Als iedereen deze code respecteert, kunnen we allemaal blijven genieten van onze mooie sporten in de natuur.

Wat houdt de buitencode in?
De buitencode bestaat uit 5 simpele gedragsregels:

• Respecteer de natuur
  • Houd je aan de toegangsregels
  • Geef elkaar de ruimte
  • Wees vriendelijk
  • Spreek elkaar aan

De Buitencode is een initiatief van verschillende buitensportbonden, zoals de wielersportbond NTFU, de Wandelbond KWbN en verschillende landeigenaren waaronder Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten.

Onze sporters aan het woord
In de september editie van Paard & Sport, Fietsport en Wandel.nl staat een gezamenlijk artikel, waarin onze sporters Dewi Bergman (voorzitter TREC Club Nederland), Bart Brentjes (voormalig Olympisch Kampioen MTB) en Wanda Catsman (Wandeltrainer bespreken hoe het beter én anders kan. Lees het hele artikel hier.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Supervixen

Re: Hoe sociaal ben jij in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 10:33

Ik spreek mtbers bijna altijd aan als ze weer eens fietsen op de wandelpaden met de opmerking: je mag hier niet fietsen of dit is geen fietspad. En dat gebeurt heel vaak. Krijg meestal een grote bek terug helaas. Ik ben dan zelf aan het trailrunnen.
Ook spreek ik soms mensen aan die hun hond niet aan de lijn hebben in het bos. Krijg ik ook vaak geen aardige reactie.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 10:38

Supervixen schreef:
Ik spreek mtbers bijna altijd aan als ze weer eens fietsen op de wandelpaden met de opmerking: je mag hier niet fietsen of dit is geen fietspad. En dat gebeurt heel vaak. Krijg meestal een grote bek terug helaas. Ik ben dan zelf aan het trailrunnen.
Ook spreek ik soms mensen aan die hun hond niet aan de lijn hebben in het bos. Krijg ik ook vaak geen aardige reactie.

Ze reageren natuurlijk zo omdat ze donders goed weten dat het niet mag en het niet kunnen hebben dat iemand ze daarop wijst.

Ik werd pas ook uitgescholden voor hondenmishandelaar toen ik zei dat z’n hond niet los mocht en of hij z’n hond kon roepen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 10:47

Ik zag een hond loslopen in begrazingsgebied en die rende achter schapen aan. Ik vroeg of die man zijn hond wilde aanlijnen omdat het geen losloopgebied was en zijn hond ook nog eens de schapen aan het opjagen was. Kreeg ik als reactie "waar bemoei je je mee". Toen spotte die hond ons een kwam aangeraced op mijn chihuahuas. Ik heb toen heel resoluut gezecht dat als hij de hond niet aan zou lijnen ik dan tyfus schop uit zou delen. Dat had effect tot we voorbij gelopen waren toen zag ik omdat ik achterom keek dat meneer zijn hond gewoon weer los deed.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:02

Hier helaas ook veel last van loslopende honden en mtb'ers waar het niet mag.
Laatst is er zelfs nog een reekalfje gegrepen -O-
En mensen die de kwetsbare hei niet respecteren en er dwars doorheen denderen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:18

Cayenne schreef:
Hier helaas ook veel last van loslopende honden en mtb'ers waar het niet mag.
En mensen die de kwetsbare hei niet respecteren en er dwars doorheen denderen.

Ik word daar ook boos over. Ik loop met hond nu bewust in aanlijngebieden. Maar de hoeveelheid loslopende honden is enorm. Maar er wat van zeggen en je krijgt een grote bek terug.

Of mtb ers die naast de al enorme grote hoeveelheid paden fietst of met oversteken je overhoop fietst en dan gaat brullen als je er wat van zegt, -:(- _-:(

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:42

Hier in het bos is er enorm veel overlast van de mountainbikers.
Fietsen waar ze niet mogen fietsen en je kan een grote mond krijgen als je niet ala minuut aan de kant springt.

Daarnaast hebben ze er een handje van dat wanneer het bos voor hun gesloten is ivm de SGW er toch gewoon te gaan fietsen. Echt levensgevaarlijk, maar als je ze erop aanspreekt en de de gevaren uitlegt lachen ze erom of worden enorm boos.

Maar waar ik me ook mateloos aan irriteer is de troep die mensen achter laten. Vuile luiers, plastic etc etc

Heel veel paardenspullen te koop https://www.marktplaats.nl/u/wgm/506611/
Volg Bo en haar verwachte veulentje [FA] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:53

Ja, dat ook! Ik zie regelmatig hoopjes wc papier of zakdoekjes met soms een bruine opdruk :r

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:57

Cayenne schreef:
Ja, dat ook! Ik zie regelmatig hoopjes wc papier of zakdoekjes met soms een bruine opdruk :r

Ja dat ook idd, en dan niet eens de moeite nemen om even dieper het bos in te gaan. Wel nee, zo op het pad of net ernaast :r

Heel veel paardenspullen te koop https://www.marktplaats.nl/u/wgm/506611/
Volg Bo en haar verwachte veulentje [FA] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:01

Ik heb wel degelijk last van
mtb-ers.

In het PWN gebied bij Bergen is een ruiterpad afgesloten omdat de mtb-ers het teveel gebruikte en het gevaarlijk zou zijn...

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:07

Mtbers vind ik nog wel mee vallen hier zijn het wielrenners. Ze presteren het om over het wandelpad (losloop gebied) te fietsen terwijl er een fietspad naast loopt. Echt je verzint het niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:21

Mijn man is een paar weken geleden omver gefietst door een MTB'er en gevallen nadat hij deze aansprak op het feit dat hij in een losloopgebied fietste in een bos waar überhaupt niet gefietst mocht worden 8)7

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:25

O lekker.

Ze houden zoveel rekening met anderen die fietsers. Je zou er agressief van worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:57

fransje23 schreef:
Ik heb wel degelijk last van
mtb-ers.

In het PWN gebied bij Bergen is een ruiterpad afgesloten omdat de mtb-ers het teveel gebruikte en het gevaarlijk zou zijn...
Lekker typisch ook weer: niet handhaven, maar gewoon de boel afsluiten voor degenen voor wie het wél bedoeld is. 8)7

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:23

Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd dan wel weer goede ervaringen heb gehad met wielrenners.
Ze gaan (ook in groepjes) vaak netjes aan de kant en de laatste roept vaak "Dank je wel" wanneer ik ook aan de kant ga.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:36

Ik ben helemaal niet sociaal in de natuur. Daarom zoek ik ook altijd plekken waar niemand dat merkt. Of te wel waar geen andere mensen komen. Dat vind ik juist zo fijn aan de natuur.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:40

Hier vooral positieve ervaringen met mede bosgebruikers.

Regelmatig wandelaars en MTB'er die een hek voor mij en mijn pony open houden.
Doorgaans altijd vriendelijk groeten over en weer.
Mensen met een vriendelijk praatje.

Zal zelf wandelaars altijd in stap benaderen.
Hardlopers en MBT'ers wil ik wel eens in een rustig drafje voorbij gaan, maar alleen als er genoeg ruimte om elkaar veilig te passeren.

Uiteraard is er wel eens iemand wat minder vriendelijk, maar de positieve ervaringen zijn er zoveel meer dan de negatieve.

We zijn allemaal te gast, dus gewoon een beetje rekening houden met elkaar.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:42

Mountainbikers heb ik over het algemeen niet zo'n last van. Mijn grootste probleem zijn (loslopende) honden en mensen met honden. Laatst reed ik op een ruiterpad met mijn paard + wagen (in stap) terwijl er ook 2 mensen met (aangelijnde) honden een druk gesprek hadden midden op het pad. Deze mensen zagen mij van verre aankomen maar bleven star op het midden van het pad staan. Toen ik aangaf rechtdoor te willen werden ze boos en hadden "zij net zoveel recht als wij" en bleven ze staan. Ik heb mijn jonkie met moeite langs de mensen kunnen sturen (moesten half de bosjes in) en ze lieten hun honden ook nog eens blaffend richting de achterbenen van mijn paard komen.

Pff.. ben maar hard weggedraaft toen we eenmaal langs waren. Helemaal geen zin in dat soort lui.

Edit: in tegenstelling tot mijzelf is mijn paard helemaal dol op honden. Hoe groter hoe leuker en als ze blaffend tekeer gaan is het helemaal geweldig :').
Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 08-10-22 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:46

Ik werd laatst heel boos aangesproken door een mevrouw die met haar twee (nogal luid keffende) hondjes op het ruiterpad was, of ik nog van plan was de mest van mijn paard te gaan opruimen. Nou nee, dit is het ruiterpad.
Maar, was haar reactie, haar hondjes aten de mest op, en dat was vies, dus ik moest het opruimen…

Uhm, misschien moet je dan niet op het ruiterpad lopen?

Verder probeer ik altijd heel sociaal te zijn, al vind ik het wel vervelend dat hele gezinnen met kinderen en wandelwagens en honden op het ruiterpad zijn. Maar ook daar probeer ik dan zo goed mogelijk in stap voorbij te gaan enzo.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6! | Lyr (2011) Z1+8! | Thyra (2022) | Cyseau (2024) | Chef (2024)

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:13

Mijn gedachten zijn altijd; ‘Deel het pad’.

Ik loop 6 dagen in de week met mijn hond in het bos. Hij loopt altijd los, ook waar dat niet mag.

Op momenten dat ik een paard, fietser, auto of wat ik ook tegenkom ga ik netjes aan de kant. Bij het passeren van een paard doe ik mijn hond altijd aan de lijn. Als er een situatie ontstaat in het bos waardoor ik het niet vertrouw doe ik hem enkele meters aan de riem en daarna mag hij weer los.

Als we ons allemaal een beetje aanpassen, kan iedereen genieten van het bos. Ik heb nog nooit akelige reacties ontvangen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:43

Ik vind MTBers erg vervelend in bos. Die komen met zo een rotsnelheid over de wandelpaden om de bocht en dat geschreeuw stoort me mateloos. Hele gesprekken over het werk of 'de vrouw' op luide toon. Ik kom voor mijn rust naar het bos... Daarom dus niet meer op zondag.

Verder lopen mijn honden ook vaak los maar mogen ze niet uit zicht en zeker niet van het pad. Van zodra dat ik andere mensen hoor of zie roep ik ze en gaan ze netjes aan de lijn.

Jachttraining, neuswerk en FUN!

Life skills voor jou en je hond bij http://www.dogsonpoint.be (Belgisch Limburg)

misami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:51

Over het algemeen zijn mensen het probleem, niet alleen de mountainbikers, wandelaars, natuurpersonen, maar iedereen. Er wordt door iedereen minder getolereerd en iedereen vind dat Zij he5 recht hebben.

Onze maatschappij wordt steeds beheerbaarder en gecontroleerder. Jammer want in mijn optiek, hoe meer regels , hoe meer overtreders, hoe meer meningen.

Investeer in fatsoen , opvoeding en tolerantie. Heb wat begrip voor elkaar.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:52

Ik doe sinds deze zomer ook MTB. Maar wat een drama hier om de juiste paden te vinden waar je OP mag. Er staat amper tot niks aangegeven en ze lopen, naar horen zeggen, al 10 jaar te bakkelijen over de aanleg van een MTB route.

Dus ja ik ben wel eens onvoorzien op een pad terecht gekomen waar ik niet mocht zijn. En dat geld ook voor de menpaden...ook waardeloos aangegeven.
Ik fiets met een klein groepje en we zijn altijd sociaal. Begroeten wandelaars en waar nodig geven we ruimte.

Dus door schade en schande maar wat wijs worden waar ik wel of niet mag fietsen/mennen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:45

Lees veel over beheersmatig reageren. Toch zijn bepaalde regels en afspraken wel fijn. Ik begrijp dat we het bos moeten delen met elkaar. Maar sommige zaken is niet goed over nagedacht. Een hondenlosloopgebied waar de MTB en ruiterroutes dwars doorheen lopen vind ik niet slim. Ook mensen die gaan joggen door dit gebied zijn minder handig. De gebiedjes waar de hond nog los mag zijn maar zo klein. Ik loop daar ook voor mijn ontspanning. Dan is het niet leuk als de hond om de zoveel meter weer aan de lijn moet. Ook MTB en ruiterroutes vlak naast elkaar, of kruisend is niet fijn. Mijn ervaring is helaas dat veel MTB' ers niet weten waar de kruisingen zijn, daardoor remmen ze niet af.

Wat ik ook storend vind is mensen die hun hond los hebben waar dat niet mag. Pas was mijn hond voor het eerst loops, dan zoek ik bewust plekken op waar het rustig is en honden niet los mogen. Als je hond dan alsnog besprongen wordt is dat niet leuk. Of mensen die hun hond los hebben en dan roepen " maar het is een teefje" ja, dat kan ik van afstand niet zien. Als je dan aangeeft op een nette toon dat de hond sowieso niet los mag in dat stuk waar we lopen hebben mensen altijd wel een antwoord paraat waardoor het bij hun hond geen probleem is.

Laten we gewoon allemaal proberen ons aan de simpele regels die er zijn, te houden. En zeg gewoon netjes sorry als je verkeerd zit in plaats van in de verdediging te schieten (kan gebeuren als je ergens bijv de weg niet weet). Dat zou denk ik al heel veel schelen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:52

misami schreef:
Over het algemeen zijn mensen het probleem, niet alleen de mountainbikers, wandelaars, natuurpersonen, maar iedereen. Er wordt door iedereen minder getolereerd en iedereen vind dat Zij he5 recht hebben.

Onze maatschappij wordt steeds beheerbaarder en gecontroleerder. Jammer want in mijn optiek, hoe meer regels , hoe meer overtreders, hoe meer meningen.

Investeer in fatsoen , opvoeding en tolerantie. Heb wat begrip voor elkaar.

Maar respecteer daarbij ook de regels.
Dus niet mountainbiken of hond los wanneer het niet is toegestaan.