Indoor Friesland: topsport, shows en ouderwetse gezelligheid

Moderators: Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Indoor Friesland: topsport, shows en ouderwetse gezelligheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-22 18:23

KNHS
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

LEEUWARDEN - Niet één, maar zelfs twee weekenden Indoor Friesland; ‘een goede come back is het halve werk’, zal de organisatie gedacht hebben. Wereldtoppers hebben zowel bij het springen als bij de dressuur al toegezegd en met topsport, fantastische shows en ouderwetse gezelligheid steekt Indoor Friesland in het WTC Expo in Leeuwarden van 14-16 en van 19-22 oktober nostalgie en ouderwetse gezelligheid in een modern jasje.

Want op sfeer en shows wordt niet bezuinigd tijdens Indoor Friesland. Ook de faciliteiten zijn van topniveau. Het zal de doorslaggevende reden zijn geweest dat topruiters zoals wereldkampioene Charlotte Fry, Marieken van der Putten en Sönke Rothenberger hebben ingeschreven voor deze internationale driesterrenwedstrijd, die sowieso al breed werd gesteund door een stel andere grote namen uit de paardensport. Zo zijn Marten Luiten en Dinja van Liere met Hermès ambassadeurs van het dressuurevenement en Jur Vrieling, Franke Sloothaak en Wiepke van de Lageweg bij het springen.

KNHS-Roelofsen Horse trucks Dressuur Competitie
Maar Indoor Friesland biedt niet alleen een podium aan de internationale topruiters. Bij het springen staan ook CSI1*-wedstrijden op het programma en breedtesporters hebben zich middels zes competitiewedstrijden kunnen kwalificeren voor de finale van de Horses2fly Competitie.

Bij de dressuur wordt op vrijdagavond 14 oktober de finale van de KNHS-Roelofsen Horse Trucks Dressuur Competitie verreden. De allerbeste combinaties uit de subtop strijden in hun kür op muziek in de U25 en de Lichte en Zware Tour om de hoogste eer.

PaardenpraatTV
Met op zaterdag 15 oktober een Team Challenge voor breedtesporters uit de klassen Z1, Z2, en ZZ-Licht, een prachtige clinic over de kür op muziek en als afsluiter de internationale kür op muziek zelf, belooft het een veelzijdig weekend te worden met alleen maar hoogtepunten. Voor de hele familie is er op zondag een super leuke familiedag met o.a. PaardenpraatTV met Britt Dekker en Esra de Ruiter, de Future Guys, Friese paarden en Jur Vrieling.

Het dak eraf!
Op donderdag 20 en vrijdag 21 oktober rijden de internationale springruiters hun wedstrijden. De vrijdagavond staat grotendeels in het teken van Friesland en het Friese paard. Met het spectaculaire Friese Elfsteden Springen, drie nationale kampioenschappen voor Friese Tuigpaarden, shows en de terugkeer van de Friezentrein belooft het een geweldige Friese avond te worden. Dressuuramazone en -trainster Christa Larmoyeur herinnert zich het Indoor Friesland van vroeger nog goed: "Indoor Friesland, daar wil je gewoon rijden. Het is misschien geen vijfsterrenconcours op papier, maar het gaat wel de allure en sfeer van zo'n evenement krijgen. Het wordt echt een fantastisch concours en als er Friezen op de tribune zitten, is er gegarandeerd sfeer. Bij de Friese hengstenkeuring gaat het dak er af en die sfeer was er ook altijd bij Indoor Friesland."

Levende Legendes
Ruiters en publiek kijken uit naar de 41e editie van Indoor Friesland. Jeroen Dubbeldam: "Indoor Friesland is een concours van het volk, van paardenvolk, met veel gezelligheid. Het krijgt veel erkenning van iedereen die ermee te maken heeft. Extra mooi vind ik dat de Grote Prijs ook nu weer op zaterdagavond is. Daar zouden meerdere concoursen een voorbeeld aan moeten nemen. Als je op zondagmiddag een Grote Prijs wint, is het inpakken en zo snel mogelijk wegwezen, want maandag moet je weer vroeg aan de bak. Op zaterdagavond daarentegen kan je genieten, het vieren en dan heb je de zondag om bij te komen; ideaal voor een springruiter. Ik raad dan ook al mijn collega’s aan zich in te schrijven voor Indoor Friesland. Of ik zelf kan rijden weet ik nog niet. Het zal spannend worden of ik er klaar voor ben, maar ik hoop het wel.”

Op zaterdagavond 22 oktober wordt de 41e editie van Indoor Friesland, na een ronde tafelgesprek met levende legendes uit de Nederlandse springsport, afgesloten met de SLTN Grote Prijs. Alle rubrieken kunnen live gevolgd worden op horseandcountry.tv.

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie