Paardeneigenaren, wees alert op eikels

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Nieuwsredactie

Paardeneigenaren, wees alert op eikels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-22 20:19

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Er wordt heel wat aandacht gespendeerd aan esdoornvergiftiging. Wanneer paarden de zaden of scheuten van bepaalde esdoorntypes opeten, kunnen zij getroffen worden door atypische myopathie, een zeer ernstige en vaak fatale spierziekte. Dit is helaas niet de enige boomsoort waar paardenhouders alert moeten voor zijn. Elk jaar worden er ook meerdere eikelvergiftigingen bij paarden gemeld, zowel in Nederland als in de ons omringende landen.

Het occasioneel opeten van enkele eikels of bladeren is geen reden tot ongerustheid. Enkel wanneer grotere hoeveelheden opgenomen worden, kunnen problemen ontstaan (koliek, bloederige diarree, ernstige nierbeschadiging). De behandeling van deze paarden is heel moeilijk en de aandoening kent meestal een fatale afloop.

Doorgaans eten paarden weinig eikels of eikenbladeren op vanwege de bittere smaak, daarom zijn er relatief weinig meldingen van eikelvergiftiging bij paarden. De kans op vergiftiging wordt groter wanneer er plots veel groene eikels of jonge eikenbladeren op de weide terechtkomen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren na een onweer of storm. Wanneer er op dat moment weinig ander voeder voor de paarden beschikbaar is, bestaat de kans dat ze veel eikels en bladeren gaan eten om hun honger te stillen, met ziekte tot gevolg.

Het aantal meldingen van eikelvergiftiging verschilt van jaar tot jaar. Schommelingen in de hoeveelheid eikels die de bomen produceren of variaties in het tanninegehalte aanwezig in de eikels, zijn daar de verklaring voor.

Op risicoweiden worden de paarden best verwijderd wanneer de eikels beginnen te vallen. Is dit niet mogelijk, kan de directe omgeving van de bomen afgespannen worden. Het is ook belangrijk dat de paarden voldoende toegang tot ander voeder hebben, zo voorkom je dat honger hen ertoe dwingt om eikels op te eten.

Sommige paarden kunnen een voorkeur ontwikkelen om eikenbladeren te eten. Wanneer u dit opmerkt, plaats je ze het best op andere – veilige – weiden.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 03-10-22 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:43

Hmmm, het tannine niveau in eikenblad is om deze tijd van het jaar het laagste.

En om nou te stellen dat tanninen en eikebladeren gevaarlijk zijn gaat mij een beetje ver.
Met een paar hapjes blad is niets mis - en zou je paard meer eten, zoek dan naar de oorzaak.

Groene eikels is een ander verhaal.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

denisesilver

Re: Oproep : Paardeneigenaren, wees alert voor eikels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:08

En de prijs voor mooiste kop boven een artikel gaat naar... :')

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

• Talent is pursued interest

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:11

:')

haha, ja die is wel erg bijzonder :j _O-

hier veel eikels bij de wei.
gelukkig worden ze niet veel gegeten.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:13

Bij ons staan er eikenbomen van de gemeente om de track. Die hebben ze ook nog eens gesnoeid vorige week. |o Gevolg heel de track vol eikels!
En helaas zijn het merendeel van de paarden er dol op!
Ze hebben onbeperkt ruwvoer in de vorm van gras + hooi (onbeperkt) en worden allen bij gevoerd.

Braamblad blijkt goed te helpen en krijgen de meeste bijgevoerd.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:18

denisesilver schreef:
En de prijs voor mooiste kop boven een artikel gaat naar... :')

:D :D

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Maflinger_S

Re: Paardeneigenaren, wees alert op eikels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:41

Ik wou net zeggen, niet alleen paardeneigenaren …

Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt
Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Telpeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 23:00

Ik ben hier om te melden dat ik de titel briljant vind :')
Die past in de volgende quotes van de maand!

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 14:46

Dacht ik ook al haha..ik probeer altijd op te passen voor eikels. :-D

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 14:51

Hier onbeperkt hooi en toch eten ze graag de gevallen eikels
Ik heb al varkens gekocht die in de nacht op de track mogen maar die eten niet alles op

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 15:37

Hier ligt de track onder de eiken van het bos en er valt tot nu toe gelukkig nog niet teveel. De eerste groene ruimen we op, maar nu de bruine eten de varkens goed op.

Wij hebben onbeperkt goed hooi, beperkt gras en ook eetbare planten, maar het verschilt per paard. Onze oude shet vond ze blijkbaar lekker, dus was wel bang met 2 veulens. Gelukkig hebben die weinig interesse in de eikels.

De honden hebben ook interesse, dus wat de varkens niet pakken blijven we wel opruimen. Maar de varkens zijn zeker wel een goede aanwinst voor dit soort dingen :)
Helaas heb ik de kleinste ook eikels uit de hand gevoerd en die loopt nu achter me aan en zoekt dan zelf niet als ik buiten ben :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 15:39

Ik las de titel en dacht ‘ja idd van die figuren die je na roepen met stomme opmerkingen als je op buitenrit bent’ :=
Maar het gaat dus om die andere versie :P

Uitnodigingscode VW9-UGC-4DB
Wat is het? Gratis app voor outlet kleding vergelijkbaar met Zalando Lounge, uitnodigingen zijn beperkt beschikbaar!

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 22:05

Wie plaatst deze in het tinder topic?

Rauwerouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:38

Hallo iedereen

Ik heb speciaal een account aangemaakt om op dit topic te reageren en om andere te waarschuwen. Ik lees nergens ervaringen, ondanks mijn maniakaal opzoeken van de afgelopen dagen. Mijn paardje is afgelopen week gestorven aan een eikelvergiftiging. Haar dood was verschrikkelijk, uiteindelijk werd ze ingeslapen, maar ze heeft (terwijl ik aan het werk was) serieus pijn geleden. De avond ervoor heeft ze nog goed gegeten, ze had geen diarree en was ze niet sloom of dergelijke, geen symptomen dus. Het is dus ontzettend snel gegaan. Misschien was ze al ziek, ze was reeds 24 jaar, maar ze kon nog gemakkelijk een aantal jaren van haar pensioen genieten.

Mijn schuldgevoel is enorm groot en mijn verdriet nog groter… ik rouw al 4 dagen, met overvloedig veel tranen. Ik ben 2 dagen niet in staat geweest om te werken vanwege de huilbuien. Terwijl ik dit typ komen de tranen weer boven.

Mijn paard was reeds 20 jaar bij mij, de afgelopen 10 jaren genoot ze van een welverdiend pensioen, geen haar op mijn hoofd heeft er ooit aan gedacht om ze weg te doen, ik heb ze altijd met hart en ziel verzorgd, maar de laatste week heb ik een enorme fout gemaakt door ze wel in een wei te laten staan met gevallen eikels. Dit jaar is een mastjaar, wat wil zeggen dat de eikels heel talrijk zijn, ik dacht dat ze er niet teveel van at, haar hooinet was altijd gevuld, ze had toegang tot gras, elke avond een speciale korrel en toch…

Daarom wil ik iedereen waarschuwen. Alsjeblief laat je paardachtige niet van eikels/bladeren eten, hun dood is verschrikkelijk pijnlijk.

Alsjeblief maak me geen verwijten, dat doe ik mezelf al genoeg. Mijn hart huilt en bloedt, ik sta ermee op en ga ermee slapen.

Verplaats je paard naar een andere weide of span de weide af waar de eikels liggen, maak niet dezelfde fout als ik…

Veel liefs
Laatst bijgewerkt door Rauwerouw op 08-10-22 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:47

ach wat erg voor je, snap dat je de mensen wil waarschuwen.
beter uitkijken dat ze niet teveel eten.
heel veel sterkte met het verlies van je maatje :(:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:51

:(:)
Rauwerouw, heel veel sterkte met je akelige verlies...!

Y;(

[o]

Spenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:54

Sterkte! Hoe is vastgesteld dat het om een eikelvergiftiging ging en niet wat anders? Dat is absoluut geen verwijt maar een oprechte vraag :)

Telpeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:56

Oh Rauwerouw wat verschrikkelijk! Heel veel sterkte met het verlies van je maatje!

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Rauwerouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:02

Spenk schreef:
Sterkte! Hoe is vastgesteld dat het om een eikelvergiftiging ging en niet wat anders? Dat is absoluut geen verwijt maar een oprechte vraag :)

Bedankt voor je medeleven. Doordat haar stoelgang bijna enkel bloed was en dat er een eik naast de wei staat. Het was dat of salmonella zei de dierenarts.

Rauwerouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:05

ellepel schreef:
ach wat erg voor je, snap dat je de mensen wil waarschuwen.
beter uitkijken dat ze niet teveel eten.
heel veel sterkte met het verlies van je maatje :(:)

Bedankt voor je medeleven. Maar hoe weet je dat ze niet teveel eten? Bij mij komt er geen enkel paard nog in een wei te staan met een eik in. Occasioneel tijdens een wandeling is een blaadje of wat eikels eten kan wel. Maar niemand staat naast zijn paard in de weide en telt de eikels? Ik dacht ook dat ze er maar enkele at… en vertrouwde teveel op haar instinct.

Rauwerouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:35

Janneke2 schreef:
:(:)
Rauwerouw, heel veel sterkte met je akelige verlies...!

Y;(

Telpeva schreef:
Oh Rauwerouw wat verschrikkelijk! Heel veel sterkte met het verlies van je maatje!

Dank je!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:47

Wat intens verdrietig. Heel veel sterkte :knuffel:
En wat knap dat je ondanks je verdriet komt waarschuwen

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 19:43

Spaart dit gif zich net zo op als JKK? Dus dat ze er jaren over doen en er dan b.v alsnog door kunnen overlijden? Of moeten ze echt ineens heel veel van het blad/ de eikel zelf eten?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 19:52

Tanninen stapelen niet - en in elk geval de bladeren zijn in beperkte hoeveelheid niet gevaarlijk.

Eikels zijn (zoals in principe alle zaden) flink gevuld met eiwitten en vetten - en groene eikels zijn niet zo goed voor een paard.

[o]

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 19:58

ok,

Welke planten/bomen bevatten naast JKK wel gift wat zich stapelt eigenlijk?