Drie paarden overleden bij cross-country Blenheim Horse Trials

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Drie paarden overleden bij cross-country Blenheim Horse Trials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-22 16:48

Horsetalk.co.nz
Sport

Afbeelding
Cross-hindernissen. Foto: Marlies Trap Fotografie

In Groot-Brittannië zijn afgelopen weekend drie paarden ingeslapen tijdens of na de cross-country van de Blenheim Palace International Horse Trials. Dit brengt het totaal aantal paarden dat in heel 2022 is omgekomen tijdens eventingwedstrijden op zeven.

Het eerste paard dat dit weekend overleed, was de negenjarige merrie Ricker Ridge Ricochet (GT Jake x Landioso). Zij kwam ten val bij het B-element van hindernis 12 tijdens het CCI4*-S voor acht- en negenjarigen. Haar amazone Samantha Lissington werd naar het ziekenhuis gebracht en meldde later dat ze een aantal ribben had gebroken bij de val.

De Brits gefokte ruin Equador III (v. Zanzibar) overleed na een val tijdens de CCI4*, meldde zijn ruiter Thomas Martin zondag. Volgens hem liep “Eddie” een beenblessure op bij de val. Zondagmorgen moest de beslissing worden genomen om hem in te laten slapen. Martin beschreef het dier, dat hij zes jaar geleden voor vijf pond kocht, als zijn “once in a lifetime-paard”.

Zaterdagavond laat overleed Fanta Boy, het paard van de Britse Georgie Goss - Spence. Deze Nederlands gefokte ruin van Lucky Boy reed eerder op de dag de cross zonder springfouten. Goss bevestigde het nieuws later zelf: “Met een gebroken hart kan ik bevestigen dat onze Fanta Boy zaterdagavond laat is overleden. Hij was een ongelooflijk paard en ik zal de herinneringen koesteren die ik heb gedeeld met hem en zijn geweldige eigenaren, Nicky Cooper en Lucy Fleming.” De precieze doodsoorzaak van Fanta Boy is niet bekend gemaakt.

Onderzoeker Euan Bennet, van wie recentelijk een artikel is gepubliceerd over de risico’s van cross-country, heeft in juli de gevaarlijkste typen hindernissen in kaart gebracht. Hij zegt dat de laatste sterfgevallen aantonen dat een grote hervorming van de veiligheid noodzakelijk is. In het onderzoek geven Bennet en zijn collega’s aan dat er geen conclusie valt te trekken dat sommige onderdelen van het ontwerp van een cross-parcours veiliger zijn geworden. Dit is gebaseerd op de statistieken van de FEI omtrent valpartijen. Naar aanleiding van de overleden dieren bij Blenheim vertelt hij aan Horsetalk: “Deze tragische sterfgevallen onderstrepen nog maar eens dat de cross-country een riskant onderdeel is. Zij tonen de dringende behoefte aan een noodzakelijk grote hervorming van de veiligheid in de sport. Deze is gericht op het ontwerp van de parcoursen en hindernissen, en moet prioriteit geven aan de veiligheid, zonder afbreuk te doen aan de uitdaging. Het is cruciaal dat de sector hiernaar blijft kijken met een proactieve benadering en een risicobeoordeling gebaseerd op bewijs. Dit geldt voor zowel voor ruiter en paard als voor het parcours.”

Het complete artikel lees je op Horsetalk.co.nz

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

MacavityL

Re: Drie paarden overleden bij cross-country Blenheim Horse Trials

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 17:48

De eerste twee kun je nog relateren aan een (voor)val tijdens de cross, de derde niet, kan ook pure pech zijn geweest..

(neemt niet weg dat ieder te jong overleden paard natuurlijk een te veel is).

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 19:11

Snap echt niet hoe laconiek erover gedaan wordt vaak. Als dit ooit sterk wordt aangepast waarbij een paard veel lager risico hoeft te nemen is het prima maar anders maar dit wat mij betreft wel verboden worden. Zolang het percentage ongelukken in de cross maar gelijk blijft bij het aantal ongelukken dat ze eigen tijd hebben is het prima. Maar nu lijkt er elke keer wel wat te gebeuren met dodelijke afloop voor het paard.

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 19:17

Ik vind het ook wel heftig om te lezen dat in 1 weekend 2 paarden in de cross zodanig geblesseerd raken dat ze ingeslapen moesten worden...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 19:20

Ondanks dat ik blije paarden zie in een cross vind ik 2 paarden toch ook verschrikkelijk veel.
Die 3e kan ik niets over zeggen.

Moet je voorstellen bij een dressuur-spring-men-western wedstrijd, een of meerdere paarden dood?

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 19:23

Ik vind het ook veel, en er staat me iets van bij dat Burgley ook niet zonder slachtoffers voorbij ging en dat het echt een loodzware was.
dat vond ik tijdens het WK ook schrijnend, maar 11 van de 88 combi's kwam binnen de tijd binnen. Een groot deel kwam niet eens over de streep. Dat was bij Burgley ook zo. Een uitdagend parcours is prima, maar h et moet wel leuk blijven.

Earth het reisbureau.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:57

Toevoeging, Krimke wil geen Burgley of Batminton meer rijden vanwege de ongelukken die daar zijn gebeurd.

Earth het reisbureau.

kyrkelover
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 01:24

Earth schreef:
Toevoeging, Krimke wil geen Burgley of Batminton meer rijden vanwege de ongelukken die daar zijn gebeurd.

Nahh dat is niet helemaal als je de originele tekst in het Duits leest.
Ze heeft er momenteel ook de paarden niet voor en vind deze wedstrijden momenteel dan ook niet passend.

"Früher habe ich immer gesagt, ich möchte unbedingt Badminton reiten. Als ich gehört habe, wer dieses Jahr in Badminton geritten und gestürzt ist und dass vor allem im letzten Drittel viele gestürzt sind, weil es hoch und schwer war. Ich habe Badminton für nächstes Jahr nicht geplant. Und auch bei Burghley wüsste ich kein Pferd außer Bobby, dem ich das zugetraut hätte."

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 08:06

Ah zo had ik het niet begrepen.

Earth het reisbureau.

kyrkelover
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 08:27

Dat ligt ook niet geheel aan jou gezien horses het nogal vrij vertaald heeft en vooral als aandacht trekkende en triggerende tekst ingezet heeft.
Badmintin en Burghley zijn natuurlijk 2 vd 6, 5* wedstrijden ter wereld.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 08:31

Wat een drama!
Kunnen ze het niet op een andere manier moeilijker maken zonder dat er gelijk doden vallen en dan dus ongetwijfeld ook paarden die ernstige blessures hieraan overgehouden hebben?

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6! | Lyr (2011) Z1+8! | Thyra (2022) | Cyseau (2024)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 08:48

Ik heb het idee dat men er vooral in GB prat op gaat om het zo zwaar mogelijk te maken. Het zou goed zijn om eens te kijken bij welke parcoursbouwers dit gebeurt. Er zijn ook parcoursbouwers op dat niveau die de veiligheid altijd vooraan hebben staan, en zelf ook met innovaties op dat gebied komen. De FEI laat hier ook wat steken vallen, hun officials moeten de cross goedkeuren.

En Sanet, dat kan wel degelijk en gebeurt ook al volop.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 09:07

Ik vind het echt achterlijk dat er dieren doodgaan/ingeslapen moeten worden tijdens zo'n evenement.

Wanneer er drie honden zouden doodgaan tijdens een agility wedstrijd of canicross of iets derdelijks zou het meteen verboden worden en zou het in het nieuws en de kranten komen.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 10:00

Ik kan er ook niet achter staan, hoe leuk de paarden het crossen ook vinden. Als het niet veilig kan dan houdt het op voor mij, de lol is er snel af als een paard dodelijk verongelukt.

Die beenblessure in de stal bij die tweede is natuurlijk onzin, het dier is gevallen..als hij een rare beweging heeft gemaakt in de stal dan was dat gewoon het laatste zetje.

De 3e kan toeval zijn maar daar is niet over te oordelen met zo weinig informatie.

Ik hoop dat er van onderstaande zsm werk gemaakt wordt:

"Onderzoeker Euan Bennet, van wie recentelijk een artikel is gepubliceerd over de risico’s van cross-country, heeft in juli de gevaarlijkste typen hindernissen in kaart gebracht. Hij zegt dat de laatste sterfgevallen aantonen dat een grote hervorming van de veiligheid noodzakelijk is. In het onderzoek geven Bennet en zijn collega’s aan dat er geen conclusie valt te trekken dat sommige onderdelen van het ontwerp van een cross-parcours veiliger zijn geworden. Dit is gebaseerd op de statistieken van de FEI omtrent valpartijen. Naar aanleiding van de overleden dieren bij Blenheim vertelt hij aan Horsetalk: “Deze tragische sterfgevallen onderstrepen nog maar eens dat de cross-country een riskant onderdeel is. Zij tonen de dringende behoefte aan een noodzakelijk grote hervorming van de veiligheid in de sport. Deze is gericht op het ontwerp van de parcoursen en hindernissen, en moet prioriteit geven aan de veiligheid, zonder afbreuk te doen aan de uitdaging. Het is cruciaal dat de sector hiernaar blijft kijken met een proactieve benadering en een risicobeoordeling gebaseerd op bewijs. Dit geldt voor zowel voor ruiter en paard als voor het parcours.”

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 19:50

Ik snap niet waarom mensen hun paard zo'n parcours aan willen doen. Waarom kan de sport nou ook niet gewoon leuk zijn met minder gevaarlijke hindernissen? Tuurlijk kan er dan ook van alles vervelends gebeuren, maar het risico is wel minder. Het gaat toch om de magnifieke samenwerking tussen mens en dier, dat kun je toch ook op een andere manier testen in een wedstrijdelement.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie