Meer dan 200 paarden en zelfs konijnen op natte Rodermarktdinsdag

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Meer dan 200 paarden en zelfs konijnen op natte Rodermarktdinsdag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-22 19:02

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Stephanie Nijssen/Flickr

Regen en kou weerhield enkele marktkooplieden vanochtend naar Roden te komen, maar de aanvoer van paarden op de Rodermarkt is prima te noemen. Liefst 217 stuks vee stonden vanochtend in hartje Roden. En er was al vroeg handel. Marktmeester Albertus Lieffering is dan ook tevreden. "Zeker, vroeger hadden we meer aanvoer maar dit is al boven verwachting", zegt hij. Met het oog op het slechte weer en de teruglopende aanvoer op markten in Drenthe, ging hij uit van zo'n 125 paarden. "Maar vanochtend kwam er steeds meer bij. Er moesten zelfs extra kettingen worden gehaald."

De markt begon rond een uur of zes, maar daarvoor was het in café 't Olde Posthoes in Roden al gezellig druk. De kroeg van Albert Ananias vormt jaarlijks de uitvalsbasis voor menig handelaar. Naast paarden en pony's, werd er dit jaar voor het eerst ook in konijnen gehandeld. Ananias had voor zijn kroeg speciaal plek gemaakt zodat jonge handelaartjes hun aaibare beestjes konden verkopen.

Eén aanhouding volgt nog
Op de traditionele persconferentie in Het Wapen van Drenthe was de stemming goed te noemen. Zo wist Harry Prak namens de politie te vertellen dat de Rodermarkt rustig was verlopen. Slechts twee aanhoudingen, één op zaterdag- en één op de maandagnacht. Voor het eerst maakte de politie gebruik van cameratoezicht en dat is volgens Prak goed bevallen. "Door de bewegingen van bepaalde groepen te monitoren, hebben we problemen kunnen voorkomen."

Daarnaast leidt het cameratoezicht nog tot de aanhouding van één persoon, zegt Prak. "We hebben iemand op beeld die we vermoedelijk één dezer dagen nog gaan aanhouden. Daarmee komt het totaal op 3."

Geluk met de parade

Peter Hut - namens Volksvermaken Roden verantwoordelijk voor de warenmarkt - zag hoe enkele marktkooplieden vandaag niet op kwamen dagen. "We hadden 225 aanmeldingen, maar niet iedereen was er. We hebben zeker 25 lege plekken. Dat komt door het weer." Lammert Kalfsbeek (voorzitter Volksvermaken) betreurt het slechte weer op Rodermarktdinsdag. "Maar we hebben zaterdag met de parade meer geluk gehad. Het was ontzettend druk langs de route, dus dat is mooi."

De Rodermarkt is traditiegetrouw het hoogtepunt van de Rodermarkt Feestweek. Al sinds vrijdag zijn er verschillende evenementen in het dorp. Morgen wordt de week afgesloten met de kortebaandraverijen in het centrum van Roden.

Op de website van RTV Drenthe is een filmpje te zien.

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.

BelgenGek

Re: Meer dan 200 paarden en zelfs konijnen op natte Rodermarktdinsdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:08

Heeft er iemand nog een paard of pony gekocht in Roden?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:15

Wat een triest teken dat ze nu ook konijnen verhandelen ;( Wij dweilen met wederom een nog grotere kraan open... impulsaankoop plek nummer 1..
Laatst bijgewerkt door Faniek op 27-09-22 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:27

Hier een Roner die het te vroeg en te nat/koud vond vanmorgen. :D Kwaliteit was niet slecht hoorde ik!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 21:02

Faniek schreef:
Wat een triest teken dat ze nu ook konijnen verhandelen ;( Wij dweilen met wederom een nog grotere kraan open... impulsaankoop plek nummer 1..

Idd... maar vooral de markten houden he...

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 22:16

Faniek schreef:

Dit was het eerste waar ik aan dacht, wordt echt hoog tijd dat er geteld komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 23:13

Tja, blijft het belachelijk vinden om dieren zo aan de man te brengen, te treurig voor woorden. Maar ja, zolang men daar een dier weg haalt, blijft het bestaan. Zou dat dus ook nooit doen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 00:02

purny schreef:
Faniek schreef:

Idd... maar vooral de markten houden he...

Marktplaats.nl is een veel groter probleem..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 00:12

mvdbijl schreef:

Klopt, het een sluit het ander echter niet uit. Problemen komen zelden maar vanuit richting ;)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 06:47

Konijnen en andere klein knaagdieren worden al langer verhandeld. Je hebt namelijk ook klein vee markten al jaren :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 07:53

Faniek schreef:

Precies dit!!
Markten met verkoop van dieren is niet meer van deze tijd

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 07:55

mvdbijl schreef:

Marktplaats is inderdaad ook een probleem, maar minder impulsief. Markten zijn een grote impulsieve tocht, niet alleen om waren, maar ook om dieren. We hebben het al jaar op jaar zien gebeuren in Oudeschoot. Een paar koop je over het algemeen niet zo impulsief, uitzonderingen daar gelaten, maar een konijn? Ach ja heb nog wel ergens een hokje over van een kennis/vriend, weet ik het. Daarnaast kunnen konijnen zo enorm slecht tegen slecht dat ook veel van deze konijntjes ziek worden en overlijden.
Elk jaar na de Schotermarkt stroomt on ze mailbox korte tijd later vol met afstandsaanvragen en vele jongere gedumpte konijnen in de omgeving.
Terwijl winkels steeds meer stoppen met de verkoop, denken ze zo Middeleeuws in Roden te zijn om er nu mee te beginnen, walgelijk. Elke opvang in Nederland loopt tegen hetzelfde aan, meer en meer gedumpte konijnen in plaats van minder. Een vreselijke ontwikkeling.
En natuurlijk bestaan de veemarkten al jaren, maar die worden zeker minder, zo is er nu ook een definitief einde voor de kleindiermarkt in Barneveld. Een hele positieve ontwikkeling. Roden mag zich wel drie keer achter de oren krabben met welke Middeleeuwse dieronvriendelijke ontwikkeling zij nu zijn begonnen in plaats te stoppen.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:37

Ik ben vrijwilliger bij een grote konijnen- en knaagdieren opvang en de hoeveelheid dieren die gedumpt wordt is echt treurig hoog. De Coronadieren gaven daarin absoluut ook een piek. Het zou echt zo fijn zijn als er veel strengere regelgeving komt voor deze dieren. Het overschot is momenteel echt niet te overzien.

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)

Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:39

Het is sowieso al te makkelijk om aan een konijn te komen, ik deed altijd veel vakantie opvang thuis en ik moest borg vragen om ervoor te zorgen dat mensen hun dier wel op kwamen halen...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 16:38

Faniek schreef:

Helaas he.
Ben ik ook niet zo blij mee!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie