Pieter Claeys en Leonora (Dries 421) 30ste op WK samengesteld

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Pieter Claeys en Leonora (Dries 421) 30ste op WK samengesteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 18:03

Phryso
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


Op het wereldkampioenschap samengesteld mennen in Haras Du Pin in Frankrijk wist de Belgische Pieter Claeys met de Friese merrie Leonora BV (Dries 421 x Fabe 348) op plek 30 te eindigen. Een prachtig resultaat met de elfjarige Friese merrie, al helemaal wanneer je weet dat Pieter nog geen jaar met de merrie een combinatie vormt. "Alle vooroordelen over Friese paarden kunnen aan de kant. Leonora heeft uithoudingsvermogen, drang naar voren en vooral, ze is superzacht in de mond."

Topsportpaard Leonora
Pieter is een ervaren samengesteld menner, zijn vrouw Marie is meer van de dressuur. Zij had Leonora als driejarige gekocht om in de dressuursport uit te brengen. Met nog meer paarden te rijden bleek dat ze aan Leonora het laatste jaar te weinig toekwam. Marie en Pieter besloten Leonora in te gaan spannen om "in het weekend met de familie wat te gaan rijden." Het liep echter anders. "Ik had direct het gevoel dat het een toppertje was", blikt Pieter terug. Hij nam de merrie mee naar een samengestelde wedstrijd om haar te testen. "Mijn twijfel was direct weg." En zo kwalificeerden ze zich voor het Wereldkampioenschap, waarbij ze voor Belgiƫ uitkwamen. "Ik heb bijna alle rassen wel voor de wagen gehad, en vooral warmbloeden", aldus de menner. "Friese paarden waren in mijn gedachten altijd kalme en brave recreatiepaarden, maar die mening moet ik echt herzien. Leonora is een topsportpaard."

Professioneel in haar werk
De merrie is behendig en lenig en heeft het karakter van een goed menpaard, geeft Pieter aan. "Ze heeft geen drukte of stress en neemt geen onnodig initiatief, wat sommige hoge bloedpaarden wel doen. Leonora is heel professioneel in haar werk." Ze heeft bovendien tot en met de laatste hindernis kracht en power. "Ze kan, wil en blijft doorgaan, met 0,0% verzuring. Toen we de cross uitkwamen wensten mensen ons succes, ze dachten dat we nog moesten starten", noemt Pieter een mooie anekdote uit Frankrijk. Met haar kwaliteiten en instelling zit er voor de combinatie nog meer in, verzekert Pieter, die met zijn hele team en trainer Jan Vanden Berghe focust op het volgende WK over twee jaar. "Het samengestelde deel en het kegeltjes rijden kunnen we heel goed. De focus moet op de dressuur, daar laten we punten liggen." Daar heeft hij alle vertrouwen in. "Hoe langer we met elkaar werken, hoe beter ze wordt."

Familie van Nico BV Sport Elite
Leonora komt uit een sportieve familie, gefokt door Bareld Veenstra. Een halfbroer van haar moeder is Nico BV (Folkert 353), die het Sport Elite-predicaat in ontvangst mocht nemen vanwege zijn mooie resultaten in het samengesteld mennen met Frederik Jans en groom Marc van Vlasselaer. Het zondagsritje dat Pieter en Marie in gedachten hadden voor Leonora moet dus nog even wachten. De merrie blijft voorlopig in het trainingsprogramma, om zich zo optimaal voor te bereiden op het WK. "En ja, Marie is haar dressuurpaard nu wel kwijt", lacht Pieter. "Maar ze gaat me mee als groom."

Op de site van Phryso is een filmpje te zien.