Aangifte tegen Twentse paarden­markt nadat pony wordt verloot aan kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Nieuwsredactie

Aangifte tegen Twentse paarden­markt nadat pony wordt verloot aan kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-22 17:27

Equnews.nl
Ingezonden door meerdere bokkers
Algemeen

Afbeelding
Paarden op een paardenmarkt. Dit is niet in Denekamp! Foto: Wikimedia Commons

House of Animals heeft aangifte gedaan tegen de paarden- en ponymarkt in Denekamp. Daar werd begin deze maand een pony als prijs aan een kind verloot. „Onverantwoordelijk en bij wet verboden”, zegt de dierenwelzijnorganisatie. De paardenmarkt zelf is zich van geen kwaad bewust.

De aangifte is vrijdag de deur uitgegaan, laat oprichter Karen Soeters van House of Animals weten. De dierenwelzijnsclub maakt bezwaar tegen de verloting van een pony op de Denekampse paardenmarkt, in het tweede weekend van september.

Kamervragen over pony-prijs
De markt is een traditioneel onderdeel van de Denekampse kermis. Bij de ponybaan - waar kinderen een ritje kunnen maken op de rug van het dier - werd een verloting gehouden. „Ieder kind dat een ritje op de ponybaan maakte, deed automatisch mee aan de loterij. De pony werd uitgereikt aan een jong meisje”, laat de dierenwelzijnsclub weten.

House of Animals heeft aangifte gedaan omdat een ‘prijspony’ in strijd is met artikel 2.13. van de Wet dieren. „De aanschaf van een dier is iets waar je heel goed over na moet denken, die je voor z'n leven moet verzorgen. Een loting past daar totaal niet bij en bovendien is het verboden bij wet”, zegt Soeters. Tweede Kamerlid Frank Wassenberg van de Partij voor de Dieren heeft aangekondigd Kamervragen te gaan stellen.

‘Wisten het niet’
Bij de paardenmarkt zelf zijn ze zich van geen kwaad bewust. Ceriel Nijhuis, sinds 2017 voorzitter, bevestigt dat de verloting heeft plaatsgevonden. „Maar wat we absoluut niet wisten is dat zo'n verloting van een pony helemaal niet mag. We zijn daar nooit op gewezen”, zegt Nijhuis.

De Tukker is verbaasd over alle ophef die ontstaat rondom zijn tradionele dierenmarkt. „Kijk: als die mensen problemen hebben denk ik: wees even volwassen en vertel ons wat we fout doen. Maar wij hebben niets gehoord. Wij proberen heel goed te zorgen voor het dierenwelzijn, laten een dierenarts meekijken, hebben veel water en hooi en sinds dit jaar een eigen kooitje voor de pony's zodat ze niet aan een touwtje hoeven zitten.”

'Doorgestoken kaart’
De pony-verloting werd geconstateerd door een ‘undercoverteam’ van House of Animals, dat aanwezig was op de ponymarkt in Denekamp. Medewerkers van dat team maakten ook beelden en geluidsopnames, laat Soeters weten. Zij bevestigt dat ze geen contact heeft gezocht met de organisatie zelf.

Voorzitter Nijhuis zegt dat jammer te vinden en vertelt dat de loting ook ‘een beetje doorgestoken kaart is’. „Het is toch ons-kent-ons in zo'n dorp. En stel dat iemand die wint geen grond bij zijn huis heeft, dan is er ook niets aan de hand. Dan krijgt het kind kermisgeld en houden wij de pony.”

‘Achterhaald concept’
Dierenclub House of Animals is überhaupt fel tegen paardenmarkten en pleit al jaren voor een landelijk verbod. Volgens de organisatie is de markt een ‘achterhaald concept’. In Nederland worden nog in zo'n 50 dorpen paardenmarkten gehouden, vaak als onderdeel van een dorpsfeest.

Het grootste bezwaar heeft House of Animals tegen het 'onnodige dierenleed’ dat er plaatsvindt. De dieren staan vaak urenlang op een lawaaiige braderie en ervaren stress. „Het is gewoon niet meer van deze tijd. Ik was ook echt verbaasd toen ik hoorde dat er een pony verloot werd in Denekamp”, zegt Soeters.

Nijhuis geeft aan in de ‘nostalgische paardenmarkt’ in Denekamp nog zeker toekomst te zien. Een pony-verloting zal er niet meer plaatsvinden volgend jaar, daar gaat een streep door. „Het gaat ons als organisatie er om er een leuke jaarmarkt van te maken, niet om problemen te krijgen met verlotingen.”
Laatst bijgewerkt door JPitty op 23-09-22 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Dorus

Re: Aangifte tegen Twentse paarden­markt nadat pony wordt verloot aan kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:49

Bijzonder dat er nog nooit eerder een melding of klacht is geweest. Het is toch al heel lang zo dat er geen dieren meer verloot mogen worden.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:50

Ja, bij mijn weten is dat toch al een jaar of 20 dat dat niet meer mag. Toch niet in België.

Dat ze het niets wisten geloof ik dan ook niet.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:51

Een undercoverteam. :')
Met gevaar voor eigen leven zagen zij hoe een pony werd verloot.
Vreselijk! :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:57

Dieren verloten, compleet achterlijk. Het niet weten klinkt voor mij eerder als een slap excuus nu ze een keer 'gepakt' zijn.

*Burp*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 19:08

En het verloten van een "rietje" dan???

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 19:10

_San87_ schreef:
Dieren verloten, compleet achterlijk. Het niet weten klinkt voor mij eerder als een slap excuus nu ze een keer 'gepakt' zijn.

Precies dat.
Het is al zo enorm lang verboden.
En terecht.
Staat hij dadelijk bij iemand op het balkon :+

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 19:11

Een rietje leeft niet. En als je geen merrie hebt, kun je er niets mee (hooguit verkopen, als dat mag van de verloter)
Het is echt al jarenlang verboden levende dieren als prijs te hebben, het geldt net zo goed voor konijnen (altijd handig voor Kerst) of andere huisdieren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 19:14

Morganlefay schreef:
En het verloten van een "rietje" dan???

Is dat een levend wezen?

*Burp*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:47

Mwhaah, wil het wel eens zien een rietje waar geen levende spermacellen in zitten :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:53

Morganlefay schreef:
Mwhaah, wil het wel eens zien een rietje waar geen levende spermacellen in zitten :+

Technisch gezien zijn ze bevroren en niet 'levend' :7.

Maar ik denk dat je de essentie wel snapt.

*Burp*

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:54

DuoPenotti schreef:
_San87_ schreef:

Precies dat.
En terecht.

Ik ben het er mee eens dat het verboden is hoor, maar in het artikel staat ook dat als de winnaar de pony niet kan houden, er geld wordt gegeven en de pony niet van eigenaar wisselt.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:57

Ineke2 schreef:
DuoPenotti schreef:

Precies dat.
En terecht.

Ik ben het er mee eens dat het verboden is hoor, maar in het artikel staat ook dat als de winnaar de pony niet kan houden, er geld wordt gegeven en de pony niet van eigenaar wisselt.

Verloot dan meteen geld. Het verloten van levende wezens is gewoon verboden. Al járen. En met een goede reden. Als welzijn zo hoog in het vaandel staat zoals deze organisatie beweert, dan was die loterij er op deze manier nooit geweest.

*Burp*

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:57

Denekamp, iets meer dan 10.000 inwoners.. is dat dan idd ons kent ons?
Heeft iedereen daar een weiland achter t huis?

En, verboden is verboden.. regels zijn regels

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 22:07

Het mag idd niet en het lijkt me goed dat iemand daar de organisatie op aanspreekt.
Maar om hier nou kamervragen over te gaan stellen vind ik wel weer overdreven, volgens mij zijn er belangrijkere zaken in ons land om in de kamer over te praten. Dit is al verboden en blijkbaar glipt er af en toe iets tussendoor en is de handhaving dus niet waterdicht. Kun je natuurlijk per gemeente twee ambtenaren voor aanstellen, maar misschien kunnen die zich ook met dringendere zaken bezig houden ;)

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 22:16

Ineke2 schreef:

Maar als je hem groentesoep geeft op het balkon kan het toch gewoon? :j

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 22:25

DuoPenotti schreef:
Ineke2 schreef:

Maar als je hem groentesoep geeft op het balkon kan het toch gewoon? :j

Jahoor in sprookjes of als je Pokemon heet kan dat gewoon :j

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 22:27

Ik vind vooral de reactie van de voorzitter interesant. 'We zijn hier nog nooit op gewezen'. Je zou toch mogen verwachten dat zo'n organisatie op de hoogte is van de regelgeving omtrend zo'n evenement, maar in de plaats daarvan plaatsen ze zichzelf in de slachtoffer rol. Paardenmarkten zijn controversieel, en je staat als organisatie toch veel sterker als je weet wat mag en niet mag. Los van het feit dat een dier verloten niet meer ethisch verantwoord is zetten ze zichzelf (en paardenmarkten in het geheel) in een erg slecht daglicht. Zeker als je weet dat er 'spionnen' rondlopen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 07:44

Precies dit. Wij zijn er niet op gewezen. Nee maar je hebt ook niet uitgezocht of het mag. En daarbij ga je mij niet vertellen dat iedereen in het dorp dit niet wist.
En dan ook nog verontwaardig zijn dat ze dit niet met de organisatie hebben gedeeld. Het is algemeen bekend dat op paardenmarkten kritische mensen het niet makkelijk hebben.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:35

gomir schreef:
Het mag idd niet en het lijkt me goed dat iemand daar de organisatie op aanspreekt.
Maar om hier nou kamervragen over te gaan stellen vind ik wel weer overdreven, volgens mij zijn er belangrijkere zaken in ons land om in de kamer over te praten. Dit is al verboden en blijkbaar glipt er af en toe iets tussendoor en is de handhaving dus niet waterdicht. Kun je natuurlijk per gemeente twee ambtenaren voor aanstellen, maar misschien kunnen die zich ook met dringendere zaken bezig houden ;)

Nou inderdaad zeg, verwittig de markt en geef ze een waarschuwing. Maar Kamervragen?! Ze hebben hopelijk toch echt wel wat beters te doen iid.

:)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:42

gomir schreef:

Die kamervragen worden gesteld omdat de NVWA wederom niet goed toeziet. En dat ligt niet bij de gemeente, maar landelijk. Niet alleen op paardenmarkten, maar ook bij veetransporten en in slachthuizen: de NVWA faalt keer op keer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:52

Wat ik niet snap is dat iemand van dat house of animals de organisatie zelf niet aanspreekt en zegt dat het niet mag. Voordat ze gelijk gaan dreigen met vanalles..gewoon face to face communicatie. Ik denk dat iedereen die daar openbaar op de markt liep en weet dat zoiets niet mag dat gewoon kan doen. Daar hoeven geen spannende Undercover woorden voor gebruikt te worden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:55

De nvwa, heeft simpelweg de mankracht niet meer ( door alle bezuinigingen) om overal op te letten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:11

Elisa2 schreef:
Wat ik niet snap is dat iemand van dat house of animals de organisatie zelf niet aanspreekt en zegt dat het niet mag. Voordat ze gelijk gaan dreigen met vanalles..gewoon face to face communicatie. Ik denk dat iedereen die daar openbaar op de markt liep en weet dat zoiets niet mag dat gewoon kan doen. Daar hoeven geen spannende Undercover woorden voor gebruikt te worden.

Het doel van dierenrechtengroeperingen is niet om gevalletje per gevalletje persoonlijk op te lossen met een goed gesprek. Het doel is om grotere misstanden aan de kaak te stellen. Als je bv. de stelling 'NVWA levert steeds slechter werk' wilt hardmaken moet je aan dossiervorming doen door ieder gevolg van die stelling aan te kaarten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:38

Hoe valt dit dan onder een groter misverstand? waar zijn ze bij Staatsbosbeheer en de Oostvaardersplassen? Het is duidelijk dat het ze niet om oplossingen gaat..maar om afschaffing.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-