Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 17:11

OmroepFlevoland.nl
Algemeen

Afbeelding
Dravers tijdens een draverij. Foto:Bokt Wiki


Het voortbestaan van de draverijen in Emmeloord staat mogelijk op het spel. Dierenwelzijnsorganisatie Dier & Recht heeft minister Carola Schouten van Landbouw opgeroepen om een einde te maken aan de drafwedstrijden in Nederland. Volgens de stichting lijden de dieren tijdens de drafsport omdat er 'dwangmiddelen' worden gebruikt die bij andere vormen van paardensport verboden zijn. Een petitie hierover is inmiddels zo'n 21.000 keer ondertekend.

Dier & Recht zegt de afgelopen tijd meerdere draverijen in Nederland te hebben bezocht, waaronder die in het Friese Wolvega. De wedstrijden in Wolvega vallen in dezelfde competitie als de draverijen in Emmeloord. Volgens de stichting werd op alle bezochte plekken pijn en stress bij de paarden geconstateerd. Dat werd geconcludeerd op basis van vastgelegd beeldmateriaal, aldus een woordvoerder.

Er werden onder meer paarden gezien met een opzetbit en -teugel. Met het bit moet het paard het hoofd stilhouden, want de teugel drukt op het gehemelte. Datzelfde geldt voor staarten die vastgebonden zijn, het gebruik van oordoppen bij paarden en onnodig zweepgebruik. Ook dat werd door Dier & Recht geconstateerd bij de draverijen.

Drafbaan Emmeloord: 'Wij herkennen dit niet'
Stichting Draf- en Rensport Noordoostpolder zegt zich niet te herkennen in de klachten van Dier & Recht. Volgens bestuurslid Gerrit Steenge houden baancommissarissen van de Stichting Nederlandse Draf- en Rensport de regels in de gaten tijdens de wedstrijden. Zij controleren de juiste tuigage bij de paarden en geven boetes bij onnodig zweepgebruik, zegt hij. "Het is gebruikelijk om de zweep te gebruiken ter correctie, vooral bij jonge paarden die wat moeten leren. Het gaat dan vaak om een tikje. Met echt slaan hoef je hier niet aan te komen. Daar staan hoge boetes op", vertelt Steenge.

Dier & Recht: 'Gesprek heeft weinig zin'
Voorzitter Paul Mulder van Stichting Nederlandse Draf- en Rensport wil met Dier & Recht in gesprek over de kritiek. Hij zegt dat de drafsport zich houdt aan de regels voor de gehele hippische sport. Dier & Recht staat open voor een gesprek, maar verwacht er weinig van. De 'dwangmiddelen' en de rensport zijn dusdanig met elkaar verweven dat alleen de minister voor een oplossing kan zorgen, aldus een woordvoerder.

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:14

En daarna iedere andere vorm van paardensport...??


Ik mag toch hopen dat dit afketst.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:19

Misschien moet dier en recht eerst eens onderzoeken waarom bvb de staart tijdens het rijden wordt vastgebonden.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:23

Sorry maar de draf en rensport mogen best eens kritisch naar zichzelf kijken. Dat geldt mijns inziens voor alle takken van paardensport. Een verbod gaat me te ver maar invoering van de laatste nieuwe inzichten is bij een groot aantal paardensporters toch echt geen overbodige luxe. En juist hierom floreren extreme actie groepen. We moeten kritisch naar onze sport en gebruik kijken. Dat er dan heilige huisjes omver gaan is onvermijdelijk.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:28

In sommige wedstrijden binnen onze sport is zweepgebruik al verboden en er is een debat in de sport bezig om dit totaal te verbieden.

Ik mis even waarom onze sport niet kritisch kijkt?

Van mij mogen er ook aanpassingen komen voor de leeftijden waarop ze koersen.

Maar laten we eerlijk zijn, dier&recht wil gewoon een algemeen verbod. Ik denk niet dat de aanpassingen die onze sport doet ooit goed genoeg zullen zijn :o

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:28

Pareltjes schreef:
Sorry maar de draf en rensport mogen best eens kritisch naar zichzelf kijken. Dat geldt mijns inziens voor alle takken van paardensport. Een verbod gaat me te ver maar invoering van de laatste nieuwe inzichten is bij een groot aantal paardensporters toch echt geen overbodige luxe. En juist hierom floreren extreme actie groepen. We moeten kritisch naar onze sport en gebruik kijken. Dat er dan heilige huisjes omver gaan is onvermijdelijk.


Ruitje hier op bokt heeft ooit eens een heel fijn volgtopic over de drafsport gemaakt, wellicht interessant om die eens op te zoeken.

@redactie: wellicht ook een mooie gelegenheid om het betreffende topic hier te linken of op de voorpagina te plaatsen?
Om een mooi tegengeluid te geven, zodat mensen zich er meer in kunnen verdiepen?

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:29

Of eventueel ook het topic van Madness.

Die en die van Ruitje samen zijn echt top wat dat aangaat.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:29

Citaat:
Dier & Recht staat open voor een gesprek, maar verwacht er weinig van. De 'dwangmiddelen' en de rensport zijn dusdanig met elkaar verweven dat alleen de minister voor een oplossing kan zorgen, aldus een woordvoerder.


Dat gesprek hadden ze dus niet over mogen slaan. Eerst gesprek met het werkveld en dan met die bevindingen als het niet zint naar buiten treden. DUs het zinnetje
Citaat:
die &recht staat open voor een gesprek
is een leugen. Vandaar dat er ook gelijk bij gezegd wordt
Citaat:
maar verwacht er weinig van


Kritisch kijken naar de paardensport waaronder de draf sport→ ben ik helemaal voor. Maar dan wel met open vizier en in gesprek. Daarna is het altijd nog vroeg genoeg om iets af te schaffen! Dat open vizier mis ik dus volledig bij deze club. Ik hou daar niet van.

Ik denk dus ook ruitje dat ze gewoon alles willen afschaffen en dat aanpassingen nooit genoeg zullen zijn.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:33

Sinds wanneer is het gebruik van oordoppen dieronvriendelijk?

Verder vind ik het goed dat er kritisch wordt gekeken naar de sport hoor, maar doe dat dan alleen met goede argumenten en in een dialoog.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:34

Ik hoop dat Dier & Recht het gesprek aan gaat en een dag meeloopt met een ervaren draverstrainer en zich laat uitleggen waarom gekozen wordt voor een opzetbit, oordoppen etc. Keuzes worden gemaakt voor welzijn en veiligheid.

Ik ervaar op de drafbaan juist veel zorg voor het welzijn van de paarden. En ook thuis bij de trainingen worden de paarden goed begeleid.

In het topic van onze Madness laat ik juist zien hoe er gezorgd wordt voor Madness en hoe hij tijdens het werk begeleid wordt, maar ook alle tijd krijgt om paard te zijn en de hele dag buiten loopt op de wei met zijn vrienden.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:13

Nu item op rtl editie nl 18 20u

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:27

Dier en Recht had het daar over riemen aan de benen om het paard in draf te houden...

Dat zal wel over Hobbles gaan. Die je dus bij pacers gebruikt. Die er niet zijn in Nederland.

Zullen ze wel een keer op een YouTube filmpje uit Amerika hebben gehaald. Dit bestaat in Nederland gewoon niet, die riemen :+

Het is zo jammer dat ze niet het gesprek aangaan, 1 keer een keer met iemand praten uit de sport en je kunt dingen leren denk ik dan :)
Laatst bijgewerkt door ruitje op 23-09-22 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkedus
Berichten: 3275
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:30

Puur ter interesse; is het afbinden vd to G echt nodig? Is dat niet anders op te lossen dmv hoofdstel met neusriem?
Die man deed daar heel makkelijk over in mijn ogen.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:30

Ik vraag me wel af hoe dat zit met dat elastiek om de tong? Dat ziet er imo wel erg dieronvriendelijk uit & alsof ze daar hinder van hebben :o
Verder ken ik de sport te slecht om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:33

Ik schrok ook van het elastiek om de tong. Ik denk toch dat dat niet persee prettig is?
Ik kon de uitleg wel begrijpen, tong erover is niet fijn, dat begrijp ik ook.

Verder heb ik geen verstand van (hard)draverij

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:36

(Geld)prijzen afschaffen binnen de paardensport zou een beter begin zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:36

ruitje schreef:
Dier en Recht had het daar over riemen aan de benen om het paard in draf te houden...

Dat zal wel over Hobbles gaan. Die je dus bij pacers gebruikt. Die er niet zijn in Nederland.

Zullen ze wel een keer op een YouTube filmpje uit Amerika hebben gehaald. Dit bestaat in Nederland gewoon niet, die riemen :+

Het is zo jammer dat ze niet het gesprek aangaan, 1 keer een keer met iemand praten uit de sport en je kunt dingen leren denk ik dan :)

Maar dit is precies hoe al die organisaties werken. ook wakker dier en als die clubs.
Beeld materiaal niet uit Nederland en doen of het van hier is.
Met de waarheid winnen ze te weinig zieltjes.

En die willen niet leren, daar gaat het ze niet om.
Die willen het verbieden, punt. Hoe maakt ze niet uit.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:50

Laat mij 1 ding voorop stellen hoor: als morgen verboden word de tong vast te binden: prima hoor. Ik lig daar niet wakker van. Rijders wel, gaan meer onbestuurbare paarden komen en ongelukken, wat uiteindelijk niet beter is voor het welzijn denk ik.

Op lange termijn kan het wel denk ik, dan zal er anders gefokt en opgeleid moeten worden en zullen er andere soorten Dravers overblijven. Een beetje hetzelfde als kan je bitloos eventing rijden denk ik? T gaat wel, maar je rijd ze op Go en moet ze dan gaan trainen op rust. Dus ja, zou in de toekomst misschien kunnen?

Maar nu een vraag aan jullie:

Waarom is een elastiek, waarbij een paard zijn mond open kan doen, met zijn tong alle bewegingen kan maken behalve over het bit onvriendelijker dan een dubbele neusriem?

Voor 'gewone ruiters' is dat normaal,

Bij ons zie je soms een Mexicaan, maar eigenlijk is 80% van de gevallen een loze neusriem. Paard kan dus alle bewegingen maken. Ik vind dat boeiend, je ziet daardoor dus inderdaad vaker een foto met een mond open... en dat zijn dan slechte foto's. Ik denk dan: een paard krijgt wel de vrijheid.

Maar een neusriem om te voorkomen dat een dier zijn mond open doet is volgens mij geen oplossing. Geeft wel betere foto's :D

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:56

Voor mij was het puur "het ziet er op het oog niet fijn uit." Na de uitleg van de meneer begreep ik het volkomen hoor. En in hoeverre een paard echt last heeft van dat elastiek kan ik niet inschatten.

NailB

Berichten: 416
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Tilburg

Re: Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 19:33

Kan iemand het desbetreffende filmpje linken? Ik ben wel benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 19:53

Pareltjes schreef:
Sorry maar de draf en rensport mogen best eens kritisch naar zichzelf kijken. Dat geldt mijns inziens voor alle takken van paardensport. Een verbod gaat me te ver maar invoering van de laatste nieuwe inzichten is bij een groot aantal paardensporters toch echt geen overbodige luxe. En juist hierom floreren extreme actie groepen. We moeten kritisch naar onze sport en gebruik kijken. Dat er dan heilige huisjes omver gaan is onvermijdelijk.
Als er twee takken van sport zijn die al kritisch naar zichzelf kijken, zijn het de draf- en rensport. Ik snap oprecht niet waarom het altijd die twee zijn die alle bagger over zich heen krijgen, terwijl ik echt tien keer liever op een renstal zou staan als paard dan op een dressuur- of springstal. Er valt genoeg te verbeteren en te winnen, maar ik zou morgen weer rustig aan het werk gaan op een renstal. Een vriendin die als dressuurgroom gewerkt heeft, zou ervoor passen om weer in een omgeving te moeten werken waar er zoveel paardenleed is als op de plekken waar zij gewerkt heeft. Allebei hebben we niet voor de minste namen in onze respectievelijke disciplines gewerkt.

ikkedus
Berichten: 3275
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 19:54

Over het algemeen is de tong over het bit een teken van ongemak. Dat lijkt me inde drafsport dan ook te gelden toch? Of komt het voort uit de rush door het racen zelf? Dan is een neusriem geen slechte optie ( mits goed gebruikt uiteraard).
Als er anders getraind moet worden om dit te voorkomen, lijkt me dat wel een punt van aandacht.
Ik weet echter heel weinig vd drafsport en weet ook niet of dit gedrag eerder regel is of meer een uitzondering.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 19:59

Het was een kwestie van tijd …
Wat al gezegd wordt, ze willen waarschijnlijk uiteindelijk af van paarden in de sport, en wellicht ook paarden als rijdier / recreatie dier..

Ben heel benieuwd hoe dit zich ontwikkeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:01

ikkedus schreef:
Over het algemeen is de tong over het bit een teken van ongemak. Dat lijkt me inde drafsport dan ook te gelden toch? Of komt het voort uit de rush door het racen zelf? Dan is een neusriem geen slechte optie ( mits goed gebruikt uiteraard).
Als er anders getraind moet worden om dit te voorkomen, lijkt me dat wel een punt van aandacht.
Ik weet echter heel weinig vd drafsport en weet ook niet of dit gedrag eerder regel is of meer een uitzondering.
De rush inderdaad. Het “ongemak” komt voort uit het tegenhouden van een paard dat graag wil. Paard denkt: hé, met die tong over het bit kan ik wél op volle snelheid, want dan heeft pikeur/jockey minder te vertellen.

In de rensport is een tongue tie noch regel noch uitzondering. Je ziet het regelmatig, maar het is ook niet zo dat in elke race de helft van de paarden ermee loopt.

Het alternatief is de mond dichtsnoeren met een neusriem, maar dat lijkt me vele malen pijnlijker. Zo’n tongue tie ligt om de tong en om de onderkaak heen, het is niet de bedoeling dat je alles strak vastbindt. Er is dus nog wel wat bewegingsruimte, maar niet voldoende om de tong over het bit te werken. :)

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:02