Konikpaarden wijken voor runderen in gebied naast Oostvaardersplassen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14112
Geregistreerd: 20-04-16

Konikpaarden wijken voor runderen in gebied naast Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 17:06

OmroepFlevoland.nl
Algemeen

Afbeelding
Konikpaarden. Foto: Qimm/Bokt Wiki


De konikpaarden in het Trekweggebied naast de Oostvaardersplassen gaan plaatsmaken voor runderen. Dat meldt Staatsbosbeheer. Het is een maatregel in het kader van een nieuw beheerplan voor het gebied, dat tussen de A6 en de Trekweg ligt.

Het gebied van zo'n 100 hectare groot dient als voedselgebied voor de kiekendief. Op sommige plekken werd de groei te ruig met bijvoorbeeld distels en brandnetels. Ook waren de overgangen tussen de verschillende gebieden niet geleidelijk genoeg. De verwachting is dat deze problemen met runderen verdwijnen. Er wordt gestart met seizoensbegrazing en eventueel wordt er aanvullend gemaaid. De paarden graasden het hele jaar door in het gebied.

Naar de slacht
Staatsbosbeheer zegt een overeenkomst te hebben gesloten met een Duitse organisatie die 60 paarden uit het Trekweggebied gaat herplaatsen in het Thüringerwald, een groot natuurgebied midden in Duitsland. De ruim 30 paarden die dan nog overblijven gaan naar de slacht.

Er gaan ook nog zo'n 30 paarden uit het Oostvaardersveld naar het Thüringerwald. Zo ontstaat daar weer ruimte om eventueel paarden vanuit het kerngebied van de Oostvaardersplassen op te vangen. Het beleid van Staatsbosbeheer is er de laatste jaren op gericht om het aantal grote grazers, zoals de konikpaarden, te verminderen in de Oostvaardersplassen.

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Konikpaarden wijken voor runderen in gebied naast Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:28

Er zijn gisteren 45 paarden geslacht. Een merrie zeker, was 10 maanden drachtig. Meerdere hoogdrachtige merries, jonge veulens die prima herplaatst hadden kunnen worden. Dit beleid is echt om te kotsen.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:33

Pauline schreef:
Er zijn gisteren 45 paarden geslacht. Een merrie zeker, was 10 maanden drachtig. Meerdere hoogdrachtige merries, jonge veulens die prima herplaatst hadden kunnen worden. Dit beleid is echt om te kotsen.


Serieus..? :n
Heb je daar een bron van?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:54

De idioterie van wat NL als natuur ziet..

pien_2010

Berichten: 43485
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:05

amber15 schreef:
Pauline schreef:
Er zijn gisteren 45 paarden geslacht. Een merrie zeker, was 10 maanden drachtig. Meerdere hoogdrachtige merries, jonge veulens die prima herplaatst hadden kunnen worden. Dit beleid is echt om te kotsen.


Serieus..? :n
Heb je daar een bron van?


Ben ik ook wel benieuwd naar.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:18

amber15 schreef:
Pauline schreef:
Er zijn gisteren 45 paarden geslacht. Een merrie zeker, was 10 maanden drachtig. Meerdere hoogdrachtige merries, jonge veulens die prima herplaatst hadden kunnen worden. Dit beleid is echt om te kotsen.


Serieus..? :n
Heb je daar een bron van?



Idem... Kan echt niet.

DuoPenotti

Berichten: 29782
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Konikpaarden wijken voor runderen in gebied naast Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:20

Ik zie ook graag de bron, maar verbazen doet me niks meer daar bij die club....

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:25

Dat zou betekenen dat er meerdere veulens anders geboren waren in oktober of later? Lijkt me stug. Maar in dat geval lijkt het me ook niet echt bevorderlijk voor de overlevingskansen van de veulens.

Lopen er dan vaker zulke late veulens daar rond?

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Konikpaarden wijken voor runderen in gebied naast Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 19:47

https://www.facebook.com/groups/477711682728964 Kijk rustig en huiver. En reken rustig mee, mama Mika is elk jaar in Oktober ofNovember bevallen en wordt vrijwel direct na de bevalling gedekt. Elk jaar opnieuw. Dus dan is ze nu rond de tien maanden drachtig. Eerdere slachtingen werden ook gedaan ten tijde van hoogdrachtige merries, of veulens die nog gwen maand oud waren, merries die echt net bevallen zijn in de vangkraal.
Blader een stukje door, dan zie je de waardes van het water wat er was als enige drinkbron ten tijde van de hittegolf. Pas daarna is er snel een drenkplek voorzien. Paarden glibberden en gleden door de modder om toch iets te kunnen drinken.
Blader nog verder door, lees hoe paarden blind raakten door de klissen. De paarden worden niet behandelt maar afgeschoten.

En nu? Nu gaan er heckrunderen heen die niet meer levend van de ovp mogen, simpelweg omdat ze te ziek zijn en tevwel gif bevatten. Secties op alle paarden die openbaar werden bevatten gif. Exact weet ik niet, maar lees op de pagina van Stamina, en huiver. Er wordt daar gif geloodst, er worden daar herten, koniki en heckrunderen wreed mishandelt en ingezet voor dierproeven. Weggehouden van eten, weggehouden van water in de hitte. En niemand vanuit de overheid doet hier wat aan. Dit moet echt stoppen..ik ben er in ieder geval echt kapot van. Dit is de zoveelste wreedheid die begaan is op onschuldige dieren.

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 19:48

beert schreef:
Dat zou betekenen dat er meerdere veulens anders geboren waren in oktober of later? Lijkt me stug. Maar in dat geval lijkt het me ook niet echt bevorderlijk voor de overlevingskansen van de veulens.

Lopen er dan vaker zulke late veulens daar rond?

Elk jaar. Er zijn teveel hengsten en merries worden het hele jaar door gedekt.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 21:04

Die paarden die naar Duitsland gaan zijn voer voor de wolven. Mooie manier om van ze af te komen zullen ze wel hebben gedacht. -:(-
Weet alleen niet of die wolven er blij van worden als blijkt dat ze flink giftig zijn.
Arme dieren.

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Konikpaarden wijken voor runderen in gebied naast Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 21:12

Wow , echt wow wat vreselijk dit :(

SeaSide

Berichten: 2346
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Re: Konikpaarden wijken voor runderen in gebied naast Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 21:45

Heb meerdere Koniks gehad vanuit gebieden, het is echt in en in triest wat voor een beleid staatsbosbeheer er op na houd.

Ze zijn van mening dat het te stressvol is voor een Konik om particulier op te groeien. Om deze reden mogen de dieren absoluut niet particulier gehouden worden....

Want naar de slacht is natuurlijk niet stressvol.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 23:22

Staatsbosbeheer is onderdeel van de overheid. Ik zie in mijn directe omgeving vreemde ingrepen door Staatsbosbeheer zoals bijvoorbeeld op aanwijzing van boeren en jagers het kappen van een heel oud bosje door een extern bedrijf, argument dat de uitvoeders aandroegen was dat het er niet hoorde. Ook bijzonder dat er blijkbaar geen vergunning voor nodig is... Wat ik me dan dus afvraag is hoe andere beheerders te werk gaan.

Oh, en wat gif betreft; daar kunnen we wel fijn de overheid de schuld van geven maar daar werk(t)en we allemaal vrolijk aan mee. Kijk eens naar je eigen reisgedrag, koopgedrag (waar en wat) en weggooit (hoe en waar je dat doet), enzovoort. En kijk ook eens wat boeren aan 'grond' op hun land storten voor 'opvulling'. Iedereen wijst maar naar de overheid (die zeker niet heilig is, absoluut niet) maar het zou aardig zijn als mensen ook meer naar hun eigen gedrag kijken. (Ik raap heel veel afval van straat en de hoeveelheid chemisch afval is schrikbarend. Batterij hier, printplaat daar, pir, pur, eps, (landbouw)plastic, etc. in overvloed.)

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 07:53

Staatsbosbeheer is denk ik de meest incompetente organisatie die we in Nederland hebben. Met veel te veel invloed en macht. De runderen hebben het het zwaarst in de Oostvaardersplassen. Dus die houden we aan. Want dierenleed is onze business en dat lukt met deze dieren het beste.

Elisa2

Berichten: 37383
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Konikpaarden wijken voor runderen in gebied naast Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:59

Ik vind staatsbosbeheer echt een van de grootste dierenmishandelaars in Nederland, echt die club zou een verbod moeten krijgen op het houden van dieren.

DuoPenotti

Berichten: 29782
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Konikpaarden wijken voor runderen in gebied naast Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:08

Inderdaad
En waar zijn dan de organisaties als dier en recht?

Alles tussen een hek is geen wild, klaar..... dus stop ook dat ze zich daar wettelijk achter kunnen verstoppen.

Elisa2

Berichten: 37383
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Konikpaarden wijken voor runderen in gebied naast Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:14

Daar brand Dier en Recht zich niet aan, interesseert ze geen zak..het gaat ze ook helemaal niet om paardenwelzijn.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 11:00

Beste Pauline, aangezien jij net zoals ik meedoen aan het vervuilen van ons milieu, doen wij dus net zo hard mee aan het vervuilen van leefgebieden.

Nu gaan er heckrunderen heen die niet meer levend van de ovp mogen, simpelweg omdat ze te ziek zijn en tevwel gif bevatten. Secties op alle paarden die openbaar werden bevatten gif. Exact weet ik niet, maar lees op de pagina van Stamina, en huiver. Er wordt daar gif geloodst, er worden daar herten, koniki en heckrunderen wreed mishandelt en ingezet voor dierproeven.

Dus het lijkt mij zeer grof gezegd: denk eens na over je eigen aanwezigheid.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 11:42

Pauline schreef:
En nu? Nu gaan er heckrunderen heen die niet meer levend van de ovp mogen, simpelweg omdat ze te ziek zijn en tevwel gif bevatten. Secties op alle paarden die openbaar werden bevatten gif. Exact weet ik niet, maar lees op de pagina van Stamina, en huiver. Er wordt daar gif geloodst, er worden daar herten, koniki en heckrunderen wreed mishandelt en ingezet voor dierproeven. Weggehouden van eten, weggehouden van water in de hitte. En niemand vanuit de overheid doet hier wat aan. Dit moet echt stoppen..ik ben er in ieder geval echt kapot van. Dit is de zoveelste wreedheid die begaan is op onschuldige dieren.



Wat?? Waar heb je het nou over? De pagina die je linkt is niet openbaar.

JoyCiej007

Berichten: 17419
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 11:47

Met slachten is niks mis, vind ik persoonlijk. Nog altijd een veel beter alternatief dan ze te laten creperen omdat het zogenaamd "een ongerept stuk natuur is", en ingrijpen daarom niet "wenselijk" is.

Wat mij wel erg verbaasd, is deze redenatie erachter:
Bron: https://www.destentor.nl/lelystad/konik ... &auth_rd=1

Citaat:
De konikpaarden werden in 2019 overgeplaatst vanuit het overvolle kerngebied van de Oostvaardersplassen. Door te grazen moesten de dieren zorgen voor een geschikte leefomgeving. Maar het tegenovergestelde is gebeurd en dus worden ze vervangen door runderen.

(........)

Het graasgedrag van de konikpaarden zorgde ervoor dat er onvoldoende afwisseling was in de beplanting. ,,Paarden bijten het gras kort af en eten geen ruige planten als distels, zevenblad of brandnetels”, legt Bijl uit.

Het gevolg: er zijn stukken land met heel kort gras en delen waar het woekert van ruige begroeiing, zonder een goede overgang tussen deze gebieden.

(.........)

Staatsbosbeheer wisselt de paarden voor runderen en hoopt op die manier wél het gewenste resultaat te behalen. ,,Met hun tong trekken runderen het gras uit de bodem. Het gras blijft langer. Zo wordt het verschil tussen lage en hoge beplanting kleiner.”


Ehm....... hoe paarden grazen, kort afbijten, dat ze geen distels etc. vreten, dat is toch al lang en breed bekend?? 8)7 |o Dat hadden ze niet eerder kunnen bedenken?? Als je een mooi strak weiland/gebied wil hebben, moet je niet voor paarden kiezen maar bijv. voor schapen en geiten; die vreten zo'n beetje alles wat de paarden laten staan, en koeien grazen idd ook op een andere manier..... :=

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Konikpaarden wijken voor runderen in gebied naast Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 11:53

Schrijft die journalist het verkeerd, of weet staatsbosbeheer niet eens hoe een koe graast? Koe trekt geen gras uit, doet geen enkele grazer.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:42

Want naar de slacht is natuurlijk niet stressvol

Dat is in ieder geval humaner voor de dieren, dan bij een particulier in de achtertuin verbannen worden. Bovendien betreft het een enkele gang, terwijl het stallen in de achtertuin een continu proces is van stress, gedurende veel langere tijd.

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:53

DuoPenotti schreef:
Inderdaad
En waar zijn dan de organisaties als dier en recht?

Alles tussen een hek is geen wild, klaar..... dus stop ook dat ze zich daar wettelijk achter kunnen verstoppen.


Of waar zijn de veganisten, gaan wel los tegen vleesetende medemensen, maar wat er in de Oostvaardersplassen gebeurt, hoor je ze niet over. Ik ben op twitter tenminste nog geen veganist tegengekomen die het over de Oostvaardersplassen had. Wel dat veganistische onderzoekers een muis met olifantstanden niet lieten inslapen, maar doodhongeren. -O-

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:54

Sunnda schreef:
De idioterie van wat NL als natuur ziet..


En daar stoppen ze huisdieren in. Huisdieren, allemaal dieren die gewoon van huisdieren afstammen, en het in feite nog steeds zijn. -O-