Webinar: Het bespreekbaar maken van de levensbeëindiging van paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Webinar: Het bespreekbaar maken van de levensbeëindiging van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 18:14

Persbericht Paardenpunt Vlaanderen
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Bijna de helft van alle in de centrale gegevensbank, beheerd door de Belgische Confederatie van het Paard, geregistreerde paardachtigen zijn uitgesloten uit de voedselketen.

Het uitsluiten uit de voedselketen van paardachtigen om ideologische redenen is intussen niet meer toegelaten.

PaardenPunt Vlaanderen neemt het bespreekbaar maken van de levensbeëindiging van paarden, op als actie voor 2022.

In deze webinar worden de verschillende aspecten besproken:

• Inleiding: Frank Gasthuys – Voorzitter PaardenPunt Vlaanderen
  • Situering van deze actie: Hanne Geenen – Departement Landbouw en Visserij
  • Verwaarlozing van paarden en uitsluiting voor de voedselketen: Ester Peeters – Administratie
  • Dierenwelzijn
  • De kosten verbonden aan de opvang van paarden: Marina Tondeleir – The Old Horses Lodge
  • Euthanasie van paarden: Pauline Berckmans - Wetenschappelijke Vereniging van het Paard
  • Vleesverspilling: Jasmien Wildemeersch – Foodwin
  • Het slachten van paarden: Pierre Naessens – Chevideco
  • OVAM en de kosten verbonden aan Rendac: Lynn Biermans – OVAM
  • Vraag en antwoord.

Details
Wanneer: maandag 26 september
Uur: 19u30 tot 21u30

Deelname is gratis, maar inschrijven is verplicht!

Klik hier om je in te schrijven.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

anjali

Re: Webinar: Het bespreekbaar maken van de levensbeëindiging van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:17

Hoezo is het uitsluiten uit de voedselketen om ideologische reden niet meer toegelaten???? Over mijn eigen paard wil ik dat graag zelf bepalen zeg.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:25

anjali schreef:
Hoezo is het uitsluiten uit de voedselketen om ideologische reden niet meer toegelaten???? Over mijn eigen paard wil ik dat graag zelf bepalen zeg.

Dat kan als je hem houdt tot het einde...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:28

Bespreekbaar maken?

Hoe moeilijk en beladen kun je het maken zeg.

Eigenaar in overleg met dierenarts.
Waarbij eigenaar in principe bepalend zou moeten zijn (en niet de veearts die koste wat kost àlles wil proberen, zelfs ten koste van welzijn, in belang van eigen portemonnee)

Slacht is optie indien niet door medicatie uitgesloten.

Moeilijker hoeft het niet te zijn toch...

En waarom dure woorden als euthanasie of levensbeeindiging gebruiken als slacht, inslapen en afmaken ook gewoon prima duidelijk maken wat er bedoeld wordt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:29

anjali schreef:

Ik denk omdat men vindt: dat als jij je paard verkoopt hij niet meer van jouw is en de nieuwe eigenaar zelf daarover mag beslissen.
Mijn beide paarden zijn uitgesloten, maar niet door mij, maar de DA heeft die aantekening gemaakt ivm medicatie en mijn oudje heeft nog een verkeerd paspoort (zonder inlegvel).
In Nederland maakt het niet uit, want je kan je paard altijd nog voor dierenvoeding laten slachten ook als hij is uitgesloten voor menselijke consumptie :+
Ik weet niet hoe dat in België is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:33

Er mag dus alleen nog een veterinaire aantekening in het paspoort komen om uitsluiting uit de keten te verkrijgen. Of je moet je paard zelf laten euthanaseren. Maar bij verkoop mag er dus geen 'persoonlijke' niet-slachten verklaring meer bij zitten.

Simpele oplossing voor: je zegt dat je je paspoort kwijt bent geraakt en vraagt een duplicaat aan, voordat je je paard verkoopt. :D

Maar ik denk dat het een stuk méér oplevert als er eens onderzoek gedaan zou worden naar de 'wachttijd voor het vlees' voor medicijnen die bij paarden worden gebruikt. Levenslange uitsluiting na 1x bute als jaarling is een beetje van de zotte...
Als je dan vindt dat er te weinig paarden worden gegeten en het zonde van het vlees is, zorg dan eerst eens dat die veterinaire uitsluiting niet zo bizar 'voor altijd' is.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:51

Ibbel schreef:
Er mag dus alleen nog een veterinaire aantekening in het paspoort komen om uitsluiting uit de keten te verkrijgen. Of je moet je paard zelf laten euthanaseren. Maar bij verkoop mag er dus geen 'persoonlijke' niet-slachten verklaring meer bij zitten.

Simpele oplossing voor: je zegt dat je je paspoort kwijt bent geraakt en vraagt een duplicaat aan, voordat je je paard verkoopt. :D

Maar ik denk dat het een stuk méér oplevert als er eens onderzoek gedaan zou worden naar de 'wachttijd voor het vlees' voor medicijnen die bij paarden worden gebruikt. Levenslange uitsluiting na 1x bute als jaarling is een beetje van de zotte...
Als je dan vindt dat er te weinig paarden worden gegeten en het zonde van het vlees is, zorg dan eerst eens dat die veterinaire uitsluiting niet zo bizar 'voor altijd' is.

En alles wat niet getest is duurt standaard een x-periode toch?
Ik heb me in ieder geval hevig verbaasd over de wachttijd die 30 mg midazolam bij een paard opleverde. Dat verdeelt zich over 600 kg volume, wordt vrij vlot uitgescheiden, is niet schadelijk voor mensen en bovendien ga je een dosering als dit echt niet terugvinden in je biefstuk....

En de paniek over fenylbutazon (bute) moet volgens mij nodig kritisch bekeken worden. Verwante middelen, zoals metamizol, zijn al geherintroduceerd in de humane geneeskunde, omdat die bijwerking van de lage witte bloedcellen bij nader inzien o.b.v. kwalitatief beter onderzoek wel mee bleek te vallen. Zou me niet verbazen als dat voor fenylbutazon ook wel mee valt, los van de discussie of het langere tijd na gebruik nog in relevante concentraties in vlees terug te vinden zou zijn (=erg onwaarschijnlijk).

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 20:14

Chevideco, is dat niet dat Belgische bedrijf dat vlees importeert van mishandelde paarden uit Zuid-Amerika?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 20:52

De fokker van mijn paard heeft het dier als veulen ook uitgesloten, heel irritant. Ik wil liever de keus kunnen maken als het zo ver is.

Fenylbutazon is voor mensen kankerverwekkend (leukemie dacht ik), maar het kan inderdaad prima zijn dat die grenswaarden van vroegah niet meer accuraat zijn. Omdat buut amper afbouwd is de overweging niet zo raar. Maar een vlees test zou misschien wel zinvol zijn tegen onnodig verlies.

Edit:ik zie dat het bewijs voor de carcinogeniteit heel magertjes is. Dat zou den wel herzien mogen worden ja.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:25

Niet kankerverwekkend, maar het kan in sporadische gevallen beenmergdepressie geven. Dat kan leiden tot ernstige infecties (door verminderde afweer) of verhoogde bloedingsneiging. Bij therapeutische dosering heeft ongeveer 1:30.000 mensen een afname van beenmergfunctie, of dit ook bij veel lagere concentraties optreedt is niet bekend.

Het wordt gewoon door de lever afgebroken tot (actieve) afbraakproducten die daarna door zowel lever als nier verder worden opgeruimd. Bij mensen halveert de aanwezige stof ongeveer elke 3 dagen, wat concreet inhoudt dat het na 15 dagen uit je lichaam is. Bij paarden lijkt de afbraak zelfs sneller te gaan als ik de literatuur er op na sla.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:28

Vroeger beweerde men dat het in peesweefsel opgeslagen bleef. Is dat inmiddels weerlegd?

Ik zie ook waar de leukemie verwarring vandaan komt. Tot midden jaren 80 noemde ze de beenmerg aandoening acute leukemie.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:38

Daar is geen enkel onderzoek over te vinden op pubmed. Lijkt mij ook zeer onlogisch bij een klein verdelingsvolume en heel hoge eiwitbinding (oftewel: het verlaat de bloedbaan nauwelijks om in de weefsels op te slaan). Zou dat geen marketing strategie geweest zijn, aangezien het veel gebruikt werd bij weke delen problemen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:42

Geen idee, is te lang geleden. Ik weet alleen dat de dierenarts dat zo beweerde, we hebben het hier over begin jaren 90. Daarna was het lang verboden en heb ik er niet meer over nagedacht totdat mijn dierenarts het een paar jaar terug het ineens gaf bij een spierblessure en het paard daarmee een aantekening gaf. Paard kon er echter niet tegen, stond binnen 2 dagen al te gapen en te boeren dus gelijk weer gestopt.

Aha, gevonden. Dat was blijkbaar iets van de FDA en health Canada in combinatie met een EU regulatie. Kan dus inderdaad prima verouderde onzin zijn. Heb even geen zin om op te zoeken of de regulatie nog bestaat en wat er nu in staat.

„There is no withdrawal period for many of substances commonly used to treat equine ailments (notably phenylbutazone plus those included Table II of European Commission (EU) Regulation No. 37/2010) since these build up in equine tissues and never completely leave the body system, therefore not being possible to establish MRLs. This is implies that no matter how much time elapses between the last dose and slaughter, the toxic compounds will remain in the meat and, eventually, be transferred up the food chain, accumulating on its upper links.“

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:27

We dwalen een beetje af, maar ik heb onder andere onderstaande recente info gevonden. Regulatie wordt niet zomaar aangepast en als het om volksgezondheid gaat worden soms wel hele extreme voorzorgen genomen. Ik schat met een reële wachttijd het risico als heel erg klein in en zou prima vlees durven eten van een dier dat bute gehad heeft.

Citaat:
Phenylbutazone

Mark G. Papich DVM, MS, DACVCP, in Saunders Handbook of Veterinary Drugs (Fourth Edition), 2016
Regulatory information

Phenylbutazone is prohibited from use in female dairy cattle younger than 20 months of age. Other withdrawal times have not been established for animals intended for food. However, recommended withdrawal times are 15 days in swine, 40-50 days for slaughter in cattle (oral or IV), and extended to 55 days in cattle if administered intramuscularly.

Residue information for horses: Although it is possible that phenylbutazone residues can occur in horses being slaughtered for food—in jurisdictions where this is allowed—the risk to human health is very low. Some experts do not regard this as a public health issue.

Citaat:
Pharmacologic Principles

Jennifer L. Davis, in Equine Internal Medicine (Fourth Edition), 2018
Phenylbutazone

Phenylbutazone is the most widely used NSAID in the horse and is available in many generic IV and oral formulations. After oral administration, phenylbutazone is well absorbed, but time to peak concentration may be delayed by feeding.479-481 The Vd is 0.15 L/kg, with highest concentrations in the liver, heart, kidney, lungs, and plasma.482 The elimination half-life is 3.5 to 7 hours.483 In neonatal foals the Vd is higher (0.27 L/kg) and the elimination half-life is longer (6.4–22.1 hours) than in adult horses.484 Plasma protein binding in horses is greater than 99%.483 Phenylbutazone is metabolized in the liver to oxyphenbutazone, an active metabolite that is eliminated more slowly from the body than phenylbutazone

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 23:18

Als ik de agendapunten bekijk, is dit wel heel erg gericht om mensen met paard richting slacht te duwen. Persoonlijk houd ik daar niet zo van, een algemeen onderwerp, levensbeeindiging paard prima, maar ondertussen heeft men aan die kant een voorkeur/ agenda. Dan noem het niet 'het bespreekbaar maken van..." maar hoe we de mens zoveel mogelijk redenen geven om hun paard toch maar laten slachten. Onderwerpen verwaarloosde paarden en uitsluiting voedselketen en kosten opvang paarden, vleesverspilling en kosten rendac, zegt genoeg. Dit is niet bespreekbaar maken van, maar gewoon een slachtlobby.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:10

Ik vind dat dit statusverlagend voor paarden werkt. Die hadden toch de enigszins luxe status van sport- en huisdier, een dure hond zeg maar. Dat wordt ze op deze manier afgenomen als ze tot slachtvee gedegradeerd worden. Maakt het ook weer gemakkelijker voor de "regering"om ze te ruimen of weg te doen vanwege stikstof of zoiets.Nee ik vind dit slecht voor de paarden en ook voor de betrokken eigenaren en tenslotte voor de hele paardenwereld.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:01

anjali schreef:
Ik vind dat dit statusverlagend voor paarden werkt. Die hadden toch de enigszins luxe status van sport- en huisdier, een dure hond zeg maar. Dat wordt ze op deze manier afgenomen als ze tot slachtvee gedegradeerd worden. Maakt het ook weer gemakkelijker voor de "regering"om ze te ruimen of weg te doen vanwege stikstof of zoiets.Nee ik vind dit slecht voor de paarden en ook voor de betrokken eigenaren en tenslotte voor de hele paardenwereld.

En dit is precies de emotionele houding die méér schade aanricht dan goed doet.
Bekijk de situatie in de VS eens; dáár hebben paarden die door jou zo gewaardeerde status, en wat voor een extra onnodig dierenleed is het gevolg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:03

Kuggur schreef:
anjali schreef:

En dit is precies de emotionele houding die méér schade aanricht dan goed doet.
Bekijk de situatie in de VS eens; dáár hebben paarden die door jou zo gewaardeerde status, en wat voor een extra onnodig dierenleed is het gevolg.

Laten we het gewoon binnen de landsgrenzen houden ;) We zijn hier in vele opzichten niet vergelijkbaar met Amerika.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:04

Onzin. De situatie is prima vergelijkbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:05

Kuggur schreef:

Dan zijn we het niet eens, helemaal prima

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:05

Toevoeging, zoals mensen hier eerder hebben opgemerkt, niemand dwingt je je paard te slachten. Gewoon niet verkopen en je hebt absoluut beslissingsrecht.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 15-09-22 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:06

Mindim schreef:
Kuggur schreef:

Uiteraard, en één van ons heeft gelijk.... _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:09

Kuggur schreef:
Mindim schreef:

Uiteraard, en één van ons heeft gelijk.... _O-

Gaan we het vanzelf niet over eens worden wie dat is :D

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:11

Het "fijne" van inslapen vind ik, dat je in alle rust, het paard tijdens het stervensproces kan begeleiden en dat je, wanneer het dier inmiddels overleden is, tijd hebt om afscheid te nemen op een manier die je zelf fijn vind (en wat mogelijk is op je stalling).
Dat proces vinden we bij kleine huisdieren (en bij mensen!) heel normaal.

Van een paard dat geslacht wordt, kun je niet op zo'n manier afscheid nemen.
(je paard overhandigen en een halstertje terugkrijgen, dat is het denk ik dan wel zo'n beetje)

Ik vond het toch echt wel fijn om met mijn kinderen rustig afscheid te kunnen nemen, plukken haar af te knippen enz.
Uiteindelijk zelf afdekken onder een zeil, toch een soort van begraven (ook al werd ie opgehaald door de Rendac)

De status als slachtdier vind ik inderdaad statusverlagend, wat Anjali hierboven zegt.

In de VS zijn ze weer een beetje doorgeslagen naar de andere kant, daar mag je een paard niet eens opeten.
Slacht verbieden is echt het andere uiterste - vind ik ook niet OK.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:11

Sizzle schreef:
De fokker van mijn paard heeft het dier als veulen ook uitgesloten, heel irritant. Ik wil liever de keus kunnen maken als het zo ver is.

Fenylbutazon is voor mensen kankerverwekkend (leukemie dacht ik), maar het kan inderdaad prima zijn dat die grenswaarden van vroegah niet meer accuraat zijn. Omdat buut amper afbouwd is de overweging niet zo raar. Maar een vlees test zou misschien wel zinvol zijn tegen onnodig verlies.

Edit:ik zie dat het bewijs voor de carcinogeniteit heel magertjes is. Dat zou den wel herzien mogen worden ja.

Maar je mag ze toch nog steeds laten schieten? Het vlees mag gewoon niet meer gebruikt worden bij mijn weten.
Uitsluiten voor slacht is meer: uitsluiten voor consumptie toch?