Aanpassing Influenza vaccinatie beleid FEI: interval naar 12 maanden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Aanpassing Influenza vaccinatie beleid FEI: interval naar 12 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 09:57

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: © FEI Photos

Er is wereldwijd een tekort een tekort aan influenzavaccins. De internationale federatie heeft daarom een spoedvergadering ingelast en heeft een tijdelijke uitzondering op de veterinaire regels goedgekeurd.
Op donderdag 8 september heeft de FEI beslist dat het artikel 1029.7 van de veterinaire regels (met betrekking tot het testen van EHV-1) wordt uitgebreid voor testen op Influenza.

"In het onderzoek naar een vaccinatie tekort, uitgevoerd door de FEI epidemiologie-groep, werd bevestigd dat er enorme gevolgen kunnen zijn voor de sport. De meeste paarden vatbaar voor influenza blijken echter wel 0 tot 4 jaar oud. Deze risicogroep is meer vatbaar voor de ziekte door een nog onder-ontwikkeld immuun systeem. Ook oudere paarden kunnen een risico vormen. In andere woorden is de grootste risico-discipline de paardenraces."

De FEI vaccinatie-interval van 6 maanden wordt aldus uitgebreid naar 12 maanden. "Immers blijkt paarden die regelmatig werden ingeënt minder vatbaar."

Meer info: Klik hier.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:26

Opvallend hoe marktwerking het vaccineerbeleid beïnvloed. Vaccineerde we tientallen slechts 1 x per jaar, moesten we persé naar 2 x per jaar en bij tekorten blijkt 1 x per jaar toch ineens weer afdoende. Dan ga je toch vragen stellen als eignaar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:41

Pareltjes schreef:
Opvallend hoe marktwerking het vaccineerbeleid beïnvloed. Vaccineerde we tientallen slechts 1 x per jaar, moesten we persé naar 2 x per jaar en bij tekorten blijkt 1 x per jaar toch ineens weer afdoende. Dan ga je toch vragen stellen als eignaar.

Nou he, dat dacht ik ook gelijk…

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:01

Pareltjes schreef:

Amen.

Bij de volgende epidemie gaan ze direct terug naar elke 6 maanden. Als bij wonder zullen de vaccins dan ook beschikbaar zijn.

Technisch gezien: het griepvaccin werkt ongeveer 8 maanden. Elke 6 is dus overdreven, elke 12 nèt te lang.
Het over en weer slepen van paarden en zonder boe of ba samen groeperen van paarden uit alle uithoeken flink beperken zou ook heel effectief kunnen zijn voor het beperken van influenza.
Maargoed, wedstrijden aflasten is ook weer zo vervelend.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:25

@Thioro; dat is niet geheel waar, er zijn weldegelijk vaccins op de markt die 12 maanden garanderen. Ik weet natuurlijk niet of dat voor alle merken geldt maar de meest gangbare garanderen dit wel. Daarmee dus gezegd dat die 6 mnd sowieso onzin is… ;)

petraaken

Re: Aanpassing Influenza vaccinatie beleid FEI: interval naar 12 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:17

Raar dat mijn dierenarts hier de laatste keer niets over gezegd heeft. De mijne standaard om de 6 maanden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:59

Pareltjes schreef:

Hele goede dit.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:09

Pareltjes schreef:

Precies!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:54

Dan is elke 6 maanden enten dus niet nodig als het zo simpel is om die regel te laten varen. Als het blijkbaar niet nodig is laten we dan ook lekker niet zinloos ons paard vol met troep gaan spuiten…

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 18:45

petraaken schreef:
Raar dat mijn dierenarts hier de laatste keer niets over gezegd heeft. De mijne standaard om de 6 maanden.

De beste man of vrouw moet ook geld verdienen.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:43

pluisje88 schreef:
Dan is elke 6 maanden enten dus niet nodig als het zo simpel is om die regel te laten varen. Als het blijkbaar niet nodig is laten we dan ook lekker niet zinloos ons paard vol met troep gaan spuiten…

Ze kunnen niet vroeg genoeg beginnen (0 tot 4 jr) met het vergiftigen van de paarden. Triest dat ook de dieren slachtoffer zijn van deze industrie.

En het draait natuurlijk om de centen ja.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:44

_Mir schreef:
pluisje88 schreef:

Ze kunnen niet vroeg genoeg beginnen (0 tot 4 jr) met het vergiftigen van de paarden. Triest dat ook de dieren slachtoffer zijn van deze industrie.

En het draait natuurlijk om de centen ja.

Nou bij mensen zijn ze er ook niet vies van. Dat is de afgelopen twee jaar wel duidelijk geworden geloof ik ;)

Money money money….

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:50

petraaken schreef:

Zoals ik het lees in de onderste link van het bericht ( linkt naar de FEI-site) gaat het per 1 oktober 2022 in. Dus op de een of andere manier zullen de paarden voor die tijd nog hun 6-maandelijkse enting moeten krijgen. Ook wordt het weer teruggedraaid naar 6 maanden als er weer voldoende vaccin aanwezig is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 00:04

pluisje88 schreef:

Nou, dat doe ik al een tijdje niet meer gelukkig... It's all about the money.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 00:06

petraaken schreef:

Was dat voor of na 8 september? Want toen is dit besluit pas gevallen in een vergadering.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 06:32

Maar als je gewoon in de breedtesport rijdt dan ia om de 6 maanden ook niet nodig geweest toch. Wij enten alleen maar jaarlijks omdat onze DA ook zegt dat de dekking ook voor een jaar is. En se knhs verplicht jaarlijks, niet om het half jaar.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:32

Mijn dierenarts heeft ooit gezegd dat je strategisch moet enten. Dus vlak voor het influenza seizoen. Dan zijn de anti- stoffen op hun top. Naar een maand of 8 zouden die snel afnemen. Maar dan is er ook nauwelijks influenza. Tenminste als ik het zo goed heb begrepen.

Dus enten buiten het influenza seizoen is niet zo slim omdat je beste bescherming dan al verdwenen is tegen de tijd dat het influenza seizoen op gang komt. Het lijkt mij heel logisch.
Voor de internationale wedstrijdsport zal dat anders liggen. Als paarden vanuit diverse delen van de wereld bij elkaar worden gebracht kunnen ze elkaar sneller besmetten omdat de influenza seizoenen over de wereld niet synchroon lopen.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 12-09-22 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:57

Twiggy2008 schreef:
pluisje88 schreef:

Nou, dat doe ik al een tijdje niet meer gelukkig... It's all about the money.

Maar als je intrnationaal wedstrijden rijd, dan ben je verplicht.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 00:08

2x pj enten, idioot is dat !
Influenza enting komt samen met tetanus , tetanus is sowieso aantal jaren werkzaam.
Zou dan opteren voor titteren ipv zovaak rommel spuiten!

Maar goed, er zijn veel medicijnen te kort . Alleen de covid vaccins zijn er genoeg <<)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 10:43

Jaren terug na enting weer weken een zieke pony te hebben met DA overlegd.
Advies; niet meer enten.
Gevraagd wat de gevolgen kunnen zijn; Ent je niet weet je dat hij ziek KAN worden, ent je wel geeft dat GEEN GARANTIE dat hij niet ziek word.
Mijn reactie; waarom dan enten?
Hij; geld.

Dat 2 jaarlijkse enten snap ik niet.
Draverstal waar ik ooit 15 jaar gestaan heb nooit zoveel zieke paarden gezien, allemaal influenza. En dat met 2x per jaar enten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 12:45

Aikon, ent jij nog wel tegen tetanus, of ook dat niet meer?

Ik heb in de 45+ jaren dat ik paarden heb nog nooit influenza gezien, altijd op stallen gestaan waar de overgrote meerderheid geënt was. Wel droes, of droes in de omgeving, ook bij draversstallen, maar influenza nog nooit.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 12:48

Tetanus is wel n belangrijke, maar die is prima te titteren op anti stoffen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 12:59

Jawel, maar ik begreep dat Aikon helemaal niet meer ent. Titteren is niet iets dat al echt lang gebeurt, als het al gebeurt en gescheiden enten tegen Tetanus en Influenza is zelfs nu ook nog geen gemeengoed.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:13

Jet schreef:
Jawel, maar ik begreep dat Aikon helemaal niet meer ent. Titteren is niet iets dat al echt lang gebeurt, als het al gebeurt en gescheiden enten tegen Tetanus en Influenza is zelfs nu ook nog geen gemeengoed.

Hier (BE) is er geen enkele DA in de wijde omtrek die wil/kan titteren. Vaccinatie enkel tetanus doen ze niet aan want ze moeten per 10 dosissen afnemen en hebben geen andere klanten dan ik, dus blijven ze met een overschot zitten.
Ik zet mijn zoektocht dus nog even verder want geen vaccinatie meer elk jaar voor mijn paarden. De tubes Finadyne tegen de zwelling en de stijfheid kostten mij elk jaar meer dan 100 euro extra... so no thanks :$ :=

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:34

Pandora2, ik denk dat het in Nederland bij veel dierenartsen hetzelfde gaat hoor. Hier ook nog geen DA tegengekomen die titert of tetanus apart wil geven.