Huifkar met dementerende ouderen rijdt greppel in

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Huifkar met dementerende ouderen rijdt greppel in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 19:42

Hart van Nederland
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: © FEI Photos.

Een huifkar met daarin een groep dementerende ouderen is vrijdagmiddag in een greppel beland in het Gelderse Beemte Broekland. De zeven bejaarde passagiers zijn met de schrik vrijgekomen.

Het ongeluk gebeurde aan de Drostendijk, net voorbij het viaduct over de A50. De huifkar probeerde te keren, maar dat ging mis. Hierdoor kwamen de achterwielen in een greppel terecht en kantelde de kar.

Ongedeerd
De schrik zat er na het huiveringwekkende ongeval goed in bij de ouderen. Ze zijn nagekeken door het ambulancepersoneel, maar niemand hoefde mee naar het ziekenhuis. De inzittenden zijn met ambulances en brandweerbusjes terug naar huis gebracht. De paarden bleven ook ongedeerd.

Tijdens de reddingsactie trok een hevige regenbui over. De ouderen konden veilig schuilen onder de tent van de brandweer met stoelen en warme dekens.

Op de website van Hart van Nederland is een filmpje te zien.

pien_2010

Re: Huifkar met dementerende ouderen rijdt greppel in

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 21:13

Hopelijk zijn ze het snel vergeten dat ze met paard en wagen in de greppel belanden. Dementie kan ook zijn voordelen hebben.
En dat grapje met een serieuze touch mag ik maken want ik kom uit een familie waar we grossieren in (vasculaire) dementie.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 21:23

pien_2010 schreef:
Hopelijk zijn ze het snel vergeten dat ze met paard en wagen in de greppel belanden. Dementie kan ook zijn voordelen hebben.
En dat grapje met een serieuze touch mag ik maken want ik kom uit een familie waar we grossieren in (vasculaire) dementie.

Er komt zoveel ellende bij kijken, dat ieder sprankje humor (al dan niet sarcastisch) wt mij betreft geheel veroorloofd is :j

Fijn dat iedereen ok is. Schrik je je ook rot als koetsier :(:)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 21:45

Wel jammer dat het geen ouderen met dementie zijn.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 21:50

Hoe bedoel je?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 21:56

Britta31 schreef:
Hoe bedoel je?

Ouderen met dementie ipv dementerende ouderen. Ze zijn niet hun ziekte.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 00:36

Maartje1990 schreef:
Britta31 schreef:
Hoe bedoel je?

Ouderen met dementie ipv dementerende ouderen. Ze zijn niet hun ziekte.

Dit lijkt me wat overgevoelig. Als er nou stond "een stel dementen" was het wat anders geweest.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 00:42

Ik vond het eerst ook nogal een overdreven reactie, maar verwissel dementeren een met een andere aandoening zodat het een werkwoord is.
Dan is het best raar.

@Pien, dat werd hier ook meteen gezegd. :D

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 01:42

Pien; in eerste instantie moest ik best een beetje lachen om je reactie, maar ook ik wens deze mensen hetzelfde als jij.
Dat dementie in deze situatie ook helpend mag zijn. :j :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 02:05

tones schreef:
Ik vond het eerst ook nogal een overdreven reactie, maar verwissel dementeren een met een andere aandoening zodat het een werkwoord is.
Dan is het best raar.

Dementerende ouderen lijkt me weinig mis mee, een werkwoord is nog altijd iets wat je doet, niet wat je bent. Bij demente ouderen had ik de reactie beter gesnapt, maar eerlijk gezegd word ik wel een beetje moe van die overgevoeligheid, of eigenlijk meer: alles letterlijk nemen. Er is ook nog zoiets als figuurlijk taalgebruik. Van alles letterlijk nemen en opeens een nieuwe semantische waarde of interpretatie aan de haren bij figuurlijke uitdrukkingen slepen, wordt communiceren niet prettiger of makkelijker.

Natuurlijk denkt niemand dat een 'dementerende oudere' de hele dag aan de keukentafel een beetje zit te dementeren alsof het klaverjassen is, of dat een depressieve vriend(in) ineens een zwart donderwolkje wordt dat ronddrijft en verder niets, noch zegt het iets over wat mensen daarnaast nog allemaal doen of zijn. Die trend om het Nederlands maar uit te kleden en te reduceren tot de lexicale betekenis van individuele woorden is echt een verarming van de taal en imo ook gewoon interessantdoenerij en virtue signalling van mensen die duidelijk niet weten hoe taal werkt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 06:37

Het heeft te maken met een beetje respect (mijn inziens). Zoals ik zei is iemand zijn ziekte niet. Ze hebben dementie ze zijn geen dementie.

En overgevoelig? Nee gewoon zoals in de link hieronder beschreven. Laten we het hebben over "mensen met dementie". Kleine moeite, groot verschil.
https://www.dementie.nl/nieuws/dement-d ... t-dementie

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 06:44

tones schreef:
Dan is het best raar.

ADHD'ers, gehandicapten, autisten.
We doen het meer dan je denkt ;)

En ja, dubbel. Ik ben het er enerzijds mee eens. Anderzijds verwoest dementie je hele persoonlijkheid en identiteit zodanig dat er soms van de persoon achter de dementie weinig overblijft .
Maat goed, offtopic.

Hopelijk zijn ze er goed uitgekomen allemaal.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 07:31

Dat is hier vlakbij, schrikken zeg. Gelukkig is iedereen ongeschonden.

Ik lees verschillende berichten hierover in de (online) kranten, over willen keren (wat me onlogisch lijkt op zo'n smalle weg met een huifkar, terwijl er een stukje verderop een inrit is) en in de greppel belanden, maar ook dingen over een gebroken teugel. Apart.

En nog even offtopic: ik vind het geen verschil maken of ik nou zeg dat ik autistisch ben of autisme heb. En dementie kán een hele nare ziekte zijn, in de meeste gevallen waarschijnlijk, maar het heeft bij mijn dementerende ;) oma een hele lieve, zachtaardige, gevoelige kant naar boven gebracht.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 08:20

Ik hoop dat ze het inderdaad snel vergeten zijn.De paniek op dat moment zal wel groot zijn geweest omdat de ouderen dat niet begrijpen wat er is gebeurd .Wij zouden zeggen een uitje om nooit te vergeten.En ik mag net als Pien dit grapje wel maken omdat mijn moeder zwaar Alzheimer had.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 08:22

Mkango schreef:
tones schreef:
Dan is het best raar.

Dementerende ouderen lijkt me weinig mis mee, een werkwoord is nog altijd iets wat je doet, niet wat je bent. Bij demente ouderen had ik de reactie beter gesnapt, maar eerlijk gezegd word ik wel een beetje moe van die overgevoeligheid, of eigenlijk meer: alles letterlijk nemen. Er is ook nog zoiets als figuurlijk taalgebruik. Van alles letterlijk nemen en opeens een nieuwe semantische waarde of interpretatie aan de haren bij figuurlijke uitdrukkingen slepen, wordt communiceren niet prettiger of makkelijker.

Natuurlijk denkt niemand dat een 'dementerende oudere' de hele dag aan de keukentafel een beetje zit te dementeren alsof het klaverjassen is, of dat een depressieve vriend(in) ineens een zwart donderwolkje wordt dat ronddrijft en verder niets, noch zegt het iets over wat mensen daarnaast nog allemaal doen of zijn. Die trend om het Nederlands maar uit te kleden en te reduceren tot de lexicale betekenis van individuele woorden is echt een verarming van de taal en imo ook gewoon interessantdoenerij en virtue signalling van mensen die duidelijk niet weten hoe taal werkt.

Taal is geen onbewegelijk gegeven. Taal wordt gemaakt door mensen. Mensen die woorden door bijv. dialect vervormen. Taal is in beweging. Hoe meer mensen een verandering accepteren hoe sneller het geaccepteerd taalgebruik is. Bovendien is mensen verbeteren op hun taalgebruik irritant. Bij kinderen ok, maar laat volwassenen taal bezigen zoals zij dat zelf willen... :j

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 08:28

Maartje1990 schreef:
Het heeft te maken met een beetje respect (mijn inziens). Zoals ik zei is iemand zijn ziekte niet. Ze hebben dementie ze zijn geen dementie.

En overgevoelig? Nee gewoon zoals in de link hieronder beschreven. Laten we het hebben over "mensen met dementie". Kleine moeite, groot verschil.
https://www.dementie.nl/nieuws/dement-d ... t-dementie

Ik denk dat respect en het wellicht verkeerd gebruiken van taal twee totaal verschillende zaken zijn. Als iedereen die taal foutief gebruikt direct wordt aangemerkt als het niet respectvol zijn naar het “ onderwerp “ wordt de wereld een maatschappij van op de tenen lopen of op de teentjes getrapt zijn. Niets maar dan ook niets in bovenstaande nieuwsbericht grenst ook maar een beetje aan het niet respecteren van de slachtoffers.

Ik pas voor de huidige stroming iedereen op een taalkundige verspreking met geheven vinger de les te lezen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:18

Britta31 schreef:
Ik hoop dat ze het inderdaad snel vergeten zijn.De paniek op dat moment zal wel groot zijn geweest omdat de ouderen dat niet begrijpen wat er is gebeurd .Wij zouden zeggen een uitje om nooit te vergeten.En ik mag net als Pien dit grapje wel maken omdat mijn moeder zwaar Alzheimer had.

Iedereen mag dit soort grapjes maken. Zie niet in waarom je dat alleen zou mogen als iemand in je familie Alzheimer heeft. Jammer dat we maatschappelijk in een dwangbuis worden gezet. We moeten ieder woord op een weerschaal leggen. Want stel je voor je dat iemand zich wellicht, heel misschien beledigd voelt.
En mocht dat al zo zijn, ga in gesprek ipv in de aanval. :(

Gelukkig voor de oudjes ( oops mag dat nog wel gebruikt worden ? ) is het met een sisser afgelopen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:30

Wat ontzettend sneu voor deze mensen. Wat een fijn uitje moest worden eindigt in narigheid.

Ik word een beetje moe van de trend dat je zo langzamerhand niets meer kunt zeggen zonder dat er iemand op z’n pik getrapt is.
Ik ben gehandicapt én heb ADHD, moet ik nu ook maar gaan jengelen dat ik iemand met een handicap ben en iemand die ADHD heeft? Nee dank je vriendelijk, ik ben een gehandicapte ADHD-er. Kom op mensen waar gaan we heen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:32

Eens met Pareltjes en Tazzey

Ik vind dat ook, zelfs met de wetenschap dat de kans dat ik de dans (vascolaire dementie ) ontspring vrijwel nihil is.

Maar ik heb al mensen om me heen verzameld, ook een bokker, waarmee ik later arm in arm over de autobaan ga wandelen op zoek naar ons huis . Gedeelde smart is immers halve smart _O- en laten we maar lachen om wat we niet kunnen veranderen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:55

pien_2010 schreef:
Eens met Pareltjes en Tazzey

Ik vind dat ook, zelfs met de wetenschap dat de kans dat ik de dans (vascolaire dementie ) ontspring vrijwel nihil is.

Maar ik heb al mensen om me heen verzameld, ook een bokker, waarmee ik later arm in arm over de autobaan ga wandelen op zoek naar ons huis . Gedeelde smart is immers halve smart _O- en laten we maar lachen om wat we niet kunnen veranderen.

Dit is een verfrissende uitspraak in deze tijden. Zo sta ik ook in het leven. Na een ongeluk ben ik gewoon een kreupel paard geworden maar ik ga daar niet om zitten grienen, het leven is veel te kort.