[Blog] Troubles in paradise: Route herberekenen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

[Blog] Troubles in paradise: Route herberekenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-22 19:22

*Bokt
Bokt community

Afbeelding]

Aan het begin van dit seizoen had ik een vrij duidelijk plan. Ik wilde nog één keer geselecteerd worden voor een bepaald kampioenschap en dan zou Sam overgaan naar het Z2.

Zoals iedereen met paarden wel weet, blijven plannen zelden lang overeind als je paarden hebt… Al snel werd duidelijk dat een selectie voor het kampioenschap er niet in zou zitten. Ik vond mijn ritme niet in het wedstrijd rijden en we behaalden simpelweg niet de scores die nodig zijn om aan een selectie te geraken.

Dit ondanks dat Sam op alle fronten vooruit gegaan is. Maar als je het er als ruiter niet uit rijdt, dan mag je paard nog zo gegroeid zijn, dan kom je er simpelweg niet. Aan Sam lag het niet. Die was gewoon zijn hete, idiote zelf. Niet anders dan anders. Ik was degene die hem niet voldoende begeleidde, waardoor het er allemaal niet uit kwam.

In juli werd bevestigd dat het IPK hem niet zou worden. In eerste instantie was er natuurlijk teleurstelling. Maar er zijn twee simpele feiten in het leven:
1. Prestaties uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst
2. Hard werken betekent niet altijd dat je de vooropgestelde doelen bereikt.

Bij punt twee kan ik me zo voorstellen dat een hoop mensen nu in discussie willen gaan, want hen is het wel gelukt. Dat is fijn. Maar dat maakt nog niet dat je met hard werken te allen tijde je doelen bereikt. Er zijn altijd factoren die je niet onder controle hebt. Het moet simpelweg ook een stukje meezitten. Als je dat echt met 100% zekerheid kan ontkennen, dan ben ik blij voor je, maar tel dan alsjeblieft je zegeningen.

Ik heb het nogal geschreven, ik heb voor mezelf een regel gesteld: Als het tegen zit, mag ik 1 dag balen. Niemand redt het in het leven met alleen maar positief zijn. Dan wordt je gewoon een vat vol op gekropte negatieve gevoelens en maak je jezelf ongelukkig. Dus maak jezelf niet wijs dat je niet mag balen, niet boos mag zijn, niet mag vloeken op de situatie ongeacht of je deze nu zelf gecreëerd hebt of niet.. Maar daarna moet ik er weer tegenaan, want je mag wel even bij de pakken neer gaan zitten, je moet er geen kamp op slaan. Dat helpt ook niet. Dus ik heb een dag gebaald. En flink, ik heb mezelf vervloekt. Ik heb al mijn proeven terug gekeken en nog harder gevloekt omdat ik wéét dat het er in zat maar dat ik het er gewoon niet uit gehaald heb. En de dag er na was het tijd om vooruit te kijken.

Doordat ik niet naar het IPK ging, kwam er “ruimte vrij” om Rêve mee op les te nemen. Mijn man had nl. verlof genomen voor het IPK en omdat Rêve nogal eens moeilijk kan laden, nemen we haar liefst mee als we niet moeten haasten. Dus die les die eigenlijk voor Sam gepland was, werd voor Rêve. Van daaruit zei mijn man “neem haar dan mee op wedstrijd als je Sam toch niet moet voorbereiden.”

Al een jaar zit ik er tegen aan te hikken om Rêve mee te nemen. Ze is al tijden klaar. Maar Rêve is een apart karakter en eerlijk: ik keek er niet heel erg naar uit om haar de 1e keer mee te nemen. :+
Voor ik het wist stond Rêve in geschreven op een wedstrijd, overtrof ze werkelijk al mijn verwachtingen en werkelijk geen enkele prestatie die ik op het IPK had kunnen neerzetten zou hebben kunnen opwegen tegen dat gevoel, het moment dat ik met mijn zelf gefokte meisje mijn proef reed, afgroette en besefte hoe ontzettend goed ze het gedaan had…

Afbeelding

Inmiddels is Rêve nog een paar lessen mee geweest en helpt Chris mij de ruiter te worden die Rêve nodig heeft. Dat is een hele andere ruiter dan die wat Sam nodig heeft, dus het is even wennen voor mij maar Rêve gaat met sprongen vooruit nu ik haar rijd zoals het bij haar past. Mijn raket en mijn roeiboot. <3 Beide zijn fantastische paarden, maar ze vergen zo’n compleet tegenovergestelde aanpak… Ik heb altijd bloedhete paarden gereden, dus Rêve biedt me de kans om een type te rijden dat meer motivatie nodig heeft. Een kans om een betere, veelzijdigere ruiter te worden.

Komende zondag komt er dan ons jaarlijkse interclub kampioenschap aan. Daar hoop ik samen met Sam eindelijk te kunnen laten zien waar we zo hard voor gewerkt hebben. Maar ik besef dat niks gegarandeerd is en dat je in het leven, het spel gewoon moet spelen met de hand die je uit gedeeld is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 00:56

Mooi! Waarachtige sportiviteit.

Maflinger_S

Re: [Blog] Troubles in paradise: Route herberekenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:10

Mooi om te lezen hoe je mee kunt veren met veranderde omstandigheden en ook hoe je je als ruiter kunt (en eigenlijk moet) aanpassen aan het paard dat je rijdt.

Ik zeg altijd dat ik alleen maar faciliteer als mijn paard iets goed/beter doet.

(Blijft verrassend om te lezen dat Rêve helemaal niet zo voorwaarts lijkt te zijn onder het zadel terwijl ik uit de verhalen over haar toch altijd wel heb begrepen dat het best een heethoofd is.)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 11:07

Mooi stukje weer <3 je mag trots zijn op jouw mentaliteit, je rijvaardigheid en je 2 toppers.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 11:30

Klinkt een beetje cliché maar doet me denken aan het gezegde 'waar de ene deur dicht gaat, gaat een andere open.' Soms heb je als het ene niet loopt zoals je hoopt/wilt dat er daardoor ruimte komt om weer iets anders (leuks) te doen (in dit geval met Rêve). Mooi geschreven. Heel veel succes en vooral plezier gewenst!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-22 01:29

senna21 schreef:
Mooi! Waarachtige sportiviteit.

:+:
Dat hoort erbij toch?

Maflinger_S schreef:
Mooi om te lezen hoe je mee kunt veren met veranderde omstandigheden en ook hoe je je als ruiter kunt (en eigenlijk moet) aanpassen aan het paard dat je rijdt.

Ik zeg altijd dat ik alleen maar faciliteer als mijn paard iets goed/beter doet.

(Blijft verrassend om te lezen dat Rêve helemaal niet zo voorwaarts lijkt te zijn onder het zadel terwijl ik uit de verhalen over haar toch altijd wel heb begrepen dat het best een heethoofd is.)

Rêve is een heethoofd maar meer in de zin dat ze snel beledigd is (gewoon haar iets niet toelaten wat nog nooit mocht en dus nu ook niet is vaak al genoeg. :+ ) en ze reageert dan ook nog eens erg heftig. Met heftig bedoel ik dan dreigen of gewoon gericht uit halen (afhankelijk van haar humeur) of echt aanvallen. Hoe vaak en hard je haar dan ook corrigeert (en bij dergelijk gedrag ben ik echt niet zacht.) ze leert het niet af. Het merendeel van de tijd is het een heel lief, slim paard. Maar het is ook eentje waar je altijd mee moet uit kijken. Ze slaat erg snel om. Soms zonder dat ik een ‘echte’ reden zie (gisteren had ze zo’n moment bv) en je moet haar echt kunnen lezen en altijd in de gate hebben. Daarnet een mooi voorbeeld: ik trok wat harder aan haar deken dan normaal maar ze is al een paar dagen erg humeurig. Zodra ik het deed reageerde ik puur instinctief omdat ik haar spieraanspanning voelde veranderen waardoor ze een klap had voor ze me in mijn schouder kon pakken.

Dat accepteert ze dan ook gewoon, daarna doe je met dat deken wat je wil.

Paar weken geleden deed ik de singel vast. Gewoon rustig zoals altijd want Sam vindt singels ellende dus is echt gewoonte. Ineens zag ik tanden komen. Heeft ze nog nooit gedaan. Met de vlakke hand haar ‘wegtikken/duwen’ (door dat ze naar me toe bewoog en ik naar haar neus werd de duw meer een tik dan een duw zoals mijn intentie was.) en een ‘Eh-eh! B*tch!’ En gewoon verder doen en ze hield het hoofd stijf naar voren (waar ze gewoonlijk wel wat rond kijkt.) alsof ze echt zo iets had van ‘Oke. Point taken.’
Dus wederom: actie-reactie => oké. Begrepen.
Maar je moet het wel zien komen en ook de reflex hebben.

Als je dan niet reageert heeft ze je gewoon vast. Rêve is vrij agressief voor een paard. En tóch is ze ook dat paard dat je mee op wedstrijden neemt en het gewoon doet. Dat paard dat op tien minuten ‘pas’ leert en veruit het makkelijkste paard dat ik al zadelmak gemaakt heb. Onder het zadel is ze ook snel offensief (ook naar soortgenoten zoals ze bij het losrijden bewees. :=) je moet niet proberen te bluffen met Rêve… en anderzijds laat ze zich van Sam doen als een schaap. :+ terwijl ik soms denk ‘Jezus Sam moet dat nou?’ ze is gecompliceerd. :+

Kwa rijden is ze wel te motiveren met kordaat zijn en veel belonen maar ze moet op gang komen en nu begin ik te weten hoe ik haar er aan krijg zonder gevecht uit te lokken (de lijn is dun.)
Heel sterk versimpeld: Rêve is een droom van een paard tot ze nee zegt. Als je haar tot een ‘nee’ laat komen verongelukt ze je met even veel liefde en overgave als dat ze die wedstrijd voor me liep. Onder het zadel heb ik me vanaf de 1e pas veilig gevoeld op haar. Ook als ze me daar niet altijd reden voor gaf, _O- maar ik ‘heb iets’ met haar dat ik moeilijk kan beschrijven…

Wij weten van dat gedrag en karakter. Deed ze echt al zodra ze een uur oud was, we kennen haar dus ook inmiddels. We laten ook niemand in een straal van twee meter om die reden. En ja. Er gaan momenten komen dat mensen niet snappen waarom we haar corrigeren maar we letten op hele minieme signalen. Je moet reageren vóór ze kan beslissen. Dus elke verandering moet je zien en gepast op reageren. Zij het gerust stellen/haar ‘uit’ de situatie/State of mind halen, of haar aanmoedigen (dat heeft de voorkeur) of indien we zien dat ze in het offensief gaat gaan… dan corrigeren, aanvallen, bijten en trappen mag niet. Nooit. Dat is áltijd een correctie.

Tel daarbij op dat ze van niks onder de indruk is op zo’n moment en dan heb je een paard dat je dus gewoon niet uit handen kan geven. :+ ze kent mijn man en mij vanaf het begin, wij kennen haar. Ik heb zoveel met haar meegemaakt dat ik haar beter ken dan mezelf, mijn man is nogal een stoere gewoonlijk, type ‘mij flik je niks’ maar met Rêve is hij heel behoedzaam. :+ dat wil echt heel veel zeggen. Ik denk dat hij soms ook echt me liefst ver uit haar buurt zou houden maar tegelijk ziet hij ook hoe loyaal ze is. (Ik bedoel… die proeven… ze was zó bang… ze liep puur omdat ik dat vroeg want liefst was ze in één ruk weer naar de vrachtwagen gegaan. :+ )Tis echt een beetje een Hulk-situatie. :+
Ze klinkt heel slecht nu maar tis écht geen vals paard… Haar emotie-regulatie is gewoon een beetje verstoord… :+ ik ken dat probleem. Misschien daarom dat ik er niet echt een negatieve link aan leg… Ik heb ook moeite met mijn temperament maar doe mijn best en het merendeel van de tijd slaag ik… zo zie ik Rêve ook. Maar omdat Rêve 500kg weegt en haar denkvermogen en motivatie anders is vereist haar issue een iets andere aanpak, :+ iets meer externe begeleiding. Ik kan niet van haar verwachten dat ze gaat mediteren om zelfbeheersing te krijgen. Ík moet haar leren die reacties te kanaliseren ipv aan te vallen en dat is een work in progress. Waarin ze al enorm veel vooruitgang geboekt heeft overigens. De Rêve van nu is een heel ander Rêve dan die van drie maanden geleden.

Net als elk paard hier krijgt ze gewoon haar knuffels, haar aai, begrip, acceptatie maar ook passende (bege)leiding alleen is die bij Rêve nogal wat anders dan bij een gemiddeld paard,.. kan echt een boek vullen over haar karakter en ze is nog volop aan het ontwikkeld. <3

Ze heeft het potentieel voor veel stabiliteit maar ook om onhandelbaar te worden. En nu ik Rêve zie opgroeien en leren snap ik hoe Pretty geworden is zoals ze is.

Neon schreef:
Mooi stukje weer <3 je mag trots zijn op jouw mentaliteit, je rijvaardigheid en je 2 toppers.

:+: ik kreeg via FB echt een heel lief compliment. Dusdanig lief dat ik er nog steeds niet op in gegaan ben… :o het ‘voelt niet terecht.’

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:31

Ik vind je blog altijd erg goed geschreven, waarvoor dank.

Ooit 50 jaar geleden ben ik begonnen met een tuiger, die ik onder het zadel reed. Dat was ook een uiterst apart geval,binnen 1 seconde werd het om niet een heel ander paard. Uiterst humeurig. Het verschil met jouw paard was, ook onder het zadel absoluut niet te vertrouwen. Naderhand bleek dat ze (een merrie) hoefkatrol had.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:27

Niets ten nadelen van Ayasha, maar waarom is dit voorpagina nieuws ?

Ik dacht altijd dat dit deel van 't forum bedoeld was voor educatieve nieuwsitems of (paardgerelateerde) nieuwsartikelen uit de media?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:46

Voorzover ik weet/gezien heb staan Blogs die op verzoek van Bokt worden geschreven altijd op de voorpagina bij de Nieuwsitems?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 21:13

Maflinger_S schreef:
Voorzover ik weet/gezien heb staan Blogs die op verzoek van Bokt worden geschreven altijd op de voorpagina bij de Nieuwsitems?

Jep. Dat is al altijd zo geweest. Niet alleen met mijn blogs maar met alle bloggers. Ik denk dat ik gewoon de enige ben die ook regelmatig blogt waardoor ik er consequenter in sta. Maar elke blogger komt in VN.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 21:52

Dan zou dat het zijn idd..
nogmaals, het is geen aanval, maar ik begreep het even niet..

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 08:50

Wat Ayasha en Maflinger_S zeggen klopt. Onze bloggers schrijven de blogs op ons verzoek en die komen op VN... :)

Als jij nou ook voor Bokt wilt gaan bloggen, stuur mij dan een pb :)