Paardenmarkt Rolde met 140 dieren: 'Het is een onzettend succes'

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14970
Geregistreerd: 20-04-16

Paardenmarkt Rolde met 140 dieren: 'Het is een onzettend succes'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 18:45

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Roel van Deursen/Flickr.


Ze staan vandaag in lange rijen opgesteld, de paarden en pony's op de paardenmarkt van Rolde. Vanmorgen vroeg stonden er al meer dan 140 dieren op de brink in het dorp. Een paar jaar geleden, in 2018, was dat nog anders. Toen leek de markt met acht paarden op sterven na dood.
"De aanvoer gaat tot 10:00 uur door", zegt Margé Emmens van de organisatie. "Dus er komen zeker nog meer paarden en pony's bij, het is een ontzettend succes."

De paardenmarkt heeft sinds dit jaar een nieuw bestuur dat besloot om de schouders eronder te zetten, zegt Emmens. "We vinden dat we de traditie in stand moeten houden. Het hoort bij het dorp, Rolde was vroeger de grootste paardenmarkt van Drenthe. Dat kun je je nu nauwelijks meer voorstellen, als je weet hoe bekend Zuidlaren nu is."

Advies
Het bestuur heeft advies gevraagd aan twee mensen die veel van doen hebben met de paardenhandel. "Die hebben we benaderd met de vraag hoe we de paardenmarkt weer op de kaart kunnen zetten."
Er was vanmorgen vroeg al veel volk op de been en er werd ook meteen gehandeld. "Je ziet de paarden en pony's van de auto komen en meteen begint het handjeklap", zegt Emmens. "Sommige dieren gaan meteen naar de trailer van de nieuwe eigenaar."
Er is wel eens kritiek geweest op paardenmarkten, maar volgens Emmens is het in Rolde goed georganiseerd. "Het welzijn van de dieren staat voorop. We hebben water- en voervoorzieningen, er zijn speciale boxen voor merries met een veulen en ze staan op gras of op stro."

Op de website van RTV Drenthe is een filmpje over de paardenmarkt te zien.

Anoniem

Re: Paardenmarkt Rolde met 140 dieren: 'Het is een onzettend succes'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 22:31

Tja, ik vind het een ouderwets fenomeen, wat maar eens op moet houden.

Muronia

Berichten: 20271
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paardenmarkt Rolde met 140 dieren: 'Het is een onzettend succes'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 22:34

Ik niet. Fijn dat er meer aanvoer was! Ik werk in Rolde en 3 uit de 4 weken kom ik op dinsdagochtend uit de slaapdienst, had ik mooi even kunnen kijken. Vandaag natuurlijk net geen dienst dus ik ben ook niet geweest (mede doordat er 3 jaar geleden niks stond).

astrea

Berichten: 973
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Paardenmarkt Rolde met 140 dieren: 'Het is een onzettend succes'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 22:52

Werk in Assen en rij dagelijks door Rolde zo ook vanochtend en wat zag het er gezellig uit.
Volgend jaar ben ik er zeker bij.
Nog even wachten en dan is er weer de zuidlaardermarkt waar ik zeker weer bijna ben.
Niks mis met een "ouderwetse markt"

purny

Berichten: 27921
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Paardenmarkt Rolde met 140 dieren: 'Het is een onzettend succes'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 07:45

Van mij mag dit verboden worden

Ufurio4e

Berichten: 1412
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 07:48

purny schreef:
Van mij mag dit verboden worden


Absoluut! Belachelijk dat mensen dit nog een "gezellig" evenement vinden :(

Grainey

Berichten: 2128
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Paardenmarkt Rolde met 140 dieren: 'Het is een onzettend succes'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:08

Rodermarkt komt ook nog, ik hoop dat ze daar ook wat aanvoer krijgen.

Poekkie

Berichten: 7445
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:28

Ufurio4e schreef:
purny schreef:
Van mij mag dit verboden worden


Absoluut! Belachelijk dat mensen dit nog een "gezellig" evenement vinden :(


Waarom? Paarden staan rustig met water, hooi en vrienden. Ik vind het een fijn concept :)

purny

Berichten: 27921
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Paardenmarkt Rolde met 140 dieren: 'Het is een onzettend succes'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:48

@Poekkie: Paarden staan niet in hun vertrouwde omgeving en zullen ander gedrag vertonen, je kunt tegenwoordig op andere manieren een paard kopen.

Poekkie

Berichten: 7445
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:07

purny schreef:
@Poekkie: Paarden staan niet in hun vertrouwde omgeving en zullen ander gedrag vertonen, je kunt tegenwoordig op andere manieren een paard kopen.


En dan? Dat maakt het niet slecht voor het paard toch? Datzelfde zou ik denken bij wedstrijden of bij 24/7 stal maneges. (Ok die laatste vind ik wel slecht maar is niet verboden)

Captain

Berichten: 21800
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:07

purny schreef:
@Poekkie: Paarden staan niet in hun vertrouwde omgeving en zullen ander gedrag vertonen, je kunt tegenwoordig op andere manieren een paard kopen.


Goh, 100-en paarden gaan per week op wedstrijd.. Zelfde idee, ook alleen voor de fun van de mens.

Zolang de dieren goed verzorgd worden zie ik hier echt geen problemen in.

KSHancox
Berichten: 1401
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:11

Ik vind het vooral een achterhaalde manier van paarden kopen. Tegenwoordig wordt er zo gewaarschuwd voor laten keuren.

Als ik dit zie, ben ik bang dat mensen thuiskomen met een paard met medische problemen. Met een beetje pech problemen die ze eigenlijk niet kunnen bekostigen.

purny

Berichten: 27921
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:39

KSHancox schreef:
Ik vind het vooral een achterhaalde manier van paarden kopen. Tegenwoordig wordt er zo gewaarschuwd voor laten keuren.

Als ik dit zie, ben ik bang dat mensen thuiskomen met een paard met medische problemen. Met een beetje pech problemen die ze eigenlijk niet kunnen bekostigen.

Dit.

purny

Berichten: 27921
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:42

Captain schreef:
purny schreef:
@Poekkie: Paarden staan niet in hun vertrouwde omgeving en zullen ander gedrag vertonen, je kunt tegenwoordig op andere manieren een paard kopen.


Goh, 100-en paarden gaan per week op wedstrijd.. Zelfde idee, ook alleen voor de fun van de mens.

Zolang de dieren goed verzorgd worden zie ik hier echt geen problemen in.

En dan kom je thuis met je paard en blijkt hij het een en ander te hebben, hoe dan verder? Onderzoeksplicht, keuring?

Poekkie

Berichten: 7445
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paardenmarkt Rolde met 140 dieren: 'Het is een onzettend succes'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:47

Maar purny, dat gebeurt vrij standaard in het lagere segment. Van alle mensen die ik ken die de afgelopen 5 jaar paarden onder de 5k hebben gekocht heeft niemand gekeurd. En hebben heel wat problemen idd, wat dan soms wordt onderzocht, soms doorgereden en soms terug verkocht. En geen enkel paard daarvan is op de markt gekocht.

Ikzelf heb trouwens ook niet gekeurd, bij geen van de 4 :=

Captain

Berichten: 21800
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:48

Captain schreef:
Zolang de dieren goed verzorgd worden zie ik hier echt geen problemen in.

purny schreef:
En dan kom je thuis met je paard en blijkt hij het een en ander te hebben, hoe dan verder? Onderzoeksplicht, keuring?


Er zijn hier tientallen, zo niet honderden topics te vinden van mensen die een paard hebben gekocht bij een particulier/handelsstal die niet hebben laten keuren en die problemen hebben. :')

Kom eens met een goede reden waarom je tegen paardenmarkten zou zijn, en niet van die kulargumenten.

SaraViavia

Berichten: 1833
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Paardenmarkt Rolde met 140 dieren: 'Het is een onzettend succes'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:55

Fijn dat er weer meer aanvoer was!

Kitty

Berichten: 7728
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Re: Paardenmarkt Rolde met 140 dieren: 'Het is een onzettend succes'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:09

De markt is heel goed verlopen. De paarden hadden alle ruimte, we hadden hooi en water neergezet en elk aangevoerde paard werd eerst door de dierenarts bekeken. Ze stonden heel relaxed aan hun hooi te knabbelen.
Voor de merries met veulens hadden we 'schapenhokken' neergezet.
Prima dat je tegen paardenmarkten bent, maar dit is naar mijn idee een erg ongefundeerde mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:35

Kitty schreef:
De markt is heel goed verlopen. De paarden hadden alle ruimte, we hadden hooi en water neergezet en elk aangevoerde paard werd eerst door de dierenarts bekeken. Ze stonden heel relaxed aan hun hooi te knabbelen.
Voor de merries met veulens hadden we 'schapenhokken' neergezet.
Prima dat je tegen paardenmarkten bent, maar dit is naar mijn idee een erg ongefundeerde mening.

Je mag toch gewoon veemarkten en paardenmarkten niks vinden? Waarom moet dat helemaal onderbouwd worden.

Poekkie

Berichten: 7445
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paardenmarkt Rolde met 140 dieren: 'Het is een onzettend succes'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:37

Mindim, er is een verschil tussne ‘niks voor jou’ vinden en zeggen dat iets verboden met worden.
Dat laatste moet je imo wel deftig funderen.

Ik vind fietsen op de baan ook niks maar als ik openlijk ga zeggen dat ik fietsers verboden zou willen zien heb ik toch wel wat argumentatie nodig bvb.