Recensie: Half weg van Ginger Gaffney

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18680
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Recensie: Half weg van Ginger Gaffney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 12:53

*Bokt.nl
Community

Afbeelding


Vanuit verschillende Nederlandstalige uitgeverijen hebben wij de mogelijkheid gekregen om (informatieve) paardenboeken te lezen en te recenseren.
Deze recensies zullen op Voorpagina Nieuws belicht worden, zodat jullie kunnen kijken welke paardenboeken passen bij jullie interesses en tak van paardensport.


Namens uitgeverij Bloemendal mochten wij het boek Half Weg geschreven door Ginger Gaffney en recenseren.

Het boek is een autobiografie van Ginger Gaffney en speelt zich voornamelijk af op een boerderij ergens in the middle of nowhere in Amerika. De boerderij wordt bewoond en gerund door gevangenen die daar hun straf uitzitten. Dit zijn veelal drank- en drugsverslaafden die voorbereid worden op terugkeer naar de maatschappij door werken, bijscholing en discipline. Dit leren ze elkaar. De langstzittende mensen leren de nieuwkomers hoe het werkt, reilt en zeilt op de boerderij.

Op de boerderij leeft ook een kudde paarden, maar die zijn levens gevaarlijk. Met gevaar voor eigen leven halen de bewoners elke dag de paarden binnen en voeren ze ze. Zowel de bewoners als de paarden leven in angst en onbegrip voor elkaar. Twee dames zien dat in en roepen de hulp in van paardentrainer Ginger.

Ginger ziet al snel wat er aan de hand is. Er is bij de bewoners geen kennis over hoe je met paarden omgaat. Ieder met zijn eigen volle rugzak heeft de paarden in handen gehad. De paarden hebben de angst, woede en frustratie van de bewoners overgenomen en omdat de paarden niet kunnen vluchten, vechten ze.

Ginger gaat aan de slag met de paarden en ze gaat met de bewoners weer terug naar de basis. Hierbij gebruikt ze eigen paarden, maar later ook de paarden op de boerderij. Er ontstaat een hechte band tussen de bewoners, de paarden en Ginger, een band van wederzijds respect en vertrouwen.

Ik vond het een supermooi boek. Het leest ontzettend fijn weg. Het liefst wil je het in een keer uitlezen, maar ik heb het soms toch even aan de kant gelegd omdat ik het ook heel intens vond. Er wordt heel goed omschreven hoe de paarden zijn en zich voelen, hoe de bewoners reageren en wat ze meegemaakt hebben en over hoe Ginger zelf leert van de bewoners. Ik vond het fijn te lezen hoe Ginger altijd oog heeft voor de paarden en hoe ze de bewoners laat zien hoe paarden je een spiegel voorhouden. Hierdoor krijgen de bewoners waardevolle levenslessen die ze later ook kunnen gebruiken als ze weer in de maatschappij mee draaien.