Aanbevelingen EFSA voor meer welzijn bij het vervoeren van dieren

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14970
Geregistreerd: 20-04-16

Aanbevelingen EFSA voor meer welzijn bij het vervoeren van dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 19:11

Levende Have
Algemeen

Afbeelding
Trailer; vervoersmiddel voor paarden. Foto: Marlies Trap Fotografie


De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) is met een lang verwacht advies gekomen voor meer welzijn bij het vervoer van dieren (schapen, runderen, varkens, kippen en paarden). Samengevat: geef dieren meer ruimte, vervoer dieren bij lagere temperaturen en bekort de reistijd. De EFSA is voorzichtig met het opleggen van maximale reistijden, maar stelt wel vast dat dieren die vervoerd worden continu of semicontinu stress ondervinden. Belangrijk is dat dieren die over langere afstanden worden vervoerd, op gezette tijden (na 3/4-8-12 uur) worden gelost om te kunnen drinken, eten en rusten.

Voor diverse diersoorten afzonderlijk zijn adviezen opgesteld.

Schapen: om hittestress te voorkomen zou de temperatuur in het vervoermiddel niet hoger mogen zijn dan 28 graden voor ongeschoren schapen en 32 graden voor geschoren schapen. Per dier moet een ruimte van 0,43 m2 beschikbaar zijn. Bij reistijden die de twaalf uur overschrijden, is een stop noodzakelijk, waarbij de dieren gelost worden op een plek waar ze kunnen eten, drinken en rusten.

Paarden: de temperatuur in trailers zou niet boven de 25 graden uit mogen komen. Elk paard zou over een ruimte moeten beschikken die ministens 40 cm breder is dan het paard zelf en minstens 40 cm langer dan de lengte gemeten van staart tot neus. Gedurende het transport moet het voertuig minstens om de vier uur worden stil gezet. Paarden kunnen niet langer dan drie uur zonder water en niet langer dan 12 uur zonder voedsel.

Runderen: voor runderen geldt een maximum vervoerstemperatuur van 25 graden in het voertuig. Ze hebben bij een gewicht van 400 kg 1,79 m2 nodig. Twaalf uur is de maximum reistijd, de runderen moeten op gezette tijden worden gelost zodat ze kunnen eten, te drinken en te herstellen.

Varkens: voor zeugen geldt een maximum temperatuur in het vervoermiddel van 22 graden, voor slachtvarkens 25 graden. Ze hebben een ruimte van 0.62 m2 per varken van 110 kg nodig. Ze moeten na acht uur kunnen drinken (ook al zijn er in de wagen drinknippels aanwezig) en na 12 uur kunnen eten. Met deze tijden moet rekening worden gehouden bij het bepalen van de reistijd. Om de dieren te laten drinken en eten moeten ze onderweg gelost worden.

Kippen: De Efsa hanteert een maximum AET (gevoelstemperatuur, combinatie van warmte en luchtvochtigheid)), waarboven hittestress ontstaat. Daarvan is sprake bij een AET boven de 40. Is de AET boven de 65, dan mag het vervoer niet langer dan vier uur duren. De maximum reistijd is 12 uur.

Ibbel

Berichten: 50111
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:24

Citaat:
Paarden: de temperatuur in trailers zou niet boven de 25 graden uit mogen komen. Elk paard zou over een ruimte moeten beschikken die ministens 40 cm breder is dan het paard zelf en minstens 40 cm langer dan de lengte gemeten van staart tot neus. Gedurende het transport moet het voertuig minstens om de vier uur worden stil gezet. Paarden kunnen niet langer dan drie uur zonder water en niet langer dan 12 uur zonder voedsel.


Zo dan. Dat zou betekenen dat 2-paardstrailers niet meer bruikbaar zijn, en de voorstang ook passé is? En dan nog moet de trailer een stukkie verlengd worden?

Rocamor

Berichten: 11278
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:29

Toen ik, vorige eeuw, op een varkensslachterij werkte, moest die ruimte in de vrachtwagens ook vergroot worden voor de varkens. Hierdoor vielen meer varkens om met meer en grotere wonden / meer dode varkens tijdens de ritten dan toen ze minder ruimte hadden.

Zoveel ruimte voor een paard in de trailer, gaat volgens mij ook ten koste van het reisgemak van veel paarden. Velen zetten zich toch even af tegen stangen of wanden

Sunnda

Berichten: 7853
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 22:36

En als je nu paarden hebt die het verrekken om op een anderhalf te staan en liever op een twee paards staan? :Y)

Jet

Berichten: 12261
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 22:40

Ik ben het met jullie allebei eens. 20 cm. aan iedere kant over moeten hebben is lang niet voor elk paard fijn. En hoe meet je 40 cm. aan de voorkant? Als het paard met een langgerekte hals staat of als hij normaal staat of zelfs met een opgekropte hals? Die binnentemperatuur: Dat snap ik nog wel, maar de andere eisen vind ik niet voor ieder paard geslaagd.
Ook de stelling dat paarden niet langer dan 3 uur zonder water kunnen vind ik nogal scherp gesteld. Veel paarden drinken niet tijdens vervoer.
Dan zeggen ze ook nog dat ze op gezette tijden ( na 3/4-8-12 uur) van de trailer af moeten. Na 8 uur of 12 uur snap ik dan nog wel, maar na 3/4 uur? Niet mijn keuze hoor.

callippo

Berichten: 3294
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 23:48

Nieuwsredactie schreef:
Paarden: de temperatuur in trailers zou niet boven de 25 graden uit mogen komen. Elk paard zou over een ruimte moeten beschikken die minstens 40 cm breder is dan het paard zelf en minstens 40 cm langer dan de lengte gemeten van staart tot neus. Gedurende het transport moet het voertuig minstens om de vier uur worden stil gezet. Paarden kunnen niet langer dan drie uur zonder water en niet langer dan 12 uur zonder voedsel.

Eerder andersom...

En die 40cm ruimte rondom is voor een paard eerder oncomfortabel. Ze kunnen toch geen stap zetten, dus echte beweging is niet mogelijk en veel paarden hebben liever steun in de trailer. Of je moet ze zoveel plaats geven dat ze diagonaal kunnen staan

Ze kunnen beter een advies geven als: zorg dat het paard de neus omlaag kan brengen (onder borsthoogte) om reisziekte te voorkomen en verstrek ruwvoer tijdens de reis.

mvdbijl

Berichten: 3727
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Aanbevelingen EFSA voor meer welzijn bij het vervoeren van dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 15:32

Een advies van mensen achter een laptop die niet dagelijks met vervoer bezig zijn..

Rivendell

Berichten: 6975
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 00:16

Rocamor schreef:
Toen ik, vorige eeuw, op een varkensslachterij werkte, moest die ruimte in de vrachtwagens ook vergroot worden voor de varkens. Hierdoor vielen meer varkens om met meer en grotere wonden / meer dode varkens tijdens de ritten dan toen ze minder ruimte hadden.

Zoveel ruimte voor een paard in de trailer, gaat volgens mij ook ten koste van het reisgemak van veel paarden. Velen zetten zich toch even af tegen stangen of wanden


Precies. Geldt voor schapen en kippen net zo. Hoe meer ruimte, hoe minder steun ze hebben.
Kijk, hoe ze nu kippen in kratten proppen is niet ok, dat zijn er vaak echt teveel, maar doorgaans levert meer ruimte meer verwondingen op. Niet alleen door schuiven, maar ook door ruzie onderling