Algemeen
Dressuurjury Yessin Rahmouni en Tommie van Puijenbroek -
Visser aan het werk. Foto: Mjetterd
Al even was duidelijk dat de finales van de Dutch Pony Championships op 3 september in de Deltamanege in IJsselmuiden zouden plaatsvinden. Voor mij bijna een thuiswedstrijd, dus deze morgen ben ik dan ook vroeg opgestaan om daarheen te gaan. Deze accommodatie is een zeer goede keuze van de organisatie. Het is nog geen 2,5 jaar oud en dat is te zien. Alles ziet er nog nieuw uit, de parkeerplaatsen zijn erg ruim opgezet en de losrijbak die ik zie bij aankomst, is flink aan de maat.
De inrijbak bij de Deltamanege. Foto: Mjetterd
Je kunt het gebouw in middels een trapje, maar er is ook een rolstoelhelling, aan alles is gedacht! Ik word enthousiast welkom geheten als “de mevrouw van Bokt”, want ik had vooraf bij de organisatie aangegeven dat ik zou komen. Ik krijg meteen koffie of thee en een gebakje aangeboden, wat een service! Er is een grote kantine, maar hier ga ik geen gebruik van maken. Ik zie dat er twee rijhallen zijn met daartussenin ook zitgelegenheid en daar ga ik een plekje zoeken. Voorbij de bar ga ik aan een tafeltje zitten, waar ik goed zicht heb op beide rijbakken. Ik hoef alleen maar mijn hoofd te draaien. Alles is keurig georganiseerd en tot in de puntjes verzorgd. Van de statafels in het midden van de grote rijhal voor de juryleden, tot de witte hekjes, de bakletters, de prijzentafels, ja echt alles ziet er spik en span uit.
De deelnemers aan de tweede clinic. Foto: JPitty
In de grote rijhal is de dressuurfinale voor de vierjarige pony’s al volop bezig. Deze wedstrijd gaat iets anders dan een normale wedstrijd. De combinatie rijden met zijn tweeën of drieën tegelijk hun proefje, voorgelezen door iemand van de organisatie die aan een statafel in het midden staat. De jury beoordeelt deze combinaties. Na de proef krijgen de jonge ruiters en amazones het teken dat de ze baan mogen verlaten en het zadel van hun pony mogen halen. Daarna komen ze terug in de ring voor een exterieurbeoordeling door de jury. Die jury bestaat vandaag uit twee grote namen: Tommie van Puijenbroek – Visser en Yessin Rahmouni. Van Puijenbroek - Visser is succesvol GP-ruiter en won als Young Rider eremetaal op verschillende EK’s. Rahmouni woont in Nederland, maar komt in de dressuur uit voor Marokko. In 2012 en 2021 nam hij deel aan de Olympische Spelen en in 2014 startte hij op de Wereldruiterspelen in Frankrijk. Probeer bij zo’n jury maar eens rustig en ontspannen te blijven rijden! En dat zie je soms terug in de combinaties. Hier en daar hebben de amazones hun handen vol aan hun dieren, een bokje, sprongetje of een momentje van steigeren, maar toch weet iedereen zijn pony netjes voor te stellen. Ikzelf ben er vooral verbaasd over dat de pony’s in de baan allemaal nog maar vier jaar jong zijn. Ze ogen allemaal al als volledig getrainde volwassen sportpony’s, het is niet te zien dat ze nog zo jong zijn. Deze rubriek telt in totaal 16 combinaties, en uiteindelijk is het Sophie van Iwaarden met de voskleurige NRPS D-ponyhengst Hexagons Dragonfly (v. Hexagons Double Dutch), die deze finale afsluit met de gouden medaille. Het zilver gaat naar de NWPCS bruinschimmel C-ponyhengst Macciato (v. Stella Calvin), brons is voor de bruine NRPS D-ponyhengst Der Charmeur (v.Dreiklang AT) onder het zadel van Sita Hopman.
De prijsuitreiking bij de vierjarige dressuurpony's. Foto: JPitty
Zij moesten wel even wachten op de prijsuitreiking, want er staat eerst nog een Kür op Muziek op het programma, van niemand minder dan EK-amazone Bridget Lock en haar prachtige palomino NRPS ponyhengst Don Davino Horsepoint. Na afloop van de Kür wordt zij nog even in het zonnetje gezet voor haar prestaties, inclusief een mooie statiedeken en een rozet.
De huldiging van Bridget Lock en Don Davino Horsepoint. Foto: JPitty
In de andere baan stonden deze morgen twee clinics op het programma met jonge pony’s. Omdat het geluid van beide banen elkaar overlapte, was dit wat moeilijker te volgen. Maar leerzaam was het volgens mij wel, gezien de geluiden van het publiek. Ook deze pony’s kregen een mooie rozet als dank voor het meedoen. Één van de twee pony's moest zelfs nog even proeven of die roze misschien eetbaar was. Voor de Kür op muziek moest de dressuurring wat aangepast worden, maar voor de vijfjarige dressuurpony’s werd deze weer netjes in originele staat teruggebracht. De jurytafels hadden even plaatsgemaakt, maar alles werd weer snel, netjes en geruisloos in orde gebracht.
Respect voor de vrijwilligers die dit allemaal maar even doen! Intussen zijn de clinics afgelopen en wordt in de tweede ring alles in gereedheid gebracht voor het springen, dat vanmiddag op het programma staat. Met een aanhanger worden de witte hekjes verwijderd en op een andere wagen komen de hindernissen naar binnen. Ook hier respect voor de vrijwilligers die lopen te slepen en te bouwen. Alles snel, netjes en zorgvuldig. Opvallend is dat het tussen de banen in erg rumoerig is met al het publiek, maar in de banen zelf is het rustig wordt er serieus gereden door de veelal jonge ruiters en amazones. Ook bij de vijfjarige dressuurpony’s is er, net als bij de vierjarigen, hier en daar wat spanning te merken in de zeventien combinaties in deze rubriek. Dat is zeker niet onlogisch, in een finale als deze. Een hele belevenis voor zowel ruiter/amazone als pony. Intussen heeft mijn medeteammie en moderator Mjetterd zich bij mij gevoegd, zij komt gedurende twee uurtjes wat foto's maken. Dank daarvoor, leuk je eens ontmoet te hebben!
Joyce van Soest en haar cremello Ducati van het Gildeland (v. Diamond Touch) wachten op de exterieurbeoordeling.
Zij reed en bracht haar NRPS D-ponyhengstje bitloos voor. Erg knap gedaan!
Foto: Mjetterd
Opvallende verschijningen bij de vijfjarige dressuurpony's zijn twee cremello dieren. Ik had deze kleur alleen nog gezien op foto's, maar in het echt is deze ook prachtig! Een van hen, een hengstje, wordt zelfs bitloos gereden door zijn amazone. Ontzettend knap dat zij dit doet, helemaal bij zo'n wedstrijd als deze. Bij de prijsuitreiking van de vijfjarige dressuurpony's kwam er één pony aan de hand binnen en al snel blijkt waarom. Amazone Levi Heusinkveld blijkt zowel het goud als het zilver mee naar huis te nemen in deze rubriek. Met de bruine NWPCS D-ponyruin Tjiesto L.H. (v.Nia Domo’s Bolero) wint ze de eerste prijs. De tweede prijs pakt zij met de eveneens bruine NWPCS D-ponyruin Spoorzicht’s Jaguar (v.Speycksbosch Dickens). Dit levert op het erepodium een klein probleempje op, dat creatief opgelost wordt door met één been op het hoogste treetje en één been op treetje 2 te gaan staan. Het brons in deze rubriek wordt gewonnen door amazone Esmae Niessen met de bruine NWPCS D-ponyhengst Dempsy Sil, die dezelfde vader heeft als winnaar Tjiesto L.H.
Het erepodium bij de vijfjarige dressuurpony's. Foto: Mjetterd
Terwijl de vijfjarige dressuurpony’s hun proeven rijden, is achter mij het springen al volop aan de gang. Voor alle pony’s wordt hetzelfde parcours gebruikt, alleen de hoogte van en de afstand tussen de hindernissen wordt aangepast aan de hoogte (C/D/E) en de leeftijd van de pony’s. De jury bij het springen wordt gevormd door springruiter en oud-bondscoach Rob Ehrens en springruiter Joost Siemerink. Zij voorzien elke combinatie na hun ronde van positieve feedback en geven tips waar de combinaties thuis weer mee verder kunnen. Ook krijgen de pony’s punten voor onder andere het springen, het gaan tussen de hindernissen en algemene indruk. Deze punten zullen straks het klassement gaan vormen. Een aantal ruiters en amazones zien wij terug in de barrage, direct aansluitend aan hun rubriek. Kijkende naar deze pony’s verbaas ik mij erover dat dit al zulke krachtpatsers zijn. Want de hindernissen die er staan, zijn niet bepaald simpele steilsprongen of kleine oxertjes. Hier en daar rolt af en toe een balk of weigert een pony een hindernis, maar grote ongelukken blijven uit bij de elf deelnemende vierjarige pony’s. Na het basisparcours volgt de barrage, waarin het soms écht snel gaat: één keer knipperen en ze hebben het parcours alweer afgerond.
Het programma zit echt heel goed in elkaar geweven. De springrubriek van de vierjarige pony’s is net afgerond als in de andere rijbaan de prijsuitreiking van de vijfjarige dressuurpony’s begint. Tijdens deze prijsuitreiking wordt het parcours aangepast voor de vijfjarige springpony’s en kan het parcours verkend worden. Daarna, als het Wilhelmus en de ereronde bij de dressuur geweest zijn, verschijnt in de springring de eerste vijfjarige aan de start. De prijsuitreiking van het springen, voor alle drie de rubrieken, vindt aan het einde plaats, als alle springrubrieken geweest zijn. Bij de vijfjarige springpony’s komen negentien combinaties aan de start. Ook hier sta ik verbaasd te kijken hoe deze pony’s door het parcours gaan. Hier en daar rolt een balk, maar wat doen de ruitertjes en amazones het goed! En vond ik de barrage bij de vierjarigen al snel gaan, hier gaat er soms nog een extra tandje bovenop! Hier kun je gewoon al helemaal niet meer knipperen.
Deze deelneemster bij de vierjarige pony's springt duidelijk met plezier. Foto: Mjetterd
Na een korte pauze voor de heren van de jury, wordt in de dressuurring alles in gereedheid gebracht voor de laatste dressuurrubriek: de zesjarige pony’s. Op de startlijst staan dertien combinaties. Deze rijden een proef op hoog niveau, met daarin oefeningen als überstreichen (de handen enkele passen naar voren brengen in de galop, de pony moet in hetzelfde tempo en ritme blijven doorgalopperen), contragalop en schouder binnenwaarts. Vooral de contragalop blijkt nog lastig, menig pony komt te vroeg terug naar draf. Voor sommige pony’s wordt de spanning even te veel, net als bij de vier- en vijfjarigen zie je er af en toe eentje wegspringen, bokken of steigeren. Voor één van de combinaties wordt het zelfs iets te veel. Zij beëindigen voortijdig hun proef, wel doen ze nog mee met de exterieurbeoordeling daarna. Een verstandig besluit volgens mij, voor zowel de amazone als de pony.
Uiteindelijk wordt de mooie zwarte NWPCS D-ponymerrie Black Pearl (v. Leun Veld’s Lord) met amazone Lieve Berndsen gehuldigd als winnares van deze rubriek. Spoorzicht’s Jupiler (v.Speycksbosch Dickens), een bruine NWPCS D-ponyhengst wordt tweede onder het zadel van Yelin Kayalar. Het brons gaat naar Goldwinshoeve VJ (v.Goldwinshoeve Valerion), een voskleurige NWPCS D-pony vosruin met amazone Jonne Liefhebber.
Het erepodium bij de zesjarige dressuurpony's. Foto: JPitty
Heel slim is deze prijsuitreiking ingepland tussen de springrubrieken voor de vijf- en zesjarige pony’s in. Dat zorgt ervoor dat de parcourshulpen het springparcours kunnen klaarmaken voor de volgende rubriek en de ruiters/amazones rustig het parcours kunnen verkennen. Helaas loopt de springrubriek voor de zesjarigen niet helemaal goed voor twee amazones. Wat precies de aanleiding was, weet ik niet, maar een van hen valt van haar pony en komt niet lekker terecht. Ze blijft even op de grond zitten en zelfs de EHBO-ploeg wordt even naar de baan geroepen. Haar zwarte pony loopt richting het hek bij de uitgang en kan daar opgevangen worden door de aanwezige parcourshulp. Uiteindelijk blijkt het mee te vallen, de amazone krabbelt weer op en kan lopend de baan verlaten. Bij een volgende combinatie loopt het ook niet helemaal lekker. De pony weigert drie keer een hindernis te springen en dat betekent uitsluiting. Na afloop van de rubriek, voorafgaand aan de barrage, krijgt deze combinatie een tweede kans. Maar ook deze keer moeten zij met drie weigeringen de baan verlaten. Het kan helaas niet altijd goed gaan, dat is nou eenmaal de realiteit. Ook in de barrage bij de zesjarigen leken sommige paarden wel te vliegen in het parcours. En sommigen hadden alle geluk van de wereld als een getoucheerde balk toch bleef liggen in plaats van te vallen. Één amazone dreigde in de barrage een verkeerde hindernis te nemen, wilde dit corrigeren en reed toen die hele hindernis omver. Ach, scheelt de parcourshulpen weer afbreken, denk ik dan maar.
De prijsuitreiking bij de vierjarige springpony's. Foto: JPitty
Uiteindelijk leverde ook het springen drie trotse en blije winnaars op per rubriek. Bij de vierjarigen was Tara van der Linden met haar NNFPS C-ponyruin Buitenstee’s Doerak (v. Woodrow Carisbrooke) de beste. Nadieh Rens werd tweede met de AES D-ponymerrie Nina II (v. Chaleureux) en Diede Meulepas veroverde het brons met haar NWPCS D-ponymerrie Monchino (v.Pippin’s Pride A.T.
Na hun prijsuitreikingen moesten de winnaars in de rubriek voor vierjarige springpony's even wachten op de prijsuitreiking
bij de vijf- en zesjarigen, voor zij gezamenlijk hun ereronde mochten maken. Foto: JPitty
Bij de vijfjarigen was het Small-Brook’s Unknown Legend (v. Brummerhoeve’s Levi), een NNFPS D-ponymerrie, die met het goud naar huis ging. Zij werd gereden door Amanda Vos. Zilver ging naar NNFPS D-ponymerrie Salto Patento (v. Kanshebber), gereden door Alisha Korf. Het brons werd omgehangen bij Luc van Hoorn, met zijn voskleurige NRPS D-ponyhengst D&R Sportpony’s Ziro La-Di (v. Zip).
De prijsuitreiking bij de vijfjarige springpony's. Foto: JPitty
Bij de zesjarige pony’s ging het goud naar de bruine NRPS D-ponyruin Finn (v. Fergie) onder het zadel van amazone Katelijne Pfilipsen. Zilver was hier voor Messenger van de Koetsiershoeve (v. Merlijn van de Bisschop), een bruine NRPS D-ponyhengst, gereden door Annika de Groot. Brons bij de zesjarigen ging naar Thunbergia’s Galanthus (v. Vivienne’s vision of Freedom), een bruine NNFPS C-ponyhengst, onder het zadel bij Iza Herwers.
De prijsuitreiking bij de zesjarige springpony's. Foto: JPitty
Dit was een mooie dag vol prachtige ponysport en met vele mooie kampioenen! Na een laatste ereronde van de kampioenen bij het springen, was het toch echt tijd om naar huis te gaan. Alle winnaars van harte gefeliciteerd! Wat een prestaties hebben pony’s en ruiters/amazones vandaag geleverd! Hier reed zeker de toekomstige top bij de dressuur- en springruiters volgens mij.