Het gebruik van voorwerpen door paarden

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Het gebruik van voorwerpen door paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-22 08:24

Horsetalk.co.nz
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Banjer/Bokt Wiki

Dit is een samenvatting van een artikel op Horsetalk.co.nz. Het hele artikel lees je hier.

Er zijn gevallen bekend waarin dieren voorwerpen gebruiken in hun dagelijks leven. Een studie heeft bevestigd dat ook paarden voorwerpen gebruiken, al is dat wel zeldzaam.

De Duitse zoöloog en gedragsonderzoeker Konstanze Krueger en haar collega's vertelden aan het tijdschrift Animals dat ze dertien gevallen van het gebruik van voorwerpen hadden geïdentificeerd bij paardachtigen. In twaalf gevallen ging het om paarden, in één geval om een muildier. De onderzoekers hebben opgemerkt dat paarden onder andere geleerd hebben om met gecompliceerde voerbakken om te gaan . Ook hebben paarden geleerd sociale contacten te forceren door bijvoorbeeld deuren te openen, of appels uit de boom te krijgen door ertegenaan te trappen.

Weer andere paarden hebben geleerd om te spelen met voorwerpen, zoals stokken of een bal. Er zijn ook paarden die (zichzelf) hebben geleerd om wat meer comfort te creëren tijdens het slapen door een stapel te maken van zachte materialen.

De onderzoekers hebben op internet en tijdens openbare lezingen en conferenties aan eigenaren en verzorgers van paarden, muildieren en ezels gevraagd om te vertellen als hun dieren ongewoon nieuw gedrag vertoonden. Ze raadpleegden ook YouTube en Facebook voor (beeld)materiaal.

Krueger en haar collega's kregen in totaal 635 verslagen binnen, waarin 1014 gedragingen werden beschreven of afgebeeld. Bij twintig paardachtigen werd het gebruik van voorwerpen waargenomen. Deze twintig gevallen werden door drie onafhankelijke waarnemers beoordeeld, om te kijken of het gedrag niet door de mens getraind was, of het werd veroorzaakt door verminderd welzijn of dat het gedrag toevallig was. Dit leverde uiteindelijk dertien gevallen op, waarbij de drie waarnemers unaniem waren. Het ging om één merrie, negen ruinen, één hengst en twee paardachtigen waarvan het geslacht niet kon worden vastgesteld. De zeven onduidelijke gevallen werden niet nader onderzocht. De onderzoekers onderzochten onder andere of de dieren de voorwerpen alleen gebruikten, samen met soortgenoten of met mensen.

In twaalf van de dertien gevallen was er een verband tussen beheersbeperkingen en het gebruik van voorwerpen, bijvoorbeeld als de paarden een stok gebruikten om hooi naar zich toe te schuiven. In zeven gevallen werden voorwerpen gebruikt om te foerageren, in vier gevallen werden voorwerpen gebruikt voor sociale doeleinden en er was één paard dat een voorwerp gebruikte om te ontsnappen.
Eén paard gebruikte een voorwerp om zijn comfort te verhogen. Dit paard had geen beheersbeperkingen.

Dit is de eerste keer dat het gebruik van voorwerpen bij paarden wetenschappelijk is beschreven. Het onderzoeksteam heeft rekening gehouden met aangeleerd gedrag door vorige eigenaren, of door versterking van bestaand gedrag door de huidige eigenaren.

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.

prompter

Re: Het gebruik van voorwerpen door paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:38

Grappig om te lezen! Mijn paard weet hoe hij een hek moet openen (nadat wij de grendel er af gehaald hebben), ook een hek dat naar hem toe open draait.

Extremely rare and Beyond Compare

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:03

Ik heb er eentje die met een lege voerbak zwaait en dan telkens vlak voor de neus van zijn vriend waardoor die denkt dat er wat in zit _O-
Beetje een nutteloos talent wel:Afbeelding

Alex en Jorie <3

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:10

prompter schreef:
Grappig om te lezen! Mijn paard weet hoe hij een hek moet openen (nadat wij de grendel er af gehaald hebben), ook een hek dat naar hem toe open draait.

Mijne maakt de stal zelf open. Dus en de clip (of hoe noem je dat? Het is zo'n ijzer waarmee de schuifdeur niet open kan) Van binnen naar buiten gooien en vervolgens gooit ze de schuifdeur open. Ik dacht eerst dat ik het zelf niet dicht had gedaan, maar dan let je erop en ga je spioneren en blijkt ze het dus zelf te doen. :')

Ze gebruikt ook wel opstapjes om ergens bij te kunnen

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 6 PR 227,5
[RIJ-ITP] Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:16

Maar maakt je paard de stal open door een voorwerp te gebruiken of doet hij dat 'gewoon' met z'n mond/tong? Want het gaat om het gebruiken van voorwerpen.

Een opstapje gebruiken is wel echt gebruik van een voorwerp, zeker als-ie niet geleerd heeft om op een blok of een vlonder te stappen. Dan heeft-ie het zelf uitgevonden, en dat is wel de definitie van 'gereedschap gebruiken'. Het bekende: "aap steekt stokje in mierenhoop, trekt stokje terug en vreet de mieren er af" hulpmiddelengebruik.

Of: kraai gooit noot op zebrapad, wacht tot die noot door een auto is geplet (auto = gereedschap), wacht vervolgens tot het voetgangerslicht op groen staat (!) en hipt dan het zebrapad op om z'n geplette noot op te pikken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:31

Ze heeft wel een een halstertouw gebruikt om hem open te trekken, maar meestal idd met mond. Was ook reactie op het openen van een poort.

Ik heb haar nooit geleerd om ergens op te gaan staan, maar ik vond dat een logischer gevolg van ergens bij willen komen en buiten op een bult kunnen staan. Ze voelt wel duidelijk of het stevig is :+ maar heb daar nooit zo bij stil gestaan of het slim was op voorwerpen te gebruiken in haar geval of toeval omdat ze er staan.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 6 PR 227,5
[RIJ-ITP] Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:25

Alle paarden die ik heb gehad zijn heel speels en dus ook handig met hun mond. Het open maken van hekken, staldeuren, voertonnetjes, omgooien van de waterbak en vervolgens mee aan de wandel gaan... Ze doen het allemaal. Spelen met stokken, ballen, pionnen, opblaas speelgoed of wanneer ze bijvoorbeeld mijn jas kunnen grijpen... Het is allemaal leuk. Ze galopperen dan ook echt rond naast elkaar met een pion die ze beide vast hebben. Ook zijn het net geiten, ze klimmen overal op.

Aan spelen en beweging, geen gebrek hier. ;)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:30

mijn laatste paard heette op stamboom Zippo Amore Mio, werd bij mij al gelijk Zipper, met zijn tanden maakt hij de eerste dag al mijn rits van mijn (vrij strakke) spijkerbroek open... maar regelmatig ook die van vesten en jassen als ie de kans kreeg. Met extreem cowboy race een ramp wanneer je iets moest vastpakken en bv overzetten naar andere kant, hij was vaak eerder om de emmer of gieter vast te pakken.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Pandora kraal of hoefijzer van epoxy met haar of as... Vlinderstandaard met 1 grote en 2 kleine vlinders... meer ideeen of vragen stuur pb

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:21

Mijn draver speelt met ballen.
Hij pakt zijn voer emmer vast als ik er ben om aan te tonen dat hij voer wil. Hij kijkt me dan ook echt aan ermee. Als die voer gehad heeft is die tevreden, hij bekijkt de emmer ook nog wel of er nog iets in zit maar pakt die niet meer vast.

Hij weet hoe hij over de omheining heen takken van bomen kan eten zonder stroom te voelen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:52

De mijne weet dat er op poortgrepen geen stroom staat en ook dat je met springen over draad geen schok krijgt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor de natuur.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:51

Max zet wel zijn graasmasker achter de paal van het hek en trekt het dan af.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:17

Britta31 schreef:
Max zet wel zijn graasmasker achter de paal van het hek en trekt het dan af.

Ja ik heb ook gezien dat paarden naar elkaar toe lopen zodat de ander hem af kan doen.
Waarvan ik toen nog dacht, zullen ze praten met elkaar?
Paard 1 liep naar paard 2 en paard 2 begint meteen dat klittenband los te maken.

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:34

Hahaha ik zie dit allemaal voor me... Vooral het bakje voor de neus vd ander houden en ritsen open maken. En het vliegenmasker afdoen van een ander.

Nadat de pony's vier keer op de weg hadden gelopen alles voor de vierde keer nagekeken, extra stroom, extra touwtjes om het hek. Maar blijkbaar kregen ze toch het hek open. Tot we een x heel stiekem keken en ja hoor ze maakte het touwtje los boog over het hek, tilde de handvat/klink/hoe noem je dat op en schoof het opzij. En we hadden er expres zo een klink op gezet die eerst omhoog moest en dan schuiven.

En mijn vroegere verzorgpony pakte altijd mn jas op en schudde tot de snoepjes er uit kwamen rollen die altijd over al in mn zak zaten. :D

winterbuitenrit

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:55

Op mijn vorige stal hing een halster bij de box.
Volstrekt gebruikelijk - alleen: het paard kon er bij.
(In mijn ogen onveilig.)

Maar paard in kwestie was gelukkig wel slim: de hele dag bleef het ding hangen, tot de eigenaar arriveerde, dan werd het halster in het rond geslingerd of op de grond gegooid :
'Ik wil dit hok uit!'

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 20:31

Hier een die dwars over me heen de stal uit rende als ik met volle handen haar stal in liep. Had ik niks in mijn handen dan stapte ze keurig achteruit om me er langs te laten. Ze weet gewoon als ik mijn handen vol hooi heb dat ik haar toch niks kon maken… eens met een arm vol hooi en zweepje in m’n andere hand verstopt achter m’n rug de stal in gelopen, toen was het snel afgeleerd.

“The biggest lie I tell myself is ‘I don’t need to write that down, I’ll remember it….”

Follow us on Instagram @nynkevdwal_paradressage
https://instagram.com/nynkevdwal_paradressage?utm_medium=copy_link

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 20:43

Allemaal leuke opmerkingen. Echter er is niet 1 bij die het gebruik van gereedschap verteld.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 21:11

Ik heb ook nog nooit gezien dat er gereedschap werd gebruikt om een doel te bereiken.
Een hoop handige harries meegemaakt, maar nooit zoals waar dit artikel over gaat

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 21:12

pillow schreef:
Allemaal leuke opmerkingen. Echter er is niet 1 bij die het gebruik van gereedschap verteld.

Is maar net wat je gereedschap noemt...
Dat van halster/graasmasker achter weidepaal steken om het af te krijgen is misschien wel onder doe noemer te zetten... Paard gebruikt de paal als hulpmiddel dus kan je de paal als "gereedschap" zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 21:32

Art_Ificious schreef:
pillow schreef:

Is maar net wat je gereedschap noemt...
Dat van halster/graasmasker achter weidepaal steken om het af te krijgen is misschien wel onder doe noemer te zetten... Paard gebruikt de paal als hulpmiddel dus kan je de paal als "gereedschap" zien.
Ja, maar een rits openmaken, halster op de grond gooien of naar buiten denderen als iemand hooi vast heeft, is dat natuurlijk niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 21:42

Eh - zoals wel vaker in de wetenschap: het hangt er vanaf.

Op zich is een halster op de grond gooien geen gebruik van gereedschap.
.... maar een halster naar je mens gooien om de boodschap 'ik wil er uit' over te dragen zou je wel degelijk zo kunnen noemen.

Vergelijk: paarden die diezelfde boodschap overbrengen door hard met hun voorbeen tegen de boxdeur te slaan. ('Dat is zelf doen'.)

Een halster gebruiken voor deze boodschap is op meer dan één manier subtieler.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie