Opleiding tot zadelpasser nieuw in de regio: 'We missen goede mensen'

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Opleiding tot zadelpasser nieuw in de regio: 'We missen goede mensen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 18:40

Dtv Nieuws
Algemeen



Anne van Boxtel uit Lith ziet dat steeds meer ruiters en amazones bewust bezig zijn met het zadel van hun paard. Een goed passend zadel kan immers het welzijn van het paard en zelfs zijn of haar sportieve prestaties verbeteren. Om nog meer mensen deze kennis bij te brengen, start Van Boxtel nu met een HBO-opleiding.

In Nederland werd nooit eerder een opleiding tot zadelpasser aangeboden op dit niveau. "We missen de goede mensen", zegt Van Boxtel, die zelf acht jaar zadelpasser was. "Mensen die echt verstand van zaken hebben zijn er te weinig. Het doel is daarom het kennisniveau te vergroten. Zadelpasser is daarnaast een vrij beroep en dat komt het niet altijd ten goede."

In de opleiding, die een jaar duurt, leren de studenten onder meer hoe zadels gemaakt moeten worden, wat goede en slechte zadels zijn en hoe de rug van een paard in elkaar zit. Dierenarts Steven Cokelaere met een praktijk in Heesch vindt het belangrijk dat deze opleiding er komt. Hij ziet steeds vaker paarden met een rugprobleem. "Dat komt niet alleen door het zadel, maar is vaak een combinatie van factoren. Als je zadel slecht past en je hebt een rugprobleem, gaat dat zeker niet helpen. Het paard gaat dan nog slechter bewegen. Dan moet je het zadel aanpassen." Cokelaere wordt straks een van de docenten.

Geen dierenarts
Over twee weken gaat de eerste groep studenten van start met de HBO-opleiding, onder hen de 47-jarige Natalie van Hulst uit Lithoijen. "Ik hoef geen dierenarts te worden, maar hoop dadelijk wel fysieke problemen te kunnen detecteren." De eigenaar van een aantal sportpaarden wil graag van zadelpasser haar beroep maken. "Ik wil graag op pad en paarden en hun ruiters blij gaan maken."

Naar het buitenland
De opleiding is direct een succes te noemen. Alle beschikbare plaatsen zijn namelijk ingevuld. Er is zelfs al een wachtlijst voor volgend jaar. "De volgende stap is naar het buitenland gaan", benoemt de ambitieuze Van Boxtel tot slot.

Op de website van Dtv Nieuws is een filmpje te zien.

Captain

Berichten: 21610
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 18:47

Oh dit lijkt me ook wel wat.. <3
Toch veel beter dan een kantoorbaan...

Mungbean

Berichten: 35880
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 19:09

Captain schreef:
Oh dit lijkt me ook wel wat.. <3
Toch veel beter dan een kantoorbaan...


Dat denken veel mensen todat ze het daadwerkelijk doen. Ik heb al meermaals „stagaires“ meegenomen, er is er geen enkele mee doorgegaan.

Ik was het na 9 jaar (als zelfstandige naast mijn baan) zelf ook zat. Altijd maar in die auto naar onmogelijk bereikbare plekken. Slechte ruiters die hopen dat ze met zadel nummer 6 wel ineens kampioen worden, kreupele paarden, mensen die jou de schuld geven dat hun kind uit het zadel gegroeid is….
Ik heb ook heel veel leuke ervaringen hoor, maar geef mij toch maar gewoon mijn kantoorbaan :) (betaald ook beter).

Ik ben wel blij dat er weer wat gestart is, het tekort is in heel Europa enorm groot. De markt is gigantisch.

Maar MSFC was destijds toch ook als HBO geregistreerd?

Gitana

Berichten: 2728
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 19:11

Haha Sizzle, dat vind ik zeer interessant om ook eens de negatieve kant te horen inderdaad. Het leek mij ook wel wat namelijk :P

MyWishMax

Berichten: 25901
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 19:19

Ik heb er wel eens over nagedacht, maar dan vooral voor mezelf. En dat is dan weer zonde haha. Plus dat ik het toch niet kan qua gezondheid. Maar idd kom je toch ook wel veel dingen tegen die helemaal niet leuk zijn om te zien

Nielojram

Berichten: 7991
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 19:20

Sizzle schreef:
Captain schreef:
Oh dit lijkt me ook wel wat.. <3
Toch veel beter dan een kantoorbaan...


Dat denken veel mensen todat ze het daadwerkelijk doen. Ik heb al meermaals „stagaires“ meegenomen, er is er geen enkele mee doorgegaan.

Ik was het na 9 jaar (als zelfstandige naast mijn baan) zelf ook zat. Altijd maar in die auto naar onmogelijk bereikbare plekken. Slechte ruiters die hopen dat ze met zadel nummer 6 wel ineens kampioen worden, kreupele paarden, mensen die jou de schuld geven dat hun kind uit het zadel gegroeid is….
Ik heb ook heel veel leuke ervaringen hoor, maar geef mij toch maar gewoon mijn kantoorbaan :) (betaald ook beter).



En hier ook iemand die die stap toen heeft gemaakt, MSFC.
En kan, helaas, Sizzle haar verhaal volledig beamen :j

Mungbean

Berichten: 35880
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 19:21

Ik heb het destijds eigenlijk puur voor mezelf gedaan maar dat is een beetje uit de hand gelopen tot het punt dat ik klanten had in 3 landen _O-

Misschien even voor klanten: stuur je zadelmaker niet 1 uur van te voren een appje dat je te laat bent want
A: hij/zij zit in de auto dus ziet dat (hopelijk) niet
B: op de helft van de stallen is geen bereik

Zinzi_jewel

Berichten: 8991
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Opleiding tot zadelpasser nieuw in de regio: 'We missen goede mensen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 19:25

Heb dit al vaak overwogen te gaan doen . Icm wat anders...
Ga me eens inlezen

N_B_N
Berichten: 1965
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: Opleiding tot zadelpasser nieuw in de regio: 'We missen goede mensen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 19:42

Sizzle en Nielojram
Willen jullie misschien iets meer vertellen over het wereldje? Ik ben heel benieuwd naar de verhalen.
Afzeggen een uur van te voren gebeurt denk ik bij heel veel behandelaars wel, netjes en leuk nee! Zeker niet!

Toch ben ik ook wel heel benieuwd naar de opleiding, ook inderdaad voor mezelf en de kijk op zadels en paarden.

Ashkerlon

Berichten: 2649
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 20:17

Maar leren ze op die opleiding dan ook zadels aanpassen? Want hier in de omgeving merk ik dat er veel willen langs komen om een zadel te passen en een ander zadel te verkopen. Maar een aanpassing aan het zadel die er al is, kunnen ze vaak niet.

Ik ben zadelmaker/passer in bijberoep. Ik maak niet veel reclame omdat ik het qua drukte wel fijn vind hoe het nu loopt.
Het afbellen of de onmogelijke locaties herken ik eigenlijk niet en ben altijd blij dat ik de mensen kan verder helpen met de zadels die ze liggen hebben. Maar ik doe liever maatwerk qua halsbanden, broeksriemen, halsters enzo, daar kan ik meer creativiteit in kwijt.

Cinnepin

Berichten: 9070
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Opleiding tot zadelpasser nieuw in de regio: 'We missen goede mensen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 20:25

Blij toe dat er degelijke opleidingen zijn/komen. Er zijn namelijk ook lesgeefmensen die denken zadelpasser te kunnen zijn. Had er vroeger ook 1, was mijn instructrice en geen opleiding tot zadelpasser gevolgd, toch dacht ze dat ze zadelpasser was.

Shalimar

Berichten: 1535
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Opleiding tot zadelpasser nieuw in de regio: 'We missen goede mensen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 22:49

Ik vind een opleiding van een jaar eigenlijk wel erg kort voor zo'n belangrijk beroep.

Mungbean

Berichten: 35880
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:22

Shalimar schreef:
Ik vind een opleiding van een jaar eigenlijk wel erg kort voor zo'n belangrijk beroep.


Valt wel mee. Als je er geen oog/gevoel voor hebt dan ga je dat ook na 5 jaar niet hebben. Het gaat mis als je mensen gaat opleiden die eerst nog moeten leren hoe je ziet of een paard kreupel is. Dan is een jaar veel te kort inderdaad.

Belangrijkste is om veel verschillende paarden en ruiters te zien en er geen starre mening op na te houden. Sommige zadelmakers (echte makers) doen het al 40 jaar en snappen nog steeds niet hoe een paard beweegt en hebben zelf ook nog nooit op een paard gezeten terwijl ze vaktechnisch echt top zijn.
Maken en passen zijn wat dat betreft eigenlijk verschillende beroepen. Wel is belangrijk dat je als passer begrijpt hoe een zadel opgebouwd wordt anders kun je nooit echt goede bestellingen plaatsen.

N_B_M, ik zal er later nog even op terug komen, op je vraag.

karrij
Berichten: 1089
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:26

Vriendin van mijn heeft het ook gedaan, helaas is ze een aantal jaar geleden overleden.
Als ik haar verhalen wel eens hoorde dan dacht ik, wat een klote baan zeg, wat een gezeik van al die mensen.
Ze zei wel eens , ze denken allemaal dat ze Anky zijn en de meesten kunnen voor geen hout rijden.
En slecht verdienen ook nog eens,

Mungbean

Berichten: 35880
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:38

Slecht verdienen hoeft eigenlijk niet, het tekort is enorm. Het is dat ik me een tijd specifiek vastgelegd heb op (medische) probleempaarden en die eigenaren vaak het hart wel op de goede plek hebben zitten. Daarnaast was ik er niet van afhankelijk omdat ik het naast mijn gewone baan deed.
Maar als ik nog een keer een doorstart maak dan gooi ik mijn prijzen 200% omhoog, dan is het graag of niet.

Laatst toevallig door iemand laten overhalen toch even iemand in mijn buurt te helpen. Kom ik bij een paard dat zo krom is als een banaan met instabiele voorknieen. Dus voorzichtig geprobeert te vragen of het dier wel gezond is. Eigenaar helemaal gepikeert dat hij laatst helemaal goed gekeurd is. Nou vooruit dan. Groot verhaal over hoe ze opgelicht was met haar zadel bla bla. Zadel was niets mis mee, moest enkel een beetje opgevuld worden, maar dat paard was zo ontzettend scheef dat het standaard met 1 buitenbeen buiten het lijf liep, niet zo raar dat het gaat schuiven. Ala, zadel netjes recht gevuld en nogmaals op het hart gedrukt minimaal een fysio te raadplegen. Vervolgens hoor ik via via dat de DA die hem dus zogenaamd goedgekeurd had juist gezegt had dat ze voorlopig helemaal niet mocht rijden en het dier eerst fatsoenlijk moest revalideren. Dat ging ze dus gewoon niet doen, paard is om te rijden. Echt walchelijk zulke mensen |o
En uiteraard staan die op een stal waar het arme dier maximaal 1 uurtje per dag op een postzegeltje staan en op stal geen daglicht is.

Dorien66

Berichten: 1672
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:59

Mevrouw Van Boxtel stelt dus dat ze de eerste is in NL die zo’n opleiding op HBO-niveau aanbiedt. Klopt niet.
Ik ben van de tweede lichting MSFC, die ook HBO-niveau is. Het was geen gemakkelijke opleiding. De theorie was fiks; veel Engelstalig en over zaken als anatomie, fysiologie en biomechanica. Qua praktijk had ik mijn bedenkingen, aangezien ik het vaak niet eens was met de anamnese die gesteld werd. Er was geen ruimte voor discussie daarover, docente in kwestie was erg overtuigd van haar eigen gelijk.
Voor de duidelijkheid, ik was bepaald geen groentje in paardenland.
Ik heb de opleiding afgerond omdat ik het toch ook heel leuk vond, maar ik heb er niet mijn professie van gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 27-08-22 09:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Berichten: 35880
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:04

Dorien66 schreef:
Qua praktijk had ik mijn bedenkingen, aangezien ik het vaak niet eens was met de anamnese die gesteld werd. Er was geen ruimte voor discussie daarover, docente in kwestie was erg overtuigd van haar eigen gelijk.
Voor de duidelijkheid, ik was bepaald geen groentje in paardenland.


Mee eens :D
Maar tegelijkertijd heeft het me beter gemaakt omdat ik daardoor juist sterker naar bewijzen heeft laten zoeken en proberen. Vooral de samenwerking in Engeland was erg fijn. Ben ook naar enkele congressen geweest en dan kom je ook een aantal van die zelfverheerlijkende experts tegen. Maar dat heb je in elk vakgebied en als je daar de goede dingen uit weet te filteren dan geeft dat niet.

Dorien66

Berichten: 1672
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:09

Sizzle schreef:
Maar tegelijkertijd heeft het me beter gemaakt omdat ik daardoor juist sterker naar bewijzen heeft laten zoeken en proberen. Vooral de samenwerking in Engeland was erg fijn. Ben ook naar enkele congressen geweest en dan kom je ook een aantal van die zelfverheerlijkende experts tegen. Maar dat heb je in elk vakgebied en als je daar de goede dingen uit weet te filteren dan geeft dat niet.

Dat is helemaal waar! Ik heb er indertijd ook heel veel van geleerd en dat is heel waardevol.

UK_eef

Berichten: 4222
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Re: Opleiding tot zadelpasser nieuw in de regio: 'We missen goede mensen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:12

Goed dat er meer aandacht voor deze richting komt. Ik ben wel benieuwd wat deze particuliere opleiding gaat kosten.

Dorien66

Berichten: 1672
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:13


Dorien66

Berichten: 1672
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:32

Ik heb wat meer gelezen op de website van mevrouw Van Boxtel en ik vind het bijzonder om te zien dat er een aantal MSFC’ers aan de opleiding meewerken en je dan toch stelt dat je de eerste bent in Nederland. Of is dit alleen zo gesteld door dtvnieuws?

Mungbean

Berichten: 35880
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:34

N_B_N schreef:
Sizzle en Nielojram
Willen jullie misschien iets meer vertellen over het wereldje? Ik ben heel benieuwd naar de verhalen.
Afzeggen een uur van te voren gebeurt denk ik bij heel veel behandelaars wel, netjes en leuk nee! Zeker niet!

Toch ben ik ook wel heel benieuwd naar de opleiding, ook inderdaad voor mezelf en de kijk op zadels en paarden.


AfBELLEN is niet zozeer een drama.
Een Appje sturen naar iemand die continue in de auto zit is 8)7

Persoonlijk denk ik dat je voor jezelf helder moet stellen wat de opleiding voor jou toevoegt. Heb je heel veel paardengevoel, ben je een verkoper, ben je een handwerker?
Ik deed het eigenlijk omdat ik meer inzicht wilde hebben in de interactie paard-zadel, vooral met focus op jonge paarden. Het handwerk met leer was voor mij een moetje, maar leuk vind ik het niet.
Ook is is belangrijk dat als je vast legt op passen dan je dan voor jezelf weet wat je wel en niet kan beoordelen. Het is best vaak voorgekomen dan ik misschien 5 minuten naar het zadel gekeken heb en vervolgens de eigenaar een uur heb staan uitleggen hoe ze het dier beter over de rug kan rijden of hoe een gezonde hoef er uit hoort te zien.

Het is ook goed om te bepalen welke doelgroep je wilt doen, of dat het je niet uitmaakt.
Ik heb zelf erg weinig met springruiters en heb zelf ook niet ontzettend veel springervaring, die heb ik eigenlijk altijd doorverwezen.
Dressuurruiters die zichzelf ook specifiek dressuurruiter noemen en niet gewoon ruiter (je weet wel, gewoon basissport) zijn in mijn ervaring de ergste kwa onrealistische voorstellingen, daar bleef graag van weg.

Mijn passie zat hem in de ingewikkelde puzzels. Ik kon enorm genieten van afspraken met eigenaren die een paard hadden die op geen enkele manier in de „norm“ past (maar wel rijtechnisch gezond waren!!)
Zo was ik ooit bij een paard dat in stand een confectierug had, alles leek wel goed te liggen. Maar in de beweging ging alles op de hals. Na lang kijken en proberen bleek het uit een hele specifieke spieraanspanning achter de schoft te komen. Door heel gericht daarop te vullen hebben we het voor elkaar gekregen dat het zadel bleef liggen. De ruiter is wel 12x op en af gestapt tijdens die sessie _O-
Het ging ook tegen alle dogmatische principes die je bijgebracht wordt maar het resultaat sprak voor zich.
Toen het paard wat volwassener en bespierder raakte ging dit probleem vanzelf weg trouwens.
Deze klanten blijven natuurlijk ook loyaal en trouw en dat is echt ontzettend leuk :j

Ook een keer een paardje meegemaakt dat echt een bizarre aangeboren rugafwijking had. Mijn eerste reactie was: niet op willen gaan zitten of zelfs inslapen. Maar ik heb mijn mening bijgesteld, ondanks dat het heel raar was, was het diertje gezond, vrolijk en sterk. We hebben dat ook nogal buiten de gangbare norm weten op te lossen. Als je me het van te voren gezegd had, had ik het zelf niet geloofd :+

Helaas ook veel volledig kapotte paarden gezien, gevaarlijke combinaties, zwaar paardonwaardige stalling etc etc.
Een van mijn laatste klanten die ik kreeg toen ik eigenlijk al wilde stoppen wierp mij toe dat het niet mijn zaak ik of ik vind dat het paard kreupel gaat (en niet zo‘n beetje ook), maar dat ik gewoon moet doen waar ze me voor betaald. Dat was toen echt de druppel.

Daarnaast was ik het spuug en spuugzat om de hele tijd in de file te staan, dat was wel echt het grootste nadeel.

Als ik ooit weer begin dan wordt ik geen zadelpasser. Dan ga ik mezelf verkopen in algemene begeleiding van welwillende maar naieve/onervaren recreatieruiters. Daarbij zou ik dan een goed netwerk van fatsoenlijke fysios, hoefsmeden, lesgevers en dierenartsen onderhouden. Eigenlijk had ik dat al, maar dat zou ik verder uitbreiden. Die markt voor algemene begeleiding en advies is best wel groot heb ik gemerk en is minder eenzijdig dan enkel het zadel.
Ook zou ik dan mijn regio extreem begrenzen (geen file gevoelige afstanden).

Leuk feitje: ik vond mezelf altijd erg slecht met mensen. Echter bleek ik achteraf juist heel overtuigend te kunnen zijn toen ik eenmaal de trucjes snapte. Het heeft me op talenten gewezen waarvan ik niet wist dat ik ze had :')
Ik hou nog steeds niet echt van verkoop gerelateerde zaken en klantenbinding, het maakt me moe, maar ik weet het nu wel heel effectief doch eerlijk in te zetten. Dat heeft me veel nieuwe mogenlijkheden gegeven in mijn „gewone“ werk als consultant.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 27-08-22 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh
Berichten: 8686
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:38

Je hebt inmiddels 3 opleidingen,

Deze nieuwe opleiding.
MSFC is er nog steeds.
De Saddle Professional opleiding, deze volg ik nu, de MSFC viel voor mij af omdat ik vanuit drenthe naar frankrijk gaan voor een (gedeelte van de) opleiding ff te gortig vond.
Daarnaast nog een aantal verschillen waardoor de Saddle Professional opleiding wel mijn voorkeur had. (ook nu met de nieuwe opleiding die er bij is gekomen zou ik nog steeds dezelfde keuze gemaakt hebben)

de term HBO is leuk, maar zegt niets zolang het geen échte HBO(dus aan een hoge school, met studiefinanciering etc) is het een beetje een loze term
Dat het vergelijkbaar is aan HBO niveau, dat geloof ik zeker, maar dat geld voor de andere opleidingen denk ik ook.

Er is een énorm tekort aan (kundige) passers, daarnaast is het ontzettend breed, met alle diciplines en type paardenruggen etc.

Of je het in 1 jaar kan leren hangt er helemaal vanaf wat je achtergrond is.
Ik heb er zelf voor gekozen om mijn opleiding in 2 jaar te doen(terwijl mijn achtergrond wat dat betreft al "goed" is met veel anatomie, trainingskennis en paardenkennis)
Met de opleiding die ik nu volg heb je de keuze om losse modules te volgen waardoor je er zo lang over kan doen als voor jou nodig is.
Dit is een tempo waarin het voor mij nog "leuk" is, en te combineren met wat ik daarnaast doe.

dianaw33

Berichten: 1900
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:07

Ik denk dat er meer dan genoeg zadelpassers zijn, alleen ze houden het niet vol, met name vanwege de hierboven genoemde redenen. Ik ken geen enkele zadelpasser die het langer dan 10 jaar volhoudt, en dan ben je echt dapper hoor, het mensen afbranden op de social media is dramatisch geworden. Ik denk dat er eerder gebrek is aan een goede HBO opleiding: hoe ga ik met intens lastig paardenvolk om, dan aan weer een nieuwe opleiding tot zadelpasser. Edit: en een verplichte opleiding die de ruiter wat meer basiskennis meegeeft, dat gaat pas problemen voorkomen!
Laatst bijgewerkt door dianaw33 op 27-08-22 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 38791
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:09

Cinnepin schreef:
Blij toe dat er degelijke opleidingen zijn/komen. Er zijn namelijk ook lesgeefmensen die denken zadelpasser te kunnen zijn. Had er vroeger ook 1, was mijn instructrice en geen opleiding tot zadelpasser gevolgd, toch dacht ze dat ze zadelpasser was.


Nou een goede instructeur moet toch op het oog kunnen zien of een zadel wel of niet goed ligt. Uiteraard niet zo gespecialiseerd als een zadelmaker/passer maar juist om iemand dan door te sturen naar een zadelmaker/passer.

Mij lijkt het trouwens behoorlijk zwaar werk, inderdaad veel onderweg zijn en gesjouw en verstelwerk aan zadels, veel gezeur :o . Dat is in ieder geval wat ik er van gezien heb.