Bokt Community
We zijn alweer toegekomen aan de laatste Vraag het teamlid... alle teamleden zijn aan de beurt geweest. We hopen dat jullie het leuk vonden om meer informatie over de personen achter de gekleurde gebruikersnamen te lezen. Als jullie nu een teamlid tegenkomen waar van jullie toch echt meer willen weten, trek Bellatrix of Banjer dan aan hun spreekwoordelijke jasje en dan kijken we wat er mogelijk is.
* Hoe lang ben je al teamlid?
Als ik even terug zoek, sinds 23 augustus 2021. Dus vandaag precies een jaar. De tijd gaat wel snel trouwens!

* Wat is het leukst aan teamlid zijn?
Bokt met alle teamleden een stukje mooier maken en verbeteren. Ik mag voor Bokt ook naar evenementen toe en dat is stiekem ook wel super leuk!
* Wat is je grootste blunder?
Die heb ik niet gemaakt geloof ik.

* Kan je omschrijven hoe een dag als NR lid eruit ziet?
Ik doe ook een paar community onderdelen en die zijn maar 1x per maand, maar die wil ik altijd zo snel mogelijk in klad-versie al klaar hebben staan, ik hou niet van last minute gehaast.

* Ben je ook wel eens op Bokt als gewone gebruiker? Oftewel: is Bokt voor jou alleen "werk" of ook nog wel leuk tijdverdrijf?
Ok ik ben zeker ook op Bokt als gewone gebruiker. Ik zit in verschillende kletstopics, wat overigens erg gezellig is. Ik ga ook wel eens naar fotomeetings of uit eten met Bokkers, dus dan zit ik ook in de betreffende topics.
* Welke gebeurtenis op Bokt is jou altijd bijgebleven?
Jeetje, daar vraag je mij wat... ik ben nogal lang lid en mijn geheugen is niet zo goed als dat ik zou willen maar de mooie spontane acties als er een Bokker in nood is vind ik altijd prachtig. Natuurlijk staan de overleden Bokkers ook in mijn geheugen gegrift.
* Je doet werk voor een paardenforum. Wat is jouw relatie met paarden?
Ik rij al sinds mijn 12e. Mijn moeder is in 1994 overleden, en mijn vader vond het wel een goede afleiding om op paardrijden te gaan samen met mijn toenmalige beste vriendinnetje. Ik heb al mijn manege jaren op dezelfde manege gereden. Manege Zwanenburg in De Glind. Ik heb daar iets van 15 jaar gereden. Ik heb daar ook jaren wedstrijden gereden maar won nooit, tot het eindelijk mijn tijd was en ik de wisselbeker springen én dressuur won in hetzelfde jaar. Toen was ik er eigenlijk ook wel klaar mee. Ik ben gestopt en drie dagen in de week een Arabiertje gaan bijrijden. Dat was leuk maar ik kreeg lichamelijke klachten. Ik ben daarmee gestopt en in de weekenden gaan helpen op een westernstal in Woudenberg. Daar ben ik begonnen met western rijden en ook niet meer mee gestopt. Western rijden was voor mijn lijf veel beter en ik vond het ook veel leuker.

* Wanneer en waarom heb je de overstap naar western gemaakt?
Deze vraag heb ik hierboven eigenlijk al beantwoord. Ik was het Engels rijden zat en mijn lijf vond het ook niet zo grappig meer. Ik ben in 2005 overgestapt omdat ik op een westernstal ben gaan werken. Sindsdien doe ik niet anders meer.

Ik op Kato tijdens een les. Foto: Bokker MarlonNaldo.
* Hoe ben je met fotografie begonnen?
Dat doe ik eigenlijk ook al jaren...denk dat ik ergens rond 2007 een wat betere camera heb gekocht, volgens mij was dat een Kodak Easyshare. Een jaar of wat later heb ik een Canon Eos 350D gekocht. Dat was mijn eerste spiegelreflex. Die had helaas maar weinig MP's, dus een foto uitvergroten kon niet echt. Toen ben ik overgestapt naar de 700D. Dat was al een betere camera. Daar heb ik later de Canon 70-200 2.8 bijgekocht. Daar had ik lang voor moeten sparen haha! Maar stiekem wilde ik over naar fullframe. Ik heb tegen beter weten in een 6D via internet gekocht, een tweedehands. Die leek het prima te doen, maar bij donkere omstandigheden gaf die rare rode strepen op de foto. Dat was niet op te lossen. Dus binnen een half jaar ben ik toch maar overgestapt naar de Canon R6. Een systeemcamera (zonder spiegel dus) want dat zou toch de toekomst worden. Dat was een klap geld maar hij was het waard! Ben zo blij met dat ding! Ik moet nu eigenlijk wel de 70-200 vervangen, ik heb echt de eerste versie en hij is echt wel oud. Maar de versie van de lens die bij de R6 hoort kost net zoveel als de camera. Ik moet aan het eind van het jaar even kijken of het financieel haalbaar is.

* Heb je nog tips voor Bokkers die met fotografie willen beginnen?
Bekijk fototopics op FK, kijk wat de instellingen zijn bij die foto's. Kijk naar de compositie, kleur en lichtgebruik. Zo leer je heel veel. En ga vervolgens lekker zelf oefenen. Zorg voor een goede achtergrond, dus geen storende elementen. Ga op de juiste hoogte staan, let op je sluitertijd etc. Vooral veel oefenen en gewoon doen. Plaats dan wat foto's op FK en leer weer van de tips die gegeven worden. Uiteindelijk krijg je ook je eigen stijl. En het belangrijkste, gewoon genieten van je hobby!
* Wat wil je nog kwijt aan de Bokkers?
Ik ga even mijn leeftijd eer aan doen.

Ik noem deze dingen omdat ik veel van deze dingen niet gedaan heb, en daar heb ik spijt van. En voor sommige dingen is het voor mij te laat. Ga voor je dromen!