[BLOG] Monya Spijkhoven: “Doe eens normaal!”

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 49085
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

[BLOG] Monya Spijkhoven: “Doe eens normaal!”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 21:16

Bokt Nieuwsredactie
Bokt community

Afbeelding
Monya Spijkhoven. Foto: privébezit.


Monya Spijkhoven is een paardentrainster. Ze is bekend geworden van Het Balingehof, dat ze samen met haar ex-man runde. Inmiddels woont en werkt ze in Spanje en komt nog regelmatig in Nederland. Wij hebben haar bereid gevonden om voor Bokt blogs en colums te schrijven.

"Doe eens normaal!" Dat hoor ik vaak. Althans, dat word niet tegen mij geroepen, denk ik, hoewel ik me dat best kan voorstellen. Waar ik ook kom: ik hoor het in de rijbaan, in stalpaden en tijdens het naar de paddock brengen. Ruiters die lichtelijk geërgerd hun paard ervan betichten dat ze niet normaal doen, of zijn. Ik denk altijd: “wat is normaal dan eigenlijk?” Als ik naar mezelf kijk, probeer ik altijd wel normaal te doen. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar volgens mij doe jij vast ook zo normaal mogelijk, dus ik neem aan dat zo’n paard ook zo normaal mogelijk doet.

Wat is normaal? Zijn er kaders waarbinnen normaal moet passen? Wanneer is iets op een schaal van 1 tot 10 normaal? Wat overschrijdt het normaal doen? Weet jij het?

"Doe eens normaal!" wordt er geroepen tegen dat paard, in het gangpad. Het paard dat staat te schrapen, stampen en met zijn hoofd staat te schudden. Wat is ervoor nodig om normaal te zijn, of te worden? Ik maak het weer te moeilijk denk ik. Maar mijn getriggerde brein kan niet zo goed stoppen met nadenken over dit soort uitspraken. Hoe normaal wil je dat iets is? Is dat dan jouw normale kader? Of een algemeen normaal kader? Waar meet je dat aan af? Definieer normaal.

Stiekem moet ik lachen. Ik kijk naar dat paard en zie een stout oog. Het twinkelt. En hij bijt ondertussen in zijn touw. Ja, ingewikkeld als normaal niet duidelijk is. Voor dat paard dan, want hij heeft geen idee wat abnormaal is. Hij doet maar gewoon. Trekt met zijn been, zwiept met zijn staart, staat te schrapen, hapt in haar rug en schud met zijn hoofd. Hij staat normaal paard te zijn. "Eentje met een mening", denk ik dan. En dat vind ik nou normaal.

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [BLOG] Monya Spijkhoven: “Doe eens normaal!”

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 04:24

Mooi <3 leg je paard eerst uit wat je wilt idd :) en hij mag een mening hebben, helemaal prima :)

Ineke2

Berichten: 33202
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [BLOG] Monya Spijkhoven: “Doe eens normaal!”

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 06:10

Ik moet wel lachen om dit bericht, omdat het zo vreselijk herkenbaar is op de meeste stallen inderdaad.

Qimm

Berichten: 15271
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: [BLOG] Monya Spijkhoven: “Doe eens normaal!”

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:00

Busted, ik zeg het ook best vaak :') Of meestal zeg ik: "doe nou eens alsof je een (normaal) paard bent" dit slaat dan vaak op haar soort van snelwandel-stap waardoor ze me helemaal husselt :')

Mungbean

Berichten: 35877
Geregistreerd: 21-04-06

Re: [BLOG] Monya Spijkhoven: “Doe eens normaal!”

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:07

Ik zeg het ook af en toe, vergelijkbaar met „wat ben je toch een ei“ maar dat is nooit serieus of zo. Meer als je paard je tas met borstels staat te schudden alsof het een cocktail is :+

Zouden er echt mensen zijn die denken dat het paard daar wat mee kan met zo‘n gekscherende opmerking?

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:57

"Doe toch eens normaal!" is toch gewoon de uitlaatklep van de mens, om te voorkomen dat-ie z'n paard een klap voor z'n harses geeft? :+
Het is frustratie die je kwijt bent als je zo'n uitroep doet. En als je heel eerlijk bent naar jezelf, is het frustatie over je eigen falende opvoed/africhtingskunsten natuurlijk :D

Ik roep het dagelijks tegen mijn honden, als die weer eens tegen niets aan het blaffen zijn. En dan zegt mijn man ook altijd: "Maar dit ís normaal doen voor een hond. Honden blaffen."

assie

Berichten: 9517
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [BLOG] Monya Spijkhoven: “Doe eens normaal!”

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:40

Voor mij is "doe eens normaal" er eentje die ik gebruik als mijn paard normaal 1000x langs een bepaalde kruising loopt en de 1001e keer gaat stuiteren. :+

Maar dat is uiteraard niet het punt van de blog. Je schrijft het mooi :)

lies_sparkle
Berichten: 6151
Geregistreerd: 19-06-11

Re: [BLOG] Monya Spijkhoven: “Doe eens normaal!”

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:55

Ik ben benieuwd naar de rest van de blogs!

Ik zeg het ook heel vaak tegen mijn clown. Dan pakt hij heel sneaky de onderkant van de poetstas om daar vrolijk mee te schudden tot alles overal ligt :+ .

Ayasha
Blogger

Berichten: 58325
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [BLOG] Monya Spijkhoven: “Doe eens normaal!”

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:08

"normaal" is het gedrag dat het paard tot dan toe het meest getoond heeft hier. Abnormaal is wanneer er plots gedragingen voor komen die daarvan afwijken. Kijk, zo simpel is het. :+