Zeeuws Kampioenschap Ringrijden: 'Dit zijn trekkers van formaat'

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Zeeuws Kampioenschap Ringrijden: 'Dit zijn trekkers van formaat'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-22 20:07

OmroepZeeland
Algemeen

Afbeelding
Ringrijden in Middelburg in augustus 1950.
Foto: Wikimedia Commons

Rick Eckhardt uit Serooskerke (W) van de afdeling Gapinge is Zeeuws Kampioen Ringrijden geworden en hij heeft ook de eerste beker gewonnen: het beeldje van prinses Beatrix. Tweede werd Joost Dingemanse uit Grijpskerke en derde Stijn de Visser uit Zoutelande. Donderdag werd gestreden om beide titels op het Molenwater in Middelburg.

Ringrijden Middelburg
In totaal deden er 128 deelnemers mee en onder hen veel jongeren. Jan-Willem Poppe, voorzitter van de Zeeuwse Ringrijdersvereniging, weet wel waarom. "Je bent met je paard bezig en met elkaar. Hobby en sport valt hier samen en dat is uniek, want dat heb je bij geen enkele andere vrijetijdsbesteding."
Dat jongeren dit stukje Zeeuws erfgoed in ere houden is mooi, want ringrijden is belangrijk voor de provincie: "Dit soort dagen, dat zijn trekkers van formaat", aldus Poppe.

Meegekregen vanuit de familie
Julia Crucq (22), wit pak en oranje sjerp, is een van de ringrijders deze donderdagmiddag. "Ik doe dit nu negen jaar en heb het meegekregen vanuit de familie. Het is hartstikke leuk om te doen. En zeker deze dag, dit is voor ons de wedstrijd van het jaar." Ook zij ziet dat er steeds meer jongeren gaan ringrijden. "Ik heb een super leuke vriendengroep, allemaal jonge mensen. We supporten elkaar echt in het ring- en het sjezen rijden. Dus dat betekent: het erover hebben met elkaar, samen ringlopen, ringen ophangen voor elkaar als dat nodig is. Zo leef je samen echt toe naar zo'n wedstrijd".

Door corona heeft de Zeeuwse Ringrijdersvereniging wat leden verloren, maar er is nog genoeg animo voor de sport. "Jongeren worden toch steeds actiever erin", aldus Crucq. "Het is te hopen dat de jongere generaties zich weer aan gaan melden, zodat we nog een toekomst hebben met het ringrijden."

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.

Santos_05

Re: Zeeuws Kampioenschap Ringrijden: 'Dit zijn trekkers van formaat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:12

128 deelnemers aan het ringrijden, wat een geweldige deelname!! Zijn ze dan ook (bijna) allemaal met een eigen paard aanwezig of worden er een aantal paarden heel vaak ingezet?

Insta: EBR_samen_sterk/ FB:EBR https://www.tiktok.com/@hbh_teamebr?_t=8csqHkwEQOo&_r=1
Boomslepen, ploegen, horseboarden, horseball met onze paarden - 1e Equifair Neckrope 2023

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:19

Nee, iedere deelnemer heeft een eigen paard. Wel worden er vaak paarden gehuurd, maar een paard loopt tijdens het ringrijden met 1 deelnemer.
Op zo'n grote competitie zijn er meerdere banen, ze gaan 30 maal over de baan en daarna mogen de beste deelnemers gaan strijden om de steeds kleiner wordende ringen :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:24

Super leuk!

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:49

Letizia schreef:
Nee, iedere deelnemer heeft een eigen paard. Wel worden er vaak paarden gehuurd, maar een paard loopt tijdens het ringrijden met 1 deelnemer.
Op zo'n grote competitie zijn er meerdere banen, ze gaan 30 maal over de baan en daarna mogen de beste deelnemers gaan strijden om de steeds kleiner wordende ringen :)

30x :wow: Dan zijn ze best in conditie! Het lijkt me super gaaf om eens te proberen, maar helaas hebben we hier in de regio geen Zeeuws ringsteken, maar meer ringrijden in het dorp (meerdere ringen achter elkaar, vanaf de wagen of het paard ringsteken). Maar daar ben ik heel slecht in, en sturen en steken :D

Insta: EBR_samen_sterk/ FB:EBR https://www.tiktok.com/@hbh_teamebr?_t=8csqHkwEQOo&_r=1
Boomslepen, ploegen, horseboarden, horseball met onze paarden - 1e Equifair Neckrope 2023

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:53

Santos_05 schreef:
Letizia schreef:

30x :wow: Dan zijn ze best in conditie! Het lijkt me super gaaf om eens te proberen, maar helaas hebben we hier in de regio geen Zeeuws ringsteken, maar meer ringrijden in het dorp (meerdere ringen achter elkaar, vanaf de wagen of het paard ringsteken). Maar daar ben ik heel slecht in, en sturen en steken :D

Tis maar kort stukje!

Enne super tof dat het zo populair blijft :j het is ook gewoon heerlijk sfeertje.

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2023 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2023; Poosje81 @ [KS-MK] De 2023 (tinker)veulens in t Franse - aftellen en online meekijken!

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 05:23

Het was een behoorlijk spannende wedstrijd, ook vanaf de zijlijn kan ik je vertellen.
Mooi om te zien dat er ook veel jongere mensen voor deze 'sport' kiezen.

De opkomst was ook flink, wellicht omdat de afgelopen jaren afgelast was vanwege corona.

30x rijden over een hele dag is echt peanuts hoor, hoeven ze helemaal geen flinke conditie voor te hebben. De echte diehards die ook vaker hoog eindigen oefenen thuis wel wat vaker met en zonder paard.
Vind het ook altijd leuk om die kleine verzorgstertjes bezig te zien met die trekpaarden. Trouw iedere keer als 'hun' paard gereden heeft naar de andere kant van de baan lopen in paard weer op te vangen en te voorzien van wat voer/water en tlc :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:16

Vroegah was ik ook zo'n verzorgster, bij dag en dauw opstaan, om het leukst te paard vast te mogen houden en met een beetje geluk mocht je er een paar keer even opzitten :D

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:15

Ja ik ook, weet het ook nog wel hoor. Stik vroeg op, dag ervoor al zenuwachtig. Broodjes mee van thuis en met een beetje geluk kreeg je nog wat te eten of te drinken van degene die mee deed aan de wedstrijd. Goeie ouwe tijd. Nu koop ik zelf wel wat te drinken in de tent :')

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie