Kleinere paarden- en ponymarkten onder druk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Nieuwsredactie

Kleinere paarden- en ponymarkten onder druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-22 18:37

Nieuwe Oogst
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Roel van Deursen/Flickr

Met fors minder paarden op de eerste traditionele Paarden- en Ponymarkt in het Gelderse Bemmel lijkt de paardenmarkt onder druk te staan, zo bleek maandag tijdens de markt. Met name de regelgeving maakt de animo voor kleinere markten lastig, zeker nu bij im- en export zonder 48 uur quarantaine geldt. Grote markten voorzien geen problemen.

"Binnen vijf jaar zullen er geen paardenmarkten meer zijn", verzucht Jo de Haar. Opvallend genoeg is hij niet van een dierenactiegroep, maar van de paardenmarkt in Bemmel. Hoewel hij de goede sfeer roemt, zag hij een forse daling in de aanvoer van dieren, van 550 tot 600 paarden en pony's in 2019 naar 250 dit jaar.

De daling komt volgens De Haar doordat in het verleden mensen een paard of pony kochten om op deze markt te verkopen. Door de coronatijd is dit fors minder geworden. Verder denkt hij dat de strengere regelgeving kopers en verkopers afschrikt.

Daarbij gaat het met name om de identificatie en registratie van dieren. De paarden worden eerst uitvoerig gecontroleerd op chipnummer, paspoort en aftekening voordat ze op de markt mogen komen. Bij het verlaten van de markt moet dat weer, waarbij het paard wordt gekoppeld aan de nieuwe eigenaar.

"Op zich is dat positief, maar het kost tijd en handelaren moeten een hele partij formulieren invullen. Daar zitten ze niet op te wachten. De handel geschiedt steeds meer via het internet", denkt De Haar.

Sinds 2019 gelden strenge eisen voor de im- en export van paarden. Na binnenkomst in Nederland moeten de dieren 48 uur in quarantaine, bij export eveneens. Dit kan eventueel bij de verkoper. Niet iedere handelaar is hier blij mee.

Gerichte controles
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) voerde vorig jaar gerichte controles uit bij de Zuidlaardermarkt. Hier werden drie paarden onderschept, die illegaal zouden worden geëxporteerd. Bij één paard werd gepoogd het dier illegaal naar Nederland te brengen. Overigens is dit een beperkt aantal, in relatie tot de totale aan- en afvoer van honderden dieren.

Marktmeester Jaap Mellema van de Zuidlaardermarkt wil niet over overtredingen oordelen. "De regels zijn alom bekend. Wie zich hier niet aan houdt, loopt het risico op een boete. We hebben als gezamenlijke veemarkten van Elst, Zuidlaren en Hedel destijds een bericht voor de nationale en internationale pers de deur uit gedaan om kopers en verkopers te informeren."

Mellema ziet de toekomst voor deze drie grote markten, die jaarlijks kunnen rekenen op een stabiele aanvoer van rond 1.100 paarden, niet zo somber in als zijn Bemmelse collega. "De markten zijn zeer interessant voor de buitenlandse kopers, omdat ze in een kort tijdsbestek uit de grote hoeveelheid bijeengebrachte dieren een keuze maken."

In het verleden werden nog weleens vrachtwagens met paarden rechtstreeks van de markt naar een slachthuis in het buitenland vervoerd. Voorzitter Rinus Bakker van de Centrale Bond van Paardenhandelaren benadrukt dat de laatste jaren geen slachtpaarden via de markt worden verkocht. "De kwaliteit is overal wel een stukje beter. Dat maakt de paarden ook te duur."

Bakker ziet dat veel buitenlandse handelaren in slachtpaarden hun eigen kanalen hebben. "Iemand verzamelt ze totdat de vrachtwagen vol is. Diegene verzorgt de verplichte quarantaine voor vertrek."

Nauwelijks handel in slachtpaarden
Handel in slachtpaarden is er in Nederland overigens nauwelijks, constateert Bakker. "Vroeger bij een boer ging een kreupel paard naar de slager. Dan bracht het dier nog wat op. Nu hebben sommige mensen amper geld voor de dierenartskosten, toch laten ze hun vierhoevige liever inslapen en cremeren dan dat ze het dier tot waarde brengen."

Een andere domper voor de markten is dat actiegroepen hier hun vizier op hebben gericht. Zij maken na vrijwel iedere markt melding van misstanden, waarbij onvoldoende water en voer vaak hun stokpaardjes zijn. Terwijl in Bemmel de paarden voor kwart voor twaalf waren vertrokken om zo de hitte te mijden, was er vooraf al kritiek op het houden van de markt, vanwege die temperatuurverwachting.

Paard zonder chip
Na afloop was er ook kritiek. Zo zou een paard zonder chip zijn aangevoerd. Toen het edele dier hierdoor niet het terrein op mocht, belandde het buiten het terrein in een buitenlandse trailer. De actiegroepering sprak de NVWA aan op het chipgebrek. Een woordvoerder van de actiegroep kon niet vertellen welke actie hierop is ondernomen.

Volgens de actiegroepering was er tijdens de markt ook nauwelijks controle op de combinatie van de chip en het bijbehorende paspoort. Verder had een dierenorganisatie kritiek op het draaien van staarten om dieren in gang te zetten, het slaan van paarden met stokken en de aanwezigheid van paarden met gecoupeerde staarten.

Bakker ziet dat deze negatieve aandacht van actiegroeperingen ook een negatief effect kan hebben op een paardenmarkt. "Vroeger werd de markt gezien als een aanwinst voor een dorp. Dat wordt nu vanwege die kritiek soms minder. En wanneer je als organisatie zelf al weinig toekomst ziet voor de paardenmarkt, wordt het lastig."

Focus op dierenwelzijn
Wat dat betreft heeft Bakker meer vertrouwen in Hedel, Elst en Zuidlaren. "Die markten zitten bovenop het dierenwelzijn en hebben overleg met partijen als de Dierenbescherming, Eyes on Animals, de Sectorraad Paarden en de NVWA om te zorgen voor een welzijnsvriendelijke markt."

Mellema kan dat beamen: "Uit die overleggen is bijvoorbeeld het verkorten van de markttijd naar voren gekomen. Ook zijn er naar aanleiding van die gesprekken nog betere voorzieningen geregeld op het gebied van water en voer. Verder is er een goede gezondheidscontrole door dierenartsen en extra begeleiding en toezicht op het laden en lossen van dieren. Ook zo maken we onze paardenmarkten zo sterk als een paard."

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

SaraViavia

Re: Kleinere paarden- en ponymarkten onder druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 23:22

Het was inderdaad weinig dit jaar helaas.. Goed dat die andere markten met verschillende partijen in gesprek gaan om zodoende toch nog het een en ander in stand te kunnen houden. Als het eenmaal verdwijnt komt het ook niet meer terug. Over twee weekjes gaan we maar eens in Elst kijken hoe het daar is..

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +30

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 00:26

Ik ben een keer op een paardenmarkt en een kleindierenmarkt geweest, beiden in Barneveld. Ik vond het om te huilen. Mentaal doodgeslagen paarden op een rijtje vastgebonden, temidden van al die heisa. En die kleindierenmarkt waarbij dieren in mini hokjes zitten, zodat ze 'goed zichtbaar zijn'. Toen ik mijn docent Dierwelzijn vertelde dat ik het belachelijk vond, en dat we honderden jaren geleden hetzelfde deden met mensen wat nu gelukkig is afgeschaft, noemde hij me 'hysterisch'. En dat moet de nieuwe garde dierverzorgers opleiden...

Nee hoor, wat mij betreft zsm weg met dit soort praktijken! Tradities my butt, verzin maar een andere traditie.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 00:55

Ik vind het wel goed nieuws. Ook als de paarden rustig staan hebben ze behoorlijke stress.

[o]

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 08:13

VuurVleugels schreef:
Ik ben een keer op een paardenmarkt en een kleindierenmarkt geweest, beiden in Barneveld. Ik vond het om te huilen. Mentaal doodgeslagen paarden op een rijtje vastgebonden, temidden van al die heisa. En die kleindierenmarkt waarbij dieren in mini hokjes zitten, zodat ze 'goed zichtbaar zijn'. Toen ik mijn docent Dierwelzijn vertelde dat ik het belachelijk vond, en dat we honderden jaren geleden hetzelfde deden met mensen wat nu gelukkig is afgeschaft, noemde hij me 'hysterisch'. En dat moet de nieuwe garde dierverzorgers opleiden...

Nee hoor, wat mij betreft zsm weg met dit soort praktijken! Tradities my butt, verzin maar een andere traditie.

Hier sluit ik me bij aan, ik vind het niet meer van deze tijd (of elke andere tijd eigenlijk). Van mij mag het helemaal verdwijnen.

*pum*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 08:46

Ik vind het hypocriet..denken jullie dat de paarden geen stress hebben als ze verhuizen van handelaar naar handelaar? want dat is wat er gebeurd..ook zonder de markt. Een markt maakt alleen het e.a zichtbaar...Wat positief is, door de strengere regelgeving dat er nu dus al nauwelijks meer slachttransporten vanuit Nederland naar het buitenland gaan. Dus er is nog enige vorm van controle en toezicht op die manier.

Als je het echt afgeschaft wil hebben dan moet iedereen zijn verantwoordelijkheid nemen en oudere, moeilijke en zieke dieren niet verkopen zodat ze niet in de handel kopen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 08:53

Afschaffen, die ellende. Middeleeuws, dieronvriendelijk gedoe. Oh, en ik hou mijn eigen paarden tot het einde, hoor. Die gaan nooit meer weg. Dus kan dat argument ook van tafel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 08:57

Lekker kort door de bocht :Z

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:14

Is deze ontwikkeling niet mede een vervolg op dat veel aspirant kopers op het internet rondstruinen om een geschikt paard of pony te vinden? Er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden...
Jaren geleden nog eens op een paardenmarkt verzeild geraakt maar ik werd er niet bepaald vrolijk van

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:38

Elisa2 schreef:
Ik vind het hypocriet..denken jullie dat de paarden geen stress hebben als ze verhuizen van handelaar naar handelaar? want dat is wat er gebeurd..ook zonder de markt. Een markt maakt alleen het e.a zichtbaar...Wat positief is, door de strengere regelgeving dat er nu dus al nauwelijks meer slachttransporten vanuit Nederland naar het buitenland gaan. Dus er is nog enige vorm van controle en toezicht op die manier.

Als je het echt afgeschaft wil hebben dan moet iedereen zijn verantwoordelijkheid nemen en oudere, moeilijke en zieke dieren niet verkopen zodat ze niet in de handel kopen.

Ja natuurlijk wel, maar wat mij betreft mag er überhaupt een grote knip in de fok en handel van dieren. Zeker van al die hobbyfokkers. "Ik wil zo graag een veulentje van haar!" Ja super schattig, maar hoe groot is het overschot aan dieren al wel niet?

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 13:36

Elisa2 schreef:

Eens.. Die mensen willen liever handel achter gesloten deuren. Nou dan hou ik eerder mijn hart vast hoor. Er stond een dierenarts bij de ingang van de markt en de NVWA was duidelijk aanwezig. Maar nee, we gaan dit allemaal laten gebeuren op gesloten terreinen bij de stallen van de handelaren. En stress? Over wedstrijden hoor je niks maar een paar uurtjes markt is zielig.. Right..

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +30

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 13:54

Sara maar dat he. Wedstrijden, ritje naar de dierenarts(fokmerries bijv dus niet iets wat moet!) vinden we akkoord en hoor je niemand wat over. Maar de markt waar de paarden komen die ook vele van particulieren komen die er vanaf willen wegens gezondheid maar slacht zielig vinden dumpen ze wel bij de handelaar.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 14:13

Wedstrijden e.d. vind ik net zo erg. Eigenlijk alles waar paarden ingezet worden voor de portemonnee of prestaties van de mens mag wat mij betreft flink in gesnoeid worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 14:33

Is dit niet gewoon de evolutie? Winkelen anno 1950 versus winkelen anno 2022 is op ieder gebied heel erg veranderd. Fysieke winkelruimtes hebben ook hun eigen struggles t.o.v. online shops.
Is het dan niet ook gewoon evolutie dat het aankopen van een paard door middel van handjeklap ook stilaan uitsterft? Eigenlijk is het nog best opmerkelijk dat paardenmarkten het zo lang volhouden (volgehouden hebben).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 14:43

Die paardenmarkten zijn niet meer van vandaag. Achterhaald systeem en het gaat inderdaad binnen afzienbare tijd ten onder.
Af en toe is er nog wel eens zo'n "markt" (het is eerder een gelegenheid voor boerse lieden om samen in de kroeg te gaan zitten zuipen terwijl Bles aan een touwtje staat op het plein), de paarden die er staan zijn vaak maar stumpers. Die markten mogen wat mij betreft gewoon verboden worden, net als klein-vee markten.

Maar dat paarden nu altijd worden ingeslapen vanuit sentimentele overwegingen en niet meer "tot waarde worden gebracht" is niet helemaal de waarheid. In mijn deel van het land (Friesland) worden geen paarden meer geslacht omdat er domweg geen slachterijen voor zijn. Je kunt je paard nog wel bij zo'n slachterij laten schieten maar het kadaver gaat dan gewoon naar Rendac omdat de slachterij geen paardenvlees meer verwerkt.
Ik heb mijn kwa vleeswaarde gewoon gezonde paard in laten slapen bij gebrek aan andere mogelijkheden (en ik weigerde er 150 kilometer voor te moeten autorijden).
Laatst bijgewerkt door Dees op 20-08-22 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 14:46

Gini schreef:
Is dit niet gewoon de evolutie? Winkelen anno 1950 versus winkelen anno 2022 is op ieder gebied heel erg veranderd. Fysieke winkelruimtes hebben ook hun eigen struggles t.o.v. online shops.
Is het dan niet ook gewoon evolutie dat het aankopen van een paard door middel van handjeklap ook stilaan uitsterft? Eigenlijk is het nog best opmerkelijk dat paardenmarkten het zo lang volhouden (volgehouden hebben).

Dit denk ik ook.
Mensen kijken eerst op mp of sporthorses oid.
Kijken dan al foto's en filmpjes.
En lijkt het dan wat te gaan kijken.
Waar een paard fatsoenlijk voortgebracht kan worden.

De paardenmarkt vroeger begrijp ik zonder internet. Nu niet meer.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 15:18

Mwah..ik ken genoeg stallen waar paarden niet fatsoenlijk voorgebracht worden, die enorme aantallen importeren of die handelen in het laagste segment. Daar wordt je sowieso niet vrolijk van als je er gaat kijken. Denk maar niet dat daar een DA bij gehaald wordt oid als dat nodig is, dat doen mensen pas als er een reden voor is zoals bijvoorbeeld een markt.

Het is niet dat ik de markt wil promoten, het is gewoon dat die ellende helaas sowieso bestaat en het alleen op de markt zichtbaarder is. "Vroeger" ging alles erheen wat niet doorverkocht werd met normale handel. Allemaal paarden die wat mankeerden...

-Kurt Albrecht-

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 15:49

Dees schreef:
Die paardenmarkten zijn niet meer van vandaag. Achterhaald systeem en het gaat inderdaad binnen afzienbare tijd ten onder.
Af en toe is er nog wel eens zo'n "markt" (het is eerder een gelegenheid voor boerse lieden om samen in de kroeg te gaan zitten zuipen terwijl Bles aan een touwtje staat op het plein), de paarden die er staan zijn vaak maar stumpers. Die markten mogen wat mij betreft gewoon verboden worden, net als klein-vee markten.

Maar dat paarden nu altijd worden ingeslapen vanuit sentimentele overwegingen en niet meer "tot waarde worden gebracht" is niet helemaal de waarheid. In mijn deel van het land (Friesland) worden geen paarden meer geslacht omdat er domweg geen slachterijen voor zijn. Je kunt je paard nog wel bij zo'n slachterij laten schieten maar het kadaver gaat dan gewoon naar Rendac omdat de slachterij geen paardenvlees meer verwerkt.
Ik heb mijn kwa vleeswaarde gewoon gezonde paard in laten slapen bij gebrek aan andere mogelijkheden (en ik weigerde er 150 kilometer voor te moeten autorijden).

Dit stukje is pas achterhaald en niet waar. Dat was wellicht 20 jaar geleden zo maar de laatste 5 jaar zeker niet

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 15:55

Als ik de reacties op de Zuidlaren markt nog goed heb onthouden, waren de paarden daar ook flink aan de prijs. Voor dat geld kopen denk ik mensen liever privé waarbij ook nog een goede keuring afgesproken kan worden.

Daarnaast ook sneu dus ik zou er ook geen minuut van wakker liggen als het zou verdwijnen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 09:11

Beste Nollie, die gezellige traditie van dom zuipen was recent nog te zien in Gorredijk. Markt was georganiseerd door een kroegbaas.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 09:14

Mijn ervaring met Hedel, Zuidlaren, elst, Bemmel, wanroij, Leeuwarden zijn absoluut niet zo.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 09:22

Tuurlijk joh. Dan is het niet zo :D jij je zin.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 09:31

Nou dit kan ook aardiger, je kan ook gewoon verschillende ervaringen hebben.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:45

Elisa2 schreef:

Helemaal prima zaak, kort door de bocht of niet. Kappen met die ongein!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:19

Maar 't is toch niet omdat dit niet goed is, en ook echt een stuk beter kan, dat we die paardenmarkten
StalNollie schreef:
Sara maar dat he. Wedstrijden, ritje naar de dierenarts(fokmerries bijv dus niet iets wat moet!) vinden we akkoord en hoor je niemand wat over.

Er bestaat natuurlijk zoiets als training waardoor dat vrijwel zonder stress kan. Plus dat het niet te vergelijken is met een dag lang zonder water en eten, geslagen worden, draaien met staarten.
Elisa2 schreef:
Ik vind het hypocriet..denken jullie dat de paarden geen stress hebben als ze verhuizen van handelaar naar handelaar? want dat is wat er gebeurd..ook zonder de markt.

Elisa2 schreef:
Mwah..ik ken genoeg stallen waar paarden niet fatsoenlijk voorgebracht worden, die enorme aantallen importeren of die handelen in het laagste segment. Daar wordt je sowieso niet vrolijk van als je er gaat kijken. Denk maar niet dat daar een DA bij gehaald wordt oid als dat nodig is, dat doen mensen pas als er een reden voor is zoals bijvoorbeeld een markt.

Maar het is toch niet zo, dat omdat er nog veel meer dingen zijn die misstanden zijn, dat we een misstand, die absoluut niet meer van deze tijd is, maar goed moeten vinden?

Dat is zoiets als tegen stierenvechten zijn, hypocriet vinden omdat er ook koeien worden gegeten.

En het is heel goed mogelijk om aan meerdere dingen tegelijk iets te doen, en er een probleem mee te hebben, het is geen of/of, kan ook en/en.

Twiggy2008 schreef:
Afschaffen, die ellende. Middeleeuws, dieronvriendelijk gedoe. Oh, en ik hou mijn eigen paarden tot het einde, hoor. Die gaan nooit meer weg. Dus kan dat argument ook van tafel.

Elisa2 schreef:

Nu, vind ik eigenlijk niet. Het is iig absoluut niet hypocriet :) ik verkoop weleens paarden, en die zijn tegen die tijd zo opgevoed dat ze geen stress hebben van vervoer, en die worden gewoon netjes gekeurd, zoals het hoort.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023