Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
VuurVleugels schreef:Ik ben een keer op een paardenmarkt en een kleindierenmarkt geweest, beiden in Barneveld. Ik vond het om te huilen. Mentaal doodgeslagen paarden op een rijtje vastgebonden, temidden van al die heisa. En die kleindierenmarkt waarbij dieren in mini hokjes zitten, zodat ze 'goed zichtbaar zijn'. Toen ik mijn docent Dierwelzijn vertelde dat ik het belachelijk vond, en dat we honderden jaren geleden hetzelfde deden met mensen wat nu gelukkig is afgeschaft, noemde hij me 'hysterisch'. En dat moet de nieuwe garde dierverzorgers opleiden...
Nee hoor, wat mij betreft zsm weg met dit soort praktijken! Tradities my butt, verzin maar een andere traditie.
Elisa2 schreef:Ik vind het hypocriet..denken jullie dat de paarden geen stress hebben als ze verhuizen van handelaar naar handelaar? want dat is wat er gebeurd..ook zonder de markt. Een markt maakt alleen het e.a zichtbaar...Wat positief is, door de strengere regelgeving dat er nu dus al nauwelijks meer slachttransporten vanuit Nederland naar het buitenland gaan. Dus er is nog enige vorm van controle en toezicht op die manier.
Als je het echt afgeschaft wil hebben dan moet iedereen zijn verantwoordelijkheid nemen en oudere, moeilijke en zieke dieren niet verkopen zodat ze niet in de handel kopen.
Elisa2 schreef:Ik vind het hypocriet..denken jullie dat de paarden geen stress hebben als ze verhuizen van handelaar naar handelaar? want dat is wat er gebeurd..ook zonder de markt. Een markt maakt alleen het e.a zichtbaar...Wat positief is, door de strengere regelgeving dat er nu dus al nauwelijks meer slachttransporten vanuit Nederland naar het buitenland gaan. Dus er is nog enige vorm van controle en toezicht op die manier.
Als je het echt afgeschaft wil hebben dan moet iedereen zijn verantwoordelijkheid nemen en oudere, moeilijke en zieke dieren niet verkopen zodat ze niet in de handel kopen.
Gini schreef:Is dit niet gewoon de evolutie? Winkelen anno 1950 versus winkelen anno 2022 is op ieder gebied heel erg veranderd. Fysieke winkelruimtes hebben ook hun eigen struggles t.o.v. online shops.
Is het dan niet ook gewoon evolutie dat het aankopen van een paard door middel van handjeklap ook stilaan uitsterft? Eigenlijk is het nog best opmerkelijk dat paardenmarkten het zo lang volhouden (volgehouden hebben).
Dees schreef:Die paardenmarkten zijn niet meer van vandaag. Achterhaald systeem en het gaat inderdaad binnen afzienbare tijd ten onder.
Af en toe is er nog wel eens zo'n "markt" (het is eerder een gelegenheid voor boerse lieden om samen in de kroeg te gaan zitten zuipen terwijl Bles aan een touwtje staat op het plein), de paarden die er staan zijn vaak maar stumpers. Die markten mogen wat mij betreft gewoon verboden worden, net als klein-vee markten.
Maar dat paarden nu altijd worden ingeslapen vanuit sentimentele overwegingen en niet meer "tot waarde worden gebracht" is niet helemaal de waarheid. In mijn deel van het land (Friesland) worden geen paarden meer geslacht omdat er domweg geen slachterijen voor zijn. Je kunt je paard nog wel bij zo'n slachterij laten schieten maar het kadaver gaat dan gewoon naar Rendac omdat de slachterij geen paardenvlees meer verwerkt.
Ik heb mijn kwa vleeswaarde gewoon gezonde paard in laten slapen bij gebrek aan andere mogelijkheden (en ik weigerde er 150 kilometer voor te moeten autorijden).
StalNollie schreef:Sara maar dat he. Wedstrijden, ritje naar de dierenarts(fokmerries bijv dus niet iets wat moet!) vinden we akkoord en hoor je niemand wat over.
Elisa2 schreef:Ik vind het hypocriet..denken jullie dat de paarden geen stress hebben als ze verhuizen van handelaar naar handelaar? want dat is wat er gebeurd..ook zonder de markt.
Elisa2 schreef:Mwah..ik ken genoeg stallen waar paarden niet fatsoenlijk voorgebracht worden, die enorme aantallen importeren of die handelen in het laagste segment. Daar wordt je sowieso niet vrolijk van als je er gaat kijken. Denk maar niet dat daar een DA bij gehaald wordt oid als dat nodig is, dat doen mensen pas als er een reden voor is zoals bijvoorbeeld een markt.
Twiggy2008 schreef:Afschaffen, die ellende. Middeleeuws, dieronvriendelijk gedoe. Oh, en ik hou mijn eigen paarden tot het einde, hoor. Die gaan nooit meer weg. Dus kan dat argument ook van tafel.
Elisa2 schreef:Lekker kort door de bocht