Diergeneesmiddelenlogboek ook voor paardenhouders en imkers

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14970
Geregistreerd: 20-04-16

Diergeneesmiddelenlogboek ook voor paardenhouders en imkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 10:06

Nieuwe Oogst
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


Paardenhouders en imkers moeten sinds begin dit jaar ook een diergeneesmiddelenlogboek bijhouden. Dit om de voedselketen te beschermen. Voor paarden die niet worden geslacht, geldt een uitzondering.

Sinds de inwerkingtreding van de Europese diergeneesmiddelenverordening in januari moeten alle eigenaren of houders van dieren die voedsel produceren, de registratie van diergeneesmiddelen bijhouden in een diergeneesmiddelenlogboek. Dat kan elektronisch of op papier, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Dit houdt onder meer in dat houders van dieren een registratie bijhouden van de gebruikte diergeneesmiddelen en de kopieën van het diergeneeskundig voorschrift van de dierenarts bewaren. Houders blijven daarnaast het antibioticagebruik registreren in de hiervoor bestemde databanken.

Voor paardenhouders geldt er een uitzondering voor het gebruik van dit logboek, wanneer het paard niet wordt geslacht. Ook hoeven diergeneesmiddelen die vanuit de cascade zijn toegestaan, niet te worden geregistreerd. Deze geneesmiddelen komen in het paardenpaspoort.

Registratie bij bijen
De meeste toegelaten diergeneesmiddelen voor bijen worden in de praktijk vaak gekocht bij een kleinhandelaar die hier een vergunning voor heeft. De eigenaar van de bijen moet wel gegevens bijhouden van de behandeling met deze middelen.

Daarbij wordt onder meer gedacht aan de datum waarom de behandeling is gestart, de hoeveelheid gebruikt middel, de duur van de behandeling en de wachttijd van een middel. Ook horen de handelsnaam en het adres van de verkoper, de facturen en de identificatie van het dier of de behandelde groep dieren in de administratie, stelt RVO.

Moska

Berichten: 3576
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Diergeneesmiddelenlogboek ook voor paardenhouders en imkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 13:52

Mooi op tijd zo’n nieuwsbericht. Kan me niet heugen dat ik hier eerder al iets over heb gelezen. Wat wordt er eigenlijk bedoeld met ‘vanuit de cascade ‘?

Heb in mijn paspoort al laten noteren dat ie niet voor de slacht bedoeld is. Maar dat heeft vast niet iedereen erin staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:20

De cascade regeling is wanneer er een diergeneesmiddel wordt gebruikt voor een diersoort waar deze niet voor geregistreerd is.

Zo gebeurd het bij ons soms dat we een middel krijgen bij de koeien die officieel alleen voor kalveren geregistreerd staat, dan krijg je vanuit de cascade regeling een x aantal dagen wachttijd op vlees en melk.

Fijn dat dit eindelijk ook voor paardenhouders van toepassing is!

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Diergeneesmiddelenlogboek ook voor paardenhouders en imkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:22

Denk dat de meeste wel in hun paspoort hebben aangegeven, dat het dier niet voor de slacht is.

Tancreda4

Berichten: 24663
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 17:57

Dit was toch al zo? Iig kreeg ik altijd formulier met het aantal wachtdagen mee bij bepaalde medicijnen.

Dinopino schreef:
Denk dat de meeste wel in hun paspoort hebben aangegeven, dat het dier niet voor de slacht is.


Mijn grote wel, die heeft zoveel medicatie gehad in dr leven, waren we al snel klaar met het bijhouden van de medicatie. Maar m'n shet heb ik geloof ik nog niet laten uittekenen.

Mungbean

Berichten: 36067
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Diergeneesmiddelenlogboek ook voor paardenhouders en imkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 19:24

Dit is toch niet nieuw :?
Ik ben al behoorlijk lang weg uit NL en toen moest het al. Het werd alleen nooit gedaan/gecontrolleerd, maar dat is een ander probleem.

Oehlala
Berichten: 4452
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Diergeneesmiddelenlogboek ook voor paardenhouders en imkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 19:41

dit is niet nieuws.