Nicholas Evans, schrijver bestseller The Horse Whisperer, overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Nicholas Evans, schrijver bestseller The Horse Whisperer, overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 22:00

NOS.nl
Algemeen

Afbeelding
The Horse Whisperer, de verfilmde bestseller van de vorige week overleden
schrijver Nicholas Evans. Foto: JPitty

De journalist en schrijver Nicholas Evans, die de bestseller The Horse Whisperer schreef, is overleden. De 72-jarige Brit overleed vorige week onverwachts aan een hartaanval, heeft zijn literair agent bekendgemaakt. Hij stierf in zijn woning in het Zuid-Engelse Devon.

In 1995 kwam Evans' debuutroman The Horse Whisperer uit, die wereldwijd een groot succes werd. Er werden 15 miljoen exemplaren verkocht en het boek werd in tientallen talen vertaald. In Nederland verscheen de roman als De Paardenfluisteraar.

Getraumatiseerd paard

Het boek gaat over het tienermeisje Grace MacLean, dat bij een ongeluk samen met haar paard gewond raakt. Haar paard Pilgrim raakt daardoor getraumatiseerd en wordt geholpen door een 'paardenfluisteraar'.. Evans kwam op het idee voor de roman toen hij als journalist hoorde dat er mensen bestaan die trauma's van paarden kunnen behandelen door zacht tegen ze te praten.

Nog voor de roman uitkwam, waren de filmrechten al verkocht. In 1998 was de verfilming te zien in de bioscoop, met Robert Redford in de hoofdrol en Scarlett Johansson die de tiener Grace speelt. Ook de film werd een groot succes. Johansson was op dat moment 12 jaar oud, zij brak door met de filmrol.

Evans studeerde rechten in Oxford en werkte in de jaren 70 als journalist. Voordat hij The Horse Whisperer schreef werkte hij ook als scenarioschrijver en producent voor documentaires. Na zijn succesdebuut schreef Evans nog vier andere romans, waaronder The Smoke Jumper en The Brave. Ook die boeken werden goed verkocht.

Giftige paddenstoelen

In 2008 overleed Evans bijna aan de gevolgen van het eten van giftige paddenstoelen die hij in Schotland had geplukt. Hij en zijn vrouw, de Schotse zangeres en songwriter Charlotte Gordon Cumming, werden opgenomen in het ziekenhuis. De schrijver liep ernstig nierfalen op en kreeg een paar jaar later een nier van zijn dochter getransplanteerd.

Tazzey

Re: Nicholas Evans, schrijver bestseller The Horse Whisperer, overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:01

Ik las het vanavond. Wat ontzettend triest. Ik kan altijd erg genieten van zijn werk, in het bijzonder the Horse Whisperer.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:27

Wat heb ik genoten van The Horse Whisperer.
Hij mocht helaas niet ouder worden Y;(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:31

The Horse Whisperer is een prachtig boek.
Wat ontzettend triest dat hij niet ouder heeft mogen worden...

(Misschien het bericht nog even nakijken ipv zo te kopiëren. Er staan nogal wat foutjes in qua opmaak).

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:51

Wat naar voor zijn fans en nabestaanden! Zo uit het leven gerukt worden is altijd een vreselijk naar iets...

The Horse Whisperer vond ik ook een goed boek, totdat Grace bovenop haar liggende paard moest staan. Toen was ik wel klaar met het boek en die 'horsemanship', ook echt een tijd boos geweest op Nicholas Evans dat hij dat beeld de wereld in slingerde met alle mogelijke gevolgen van dien :x

Maar dit is en blijft erg naar en ik wens alle betrokkenen veel sterkte :(:)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 23:03

Ok, meestal hou ik me stil over de nieuwsberichten.
Maar kom nou eens, de geknipte opmaak is nieteens aangepast, een subkop staat niet goed en er is volgens mij een onderschrift van een foto meegekomen, maar de foto niet.
Ik weet niet wie dit klakkeloos geknipt en geplakt heeft, maar schaam je.
En doe alsjeblieft iets meer je best..
Afbeelding

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 23:25

Je hoeft je helemaal niet stil te houden, maar gebruik ajb wel de juiste knop hiervoor zodat je het nieuwsartikel niet vervuilt met jouw mening of irritatie. Daar is een ander plek voor.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 23:37

Boras schreef:
Je hoeft je helemaal niet stil te houden, maar gebruik ajb wel de juiste knop hiervoor zodat je het nieuwsartikel niet vervuilt met jouw mening of irritatie. Daar is een ander plek voor.

Juist. NR contacten of in het topic Feedback Nieuwsberichten plaatsen. Dat is allemaal recentelijk opgezet hiervoor, doe er je voordeel mee.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 06:41

Excuses, jullie hebben gelijk.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 06:43

Zo triest. Hij heeft zulke mooie boeken geschreven. Ik was al jaren aan het wachten op een nieuw boek, helaas nu nooit meer

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:52

Ach wat triest, hij was een geweldig schrijver, ik heb genoten van veel van zijn boeken. Sterkte voor de familie en vrienden Y;(