Zeeuw laat paarden loslopen door centrum, tot ongenoegen van gemeente

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Zeeuw laat paarden loslopen door centrum, tot ongenoegen van gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 19:23

NOS
Algemeen
Ingezonden door karuna

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


In het Zeeuwse Colijnsplaat is het al jaren een vertrouwd gezicht: Marinus van Damme die zijn paarden los laat lopen door het dorp. Niet iedereen is daar blij mee en ook de gemeente ziet het liever anders.

Van Damme loopt al een jaar of zes met zijn paarden Norbert en Mandy door het dorp. Hij haalt ze op uit hun weitje, doet ze een halster om en gaat met ze op stap. De paarden lopen en hij fietst mee, dwars door de Voorstraat, langs de winkels en de terrassen.

"Een hele dag in de wei staan, is natuurlijk niet leuk", zegt de paardenliefhebber bij Omroep Zeeland. "Vaak zitten we hier op een bankje te kletsen en staan de paarden daar gewoon los. En als ze het beu zijn, gaan we naar huis. Als Norbert het wil, dan gaan we. Hij bepaalt."

Meerijden mag
Mandy en Norbert krijgen onderweg knuffels van voorbijgangers, soms vraagt iemand of hij mee mag rijden op de rug van een paard. En dat mag altijd.

Enige tijd geleden stoorden boa's zich aan de gewoonte en kreeg Van Damme meerdere aanmaningen van de gemeente Noord-Beveland. Zijn paarden mogen "vanwege de verkeersveiligheid" niet los door de gemeente lopen. "Het blijven immers dieren die impulsief kunnen reageren op prikkels uit de omgeving."

"Ik vind het onverantwoordelijk", zegt ook een voorbijganger bij de regionale omroep. "Wat als zo'n paard over iemand heen loopt over het strand? Wat als er iemand gewond raakt?" Zijn vrouw vult aan: "Het mág niet. En dat weet hij. Maar hij blijft het gewoon doen."

Steigeren
Van Damme piekert er inderdaad niet over om Mandy en Norbert aan te lijnen. "Het is juist veel gevaarlijker om ze vast te houden. Als ze dan schrikken, gaan ze de lucht in. Dan steigeren ze. Nu doen ze een paar stapjes en zijn ze weer rustig."

Het is volgens hem dan ook nooit tot ongelukken of vervelende situaties gekomen. "Mandy kan wel chagrijnig zijn", lacht Van Damme. "Als je in haar wei komt als vreemde, dan bestormt ze je, maar hier in het dorp is ze rustig. En gebeurt er niks. Ze volgen mij gewoon."

Het is niet bekend of de gemeente Noord-Beveland van plan is vervolgstappen te ondernemen tegen de paardeneigenaar

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37871
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 19:27

Ik kwam het artikel per toeval tegen. Die twee koppies ook zo droog naast de fiets van de baas. _O-

karrij
Berichten: 1089
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Zeeuw laat paarden loslopen door centrum, tot ongenoegen van gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 19:33

Weer iemand die vindt dat hij het allemaal wel zelf mag bepalen! Bah bah

Tuurlijk ziet het er grappig uit, maar het kan ook helemaal verkeerd lopen.
en waarom moet je perse met je paard dwars door een dorp of stad lopen.

Ik denk dat hij het gewoon op de spits wil drijven, nare eigenschap, vind ik

Isabel_k

Berichten: 4789
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 19:36

karrij schreef:
Weer iemand die vindt dat hij het allemaal wel zelf mag bepalen! Bah bah

Tuurlijk ziet het er grappig uit, maar het kan ook helemaal verkeerd lopen.
en waarom moet je perse met je paard dwars door een dorp of stad lopen.


Ik denk dat hij het gewoon op de spits wil drijven, nare eigenschap, vind ik


Waar anders? :+ In mijn omgeving is er geen andere mogelijkheid. Nu ga je natuurlijk niet met een paard dat niet verkeersmak is door een bewoonde omgeving, maar toen ik middenin de stad woonde ging mijn paard toch echt mee door de wijken. Anders konden we alleen op stal blijven en daar is ook geen zak aan.

StillAngel

Berichten: 6167
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 19:37

Hij heeft wel gelijk met dat een touw in feite niks uitmaakt voor het ervan door gaan. Maar als je de vergelijking maakt met honden, die mogen ook bijna nergens meer los door juist de impulsiviteit en energie van het dier en alsdus de veiligheid. Wellicht met de beste meneer afspreken welke stukken hij het wel mag laten loslopen.

KSHancox
Berichten: 1304
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 19:38

Dit is natuurlijk leuk zo lang het goed gaat, maar wanneer het misgaat dan gaat het al snel flink mis.

Ik kan me ook voorstellen dat dit misschien inspirerend werkt voor mensen die hun paarden iets minder goed kennen.

karrij
Berichten: 1089
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 19:39

Isabel_k schreef:
karrij schreef:
Weer iemand die vindt dat hij het allemaal wel zelf mag bepalen! Bah bah

Tuurlijk ziet het er grappig uit, maar het kan ook helemaal verkeerd lopen.
en waarom moet je perse met je paard dwars door een dorp of stad lopen.


Ik denk dat hij het gewoon op de spits wil drijven, nare eigenschap, vind ik


Waar anders? :+ In mijn omgeving is er geen andere mogelijkheid. Nu ga je natuurlijk niet met een paard dat niet verkeersmak is door een bewoonde omgeving, maar toen ik middenin de stad woonde ging mijn paard toch echt mee door de wijken. Anders konden we alleen op stal blijven en daar is ook geen zak aan.



Ik neem aan dat je paard niet midden in de stad gestald was en denk je dat je je paard er echt een plezier mee deed?

Kendra

Berichten: 8803
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 19:39


Pandora2
Berichten: 19993
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 19:45

Ik zou het wel leuk vinden moest hier ook zo iemand met z'n paarden door de straten wandelen 8-)

Isabel_k

Berichten: 4789
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 20:05

[/quote]


Ik neem aan dat je paard niet midden in de stad gestald was en denk je dat je je paard er echt een plezier mee deed?[/quote]

In een buitenwijk van de stad ja. En de enige plek om te wandelen waren dijken en fietspaden door die stadswijk. Mijn paard deed ik er een hoop plezier mee hoor :+ Je hoeft echt niet altijd een fantastisch bos te hebben.

Afbeelding
Hij ziet er erg ongelukkig uit in zijn buitenwijk:+

EllyC

Berichten: 8183
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Zeeuw laat paarden loslopen door centrum, tot ongenoegen van gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 21:54

Tja, wat moet je daar nu van zeggen/vinden. Het is in ieder geval excentriek.

Ik kan me goed voorstellen dat mensen het gevaarlijk/eng vinden.
Is het per wet verboden? Geen idee eigenlijk.

8nnemiek

Berichten: 43677
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:02

Het ziet er wel relaxed uit in het filmpje :))
Colijnsplaat is een klein, pittoresk dorpje met kinderkopjes op de wegen en nauwelijks verkeer. Dus niet te vergelijken met drukke steden of wegen in het buitengebied.
Of het verstandig is, ik zou het niet durven.. maar zo te zien zijn de paarden wel wat gewend.. het oudje krijgt een hoop beweging, en het schijnt dus niet verboden te zijn.

pien_2010

Berichten: 44691
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:05

Citaat:
Is het per wet verboden? Geen idee eigenlijk.


In het artikel staat dat het niet verboden is. Dus als er ooit een rechtzaak komt wint hij het.

Het ziet er inderdaad uiterst relaxed uit en de paarden luisteren als honden.
Wendy graast, en de baas zegt :" Wendy kom", en onmiddelijk gaat ze naar haar mens toe. Dus het luustert erg goed.
Ik lig er vannacht niet van wakker _O- , ik vind het wel prima. En hij kan ze zo pakken mocht het nodig zijn.

Boras
Berichten: 10063
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Zeeuw laat paarden loslopen door centrum, tot ongenoegen van gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:09

Aan een touw is net zo leuk. En natuurlijk heb je er dan meer over te zeggen. En je bent sneller.
We gebruiken toch niet voor niets allemaal een touw als we aan de hand op pad gaan?

Als het een keer goed mis gaat, stel een kind wordt overlopen, dan maakt deze meneer geen enkele kans voor de rechter.

Sunnda

Berichten: 7850
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:12

In duitsland loopt er al een eeuwigheid een pony helemaal alleen de hele dag door het dorp.
Die gaat eind van de dag zelf naar stal en loopt gewoon naast de tram.

Ik kan mij hier echt niet druk om maken, de meesten mensen (incl.mijzelf) zullen zich hier niet aan wagen, dus die ene die zijn paarden als honden opvoedt..mijn zegen heeft hij. Leuk om te zien hoe goed paarden dus ook kunnen luisteren. Ik zou er bijna voor naar Zeeland rijden om een kijkje te nemen. :D

Boras
Berichten: 10063
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Zeeuw laat paarden loslopen door centrum, tot ongenoegen van gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:13

Tot ze een keer aan de kletter gaat, dan is de publieke opinie ineens heel anders.

fransje23

Berichten: 15580
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:16

Dat filmpje!

Mandy krijgt eerst altijd een borstelbeurt met de hark! _O- _O-

Het gaat al 6 jaar zo en ineens is het een probleem. Waarom is er niet meteen wat gedaan, vraag ik mij af.

Hij heeft ze soms wel vast en ze hebben een hamster en touw om en de eigenaar is erbij dus zijn niet helemaal los. In ieder geval niet zoals dat paard in Duitsland die iedere dag zelf op pad gaat.

Sunnda

Berichten: 7850
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:19

fransje23 schreef:
Dat filmpje!

Mandy krijgt eerst altijd een borstelbeurt met de hark! _O- _O-

Het gaat al 6 jaar zo en ineens is het een probleem. Waarom is er niet meteen wat gedaan, vraag ik mij af.

Hij heeft ze soms wel vast en ze hebben een hamster en touw om en de eigenaar is erbij dus zijn niet helemaal los. In ieder geval niet zoals dat paard in Duitsland die iedere dag zelf op pad gaat.

Omdat er waarschijnlijk mensen in het dorp zijn komen wonen die de hele dag met de gemeente bellen..die heb je in elk dorp.
Ik kan verhalen vertellen van ons dorp..daar lusten de honden geen brood van. }>

fransje23

Berichten: 15580
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:21

Sunnda schreef:
Omdat er waarschijnlijk mensen in het dorp zijn komen wonen die de hele dag met de gemeente bellen..die heb je in elk dorp.
Ik kan verhalen vertellen van ons dorp..daar lusten de honden geen brood van. }>


Van die "Rijdende rechter mensen"? Die op het platteland gaan wonen voor hun rust etc?

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zeeuw laat paarden loslopen door centrum, tot ongenoegen van gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:52

Dat soort mensen idd :')

Echt , flikker op richting Rotterdam of zo.

Sunnda

Berichten: 7850
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 23:05

fransje23 schreef:
Sunnda schreef:
Omdat er waarschijnlijk mensen in het dorp zijn komen wonen die de hele dag met de gemeente bellen..die heb je in elk dorp.
Ik kan verhalen vertellen van ons dorp..daar lusten de honden geen brood van. }>


Van die "Rijdende rechter mensen"? Die op het platteland gaan wonen voor hun rust etc?

:j En dan tussen mensen gaan wonen die minstens hobbydieren hebben en dan klagen dat dieren toch echt geluid maken, vogels fluiten,wagens soms tot laat op hst land bezig zijn omdat er regen aankomt.. :+ ohh en waarom stinkt het zo naar mest hier?

pillow
Berichten: 7902
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 23:08

Isabel_k schreef:
karrij schreef:
Weer iemand die vindt dat hij het allemaal wel zelf mag bepalen! Bah bah

Tuurlijk ziet het er grappig uit, maar het kan ook helemaal verkeerd lopen.
en waarom moet je perse met je paard dwars door een dorp of stad lopen.


Ik denk dat hij het gewoon op de spits wil drijven, nare eigenschap, vind ik


Waar anders? :+ In mijn omgeving is er geen andere mogelijkheid. Nu ga je natuurlijk niet met een paard dat niet verkeersmak is door een bewoonde omgeving, maar toen ik middenin de stad woonde ging mijn paard toch echt mee door de wijken. Anders konden we alleen op stal blijven en daar is ook geen zak aan.

Ik neem aan dat jij hem wel aan het touw hebt. Deze paarden lopen helemaal los. Ik ben het met bovenstaand eens. Ik vindt het belachelijk en idd de grenzen opzoeken. Er is vast wel een plek waar hij wel met de paarden kan wandelen.

pillow
Berichten: 7902
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 23:15

fransje23 schreef:
Sunnda schreef:
Omdat er waarschijnlijk mensen in het dorp zijn komen wonen die de hele dag met de gemeente bellen..die heb je in elk dorp.
Ik kan verhalen vertellen van ons dorp..daar lusten de honden geen brood van. }>


Van die "Rijdende rechter mensen"? Die op het platteland gaan wonen voor hun rust etc?
Nou sorry hoor. Ik ben geboren en getogen in een dorp in het noorden. Ik vindt het nergens op slaan wat die man doet. Iedereen moet maar accepteren en anticiperen op zijn loslopende beesten. Doe die paarden aan een touw, dan mag het. Ik zou er niet aan denken om mijn paarden of schapen maar gewoon los op de openbare weg te laten lopen.

Telpeva

Berichten: 15213
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 23:17

fransje23 schreef:
Ze hebben een hamster en touw om

Hihi

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 00:09

Joh hier in t dorp hebben wij iris die struint ook soms in t dorp gewoon los net als die pony in Duitsland, ze is ondertussen een soort bn-er van ons dorp geworden.

Iedereen houd dr in de gaten en ze word vaak als ze aan de wandel is weer terug gezet naar dr plekkie.