Sport

Het volledige erepodium bij het individueel springen op het WK in Herning.
Foto: Richard Juilliart/FEI/Flickr
“Twee kampioenschappen op rij en drie medailles is gewoon geweldig" Maikel van der Vleuten en Beauville Z N.O.P. hebben het brons op de zak. Wat een geweldige, foutloze finale sprong het duo op het WK in Herning. Ze kwamen van plaats 8 voorafgaand aan de finale. Na Olympisch brons vorig jaar jaar in Tokio nu ook WK brons. En daarbij al het teamzilver afgelopen vrijdag voor TeamNL. Harrie Smolders en Jur Vrieling eindigden het WK individueel op de plaatsen 15 en 18. Het goud ging naar de Zweed Henrik von Eckermann wiens King Edward het hele WK geen fout maakte. Jerome Guery veroverde het zilver voor Belgie.
Maikel van der Vleuten lacht. "Ik zei gisteren nog dat je met dubbel nul op het podium zou komen. Mijn kleine rijfoutje van vrijdag heb ik vandaag super omgezet. De eerste ronde moest ik op de eerste hindernis wat werken, de tweede ronde was uit het boekje. Vooraf hoopte ik bij de laatste 12 te komen, maar ik durfde er niet op te rekenen op een podiumplaats."
Maikel van der Vleuten en Beauville Z N.O.P. persten er in de tweede finaleronde alles uit wat ze nog in zich hadden na de vier loodzware parcoursen op het WK. Beauville vocht zijn hart uit en wilde zo enorm zijn best doen in de climax van het WK. Dat werd beloond met een geweldige foutloze ronde. Toen was het wachten wat de vijf combinaties erna nog deden.
Toen er balken vielen bij Ben Maher en Faltic HB, Max Kuehner en Electric Blue en er zelfs drie vielen bij Jens Fredricson schoof Maikel van plaats 6 naar het brons. Wat een topprestatie.
Vorig jaar was er brons na een barrage in de Olympische finale in Tokio voor Maikel en zijn Zangersheide-ruin. Nu WK brons. Met het teamzilver al in de pocket leek dat helemaal geen belasting voor het duo uit Someren.
“Buitenaards", is de eerste reactie van bondscoach Jos Lansink. "Er stond druk op Maikel want hij moest nul rijden. In het eerste parcours had de parcoursbouwer zich denk ik een beetje verkeken, want ze sprongen er allemaal zo makkelijk overheen. We wisten dat de tweede ronde extreem zou worden en dat zag je ook aan de uitslagen. Dan kun je zien wat een goede kampioenschapsruiter Maikel is. Hij reed van start tot finish op de millimeter. We hebben ons gekwalificeerd voor Parijs en dat daar nu twee medailles bijgekomen zijn is geweldig”.
Jerome Guery en Henrik von Eckermann maakten in de finale geen fouten en staan boven Maikel op het podium.
Harrie Smolders en Monaco N.O.P. vinden zich na de eerste finaleronde op plaats 14 nadat de zoon van Cassini II, die wederom met veel inzet en geweldig sprong, de uitsprong van de dubbel toucheerde en de gele balk in het zand viel. Daarmee eindigt het WK voor het duo op plaats 14. Weer een topprestatie voor een van de beste combinaties van de wereld van het moment.
“De balk lag eraf, dat is jammer. Monaco sprong toch weer solide, ik voelde op de uitsprong van de driesprong al dat hij al iets van me afsprong, en dat moest ik op het einde van de combinatie met een fout bekopen. Monaco heeft fantastisch gesprongen, maar afgezien van de vrijdag, net niet dat niveau aangetikt om individueel een hoofdrol te spelen, maar toch een heel solide kampioenschap. We kwamen om ons te kwalificeren voor de Olympische Spelen, we nemen team-zilver mee naar huis, we moeten tevreden zijn”, vertelt Harrie.
Long John Silver van Jur Vrieling sprong wederom uit het boekje. Op het laatste element van de driesprong tikte de schimmel de bovenste balk lichtt aan. Deze viel en daarmee kwamen er vier strafpunten bij de 8.29 en vielen ze in de stand terug naar plaats 18. “Jammer dat die balk viel, maar ik kan terugkijken op een heel goed kampioenschap. Mijn paard sprong van begin af aan heel goed. In het jacht al, en dan hoop je dat je twee dagen veel voor het team kan doen en dat hebben we gelukkig gedaan. Ik had gehoopt vandaag in de finale meer te kunnen doen. Long John Silver reageerde bij binnenkomst reageerde heel druk op het publiek, toen was ik even bang voor hindernis 1 en 2, maar dat pakte hij heel goed op. De driesprong moet ik even terugkijken wat daar gebeurde. Hij sprong mooi terug op de eerste twee sprongen, op die laatste gaf ik misschien iets teveel been of te weinig of teveel hand, ik weet het niet. Maar ik ben heel tevreden.”
Eindstand WK springen individueel
Goud Henrik von Eckermann (Zwe) - King Edward (v. Edward), 0.58/0/0/0/0 0.58 strafp
Zilver Jérôme Guery (Bel) - Quel Homme de Hus (v. Quidam de Revel), 2.35/0/1/0/0 3.35 strafp
Brons Maikel van der Vleuten (Someren) - Beauville Z N.O.P. (v. Bustique), 1.96/0/4/0/0 5.96 strafp
15. Harrie Smolders (Lage Mierde) - Monaco N.O.P. (v. Cassini II), 3.52/4/0/4 11.52 strafp
18. Jur Vrieling (Holwierde) - Long John Silver 3 (v. Lasino), 6.29/0/2/4 12.29 straf
Klik hier voor de volledige eindstand