Sport
Lotte Krijnsen tijdens de huldiging voor haar zilveren
medaille in de kür op het WK Herning.
Foto: Martin Dokoupil/FEI/Flickr
Het regent PR’s voor NLO-WVM-Team NL Paradresuur in Herning en Lotte Krijnsen is geen uitzondering in haar Kür op Muziek. Zij en Rosenstolz groeien in de wedstrijd en knallen met 76.674% naar fenomenaal zilver op de laatste dag!
Wat een afsluiting van het Wereldkampioenschap in Herning voor debutante Lotte Krijnsen en haar Rosenstolz (v.Rotspon, in eigendom van familie Krijnsen). De amazone kennen we natuurlijk al van haar palmares in de Grade IV, maar ze rijdt sinds dit jaar voor het eerst in Grade III en na slechts een paar proeven in die klasse verzekerde Krijnsen zich van haar allereerste WK-ticket. De combinatie groeit in Herning in de wedstrijd en kruipt van de zevende positie op dag één naar de vijfde plaats in het teamonderdeel om zich zo te plaatsen voor de afsluitende Kür op Muziek. Op de laatste dag, in de prestigieuze kür doet het duo er nog een schepje bovenop en sleept verassend maar verdiend de zilveren individuele medaille in de wacht. Krijnsen vertelt direct na haar proef: “Ik ben heel blij met mijn Kür. Janna Rosie, de dochter van Anne Boogman, heeft deze kür gemaakt, want ik had een natuurlijk een nieuwe nodig omdat ik dit jaar voor het eerst in Grade III ben gestart. Mijn wens was dezelfde soort muziek en het resultaat past ons super goed en de accenten zijn zo leuk. Ja, ik heb vandaag echt genoten om deze kür te mogen rijden. Rosenstolz voelde elke dag fijn aan in de ring en vandaag heb ik echt superfijn kunnen rijden.”
Arthur Verbroekken springt bij
Lotte Krijnsen heeft wel wat dingen veranderd in het losrijwerk na de eerste dag, zo vertelt ze: “Normaal traint Judith Ribbels mijn paard bij maar die kon niet mee, en ik voelde op dag één wel dat Rosenstolz meer gespannen was. Normaal gesproken doe je dan meer galopwerk en rijd je daar wat makkelijker doorheen, maar dat houd ik zelf lichamelijk niet vol. Dus toen heb ik contact gehad met Arthur Verbroekken, coach van Demi Haerkens, en die wilde dat stukje galop wel voor mij doen. In Grade I, II en III mag namelijk iemand anders maximaal een half uur losrijden. Ik heb toen ook samen met Joyce en Judith overlegd welke dingen Arthur aan zou kunnen werken met het losrijden. En ik merk wel veel verschil doordat Arthur haar daar iets losser in kon rijden, hij kan een keer zeggen ‘hup, erdoorheen en loslaten’. Daardoor is ze voor mij veel makkelijker na te rijden,” verklaart Lotte Krijsen.
Doel is Parijs
En het resultaat mocht er vandaag zijn: een PR én het brons. “Net voordat ik de ring in ging zei ik nog dat mijn doel was om over de 76% te rijden. Dat is gelukt en het is zelfs een persoonlijk record voor mij. Met name de midden draf ging heel mooi. Vooral de laatste voelde zo ontzettend goed, precies op het moment dat de muziek zo aanzwelt. Het is sowieso mega bijzonder om dit allemaal mee te maken en het is heel gaaf om deel uit te mogen maken van dit team. Zeker toen we goud wonnen. Wat een megagroot, mooi en goed georganiseerd evenement hier in Denemarken, de mensen zijn bovendien heel aardig en behulpzaam. Het smaakt naar meer, ons volgende doel? Parijs!”
Frank Hosmar om 16.39uur
Vanmiddag zullen Frank Hosmar en Alphaville N.O.P. als laatste starter namens NLO-WVM-TeamNL Para Dressuur ongetwijfeld opnieuw een gooi doen naar de medailles in Grade V 16.39 uur.
Uitslag Kür op Muziek Grade III:
1. Goud: Tobias Thorning Joergensen (DEN) & Jolene Hill – 86.513%
2. Zilver: Lotte Krijnsen (Enschede) & Rosenstolz – 76.673%
3. Brons: Natasha Baker (GBR) & Keystone Dawn Chorus – 76.620%
Meer informatie Wereldkampioenschap Herning
Lees hier alles over de formats van de kampioenschappen in Herning
Bekijk hier de website van het Wereldkampioenschap in Herning
Kijk hier voor meer informatie over de weg die de ruiters van TeamNL naar Parijs 2024 moet brengen
Klik hier voor de volledige uitslag Kür op Muziek Grade III
Het wereldkampioenschap is te volgen op FEI.TV/CMH.TV, ook zal de NOS aandacht schenken aan het WK.