Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:46

Dit topic gaat niet over stikstof. Daar begint de eigenaar over te jammeren, maar hij heeft al in 2019 te horen gekregen dat hij weg moest omdat zijn land deel uitmaakt van het natuurnetwerk. Hij begint dan te stellen dat hij best natuurinclusief paarden kan houden, maar dat kán helemaal niet met 160 paarden op 40 hectare. Hij misbruikt de stikstofdiscussie om de provincie de zwarte piet toe te spelen.

@sunnda: ik zie geen enkele reden om paardenhouders te steunen, omdat de meeste paardenhouders onvoldoende oog hebben voor het welzijn van hun dieren en voor een goed beheer van hun land. Er zijn teveel misstanden in de paardensector die alsmaar goed gepraat worden, dus ik zie geen enkele reden om elkaar te steunen. Ik steun mensen waarvan ik vind dat ze de juiste dingen doen om de juiste redenen, de meeste paardenhouders vallen daar wat mij betreft dus niet onder. Ik irriteer mij dan ook vooral aan de continue oproepen van o.a. de KNHS, net zoals jij nu ook doet, dat we elkaar als paardeneigenaren vooral de hand boven het hoofd moeten houden. Ik zou niet weten waarom, tegenspraak en feedback wordt niet geduld.

juval

Berichten: 13259
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:47

het verschil is met de veehouderij dat de paarden niet verdwijnen, die blijven gewoon maar worden verplaatst als deze stal moet sluiten.

koeien, kippen en varkens moeten worden geslacht.

het zogenoemde stikstofprobleem dat paarden veroorzaken neemt niet af, het verplaatst zich alleen.

DuoPenotti

Berichten: 29980
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:50

Lijkt me stug...
Hier op de hoek zit een sportstal met 20 paarden.
Die hebben 1 hectare grond in totaal.
Daar gaat vanaf de binnenbak, buitenbak, stapmolen, parkeerplaats. Blijft er over 1500m2 aan paddocks.

dus welke gelijkstelling?

Sunnda schreef:
Maar die zijn toch al gelijkgesteld?
Er zijn alleen uitzonderingen als je aan huis een aantal paarden hebt, maar zodra ik een paardenhouderij koop met een agrarische bestemming zit je gewoon aan de hele ellende vast hoor.

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:53

DuoPenotti schreef:
maar een groot deel van die koeien en kippen lopen ook buiten (als er geen ophokplicht is) toch word dat ook onder intensief gezien.
Veel paarden op een kleine wei/paddock is in wezen niet anders natuurlijk.
En die koe geeft melk voor de kost, die kip een ei, dat paard loopt onder de man voor de kost.
Want er zouden nog maar weinig paarden gehouden worden als er niet mee gereden of gemend of gefokt mag worden.

Zeker als je dan kijkt naar de stallen waar ze zeker in de winter niet buiten komen, behalve op een piep klein stukje paddock voor een uurtje....
Ik weet de paardenhouders willen dat niet zien, pas als het op de bbq komt is het intensieve veehouderij, maar een paard dat klein staat...tja...

Maar goed, als de regering paardenhouderijen gelijk gaat stellen aan veehouderijen, kunnen er veel hun paard verkopen.
Maar dat kwartje valt nog niet.

Maar vind jij nu serieus 6-10 paarden per hectare intensief of veel? En dan niet qua uitstoot, maar algemeen.

Of bedoel je de schrijnende gevallen van 2 per 10x10 paddockje, want dat vertaalt zich naar 200 paarden per hectare en dat vind ik heel wat anders.

Ik vind dit persoonlijk heel extensief eruit zien...
Afbeelding
Dit beeld (dus stuk grond wat je kan zien vs aantal paarden) zou de bezetting zijn van 15 paarden per hectare.
Let wel op, we hebben het dan over hectares land = weiland/paddock/huisvesting. Lijkt me logisch dat je je bakken, etc niet mee gaat tellen.

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:54

DuoPenotti schreef:
Sunnda schreef:
War blijft het toch sneu om te zien hoe paardenhouders elkaar de les proberen te lezen onder het mom: mijn paard heeft het beter dan die van jouw.

Ga eens op die stal kijken zou ik zeggen.

En ik ken wat stallen waar ik niet zou willen staan omdat het niet aansluit bij mijn idee van een paard houden.
Maar liever daar dan die vreselijk onverdraagdzame deugdelijke mensen die een ander het licht in de ogen niet gunnen.

Zoveel paarden per hectare was inderdaad voor voldoende voedsel.
Maar net als veel anderen wil ik bijvoorbeeld mijn paarden niet onbeperkt laten grazen en voer altijd hooi bij. Kun je met minder uit.

Dat zeggen mensen toch helemaal niet?
Ja je kunt met minder grasland. Maar fatsoenlijke beweging heb je altijd nog nodig. Dus lekker even een sprintje trekken. Dat gaat niet bij de kleine paddockjes die je vaak ziet op die grote stallen.
En betreft voedsel, daar hoort hooi voor je wintervoorraad ook bij....

Maar dit topic gaat over stikstof.
Een paard schijt ook. Dus als onze regering gaat kijken naar hoeveel land een pensionhouder nodig heeft dan kunnen veel pensionklanten achter de oren gaan krabben.
Al lijkt men dat niet te beseffen.
Het gaat de regering niet om of je paard onbeperkt moet grazen, hoe groot zijn stal of paddock is.
Dat is iets waar je als paardliefhebber mee bezig moet zijn.
Het gaat de regering over de uitstoot. die paarden ook hebben. En over de grond die ze gebruiken waar ook huizen en blokkendozen kunnen staan.....
Dáár gaat dit topic om.
Welzijn word er bijgehaald maar is hier niet van toepassing, al staat het een uiteraard niet los van het ander

De uitstoot van vee/wild (en bos stoot ook methaan uit) was er ook voordat we massaal fossiele brandstoffen gingen verstoken. Echter is kennelijk de boodschap dat de vee-uitstoot weg moet ten gunste van de fossiele uitstoot en dat wringt ernstig. Immers aan de andere kant is het wel de boodschap dat we inderdaad van fossiel af moeten (en niet enkel wegens het land dat er boven ligt). Maar als we kijken naar welke maatregelen er genomen worden, dan zien we dat de vervuilende want van fossiel afhankelijke industrie uit de wind gehouden wordt (in naam van economie), maar dat de mogelijke alternatieven (ja koe voor de ploeg ipv trekker) onmogelijk gemaakt worden door overheid en bedrijfsleven. Die zijn immers meer bezig met : "technologie gaat alles oplossen", dan hoe komen we zsm van onze fossiele verslaving af.
De vergrijzing an sich en daarmee krimpende bevolking zou juist een heel goede ontwikkeling kunnen zijn, mits er een passend economisch model bij ontwikkeld wordt. Ons huidige groeieconomie model kan de problemen niet oplossen, meer grondstoffen linksom of rechtsom zijn er simpelweg niet (of ze zitten wel in de grond, maar kunnen gelukkig (nog) niet gewonnen worden ivm de strenge milieuwetten die in Europa gelden. We gaan op deze manier plankgas de afgrond in met de bewezen alternatieven die klein schalig, milieuvriendelijk enz. mogelijk en eigenlijk zelfs noodzakelijk maken voorop.

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:55

@mooney: Tja, ik vind dat dus intensief, voor het land. Compleet kort gegraasd, gras krijgt geen kans om te herstellen.
Dat veel paardenhouders dat normaal vinden weet ik, maar het is de moord voor je bodem.

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:58

DuoPenotti schreef:
Lijkt me stug...
Hier op de hoek zit een sportstal met 20 paarden.
Die hebben 1 hectare grond in totaal.
Daar gaat vanaf de binnenbak, buitenbak, stapmolen, parkeerplaats. Blijft er over 1500m2 aan paddocks.

dus welke gelijkstelling?


Die sportstal voert alle mest af, dat is ook de verplichting.

DuoPenotti

Berichten: 29980
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:06

mooney schreef:
DuoPenotti schreef:
maar een groot deel van die koeien en kippen lopen ook buiten (als er geen ophokplicht is) toch word dat ook onder intensief gezien.
Veel paarden op een kleine wei/paddock is in wezen niet anders natuurlijk.
En die koe geeft melk voor de kost, die kip een ei, dat paard loopt onder de man voor de kost.
Want er zouden nog maar weinig paarden gehouden worden als er niet mee gereden of gemend of gefokt mag worden.

Zeker als je dan kijkt naar de stallen waar ze zeker in de winter niet buiten komen, behalve op een piep klein stukje paddock voor een uurtje....
Ik weet de paardenhouders willen dat niet zien, pas als het op de bbq komt is het intensieve veehouderij, maar een paard dat klein staat...tja...

Maar goed, als de regering paardenhouderijen gelijk gaat stellen aan veehouderijen, kunnen er veel hun paard verkopen.
Maar dat kwartje valt nog niet.

Maar vind jij nu serieus 6-10 paarden per hectare intensief of veel? En dan niet qua uitstoot, maar algemeen.

Of bedoel je de schrijnende gevallen van 2 per 10x10 paddockje, want dat vertaalt zich naar 200 paarden per hectare en dat vind ik heel wat anders.

Ik vind dit persoonlijk heel extensief eruit zien...
[ [url=m/2Oe7Uq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit beeld (dus stuk grond wat je kan zien vs aantal paarden) zou de bezetting zijn van 15 paarden per hectare.
Let wel op, we hebben het dan over hectares land = weiland/paddock/huisvesting. Lijkt me logisch dat je je bakken, etc niet mee gaat tellen.

Ik dacht dat ik duidelijk was, blijkbaar niet :)
Ik zeg toch al steeds de paarden op kleine stukje, die elkaar niet uit de weg kunnen, met al steeds voorbeelden als hele dag op stal en 10 x 10 paddock. of particulier klein dat ze elkaar in de omheining meppen en dan zeggen, die van mij kan niet samen staan.
Dat ga je niet hebben met 6 paarden op een hectare

En ik zeg er ook steeds bij, dit topic gaat over stikstof. Uitstoot.
Als ze dat gelijk trekken zijn er veel mensen de pineut. Paarden misschien niet :D

anjali
Berichten: 15184
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:07

Sunnda schreef:
17 miljoen varkens.
47 miljoen kippen
Ruim 1 miljoen koeien

En dan zijn er nog 450.000 paarden die voornamelijk niet intensief gehouden worden.

Het gaat niet om stikstof of om de natuur. Het gaat om geld en de grond ja. Maar waarom mensen dan in zo'n topic beginnen te piepen over dat die paarden daar (en elders) niet goed gehouden worden irriteer ik mij aan. Laten we elkaar eens steunen als paarden en dierenhouders ipv elkaar maar afbranden.

Dat ben ik volkomen met je eens!

DuoPenotti

Berichten: 29980
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:08

fransje23 schreef:
DuoPenotti schreef:
Lijkt me stug...
Hier op de hoek zit een sportstal met 20 paarden.
Die hebben 1 hectare grond in totaal.
Daar gaat vanaf de binnenbak, buitenbak, stapmolen, parkeerplaats. Blijft er over 1500m2 aan paddocks.

dus welke gelijkstelling?


Die sportstal voert alle mest af, dat is ook de verplichting.

En die boer heeft de verplichting 2 koeien per hectare.....

dat haalt die stal niet...

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:10

Achterom schreef:
@mooney: Tja, ik vind dat dus intensief, voor het land. Compleet kort gegraasd, gras krijgt geen kans om te herstellen.
Dat veel paardenhouders dat normaal vinden weet ik, maar het is de moord voor je bodem.

Tja, dat vind ik management en niet zozeer intensiteit. Dat kale stuk is jaarrond open, dus komt niet bij. Het achterste stuk is sinds maart al aan het rusten en wordt nu strookje voor strookje opgevoerd. Ook niet ideaal, want dat verstikt weer in het hoge gras, al vinden alle wilde beestjes het wel lekker als verstopplaats.
Als je die last eerlijker zou verdelen zou dat er dus ook anders uit zien.

Maar ik snap wel dat intensief wbt bodem en intensief wbt dier verschillend kan zijn. Ik had het in dit geval over de ruimte die de dieren hadden, maar jij hebt een punt vanuit de bodem.

@DuoPenotti bij mij zat de verwarring dat de stal waarover het topic gaat een bezetting heeft van 4 paarden per hectare. Maar eigenlijk zijn we het gewoon eens volgens mij.

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:18

De norm van 2,5 koe per hectare is geen dierwelzijnsnorm maar komt voort uit de mestwetgeving. Als een bedrijf intensiever is moet er mest worden afgevoerd en niet op eigen grond worden benut.

Dat is dus precies wat erbij intensieve bedrijven gedaan wordt.

Gea22
Berichten: 19
Geregistreerd: 10-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:26

Men moet beseffen. Dat het niet alleen veehouderij stikstof uitstoot is . De vliegtuigen doen echt het meeste . Mede met de auto's. Dus niet alleen vee doet het niet alleen . Maar alles met elkaar . Als men nu minder vliegen en vakantie vieren in eigen land . En minder auto gaan rijden dan word de lucht ook een stuk schoner . Dan hoeven de boeren niet in te krimpen . Als ze minder gaan bouwen . Steden groter maken . Dan heeft Nederland ook wat meer natuur . Als ze meer natuur willen hebben . Moeten ze zorgen dat Nederland niet gaat groeien . Niets meer bouwen . De vluchtelingen die alleen maar geluk zoeken terug sturen . Zo word Nederland weer wat minder bevolkt . Hoe minder volk hoe minder er gebouwd gaat worden

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:29

Is de grond van dit bedrijf eigendom of heeft hij deze gepacht?

DuoPenotti

Berichten: 29980
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:30

fransje23 schreef:
De norm van 2,5 koe per hectare is geen dierwelzijnsnorm maar komt voort uit de mestwetgeving. Als een bedrijf intensiever is moet er mest worden afgevoerd en niet op eigen grond worden benut.

Dat is dus precies wat erbij intensieve bedrijven gedaan wordt.

Dus veel paarden bedrijven en particulieren ...
Laten ook de mest ophalen. Intensieve veehouderij onder de noemer hobby.

Welzijn kan daar een onderdeel in zijn.
10 x 10 paddocks
of hey een hele grote van 20x20..maar staan er wel 4 op. Wel een heel uur in de winter :j

Maar hoeft dus niet. Welzijn kan prima zijn. Maar zeker niet overal. Welzijn van de koeien is vaak zo slecht ook niet met de grote stallen waar ze door wandelen. Toch wil men die weg, het gaat niet om welzijn.

Nee inderdaad niet de 4 op een hectare wat ze ook echt kunnen gebruiken. Dus niet de helft afgesloten zodat ze nog maar 200m2 overhouden bij wijze van.
Dus idd mooney wij zijn het zeker met elkaar eens wat dat betreft :)
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 10-08-22 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:33

fransje23 schreef:
De norm van 2,5 koe per hectare is geen dierwelzijnsnorm maar komt voort uit de mestwetgeving. Als een bedrijf intensiever is moet er mest worden afgevoerd en niet op eigen grond worden benut.

Dat is dus precies wat erbij intensieve bedrijven gedaan wordt.

Maar kan die koeienmest dan niet gebruikt worden in de landbouw, zoals vroeger?

DuoPenotti

Berichten: 29980
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:34

elnienjo schreef:
fransje23 schreef:
De norm van 2,5 koe per hectare is geen dierwelzijnsnorm maar komt voort uit de mestwetgeving. Als een bedrijf intensiever is moet er mest worden afgevoerd en niet op eigen grond worden benut.

Dat is dus precies wat erbij intensieve bedrijven gedaan wordt.

Maar kan die koeienmest dan niet gebruikt worden in de landbouw, zoals vroeger?

hoezo als vroeger?
Dat word ook gebruikt, waar denk jij dat gras beter mee groeit als voorbeeld?

Gras niet mesten geeft veel suikers... hier komt er dus koeienmest op.

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:50

De boerderij in familiebezit ( volgens mij volle eigendom incl. weilanden) staat er al sinds de 17e eeuw. De herrie is ontstaan nadat het bedrijf in 2019 een bezoekje kreeg van iemand van de provincie. Niet alleen dit bedrijf, richting Aardenhout liggen een aantal melkveehouder bedrijven en naar Vogelenzang een bollenbedrijf.

Wat ik heb willen schrijven dat dit plan al vanaf 1998 bekend is. Nu blijf ik van mening, dat er een eerlijke verdeelsleutel moet komen wat betreft de uitstoot.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 10-08-22 13:59, in het totaal 2 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15184
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:53

SARINO schreef:
Is de grond van dit bedrijf eigendom of heeft hij deze gepacht?

Ik meen dat het eigendom is,maar ik ken ze niet en heb mijn informatie ook slechts uit de media.Ik ben erg voor priveeigendom waar niemand aan mag komen,ook de regering niet.Anders lijkt het wel een communistische staat,alles wordt geconfisqueerd en staatseigendom!

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:55

Sunnda schreef:
17 miljoen varkens.
47 miljoen kippen
Ruim 1 miljoen koeien

En dan zijn er nog 450.000 paarden die voornamelijk niet intensief gehouden worden.

Het gaat niet om stikstof of om de natuur. Het gaat om geld en de grond ja. Maar waarom mensen dan in zo'n topic beginnen te piepen over dat die paarden daar (en elders) niet goed gehouden worden irriteer ik mij aan. Laten we elkaar eens steunen als paarden en dierenhouders ipv elkaar maar afbranden.



En 17,7 miljoen mensen.

En dát is eigenlijk het grootste probleem, maar dat durft niemand te benoemen...

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:58

DuoPenotti schreef:
elnienjo schreef:

De norm van 2,5 koe per hectare is geen dierwelzijnsnorm maar komt voort uit de mestwetgeving. Als een bedrijf intensiever is moet er mest worden afgevoerd en niet op eigen grond worden benut.

Dat is dus precies wat erbij intensieve bedrijven gedaan wordt.

Maar kan die koeienmest dan niet gebruikt worden in de landbouw, zoals vroeger?

hoezo als vroeger?
Dat word ook gebruikt, waar denk jij dat gras beter mee groeit als voorbeeld?

Gras niet mesten geeft veel suikers... hier komt er dus koeienmest op.

Ik bedoel voor de akkers waar nu blijkbaar vooral kunstmest gebruikt wordt. Kan daar niet weer koeienmest op?

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:24

elnienjo schreef:
[
Ik bedoel voor de akkers waar nu blijkbaar vooral kunstmest gebruikt wordt. Kan daar niet weer koeienmest op?


Dat wordt toch ook gedaan?

Al zit er natuurlijk wel een grens aan gezien de omvang van de veestapel.

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:26

anjali schreef:
Ik meen dat het eigendom is,maar ik ken ze niet en heb mijn informatie ook slechts uit de media.Ik ben erg voor priveeigendom waar niemand aan mag komen,ook de regering niet.Anders lijkt het wel een communistische staat,alles wordt geconfisqueerd en staatseigendom!


In alle situaties?

En ga je nu uit principe ook niet meer over of naar plaatsen waar ooit voor onteigend Is?

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:30

anjali, met jouw principe had Nederland er iets anders uitgezien. Pech voor miljoenen Nederlandse inwoners, waarschijnlijk incluis jouzelf.

Technisch is het plan volgens mij bijna onuitvoerbaar ( plas en dras), gezien het feit dat het gebied zandgrond is en het natuurlijke grondwaterpeil op min 5 a 6 meter. dit laatste komt omdat de waterleidingduinen (waterwinnings-zuiverings gebied) er tegenaan ligt. Je zal dus water van uit de Lek moeten aanvoeren om daar plas en dras te maken. Maar misschien zie ik dat compleet verkeerd.

JudithGigi

Berichten: 4236
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:43

Femke_Tweety schreef:
Sunnda schreef:
17 miljoen varkens.
47 miljoen kippen
Ruim 1 miljoen koeien

En dan zijn er nog 450.000 paarden die voornamelijk niet intensief gehouden worden.

Het gaat niet om stikstof of om de natuur. Het gaat om geld en de grond ja. Maar waarom mensen dan in zo'n topic beginnen te piepen over dat die paarden daar (en elders) niet goed gehouden worden irriteer ik mij aan. Laten we elkaar eens steunen als paarden en dierenhouders ipv elkaar maar afbranden.



En 17,7 miljoen mensen.

En dát is eigenlijk het grootste probleem, maar dat durft niemand te benoemen...


Voor iets wat niemand durft te benoemen wordt het toch echt heel vaak benoemd :')
Wat zou de oplossing zijn dan? Minder kinderen krijgen we al en het duurt wel even voordat je daar echt de gevolgen van gaat zien. Een deel van de bevolking in laten slapen?