Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikkel
Berichten: 2552
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:31

Vroeger was de norm: 2 paarden per hectare. Hier is gewoon sprake van intensieve paardenhouderij.

Dat het in andere plaatsen in het land nog veel beroerder is, dat heeft geen overeenkomst met dit gebeuren. Maar zoals ik al eerder schreef: meten is weten omdat Schiphol en Tata steel ook vrij kort bij zijn en het natuurplan is er al sinds 1998
Laatst bijgewerkt door nikkel op 10-08-22 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30156
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:33

nikkel schreef:
Vroeger was de norm: 2 paarden per hectare. Hier is gewoon sprake van intensieve paardenhouderij.

maar dat is bij heel veel pensions en zelfs particulier zo.
Ook de PP's

OleJon
Berichten: 2512
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:36

nikkel schreef:
Vroeger was de norm: 2 paarden per hectare. Hier is gewoon sprake van intensieve paardenhouderij.


Is dit schadelijk voor deze paarden?
Staan lekker samen in de wei.
Kunnen rennen, spelen.
Eten en drinken en kuddegedrag vertonen.

Ben benieuwd op hoeveel hectare jou paarden staan :)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:40

Ohh wordt dit het nieuwe stokpaardje van mensen? Hoeveel hectares een paard nodig heeft om gelukkig te zijn?

Hou toch op. Ik ken paarden die het op minder moeten doen, maar daar met de juiste inrichting prima functioneren.

Dieren zijn gelukkig niet zoals mensen die de hele dag denken: had ik maar dit, had ik maar dat..

Of zijn mensen ook alleen gelukkig als ze een villa met zwembad hebben?

nikkel
Berichten: 2552
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:41

Ole Jon, ik heb helaas geen paarden meer. Het plan maakt uit van het natuurnetwerken plan. Dat de provincie de uitvoering tot nu toe heeft laten liggen, dat is terzijde. Sunnda ooit gehoord van uitstootnormen.?

Fly_high

Berichten: 3324
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:43

Ik ken nog de norm van 1 paard per 2 hectare, 0,5 paard per hectare dus, maar dat ook uit een land dat niet zo dichtbevolkt (en dichtbepaard ;) ) is als Nederland.

Hoe dan ook hoor ik niets over het aanpakken van stallen met liefst 50, 70 of 100 paarden per hectare waar alleen in de Randstand tientallen 9of zelfs honderden nu dat ik eraan denk) van zijn, terwijl instensieve paardenhouderij van 4 dieren per ha blijkbaar niet meer wenselijk is omdat het niet in ons stikstof- en natuurbeheerbeleid past :?

Hoe sluit dat dan aan bij uitstootnormen?

DuoPenotti

Berichten: 30156
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:46

Sunnda schreef:
Ohh wordt dit het nieuwe stokpaardje van mensen? Hoeveel hectares een paard nodig heeft om gelukkig te zijn?

Hou toch op. Ik ken paarden die het op minder moeten doen, maar daar met de juiste inrichting prima functioneren.

Dieren zijn gelukkig niet zoals mensen die de hele dag denken: had ik maar dit, had ik maar dat..

Of zijn mensen ook alleen gelukkig als ze een villa met zwembad hebben?

maar ook genoeg verhalen als mijn paard word in elkaar gemept, 9 van de 10 keer doordat hij niet weg kan door te weinig ruimte.

Maar betreft het stikstof verhaal, 2,5 koe per hectare.
Als ze dat recht gaan trekken met de paarden....

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:56

ElCid schreef:
Natura 2000 is een flop; er zijn postzegels aangewezen als natuurgebied, soms maar een paar hectare; pech dan als je bedrijf met 20 ha ( met koe, paard of wat dan ook) daar net tegen aan ligt. Daarbij komt er voor ieder Natura 2000 gebied een leuke som geld binnen dus zoveel te meer postzegeltjes zoveel te meer geld.........Het heeft niks met natuur en niks met natuur liefhebbers te maken maar, zoals Albert ook opmerkt, met subsidiegraaiers.
Daarbij; er is geen natuur meer in Nederland, ook de Natura 2000 stukjes zijn allemaal gecultiveerd en worden onderhouden dus geen natuur maar cultuurgrond.


Ik vind ook dat er geen oernatuur meer is in Nederland maar dat maakt wat er is niet meteen geen natuur.
De bloem die ergens spontaan groeit is geen natuur?

De bedoeling was ooit om alle natuurgebieden te verbinden tot Henk Bleker dat plan vernietigde.

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:00

OleJon schreef:
En daarom mocht het circuit Zandvoort wel aangelegd worden?
Ligt ook naast Natura 2000
En mag de vergunning ook nog houden.

Maar inderdaad follw the money.


Het circuit lag er al en is verbouwd tot overigens grote ergernis van een grote groep natuurbeschermers.
Dat is echt niet per definitie "de vijand".

Deal is dat er per jaar minder racedagen,zijn dan in het verleden maar dus wel de F1.
Per saldo zou er dan minder uitstoot zijn..
Daar denk ik overigens ook het mijne van.

mooney

Berichten: 7794
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:09

Ik vind die 1 of 2 of 0,5 paarden per hectare echt kul. Volgens mij ging dat vroeger ook om wat je per paard nodig had aan land om het dier jaarrond eten te geven zonder extern in te moeten kopen.
Aan welzijn heb ik het nooit gekoppeld.

Hier hebben we 5 ponys (en soms 6 ponys en een paard omdat er 2 op bezoek komen als we gras te veel hebben, wat nogaleens gebeurt) op 0,7 hectare. Ik moet altijd delen dicht zetten om de inname te beperken en ze staan in de lente/zomer eigenlijk altijd op dieet of iets te vet. Ze hebben zelfs met delen dicht genoeg ruimte om gek te doen en afstand te nemen van de groep.
Sterker nog, zou ik 5 hectare hebben dan zouden ze op hetzelfde stuk staan maar dan zouden we moeten hooien en een deel ervan verkopen.

Dus waar komt die regel nu vandaan?

DuoPenotti

Berichten: 30156
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:12

Maar dat doet die boer ook.
Zoveel koeien hebben die een gedeelte op stal staan en de rest hooien.
Maar hij moet wel die grond hebben om te te mogen houden.

Dus paarden mensen zeggen wel heel stoer, ja die boer, eigen schuld, maar de paardenhouderij, zeker in het Westland doet niet onder voor waar vele zo vaak op bekritiseren; bio-industrie.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 10-08-22 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Berichten: 7794
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:13

DuoPenotti schreef:
Maar dat doet die boer ook.
Zoveel koeien hebben die een gedeelte op stal staan en de rest hooien.
Maar hij moet wel die grond hebben om te te mogen houden.

Maar dan heb je het over uitstoot, ik heb het over welzijn. Want het werd aangehaald dat het qua welzijn niet ok zou zijn.

anjali
Berichten: 15221
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:14

OleJon schreef:
fransje23 schreef:
Juist door gebieden specifiek aan te wijzen als natuur, zoals Natura 2000, voorkom je het gevreesde vol bouwen.
Natura 2000 is ook niet echt iets nieuws, dat is er al ruim 20 jaar en heeft een nog ouder oorsprong.


En daarom mocht het circuit Zandvoort wel aangelegd worden?
Ligt ook naast Natura 2000
En mag de vergunning ook nog houden.

Maar inderdaad follw the money.

Precies ,dat mag allemaal gewoon doorgaan.

DuoPenotti

Berichten: 30156
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:15

mooney schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar dat doet die boer ook.
Zoveel koeien hebben die een gedeelte op stal staan en de rest hooien.
Maar hij moet wel die grond hebben om te te mogen houden.

Maar dan heb je het over uitstoot, ik heb het over welzijn. Want het werd aangehaald dat het qua welzijn niet ok zou zijn.

die paarden die maar in een paddockje van 10 x10/15 komen hebben ook geen welzijn.
En teveel die elkaar in elkaar meppen omdat het te klein is, maar dan krijg je van die dooddoeners als mijn paard kan niet samen met andere en mag lekker helemaal alleen in een paddockje... als kudde dier, door de mens zo klein gehouden

en uitstoot is waar het sowieso nu wel over gaat sinds we hebben mogen registreren.... en bedrijven mogen minderen. dat gaat niet om welzijn.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 10-08-22 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15221
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:18

OleJon schreef:
nikkel schreef:
Vroeger was de norm: 2 paarden per hectare. Hier is gewoon sprake van intensieve paardenhouderij.


Is dit schadelijk voor deze paarden?
Staan lekker samen in de wei.
Kunnen rennen, spelen.
Eten en drinken en kuddegedrag vertonen.

Ben benieuwd op hoeveel hectare jou paarden staan :)

Dat aantal paarden per hectare ging erom als ze alleen van dat gras moeten leven zonder bijgevoerd te worden.

anjali
Berichten: 15221
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:21

Popstra schreef:
Het is toch gewoon eng hoe je bezit kan worden afgepakt door hogerhand!

Zo vrij zijn we nu in dit land!

Ja dat is ook waar ik me aan erger, dat je bezittingen gewoon afgepakt kunnen worden.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:23

War blijft het toch sneu om te zien hoe paardenhouders elkaar de les proberen te lezen onder het mom: mijn paard heeft het beter dan die van jouw.

Ga eens op die stal kijken zou ik zeggen.

En ik ken wat stallen waar ik niet zou willen staan omdat het niet aansluit bij mijn idee van een paard houden.
Maar liever daar dan die vreselijk onverdraagdzame deugdelijke mensen die een ander het licht in de ogen niet gunnen.

Zoveel paarden per hectare was inderdaad voor voldoende voedsel.
Maar net als veel anderen wil ik bijvoorbeeld mijn paarden niet onbeperkt laten grazen en voer altijd hooi bij. Kun je met minder uit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:24

anjali schreef:
Popstra schreef:
Het is toch gewoon eng hoe je bezit kan worden afgepakt door hogerhand!

Zo vrij zijn we nu in dit land!

Ja dat is ook waar ik me aan erger, dat je bezittingen gewoon afgepakt kunnen worden.

Als dat niet had gekund waren er veel woonwijken/steden, ziekenhuizen, snelwegen en andere voorzieningen niet geweest.

Loretta
Berichten: 8822
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:28

fransje23 schreef:
ElCid schreef:
Natura 2000 is een flop; er zijn postzegels aangewezen als natuurgebied, soms maar een paar hectare; pech dan als je bedrijf met 20 ha ( met koe, paard of wat dan ook) daar net tegen aan ligt. Daarbij komt er voor ieder Natura 2000 gebied een leuke som geld binnen dus zoveel te meer postzegeltjes zoveel te meer geld.........Het heeft niks met natuur en niks met natuur liefhebbers te maken maar, zoals Albert ook opmerkt, met subsidiegraaiers.
Daarbij; er is geen natuur meer in Nederland, ook de Natura 2000 stukjes zijn allemaal gecultiveerd en worden onderhouden dus geen natuur maar cultuurgrond.


Ik vind ook dat er geen oernatuur meer is in Nederland maar dat maakt wat er is niet meteen geen natuur.
De bloem die ergens spontaan groeit is geen natuur?

De bedoeling was ooit om alle natuurgebieden te verbinden tot Henk Bleker dat plan vernietigde.


Natuurwaarde kan ook in de stad en ook zeker op het platteland. Een goed uitgedacht systeem van kringloop landbouw kan natuurwaarde hebben. Tuintjes van mensen kunnen ook met behulp van bloemen een wahalla voor insecten zijn. En een goede manier van paarden houden kan zeker ook iets toevoegen aan de bio diversiteit.

Het huidige egotrippen dat moet stoppen. Er is zoveel waarmee je biodiversiteit kunt maken of breken. Zijn soms kleine dingen die grote invloed kunnen hebben. In steden leven ook allerlei dieren die je niet in de stad zou verwachten. Om ook het platteland zover te krijgen is een goed plan nodig en niet zoals nu gebeurd alles af te pakken van boeren en burgers op het platteland.

DuoPenotti

Berichten: 30156
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:31

Sunnda schreef:
War blijft het toch sneu om te zien hoe paardenhouders elkaar de les proberen te lezen onder het mom: mijn paard heeft het beter dan die van jouw.

Ga eens op die stal kijken zou ik zeggen.

En ik ken wat stallen waar ik niet zou willen staan omdat het niet aansluit bij mijn idee van een paard houden.
Maar liever daar dan die vreselijk onverdraagdzame deugdelijke mensen die een ander het licht in de ogen niet gunnen.

Zoveel paarden per hectare was inderdaad voor voldoende voedsel.
Maar net als veel anderen wil ik bijvoorbeeld mijn paarden niet onbeperkt laten grazen en voer altijd hooi bij. Kun je met minder uit.

Dat zeggen mensen toch helemaal niet?
Ja je kunt met minder grasland. Maar fatsoenlijke beweging heb je altijd nog nodig. Dus lekker even een sprintje trekken. Dat gaat niet bij de kleine paddockjes die je vaak ziet op die grote stallen.
En betreft voedsel, daar hoort hooi voor je wintervoorraad ook bij....

Maar dit topic gaat over stikstof.
Een paard schijt ook. Dus als onze regering gaat kijken naar hoeveel land een pensionhouder nodig heeft dan kunnen veel pensionklanten achter de oren gaan krabben.
Al lijkt men dat niet te beseffen.
Het gaat de regering niet om of je paard onbeperkt moet grazen, hoe groot zijn stal of paddock is.
Dat is iets waar je als paardliefhebber mee bezig moet zijn.
Het gaat de regering over de uitstoot. die paarden ook hebben. En over de grond die ze gebruiken waar ook huizen en blokkendozen kunnen staan.....
Dáár gaat dit topic om.
Welzijn word er bijgehaald maar is hier niet van toepassing, al staat het een uiteraard niet los van het ander

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:36

17 miljoen varkens.
47 miljoen kippen
Ruim 1 miljoen koeien

En dan zijn er nog 450.000 paarden die voornamelijk niet intensief gehouden worden.

Het gaat niet om stikstof of om de natuur. Het gaat om geld en de grond ja. Maar waarom mensen dan in zo'n topic beginnen te piepen over dat die paarden daar (en elders) niet goed gehouden worden irriteer ik mij aan. Laten we elkaar eens steunen als paarden en dierenhouders ipv elkaar maar afbranden.

janouk
Blogger

Berichten: 17920
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:39

Anne_GTI schreef:
Ik ben voor het ontpolderen van de Haarlemmermeer. Dat scheelt heel veel stikstof....


En bedankt......... :D als inwoner van de Haarlemmermeer {:}

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:42

Loretta schreef:
Natuurwaarde kan ook in de stad en ook zeker op het platteland. Een goed uitgedacht systeem van kringloop landbouw kan natuurwaarde hebben. Tuintjes van mensen kunnen ook met behulp van bloemen een wahalla voor insecten zijn. En een goede manier van paarden houden kan zeker ook iets toevoegen aan de bio diversiteit.

Het huidige egotrippen dat moet stoppen. Er is zoveel waarmee je biodiversiteit kunt maken of breken. Zijn soms kleine dingen die grote invloed kunnen hebben. In steden leven ook allerlei dieren die je niet in de stad zou verwachten. Om ook het platteland zover te krijgen is een goed plan nodig en niet zoals nu gebeurd alles af te pakken van boeren en burgers op het platteland.


Dat ben ik helemaal met je eens :j

DuoPenotti

Berichten: 30156
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:42

maar een groot deel van die koeien en kippen lopen ook buiten (als er geen ophokplicht is) toch word dat ook onder intensief gezien.
Veel paarden op een kleine wei/paddock is in wezen niet anders natuurlijk.
En die koe geeft melk voor de kost, die kip een ei, dat paard loopt onder de man voor de kost.
Want er zouden nog maar weinig paarden gehouden worden als er niet mee gereden of gemend of gefokt mag worden.

Zeker als je dan kijkt naar de stallen waar ze zeker in de winter niet buiten komen, behalve op een piep klein stukje paddock voor een uurtje....
Ik weet de paardenhouders willen dat niet zien, pas als het op de bbq komt is het intensieve veehouderij, maar een paard dat klein staat...tja...

Maar goed, als de regering paardenhouderijen gelijk gaat stellen aan veehouderijen, kunnen er veel hun paard verkopen.
Maar dat kwartje valt nog niet.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:45

DuoPenotti schreef:
maar een groot deel van die koeien en kippen lopen ook buiten (als er geen ophokplicht is) toch word dat ook onder intensief gezien.
Veel paarden op een kleine wei/paddock is in wezen niet anders natuurlijk.
En die koe geeft melk voor de kost, die kip een ei, dat paard loopt onder de man voor de kost.
Want er zouden nog maar weinig paarden gehouden worden als er niet mee gereden of gemend of gefokt mag worden.

Zeker als je dan kijkt naar de stallen waar ze zeker in de winter niet buiten komen, behalve op een piep klein stukje paddock voor een uurtje....
Ik weet de paardenhouders willen dat niet zien, pas als het op de bbq komt is het intensieve veehouderij, maar een paard dat klein staat...tja...

Maar goed, als de regering paardenhouderijen gelijk gaat stellen aan veehouderijen, kunnen er veel hun paard verkopen.
Maar dat kwartje valt nog niet.

Maar die zijn toch al gelijkgesteld?
Er zijn alleen uitzonderingen als je aan huis een aantal paarden hebt, maar zodra ik een paardenhouderij koop met een agrarische bestemming zit je gewoon aan de hele ellende vast hoor.