WK Herning: Sam Dos Santos steelt de show bij voltige

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

WK Herning: Sam Dos Santos steelt de show bij voltige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-22 22:25

KNHS.nl
Sport

Afbeelding
Sam Dos Santos tijdens zijn oefening vandaag op het WK.
Foto: Richard Juilliart/ FEI/ Flickr


Vandaag is het wereldkampioenschap in Herning begonnen. Als eerste disciplines zijn de dressuur en voltige van start gegaan. Voltigeur Sam Dos Santos stal voor TeamNL de show en staat op een geweldige derde plaats in de tussenstand. Morgen gaat de voltige verder.

In het Wereldkampioenschap Voltige ging vanochtend als eerste de wedstrijd voor de voltigeteams van start. De voltigeurs van de Wittegheit lieten een nette verrichting zien waar bondscoach Claire de Ridder erg blij mee was. De score kwam uit op 6.391, waarmee het team momenteel op een zevende plaats in de tussenstand staat. In de plicht voor dames solo kwam Annebeth Kubbe sterk uit de startblokken met een mooie 7.464. Renske van Schaik scoorde 7.181 en Joske van Koelen 6.941. Bij de heren solo laat de pas 16-jarige Sam Dos Santos, die vorig jaar nog wereldkampioen werd bij de junioren, in Herning zien ook bij de senioren bij de wereldtop te horen. Hij voltigeerde een zeer sterke en solide plicht die werd beloond met een prachtige score van 8.624. Daarmee staat hij nu op de derde plaats in het tussenklassement.

Tevreden bondcoach
Na afloop van de eerste voltigedag op dit WK vertelt bondscoach Claire de Ridder hoe zij terugkijkt op de Nederlandse prestaties. Claire: “Tot nu toe ben ik erg tevreden. De Wittegheit heeft zeker de beste prestatie neergezet in de plicht van dit jaar. De punten hadden wel iets hoger gekund maar ze wisten te pieken op het juiste moment door hun beste plicht van het jaar te laten zien. Bij de individuele dames ben ik ook blij met wat ik vandaag heb gezien. Joske en Renske voltigeerde een zeer nette plicht, netjes en vloeiend en zonder gekke dingen. Dat geldt ook zeker voor Annebeth die vandaag heeft laten zien dat ze bij de top van de voltigewereld thuis hoort. Alleen is die top hier op het WK heel groot en zijn er veel sterke concurrenten waar ze het tegen op moet nemen.”

Claire vervolgt: “Dan hebben we nog de geweldige prestatie van Sam, want wat hij hier laat zien is natuurlijk fenomenaal! Hij is met zijn 16 jaar nog een junior en hij staat nu al tussen alle senioren op een derde plaats na de plicht. Dat is echt ongelofelijk! Even ter vergelijking, de huidige wereldkampioen die nu ook bovenaan staat, de Franse Lambert Leclezio, is al 25 jaar en heeft dus jaren meer ervaring. De prestatie van Sam in de plicht hoort zeker bij één van zijn beste scores tot nu toe. Naar mijn mening had het puntenaantal zelfs nog iets hoger mogen zijn. Maar ik kijk met vertrouwen naar de rest van het kampioenschap, zeker als hij deze lijn vast blijft houden.”

Volg het WK
Wil je niets missen van het WK én volgen hoe onze Nederlandse ruiters, amazones en voltigeurs presteren? Via FEI.tv/CMH.tv worden alle onderdelen van alle disciplines gelivestreamd (members). De NOS verzorgt op zaterdag een samenvatting op tv, op zondag is er een livestream op NOS.nl. Wanneer er medaillekansen zijn wordt de Grand Prix op zondag eventueel live uitgezonden op tv.

Startlijst/uitslagen

Bekijk hier de website van het Wereldkampioenschap in Herning