Interview met Marten Luiten: "het 'paard zijn' mag niet ontbreken"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Interview met Marten Luiten: "het 'paard zijn' mag niet ontbreken"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-22 19:53

*Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Marten en Fynona tijdens het EK Dressuur 2020 Young Riders in Pilisjàszfalu.
Foto: © FEI/Lukasz Kowalski

Marten Luiten is een jonge en zeer getalenteerde dressuurruiter. Maar hoe is hij op dit niveau gekomen? Wanneer merkte hij dat hij best wel goed kan paardrijden? En heeft hij nog dromen/doelen voor de toekomst? Hij beantwoordde deze, en meer, vragen voor Bokt.

* Voor wie je niet kent: kan je jezelf voorstellen?
Mijn naam is Marten Luiten en ik ben 20 jaar. Ik woon in Winschoten samen met m’n ouders, m’n broertje, 2 honden en de paarden. Naast mijn leven als ruiter, studeer ik bedrijfskunde in Groningen. In mijn periode bij de pony’s ben ik opgenomen geweest in het A-kader en ben ik met verschillende pony’s Nederlands kampioen geworden. Na de overstap naar de paarden stond ik met mijn toppaard Fynona bovenaan op de FEI World Ranking List bij de Junioren en later ook bij de Young Riders. In totaal hebben we al 9 medailles gehaald op EK’s bij de jeugd, waarvan 5x goud bij de Young Riders. Door de prestaties op de EK’s ben ik sinds 2020 lid van het KNHS Talententeam. Naast Fynona rijd ik nog een aantal andere talentvolle paarden.

* Welke paarden rijd je momenteel?
Mijn toppaard is Fynona, een twaalfjarige merrie in eigendom van Stal 104. Ze is een volle zus van de goedgekeurde hengst All at Once (Ampère x Gribaldi) en sinds september 2017 staat ze bij mij op stal. We zijn samen alle klasses vanaf het Z2 doorlopen en zijn inmiddels gestart in de Grand Prix U25. Daarin zijn we in mei Nederlands kampioen geworden.

Afbeelding
Marten (midden) heeft goud gewonnen op het EK 2021 in Oliva bij de Young Riders.

Bij de Young Riders kwam ik dit jaar aan de start met Killer (George Clooney x Tolando).
Deze zevenjarige ruin is in eigendom Sport Pro Horses en hij staat sinds eind 2021 bij mij op stal. We zijn begin dit jaar begonnen in het Z2 en inmiddels rijden we mee op Young Riders-niveau. Dit jaar zijn we Nederlands kampioen geworden op dit niveau tijdens het NK Dressuur. Daarnaast zitten we in het traject voor het WK Jonge Dressuurpaarden 2022.

Naast deze twee paarden op internationaal niveau, rijd ik nog op Johnny (Johnson x World Magic). Hij is in eigendom van de familie Both en is acht jaar oud. Met hem ben ik afgelopen indoorkampioenschappen kampioen geworden in de klasse Z2. Ik heb hem al succesvol ZZ-Licht gestart en ben hem rustig aan het voorbereiden voor de overstap naar de subtop.

Sinds dit jaar rijd ik nog een KWPN goedgekeurde hengst, namelijk Mowgli V.O.D. Hij is in
eigendom van Jorg van Os en StuDutch. Op dit moment zijn we nog bezig om een combinatie te vormen en daarna zal ik dit vijfjarige talent op wedstrijden zoals de KWPN Hengstencompetitie de ring in rijden.

* Hoe en wanneer ben je begonnen met paardrijden? En met wedstrijden rijden?
Mijn ouders waren beiden altijd al fanatiek in de paardensport. In het begon trokken de paarden me niet helemaal, maar nadat ik met mijn moeder mee ging om te filmen, leek het me stiekem toch wel leuk. Toen ben ik thuis langzamerhand begonnen met rijden met Vera, een super makke maar helaas ook al wat oudere B-pony. Toen ik fanatieker begon te rijden, hebben we Comanche gekocht.

Comanche was een driejarige Welsh merrie en was (zeker in het begin) voor mij niet de makkelijkste. Met hulp van m’n ouders en een portie doorzettingsvermogen groeiden we steeds meer als combinatie en toen zijn we begonnen met wedstrijden rijden. Met Comanche werd ik voor het eerst Nederlands kampioen, dat was in de klasse M1/M2 cat. C.

Daarnaast kreeg ik toen pony’s te rijden voor Goldwin’s Hoeve. Zij fokten hele goede pony’s en toen is het balletje steeds meer gaan rollen.

Afbeelding
Marten en Fynona tijdens het EK 2021 Junioren in Oliva bij de Junioren.

* Wanneer kreeg je door dat je toch best wel goed was in paardrijden? En hoe merkte je dat?
Haha dat vind ik een moeilijke vraag! Ik zou niet van mezelf zeggen dat ik door kreeg dat ik best wel goed was, omdat ik daar niet zo zeer mee bezig ben. Ik vind het vooral leuk om zo goed mogelijk te worden en zo veel mogelijk uit mijn paarden (en vroeger pony’s) te halen. Als buitenstaander zie je alleen die vijf minuten in de proef, maar de hele weg er naartoe, vallen en opstaan, de vele uren trainen, doorzetten, daar houd ik me meer mee bezig. Ik geloof erin dat de resultaten dan vroeg of laat ‘vanzelf’ komen.

* Wie is je grote voorbeeld en waarom?
Ik heb niet echt één groot voorbeeld, ik probeer van iedereen wat te leren. Ik heb wel echt respect voor mensen als Isabell Werth en Carl Hester, die met verschillende paarden elke keer weer naar de top komen. Of bijvoorbeeld Emmelie Scholtens, zij presteert zowel in de jonge paardenwedstrijden als op het hoogste niveau, dat vind ik echt heel erg knap!

* Heb je eigen paarden? Zo ja: Hoe houd je ze? (welk voer, wel of niet buiten, etc.)? Zo nee: zou je een eigen paard(en) willen?
Ik rij op dit moment paarden voor andere mensen. Ze komen allemaal buiten, omdat ik vind dat dat bij het ‘paard zijn’ niet mag ontbreken. We hebben weiland en een paar paddocks, zodat ze tegelijkertijd lekker buiten kunnen lopen. Ik heb het idee dat de paarden hier echt van genieten en energieker voelen onder het zadel als ze lekker in hun vel zitten.

De paarden krijgen een aantal keren per dag grote porties hooi, zodat ze heel de dag toegang hebben tot eten. en verder wordt dat aangevuld met ruwvoer, muesli’s en brokken van Hartog Paardenvoeders. Zij analyseren regelmatig hoe de paarden er voor staan qua conditie en passen daarop het voeradvies aan. Wij passen daarop dan weer het rantsoen aan en zo houden we alle paarden goed in conditie. Qua supplementen voer ik Muscle Impulse, Concentration Extra Forte, Tendon Impulse en een supplement voor de longen aan de paarden. Ik merk dat ze daardoor nog wat makkelijker de trainingen aan kunnen en daarin helpen we ze graag!

Afbeelding
Marten en Fynona tijdens het EK 2021 Young Riders in Oliva.

* Je hebt intussen al vele grote wedstrijden gewonnen en een indrukwekkende erelijst
opgebouwd. Zijn er nog doelen die je wilt bereiken, of dromen die je hebt?

Ik hoop dat ik nog heel veel mooie wedstrijden mag gaan rijden. Hopelijk met verschillende paarden, ik vind het namelijk heel leuk om de paarden op te leiden en om samen met het paard zo veel mogelijk eruit te halen. Ik heb met Fynona al eens mogen deelnemen aan CHIO Aachen, dat zou heel gaaf zijn om nog eens te doen!

* Wat zou je zijn gaan doen als je niet de topsport was in gegaan?
Ik studeer nog steeds en daar ga ik nog mee door. Ik hoop dat ik mijn studie bedrijfskunde en de paardensport op een of andere manier kan combineren, maar daarin heb ik nog geen concreet plan gemaakt. Het ligt er ook net een beetje aan wat op je pad komt.

* Beoefen je nog andere sporten, naast het paardrijden?
Af en toe doe ik aan hardlopen, maar meer voor de ontspanning.

Myrthe1

Re: Interview met Marten Luiten: "het 'paard zijn' mag niet ontbreken"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:32

Leuk artikel!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie