Altijd al een keer een polowedstrijd willen bezoeken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Altijd al een keer een polowedstrijd willen bezoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 22:03

Bokt Nieuwsredactie
Algmeen

Afbeelding
Foto: Jos Bornheim

Het poloseizoen is alweer over de helft en vlak na de zomervakanties biedt Polo Club Midden-Nederland de mogelijkheid om te gaan kijken bij wedstrijden. We hebben al eerder aandacht besteed aan de polosport middels een interview met Brenda de Boer en ook nu weer is er gelegenheid voor lezers om vragen te stellen.

Polo is een beetje een uitzondering in de disciplines omdat het, naast een teamsport, ook nog een balspel is. Buiten de samenwerking met het paard is de strategische samenhang van het team en het anticiperen op acties van de tegenstander enorm belangrijk. Polospelers rijden daarnaast ook nog eens op meerdere paarden per wedstrijd, dus focussen op één combinatie is er niet bij.

Door het spelelement is polo een erg aantrekkelijke sport om te zien. Voor de spelers zijn er veel details in de regels om de veiligheid te waarborgen, maar voor de toeschouwer is het simpel, de bal moet tussen de palen. Er is een scheidsrechter te paard, die alles streng in de gaten houdt. Het publiek heeft ook een taak. Iedereen heeft wel eens in een film een scène gezien waarbij de toeschouwers het veld op gaan om de pollen terug te trappen. Deze treading-in is ook daadwerkelijk nodig om de volgende wedstrijd weer soepel te laten verlopen.

Polospelers zelf vinden het zelf niet zo belangrijk, maar spannend is het natuurlijk wel dat deze sport ook gespeeld wordt door de Britse prinsen William en Harry. De meeste mensen hebben dus ook wel de associatie van Engeland met polo, maar weinigen weten dat polo ook actief gespeeld wordt in Nederland. De sport is hier in hoge mate beïnvloed door Argentijnse professionals die de teams ondersteunen, en ook de scheidsrechter wordt ingevlogen uit Argentinië.

Over de specifieke gewoonten en gang van zaken in de polowereld is veel te vertellen. Er zijn altijd spelers uit diverse landen tot aan Argentinië en Nieuw-Zeeland. Mannen en vrouwen spelen in gemengde teams. Er wordt niet geslagen met de kopse kant van de stick (die mallet genoemd wordt), zoals bij croquet, maar met de zijkant. Na ieder doelpunt wisselen de teams van speelhelft. De paarden zijn speciaal gefokt en getraind en zijn klein en wendbaar. De spelers bouwen hun hele leven rond deze sport en het materiaal is volledig gericht op bescherming in een rugby-achtige sport, die niet geschikt is voor watjes.

In het weekend van 3 en 4 september wordt er polo gespeeld in een prachtig natuurgebied op de Veluwe, tussen Nijkerk en Putten. Hier kan een beperkt aantal toeschouwers bij aanwezig zijn. Deze plaatsen zijn te bemachtigen door inschrijving voor een picknick-box. Kijk hiervoor op de site van Landgoed De Salentein.

Een Nederlandse speaker geeft uitleg bij de actie op het veld. Reserveer dus een picknick, nodig je vrienden uit en geniet van een mooie middag in de buitenlucht!

jansje73

Re: Altijd al een keer een polowedstrijd willen bezoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 07:55

Ik wil wel eens een keer een polo wedstrijd bezoeken. Alleen denk ik dat een kaartje best wel duur is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 07:56

Hier op Duindigt kun je altijd gratis komen kijken hoor.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:24

misschien handig om de link naar dat landgoed ook in het bericht te zetten? Scheelt zoekwerk.

Lauwtjuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:45

Volgens mij is dit gewoon een open evenement bij Stal Lozeman in Putten. Voorgaande jaren bezocht en super leuk om eens mee te maken! Het was toen niet verplicht een dure picknickbox te bestellen. Wij hoefde alleen voor het parkeren een paar euro te betalen!

https://www.poloclubmiddennederland.com/

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 10:49

Wat ik begrepen heb van de organisatie is dat je dit jaar alleen met de picknick-box toegang hebt.

De link is expres niet geplaatst omdat we het niet commercieel willen maken.

Lauwtjuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:17

Ik zou dat echt schandalig vinden, dan is het gelijk voor de elite. Zulke bedragen voor een picknickmand.... %)

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:29

Ik heb in Mexio een man leren kennen met drie polopaarden en hij nodigde ons uit om een avond te door te brengen op hun club. Een vriendschappelijke wedstrijd bekeken en daarna lekker grillen. Het was echt erg leuk. De laatste keer dat we in Cancun waren heb ik met hem meegetraind op een van zijn paarden. Wat een hel :')

Die warmte, binnen 5 minuten liep het zweet van me af... maar ook een bal raken :') ik heb 2 keer wat geraakt geloof ik. Ik wilde het paard natuurlijk niet raken met die stok, maar sowieso de bal ook raken.... niet makkelijk. En ik moet zeggen dat het paard me echt probeerde te helpen. Die ging vol achter de bal aan. Sturen was amper nodig, hij wist wat te doen. Maar erg leuk om een keer te proberen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:56

Ik vind alleen die ophaaltrenzen zo onvriendelijk, en daar wordt tijdens de wedstrijd flink aan gesjord.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:48

Lauwtjuh123 schreef:
Volgens mij is dit gewoon een open evenement bij Stal Lozeman in Putten. Voorgaande jaren bezocht en super leuk om eens mee te maken! Het was toen niet verplicht een dure picknickbox te bestellen. Wij hoefde alleen voor het parkeren een paar euro te betalen!

https://www.poloclubmiddennederland.com/

Nee, dus niet bij stal Lozeman, maar op landgoed Salentein. En Salentein is een duur restaurant. En dan is 50 euro per persoon inclusief wijn eigenlijk niet eens duur.

Maar het wordt ook echt wel gebracht als een elitesport - de laatste keer dat ik er was bij Lozeman stond daar de Range Rover importeur met een constructie om even low gear tegen een helling van 30 graden op te tuffen met een 4WD, er was een stand van Rolex, en meer van dat soort dure shit... :D

Lauwtjuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:57

Klopt, was een leuk gezicht met de Range Rover importeur!
Maar de locatie op de website is Putten en Salentein zit in Nijkerk. Ik kan mij ook niet voorstellen dat Salentein een polo veld gaat neerleggen terwijl Lozeman 5 minuten verderop zit.

De vorige wedstrijden was Salentein ook de cateraar die op het evenement stond. Maar zie inderdaad ook op Facebook dat "De toegang is beperkt tot de afnemers van de picknick". Ik vind het flauw!
Ik vond het een leuk evenement om te bezoeken, maar met een klein grietje met weinig geduld vind ik €100,- uitgeven voor een picknick echt teveel geld.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:02

Onduidelijke communicatie dan dus. Ik kreeg de indruk dat het deze keer echt ergens anders was. Er zou best een reden kunnen zijn dat ze uit moeten wijken naar een andere locatie tenslotte.
Anyway, ik vond de sfeer die keer dat ik er was echt tenenkrommend bekakt en elitair, en als ik er 100 euro voor moet uitgeven is dat alleen maar nóg erger :))

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 19:20

Brenda snapt dat het fijn is als het gratis is maar zo'n evenement heeft enorme kosten. Op deze manier hebben ze ook iedereen die komt geregistreerd en kunnen ze de mensen bereiken mocht dat nodig zijn. Ze krijgen er ook veel voor, twee polowedstrijden, een plek om te parkeren, een plek om te zitten, een speaker die alles uitlegt en ook nog een picknick. En dan kost het nog steeds meer geld dan dat het opbrengt.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:21

Morgen is bij Vreeland het SPN NK 10 euro contact voor de auto neerzetten helaas kan ik niet dit jaar maar is een leuke plek wel even dekentje mee om op te zitten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 12:27

Is dit zo'n dresscode event? Zoals je in Gossip Girl en The Royals zag? Dat lijkt me echt zó tof om een keer te doen! :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 12:47

Polo is toch ook wel een elite sport? Ik vind het niet zo gek, € 99,- voor 2 personen inclusief picknick. Wel leuk om eens mee te maken.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 12:53

Ik ben 1 keer wezen kijken bij een polo wedstrijd. Wat een verschrikkelijk bekakt clubje komt daar op af zeg. Het was toen gelukkig een klein bedrag toegang voor het gewone volk. We hadden toegang tot gewone houten bankjes en een paar standjes. Ik heb toen voor de gein in een Mini Cooper gezeten die er stond. Maar al dat volk in de VIP tent keek echt neer op de mensen die er gewoon waren. Die deden gewoon of waren we onzichtbaar. Ik ben toen meerdere keren gewoon letterlijk opzij gedrukt door iemand in een luxe jurkje met wijn in de hand bij de standjes en ik ben iemand die het haat als vreemden me aan raken. Dus dat was 1 keer en niet weer, mij te elitair. _O-

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:49

Janine1990 schreef:
Is dit zo'n dresscode event? Zoals je in Gossip Girl en The Royals zag? Dat lijkt me echt zó tof om een keer te doen! :D

Naar Vreeland trek ik wel leuke zomer jurk aan maar er is geen echte dress code

Museumplein polo in Amsterdam is ook fun en wat algemener zonder kaartje oid

poloclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:16

Even antwoord op de vragen die gesteld werden:

Wat krijg je voor het picknickpakket van 99 Euro voor 2 personen:
- parkeerplaats
- zitplaats en picknick voor 2 personen
- twee polowedstrijden met internationale teams en een Argentijnse scheidsrechter
- expert-speaker die uitlegt wat er gebeurt op het veld
- een unieke middag uit in de buitenlucht

Als dat elitair is, zijn popconcerten, festivals en pretparken dat dus ook ..

Maar het is waar, polo heeft een bepaalde stijl waar je van moet houden. Maar de sport is super leuk om te zien. Voor wie daar inhoudelijke vragen (of vooroordelen) over heeft mag je altijd op stal komen kijken of ons mailen: pcm@polo.nl

Er is geen specifieke dresscode. Sommigen vinden dat jammer, anderen zijn er blij mee. Het houdt je niet tegen om je wel in stijl te kleden, maar je mag ook gewoon als jezelf komen.

Gratis was leuk geweest, maar bovenstaande zaken kosten geld helaas en sponsors in de evenementen zijn er de laatste jaren veel minder. Niet alles kan zijn zoals het gister of vorig jaar was.

De bestellers krijgen uitgebreid bericht over de lokatie, tijden enz dus over de informatie hoef je je geen zorgen te maken. Je bent dus welkom!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:51

Jammer dat het nu van gratis, naar direct zo duur is geworden. Snap dat ze de kosten een beetje willen dekken hoor, maar dit is wel echt een verschil van dag en nacht. :=
En geen optie om een goedkopere versie kaart te krijgen zonder bvb de picknick. Daar zit volgens mij best luxe broodjes in en o.a. wijn. Ik weet het niet hoor. Genoeg mensen die niet drinken en die ook gewoon hun eigen eten mee willen nemen. Of daar ter plekke iets willen kopen wat ze zelf kunnen kiezen.

Ik vind het een bijzondere overgang. Jammer!

poloclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:09

Het is gewoon een ander concept waarbij het beter haalbaar is als organisatie.
Als je alleen denkt in aantallen broodjes enz lijkt het simpel, maar als je ter plaatse moet afwachten wat mensen willen kopen moet daar toch een tent staan, inkoop, elektra, water en personeel. Voor bezoekers moeten er parkeerwachters, wegwijzers, zitplaatsen, toiletten enz zijn. En dat allemaal op een weiland waar normaal paarden staan.
Voor de wedstrijden komen er spelers en een scheidsrechter uit het buitenland, 60-70 paarden enz enz.
Er komt echt meer bij kijken dan je denkt. Je koopt niet alleen een broodje, maar het hele pakket.
Aan ieder zelf de beslissing of het dat waard is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:27

Jessix schreef:
Polo is toch ook wel een elite sport? Ik vind het niet zo gek, € 99,- voor 2 personen inclusief picknick. Wel leuk om eens mee te maken.
Dat is wat de Nederlandse polocommunity je graag wil laten denken, net als jachtrijden. :') Kijk je over de grens, dan is dat allemaal veel toegankelijker, zonder ballotagecommissies etc.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:25

Voor iedereen die op de genoemde datum niet kan, aanstaand weekend zijn er polowedstrijden op Draf- en renbaan Duindigt in Wassenaar. Zaterdag is de eerste match om 17:00 uur. Toegang is gratis.

poloclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:35

En voor 3-4 september is er ook een optie om toegang voor 2 personen te winnen, met picknick en 2 shirts van HVpolo !
Kijk op Instagram @poloclubmiddennederland

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:41

Polowedstrijden op Duindigt, daar ben ik jaren geleden eens geweest. Aanrader!