Informatiekeuring: Britt en Tineke genieten van Nachtwacht DBD

Moderators: Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Informatiekeuring: Britt en Tineke genieten van Nachtwacht DBD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-22 07:38

KWPN
Fokkerij

Afbeelding
Marco Boavista op Nachtwacht DBD tijdens de informatiekeuring in
Ermelo op 3 augustus 2022. Foto: Marlies Trap Fotografie

Onder het publiek bevond zich onder meer Tineke Bartels, altijd oprecht geïnteresseerd in een fijn dressuurpaard en natuurlijk Britt Dekker. Die haar hart verloor aan haar PRE George. Zij maakte beelden van de informatiekeuring en deze worden volgende week uitgezonden op haar youtubekanaal PaardenpraatTV.

De middag werd afgesloten met een presentatie van Nachtwacht DBD. Hij liep eerst mee in de informatiekeuring en gaf daarna een demonstratie met Marco Boavista in het zadel. De hengst is een zoon van Glock’s Toto Jr en komt uit Sorpresa XXXV.

Volgens zijn ruiter heeft Nachtwacht een gouden karakter en een fantastische instelling. Hij rijdt hem sinds een jaar. Zowel Bert als Jean hebben de ervaring dat een Iberisch paard wat laatrijper is dan de gemiddelde warmbloed en dat ze in de beginfase wat meer tijd nodig hebben om sterk te worden. Jean: “Ze bieden altijd veel aan, maar soms heb ik wel gedacht bij zulke jonge paarden: ‘ze zijn niet zo bijzonder’. Om ze na een paar jaar terug te zien en dan helemaal verbaasd te zijn, want dan waren het heel andere paarden.”

Weinig verschil
Bert: “Vooral het ontwikkelen van het zweefmoment in draf vraagt veel aandacht. Aan de stap en de galop kun je niet veel veranderen, maar aan het zweefmoment in de draf wel. Gewoon laag en diep rijden, om lengte in het lijf en ruimte in het lopen te houden. Er zit in dat opzicht in mijn ogen niet veel verschil in het trainen van een Iberisch paard of een warmbloed. Deze Nachtwacht is onder het zadel een eleganter paard dan aan de hand. Hij beschikt over een correcte stap en een goede galop, waarin hij geen snelheid nodig heeft.” Jean: “En hij loopt hier rond alsof hij hier iedere dag is. Dat is ook een kwaliteit!”

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.

Ayasha
Blogger

Re: Informatiekeuring: Britt en Tineke genieten van Nachtwacht DBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:00

Laag en diep trainen met een iberiër om het zweefmoment te vergroten?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:04

Ayasha schreef:

Ik vermoed om te stretchen en zo meer ruimte in de beweging te krijgen. Maar ik zie alweer een eindeloze discussie in het verschiet over of dit de juiste manier is. Daar vel ik geen oordeel over.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:30

SophievdV schreef:
Ayasha schreef:

Ik vermoed om te stretchen en zo meer ruimte in de beweging te krijgen. Maar ik zie alweer een eindeloze discussie in het verschiet over of dit de juiste manier is. Daar vel ik geen oordeel over.

Bij een warmbloed akkoord. Maar de Iberiërs die ik gereden heb rijd je dan de grond in… := laag en met lengte ja… maar diep doet ze juist krabbelen in mijn ervaring.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:53

Hij bedoeld op lengte volgens mij en voorwaarts-neerwaarts...zo vergroot je bij ieder paard het zweefmoment en verbeter je de beweging. Iberiers worden snel te kort gereden of niet genoeg op lengte.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:09

Elisa2 schreef:
Hij bedoeld op lengte volgens mij en voorwaarts-neerwaarts...zo vergroot je bij ieder paard het zweefmoment en verbeter je de beweging. Iberiers worden snel te kort gereden of niet genoeg op lengte.

Dat kan ik niet goed rijmen met laag en diep… :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:10

Veel mensen rijden vw/nw zonder aanspanning, maar dan train je ook niets...ik gok dat daar het verschil zit maar dat is puur invulling van mijn kant. Dus of vw/nw zonder aanspanning..of te kort in de hals en achter de teugel, of zogenaamd klassiek met een weggedrukte rug.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie