KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14787
Geregistreerd: 20-04-16

KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 08:28

KWPN
Sport

Afbeelding
Hester Bisschot met Lusitano hengst Gallito Pujedo. Foto: Marlies Trap Fotografie


Uiteraard heeft iedereen het al in zijn of haar agenda staan: woensdag 3 augustus de informatiekeuring voor kruisingen van KWPN’ers met Iberische paarden, zoals PRE’s en Lusitano’s. Het programma wordt afgewisseld met enkele interessante shows. Britt Dekker zal aanwezig zijn om een aflevering voor PaardenpraatTV op te nemen. Volgens senior-inspecteur Wim Versteeg kunnen deze kruisingen zomaar het ultieme dressuurpaard van de toekomst worden. En fokker Marlies Reibestein meent dat deze paarden weleens het ideale breedtesportpaard worden.

"Een aantal jaren geleden zijn we met instemming van de Fokkerijraad gestart met deze pilot", steekt Wim Versteeg van wal. We willen ontdekken of we door gebruik van Iberische paarden het bijzondere vermogen tot verzamelen, zoals de piaffe en passage, kunnen toevoegen. Daarnaast willen we kijken of we grotere bloedspreiding kunnen stimuleren bij de KWPN-dressuurpaarden. Als we alle goede genen van beide typen bij elkaar zouden kunnen brengen, zou dit zomaar eens het ultieme dressuurpaard van de toekomst kunnen worden. Ik ben in ieder geval heel nieuwsgierig naar Nachtwacht DBD, een vierjarige zoon van Glock’s Toto Jr. uit PRE-merrie Sorpresa XXXV, zelf een dochter van de Grand Prix-dressuurhengst Joyero XXI.”

Gemeenschappelijk fokdoel
Marlies Reibestein is fan van de Iberische paarden: “Verschrikkelijk leuk dat de KWPN deze informatiekeuring organiseert en een hele leuke oplossing heeft bedacht voor het keuren van ‘een nieuw soort paard’, waarvoor nog geen echte meetlat bestaat. De kruisingen zullen woensdag worden bekeken door zowel KWPN- als PRE/Lusitano-ogen. Zelf hebben we dit jaar drie kruisingveulens, waarmee ik heel blij ben en of dat terecht is zal woensdag blijken. Toen de pilot vier jaar geleden van start ging, hebben we in het midden van het land een dag georganiseerd waar Wim Versteeg en Arie Hamoen een aantal Iberische merries lineair hebben gescoord. Aan de hand daarvan volgde een advies om te kijken wat nodig was om tot een gemeenschappelijk fokdoel te komen. Er werd gewezen op sterke en minder sterke punten van die merries en waarop we als fokkers moesten letten.”

Ideale paard
"Inmiddels zijn er dertig kruisingen geboren. Een aantal verblijft in Spanje en in Frankrijk. Zullen er woensdag in Ermelo zijn. Ik ben in ieder geval heel enthousiast en denk dat we met de combinatie KWPN en Iberische paard wel eens het ideale paard voor de breedtesport-ruiter kunnen fokken: een paard met uitstraling en maat, met een goede bewegingsvorm, maar net een beetje minder scherp. En wie weet zitten er ook nog uitschieters naar boven bij..!”

Interessant programma
Het wordt woensdag 3 augustus een interessant programma. Als eerste licht KWPN-inspecteur Wim Versteeg de pilot toe, die vier jaar geleden al is gestart. Hierin werden verschillende KWPN’ers met Iberische paarden gekruist. Na de uitleg volgt een optreden van Renate van Uytert met de KWPN-goedgekeurde hengst Johnny Depp, waarbij de sterke punten van de gemiddelde KWPN-er zullen worden besproken. Johnny Depp loopt in de sport op Lichte Tour-niveau en heeft hoge ogen gescoord op het WK voor Jonge Dressuurpaarden. Dan komt Hester Bischot in de baan met de Lusitano-hengst Gallito, waarna een toelichting volgt over de sterke punten van de Iberische paarden. De elfjarige Gallito loopt Grand Prix en is succesvol in het steeds populairder wordende Working Equitation.

Britt Dekker
Britt Dekker, groot liefhebber van het Iberische paard 'en in het bezit van meerdere KWPN'ers neemt in Ermelo een aflevering van PaardenpraatTV op.

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:13

Ik hoop van niet.
Ik vind Iberiërs super leuk, maar niet voor de sport en niet voor mij.

Ik heb nu een Westfaler, maar ben absoluut niet van plan een kruising met een Iberiër te kopen.

Ailill

Berichten: 11708
Geregistreerd: 27-08-11

Re: KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:14

Niet?

Ik vind ze juist fantastisch :D

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:21

Ieder zijn smaak :D

Ik word er niet vrolijk van, ik vind de manier van lopen niet mooi, en vooral de vlakke gangen niet fijn om te zien (wel om te voelen, het zit makkelijk) en ik vraag me serieus af hoeveel mensen er kunnen omgaan met de neiging om zo achter de teugel te gaan duiken......

Uiteraard zijn ze minder scherp, maar ze kunnen echt knap sensibel zijn :=

Janine1990

Berichten: 44143
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:22

Ik vind dit waanzinnig interessant! En ben heel benieuwd hoe kruising x kruising over een paar jaar er uit ziet! De filmpjes op de site van de CDN zijn niet gek!

Alleen snap ik niet waarom Hester op de site staat als 'fokker', ik dacht dat zij alleen maar zuiver iberische paarden had? En kwpn'ers, maar dat terzijde... :+

Janine1990

Berichten: 44143
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:24

Avalanche schreef:
Ieder zijn smaak :D

Ik word er niet vrolijk van, ik vind de manier van lopen niet mooi, en vooral de vlakke gangen niet fijn om te zien (wel om te voelen, het zit makkelijk) en ik vraag me serieus af hoeveel mensen er kunnen omgaan met de neiging om zo achter de teugel te gaan duiken......

Uiteraard zijn ze minder scherp, maar ze kunnen echt knap sensibel zijn :=


https://www.youtube.com/watch?v=fY1EM2z ... MjA4MjAyMg

Poeh... vlak?

En op de site staat ook wel het een en ander... Jonge dieren waar je wel een kruiwagen tussen de benen door kan rijden, maar ach, geef ze even te tijd. Verder alles behalve vlak...

Jessix

Berichten: 16788
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:34

Ailill schreef:
Niet?

Ik vind ze juist fantastisch :D

Ik ook!
Maar ben zelf dan weer nooit dan geweest van een KWPNer. De kruisingen vind ik wel interessant en volg ik ook al een aantal jaartjes. Maar zou er zelf niet snel voor kiezen. Ik kan al
mijn ambities wel kwijt in de pure Lusitano. <3

ElCid

Berichten: 9313
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:53

Avalanche schreef:
Uiteraard zijn ze minder scherp, maar ze kunnen echt knap sensibel zijn :=


Minder scherp ;-). Heb je wel eens een Lusitano door een WE parcours zien gaan...........

Maar er lopen o.a. in Frankrijk en Portugal al aardig wat kruisingen met warmbloeden. Dus er zijn al aardig wat resultaten bekend hoe deze kruising uitpakt.

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:00

Janine1990 schreef:
Avalanche schreef:
Ieder zijn smaak :D

Ik word er niet vrolijk van, ik vind de manier van lopen niet mooi, en vooral de vlakke gangen niet fijn om te zien (wel om te voelen, het zit makkelijk) en ik vraag me serieus af hoeveel mensen er kunnen omgaan met de neiging om zo achter de teugel te gaan duiken......

Uiteraard zijn ze minder scherp, maar ze kunnen echt knap sensibel zijn :=


https://www.youtube.com/watch?v=fY1EM2z ... MjA4MjAyMg

Poeh... vlak?

En op de site staat ook wel het een en ander... Jonge dieren waar je wel een kruiwagen tussen de benen door kan rijden, maar ach, geef ze even te tijd. Verder alles behalve vlak...

't Is toch niet omdat 1 paard niet vlak is dat de rest dat niet is?
Over het algemeen is het een hoop gemaai, met een paar heel leuk lopende uitzonderingen imo.

Maar ik ben er niet kapot van.

DreamGuide

Berichten: 2028
Geregistreerd: 10-08-14

Re: KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:05

Hier niet echt fan van Iberische paarden. Juist wel van tuigpaarden en in mindere mate Gelderse.

Heb me wel altijd enorm afgevraagd hoe een kruising tuigpaard x PRE eruit zou komen te zien en hoe die zouden lopen. Nog nooit een voorbeeld van kunnen vinden. Kan me indenken dat de souplesse van een Iberisch paard wel een positieve invloed zou kunnen hebben, maar er zou ook zomaar iets heel raars uit kunnen komen.

Jessix

Berichten: 16788
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:11

Avalanche schreef:
't Is toch niet omdat 1 paard niet vlak is dat de rest dat niet is?
Over het algemeen is het een hoop gemaai, met een paar heel leuk lopende uitzonderingen imo.

Maar ik ben er niet kapot van.


Dat geloof ik direct. Mijn ervaring is echter heel anders. Ik loop al vanaf 2009 tussen de Lusitanos en heb er misschien een handje vol gezien die met de voorbenen maaien.

Maar het hoeft je smaak uiteraard niet te zijn.

996981
Berichten: 10281
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:14

DreamGuide schreef:
Hier niet echt fan van Iberische paarden. Juist wel van tuigpaarden en in mindere mate Gelderse.

Heb me wel altijd enorm afgevraagd hoe een kruising tuigpaard x PRE eruit zou komen te zien en hoe die zouden lopen. Nog nooit een voorbeeld van kunnen vinden. Kan me indenken dat de souplesse van een Iberisch paard wel een positieve invloed zou kunnen hebben, maar er zou ook zomaar iets heel raars uit kunnen komen.

Souplesse is juist waar de warmbloeden de Iberische rassen kunnen verbeteren. Niet andersom. De Iberische rassen zouden het vermogen tot sluiten toe kunnen voegen. Om hun souplesse staan ze over het algemeen niet bekend (zeker niet in vergelijking met onze langelijnde, hoogbenige kwpn-ers).

Ik denk dat het voor veel mensen een interessante combi kan zijn :)

Fly_high

Berichten: 3635
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:24

DreamGuide schreef:
Hier niet echt fan van Iberische paarden. Juist wel van tuigpaarden en in mindere mate Gelderse.

Heb me wel altijd enorm afgevraagd hoe een kruising tuigpaard x PRE eruit zou komen te zien en hoe die zouden lopen. Nog nooit een voorbeeld van kunnen vinden. Kan me indenken dat de souplesse van een Iberisch paard wel een positieve invloed zou kunnen hebben, maar er zou ook zomaar iets heel raars uit kunnen komen.


Ik zou zo'n kruising niet willen qua karakter denk ik, tuigers zijn over het algemeen pittig maar ook redelijk brutaal, daar valt nog wat mee te doen, maar zo pittig als een tuiger en zo sensibel/onzeker als meeste PRE's, daar ga ik liever niet op :+ Qua bouw en beweging wordt het ook enorm hit or miss gok ik, die rassen liggen nog flink stuk verder uit elkaar dan gewone rijpaarden en PRE's.

Elisa2

Berichten: 39739
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:39

Daar ben ik het dan weer niet mee eens, de iberiers hebben vaak veel meer souplesse dan kwpn'ers.

Ik vind het beide fijne en goede paarden maar zie ze liever apart dan gekruist...maaien of hectisch worden doen PRE's vaak als ze verkeerd gereden worden. Op lengte met ruimte in de gangen geeft al een heel ander beeld. Neemt niet weg dat ze wel "anders" bewegen dan een KWPNer. Daarom ben ik meer voor de kruising lusitano x kwpner omdat de lusitano vaak net wat rijtypischer is en beweegt.

Qua karakter zijn de iberiers mensgericht en sensibel maar wel cool en bomproof vaak, dat laatste missen de kwpners nog weleens dus ik ben een beetje bang voor sensibele bommetjes.

996981
Berichten: 10281
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:56

Elisa2 schreef:
Daar ben ik het dan weer niet mee eens, de iberiers hebben vaak veel meer souplesse dan kwpn'ers.

Ik vind het beide fijne en goede paarden maar zie ze liever apart dan gekruist...maaien of hectisch worden doen PRE's vaak als ze verkeerd gereden worden. Op lengte met ruimte in de gangen geeft al een heel ander beeld. Neemt niet weg dat ze wel "anders" bewegen dan een KWPNer. Daarom ben ik meer voor de kruising lusitano x kwpner omdat de lusitano vaak net wat rijtypischer is en beweegt.

Qua karakter zijn de iberiers mensgericht en sensibel maar wel cool en bomproof vaak, dat laatste missen de kwpners nog weleens dus ik ben een beetje bang voor sensibele bommetjes.

Waarom vind je dat? PRE-ers zijn korter in de bovenlijn en hebben over het algemeen een strakkere lendenpartij. Juist lengte en losheid in de bovenlijn/lendenen zorgen voor souplesse. Wat mij betreft is het verschil heel duidelijk te zien in de gangen en zeker ook te voelen.

Het is niet voor niks dat PRE’s over het algemeen minder kunnen stappen dan KWPN paarden. Daar is souplesse voor nodig. Ook in de zijgangen leggen ze het af.

Wel kunnen ze vaak beter verzamelen. Daar komt hun kortere en sterkere bovenlijn juist wel van pas

DreamGuide

Berichten: 2028
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:00

Ik ben natuurlijk mega bevooroordeeld, maar ik ken tuigpaarden juist als hele eerlijke, robuuste dieren. De meeste zijn geen dooie, maar simpel gezegd wel dieren waar een lompe boer wel mee wegrijdt, terwijl mijn indruk is dat Iberische paarden gemiddeld genomen een zachtere hand (fluwelen handschoentje) nodig hebben door hun sensibelere natuur.
Geen idee of die twee dingen gemixt een fijne uitkomst zouden brengen haha. :o

Mijn indruk van Iberische paarden is wel net zoals Elisa noemt dat ze veel soeplesse hebben. Daarnaast zeker ook draagkracht, maar ik ben van mening dat een paard niet goed kan dragen zonder voldoende souplesse.

Tsja, het is dat ik geen geld en geen merrie over heb, anders zou ik best wel een Tuigpaard x Lusitano oid willen proberen.

Elisa2

Berichten: 39739
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:03

Dat is mijn ervaring in het werken met ze, ze zijn veel soepeler overal..(ook in de hals) soms maakt dat het juist moeilijker om ze recht te maken en te houden. Continu op lengte rijden is belangrijk en nog weleens een uitdaging.

Vaak zorgen weke lendenen voor meer souplesse, bij de kwpners dan..ik zie wel dat veel iberische paarden gewoon echt niet fijn gereden worden. Men komt er veel makkelijker mee weg qua plaatje als ze niet helemaal goed lopen terwijl dat bij KWPNers niet zo is.

Slecht stappen komt vaak door een korte rug, je ziet dat ook bij Ferro bloed..ook een kortere rug. Maar nogmaals..als ze goed op lengte gereden worden komt ook die stap wel goed, geldt ook voor de zijgangen. Misschien niet zo goed als bij een langgelijnder dier maar zeker wel voldoendes.

Elisa2

Berichten: 39739
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:06

DreamGuide schreef:
Ik ben natuurlijk mega bevooroordeeld, maar ik ken tuigpaarden juist als hele eerlijke, robuuste dieren. De meeste zijn geen dooie, maar simpel gezegd wel dieren waar een lompe boer wel mee wegrijdt, terwijl mijn indruk is dat Iberische paarden gemiddeld genomen een zachtere hand (fluwelen handschoentje) nodig hebben door hun sensibelere natuur.
Geen idee of die twee dingen gemixt een fijne uitkomst zouden brengen haha. :o

Mijn indruk van Iberische paarden is wel net zoals Elisa noemt dat ze veel soeplesse hebben. Daarnaast zeker ook draagkracht, maar ik ben van mening dat een paard niet goed kan dragen zonder voldoende souplesse.

Tsja, het is dat ik geen geld en geen merrie over heb, anders zou ik best wel een Tuigpaard x Lusitano oid willen proberen.


Ik denk dat de heetheid van een tuiger in combinatie met het sensibele van een lusitano weleens een receptje kan zijn voor het ziekenhuis. :o

Daarnaast staan die qua exterieur natuurlijk heel ver van elkaar af...iberische paarden hebben zeker een hele zachte en gevoelige hand nodig. Mensen vergeten vaak hoe enorm ze spiegelen, ze reageren op energie verandering..als je je daar niet bewust van bent als mens..kan het weleens heel frustrerend worden of heel leerzaam...

Nouvel

Berichten: 28700
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:07

Ik denk dat het ook enorm scheelt wat je gaat kruisen, allemaal mooi gebouwde bewezen paarden of zomaar een merrie met een leuke hengst…
En dat geldt natuurlijk ook binnen een ras, maar het maakt dit experiment nu wel bepalend.

996981
Berichten: 10281
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:11

Elisa2 schreef:
Dat is mijn ervaring in het werken met ze, ze zijn veel soepeler overal..(ook in de hals) soms maakt dat het juist moeilijker om ze recht te maken en te houden. Continu op lengte rijden is belangrijk en nog weleens een uitdaging.

Vaak zorgen weke lendenen voor meer souplesse, bij de kwpners dan..ik zie wel dat veel iberische paarden gewoon echt niet fijn gereden worden. Men komt er veel makkelijker mee weg qua plaatje als ze niet helemaal goed lopen terwijl dat bij KWPNers niet zo is.

Slecht stappen komt vaak door een korte rug, je ziet dat ook bij Ferro bloed..ook een kortere rug. Maar nogmaals..als ze goed op lengte gereden worden komt ook die stap wel goed, geldt ook voor de zijgangen. Misschien niet zo goed als bij een langgelijnder dier maar zeker wel voldoendes.


Zelfs PRE’s op topniveau (denk aan een Fuego) stappen een pak minder dan de kwpn paarden op dat niveau (en ook dan veruit de meeste KWPN paarden die je op een regionaal/landelijk concours zal tegenkomen). Dat heeft te maken met de lengte in de rug ja, omdat die lengte inherent is aan souplesse :)

Bij een kwpn paard is de stap en zijgangen makkelijker, omdat ze van nature meer aanleg hebben voor het buigen/verlengen van de bovenlijn = souplesse.

De beweeglijkheid van de hals is denk ik een direct gevolg van het veelal gebrek aan aanspanning van achter naar voor. Het verkrijgen van een stabiel contact is moeilijk, omdat ze stakker zijn in de bovenlijn en dus minder makkelijk verbinding van achter naar voren maken.

Janine1990

Berichten: 44143
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:13

DreamGuide schreef:
Ik ben natuurlijk mega bevooroordeeld, maar ik ken tuigpaarden juist als hele eerlijke, robuuste dieren. De meeste zijn geen dooie, maar simpel gezegd wel dieren waar een lompe boer wel mee wegrijdt, terwijl mijn indruk is dat Iberische paarden gemiddeld genomen een zachtere hand (fluwelen handschoentje) nodig hebben door hun sensibelere natuur.
Geen idee of die twee dingen gemixt een fijne uitkomst zouden brengen haha. :o

Mijn indruk van Iberische paarden is wel net zoals Elisa noemt dat ze veel soeplesse hebben. Daarnaast zeker ook draagkracht, maar ik ben van mening dat een paard niet goed kan dragen zonder voldoende souplesse.

Tsja, het is dat ik geen geld en geen merrie over heb, anders zou ik best wel een Tuigpaard x Lusitano oid willen proberen.


Ik zou het absoluut niet doen.
Iberisch paard heeft zoals 996981 al aangeeft een korte bovenlijn. Dit geeft ze ook vaak een wat vlakkere beweging waarbij het lijkt alsof ze de rug niet gebruiken.
Het tuigpaard heeft een stuwende bouw en beweegt daar ook naar, voor het gemak gooien ze al snel hun onderhals in de strijd, waarbij de rug automatisch wordt weggedrukt.

Dat lijkt me niet echt de best of both worlds bij elkaar brengen...

Tel daar de karakters bij op... De hete tuiger die overal doorheen gaat en het sensibele iberische paard. Dat wordt een explosieve binnenvetter vrees ik :+

Overigens denk ik dat souplesse hier en daar moet worden uitgewisseld met flexibiliteit.

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:15

996981 schreef:
Waarom vind je dat? PRE-ers zijn korter in de bovenlijn en hebben over het algemeen een strakkere lendenpartij. Juist lengte en losheid in de bovenlijn/lendenen zorgen voor souplesse. Wat mij betreft is het verschil heel duidelijk te zien in de gangen en zeker ook te voelen.

Het is dit dus, en dat is ook wat de gangen vlakker maakt. Veel beweging over de benen, maar vooral veel hectiek met weinig echte schwung.


Janine1990 schreef:
Ik zou het absoluut niet doen.
Iberisch paard heeft zoals 996981 al aangeeft een korte bovenlijn. Dit geeft ze ook vaak een wat vlakkere beweging waarbij het lijkt alsof ze de rug niet gebruiken.
Het tuigpaard heeft een stuwende bouw en beweegt daar ook naar, voor het gemak gooien ze al snel hun onderhals in de strijd, waarbij de rug automatisch wordt weggedrukt.


Eens. Ik ben daar absoluut niet kapot van.
Ik snap de hype rond Iberische paarden ook niet om die reden.

Jessix

Berichten: 16788
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:20

Ik denk dat de liefde voor het Iberisch paard vooral komt door het karakter. Zulke fijne paarden om mee te werken. En zeker goed genoeg om leuk mee te komen in de basis sport.

Daarbij vind ik ze ook nog eens heel erg mooi.

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:25

Wat karakter betreft, dat ben ik met je eens :j ik vind het heel vriendelijke paarden :j

Jessix

Berichten: 16788
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:28

Avalanche schreef:
Wat karakter betreft, dat ben ik met je eens :j ik vind het heel vriendelijke paarden :j

Zijn het ook niet echt! Zou nooit meer anders willen dan een Lusitano. Wat voor mij dan ook de reden is om geen kruising met Kwpn te willen.

Maar ik ben benieuwd wat de verwachtingen precies zijn en of ze in de buurt komen.