Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Avalanche schreef:Ieder zijn smaak![]()
Ik word er niet vrolijk van, ik vind de manier van lopen niet mooi, en vooral de vlakke gangen niet fijn om te zien (wel om te voelen, het zit makkelijk) en ik vraag me serieus af hoeveel mensen er kunnen omgaan met de neiging om zo achter de teugel te gaan duiken......
Uiteraard zijn ze minder scherp, maar ze kunnen echt knap sensibel zijn
Avalanche schreef:Uiteraard zijn ze minder scherp, maar ze kunnen echt knap sensibel zijn
Janine1990 schreef:Avalanche schreef:Ieder zijn smaak![]()
Ik word er niet vrolijk van, ik vind de manier van lopen niet mooi, en vooral de vlakke gangen niet fijn om te zien (wel om te voelen, het zit makkelijk) en ik vraag me serieus af hoeveel mensen er kunnen omgaan met de neiging om zo achter de teugel te gaan duiken......
Uiteraard zijn ze minder scherp, maar ze kunnen echt knap sensibel zijn
https://www.youtube.com/watch?v=fY1EM2z ... MjA4MjAyMg
Poeh... vlak?
En op de site staat ook wel het een en ander... Jonge dieren waar je wel een kruiwagen tussen de benen door kan rijden, maar ach, geef ze even te tijd. Verder alles behalve vlak...
Avalanche schreef:'t Is toch niet omdat 1 paard niet vlak is dat de rest dat niet is?
Over het algemeen is het een hoop gemaai, met een paar heel leuk lopende uitzonderingen imo.
Maar ik ben er niet kapot van.
DreamGuide schreef:Hier niet echt fan van Iberische paarden. Juist wel van tuigpaarden en in mindere mate Gelderse.
Heb me wel altijd enorm afgevraagd hoe een kruising tuigpaard x PRE eruit zou komen te zien en hoe die zouden lopen. Nog nooit een voorbeeld van kunnen vinden. Kan me indenken dat de souplesse van een Iberisch paard wel een positieve invloed zou kunnen hebben, maar er zou ook zomaar iets heel raars uit kunnen komen.
DreamGuide schreef:Hier niet echt fan van Iberische paarden. Juist wel van tuigpaarden en in mindere mate Gelderse.
Heb me wel altijd enorm afgevraagd hoe een kruising tuigpaard x PRE eruit zou komen te zien en hoe die zouden lopen. Nog nooit een voorbeeld van kunnen vinden. Kan me indenken dat de souplesse van een Iberisch paard wel een positieve invloed zou kunnen hebben, maar er zou ook zomaar iets heel raars uit kunnen komen.
Elisa2 schreef:Daar ben ik het dan weer niet mee eens, de iberiers hebben vaak veel meer souplesse dan kwpn'ers.
Ik vind het beide fijne en goede paarden maar zie ze liever apart dan gekruist...maaien of hectisch worden doen PRE's vaak als ze verkeerd gereden worden. Op lengte met ruimte in de gangen geeft al een heel ander beeld. Neemt niet weg dat ze wel "anders" bewegen dan een KWPNer. Daarom ben ik meer voor de kruising lusitano x kwpner omdat de lusitano vaak net wat rijtypischer is en beweegt.
Qua karakter zijn de iberiers mensgericht en sensibel maar wel cool en bomproof vaak, dat laatste missen de kwpners nog weleens dus ik ben een beetje bang voor sensibele bommetjes.
DreamGuide schreef:Ik ben natuurlijk mega bevooroordeeld, maar ik ken tuigpaarden juist als hele eerlijke, robuuste dieren. De meeste zijn geen dooie, maar simpel gezegd wel dieren waar een lompe boer wel mee wegrijdt, terwijl mijn indruk is dat Iberische paarden gemiddeld genomen een zachtere hand (fluwelen handschoentje) nodig hebben door hun sensibelere natuur.
Geen idee of die twee dingen gemixt een fijne uitkomst zouden brengen haha.
Mijn indruk van Iberische paarden is wel net zoals Elisa noemt dat ze veel soeplesse hebben. Daarnaast zeker ook draagkracht, maar ik ben van mening dat een paard niet goed kan dragen zonder voldoende souplesse.
Tsja, het is dat ik geen geld en geen merrie over heb, anders zou ik best wel een Tuigpaard x Lusitano oid willen proberen.
Elisa2 schreef:Dat is mijn ervaring in het werken met ze, ze zijn veel soepeler overal..(ook in de hals) soms maakt dat het juist moeilijker om ze recht te maken en te houden. Continu op lengte rijden is belangrijk en nog weleens een uitdaging.
Vaak zorgen weke lendenen voor meer souplesse, bij de kwpners dan..ik zie wel dat veel iberische paarden gewoon echt niet fijn gereden worden. Men komt er veel makkelijker mee weg qua plaatje als ze niet helemaal goed lopen terwijl dat bij KWPNers niet zo is.
Slecht stappen komt vaak door een korte rug, je ziet dat ook bij Ferro bloed..ook een kortere rug. Maar nogmaals..als ze goed op lengte gereden worden komt ook die stap wel goed, geldt ook voor de zijgangen. Misschien niet zo goed als bij een langgelijnder dier maar zeker wel voldoendes.
DreamGuide schreef:Ik ben natuurlijk mega bevooroordeeld, maar ik ken tuigpaarden juist als hele eerlijke, robuuste dieren. De meeste zijn geen dooie, maar simpel gezegd wel dieren waar een lompe boer wel mee wegrijdt, terwijl mijn indruk is dat Iberische paarden gemiddeld genomen een zachtere hand (fluwelen handschoentje) nodig hebben door hun sensibelere natuur.
Geen idee of die twee dingen gemixt een fijne uitkomst zouden brengen haha.
Mijn indruk van Iberische paarden is wel net zoals Elisa noemt dat ze veel soeplesse hebben. Daarnaast zeker ook draagkracht, maar ik ben van mening dat een paard niet goed kan dragen zonder voldoende souplesse.
Tsja, het is dat ik geen geld en geen merrie over heb, anders zou ik best wel een Tuigpaard x Lusitano oid willen proberen.
996981 schreef:Waarom vind je dat? PRE-ers zijn korter in de bovenlijn en hebben over het algemeen een strakkere lendenpartij. Juist lengte en losheid in de bovenlijn/lendenen zorgen voor souplesse. Wat mij betreft is het verschil heel duidelijk te zien in de gangen en zeker ook te voelen.
Janine1990 schreef:Ik zou het absoluut niet doen.
Iberisch paard heeft zoals 996981 al aangeeft een korte bovenlijn. Dit geeft ze ook vaak een wat vlakkere beweging waarbij het lijkt alsof ze de rug niet gebruiken.
Het tuigpaard heeft een stuwende bouw en beweegt daar ook naar, voor het gemak gooien ze al snel hun onderhals in de strijd, waarbij de rug automatisch wordt weggedrukt.
Avalanche schreef:Wat karakter betreft, dat ben ik met je eensik vind het heel vriendelijke paarden
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers