Palma verbiedt rijtuigen met dieren na dood van paard

Moderators: Firelight, Mjetterd, Ladybird, Muiz, ynskek, Polly, NadjaNadja, Essie73

Nieuwsredactie

Palma verbiedt rijtuigen met dieren na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-22 18:20

INSpanje.nl
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Paardenkoetsen waarin veel Spaanse steden toeristen in worden rondgereden langs de belangrijkste bezienswaardigheden zijn vanaf 2024 verboden in Palma (Mallorca).

Dit heeft de gemeenteraad besloten naar aanleiding van de recente dood van een paarden. Het dier zou door de hitte in elkaar zijn gezakt. De raad heeft hiertoe de gemeentelijke regelgeving gewijzigd. Nu komt er een "gefaseerde verandering van alle paardenkoetsen in de stad naar elektrische alternatieven".

Lees het hele artikel op INSpanje.nl.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Jester_

Re: Palma verbiedt rijtuigen met dieren na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 18:51

Jammer dat het eerst fout moet gaan, maar het is een stap in de goede richting. Nu overal nog graag

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 18:58

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 18:59

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 04-08-23 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 19:05

Hoevenkop schreef:
Ach, is dat arme dier overleden. Wat een treurig nieuws. Blij dat dit er nu toe leidt dat toeristenkoetsen uit het straatbeeld gaan verdwijnen, alhoewel het een schrale troost is.

Aan de ene kant vind ik het zo sneu en aan de andere kant, wat een klotenleven heeft zo een dier, daar is ie nu iig van bevrijdt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 19:21

Voor ons hadden de maatregelen eerder mogen komen maar petje af voor het adequate besluit. Dat betekend deze zomer en volgend jaar nog en dan is het klaar. Hier zou dat minimaal over 8 jaar uitgesmeerd worden en een heel pakket aan uitzonderingen worden gepresenteerd.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 20:23

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 21:12

Nu al die achterlijke evenementen met stieren nog!

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 06:28

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 04-08-23 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 07:26

Hebben die paarden dan zo'n vreselijk leven?

Ik heb ooit de werkwijze en stalling van de koetspaarden in Brugge mogen bekijken en het ligt wat verder van mijn wereld af maar om het nou slecht te noemen.....

Die beesten gingen naar ieder ritje terug naar een rustpunt, in de schaduw, met eten en water en werden maar een x aantal dagen per week ingezet. Voor een bewegingsdier niet perse een K leven.
Maar ik kan me in warmere oorden wel voorstellen dat het nog moeilijker wordt om het netjes te doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 08:01

Nou ik heb wel respect voor dat dit besluit er zo snel doorgedrukt is.

Ik denk dat Brugge niet te vergelijken is met Palma qua temperaturen, het zal ongetwijfeld ook allemaal op een goede manier kunnen maar in Palma is het gewoon te heet in combinatie met een gebrek aan toezicht op dierenwelzijn.

Uiteraard is het daar heel anders qua werk en armoede dus zullen sommige zaken misschien ook eerder onmacht dan onwil zijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 08:22

Helemaal stoppen zou van mij ook niet perse hoeven.
Ik zou het mooi vinden boven de 25 graden niet.
Daaronder, mits paarden goed verzorgt, lijkt het me zo slecht toch niet voor de paarden?

Bij Palma geen idee hoe daar de temperatuur jaar rond is. Denk te vaak heet om rendabel te zijn.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 08:29

Er staat me vaag iets van bij - uit de tijd dat ik er zelf als kind een keer was en die koetsjes natuurlijk geweldig vond - dat tijdens de siesta niet wordt/werd gereden. Althans, toen dus niet als mijn geheugen mij niet in de steek laat. Geen idee trouwens of Palma nog steeds volkomen leeg is tijdens de siesta, of dat dat fenomeen dankzij airco gewoon is opgeheven.

Maakt verder niet uit, het is goed dat de koetsjes verdwijnen. Laten ze maar riksja's nemen - en dan wel door een mens getrokken en niet elektrisch }>

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:13

dieren worden vaak vast geketend als ze niet aan het werk zijn. Ik ken een pony uit het buitenland ( weet niet welk land ) heeft ook voor de kar gelopen, je ziet de littekens op de voor benen. Verder zit het dier ook onder de littekens. Dat vast ketenen gebeurd naar mijn weten ook in Spanje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:16

Hoevenkop schreef:
Mkango schreef:
Lekker makkelijk praten vanuit een Nederland waar momenteel werk in overvloed is. :=

Ik kan mij vergissen maar volgens mij komt de petitiestarter niet uit Nederland.
Nee, maar om het hier te delen en evt. te ondertekenen vind ik makkelijk praten. :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:54

Mkango schreef:
Nee, maar om het hier te delen en evt. te ondertekenen vind ik makkelijk praten. :P

Ik ben er vorig jaar geweest en ja; ik vind dat ik het recht heb om deze petitie te mogen ondertekenen.

Zou jij een petitie ondertekenen tegen stierenvechten, ondanks dat je hier woont en het mss nooit in het echt hebt gezien?

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:58

Zit gewoon met tranen in mijn ogen, arm dier. |(

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:02

Brainless schreef:
Zou jij een petitie ondertekenen tegen stierenvechten, ondanks dat je hier woont en het mss nooit in het echt hebt gezien?

Niet onze zaak toch, dus waarom moeten wij ons als buitenstaanders tegenaan petitioneren?

Schoentje, kerstmuts en [o]

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:10

oomens schreef:
Brainless schreef:

Niet onze zaak toch, dus waarom moeten wij ons als buitenstaanders tegenaan petitioneren?

Omdat het om dierenleed gaat en de meeste mensen hier houden van dieren?

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:12

oomens schreef:
Brainless schreef:

Wauw. Maak je dan maar (bijna) nergens meer druk over, niet jouw zaak toch.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:27

Caboby schreef:

Klopt. Ik begrijp echt niet waarom wij ons vanuit onze comfortabele positie aan de zijlijn moeten bemoeien met ezeltjes, stieren, paarden, honden of mensen ver weg, in situaties waarvan we de details en achtergronden niet of nauwelijks kennen, en waarbij we heel duidelijk geen stakeholders zijn.
Wat maakt dat wij onze ongeïnformeerde mening daarover zo belangrijk achten dat we hem willen doorzetten in plaatselijk beleid daar?

Schoentje, kerstmuts en [o]

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:42

Zelf jaren geleden op Mallorca gewerkt en daar liepen ze ook in El Arenal, ook een in elkaar stortend paard meegemaakt.
Opvallend was dat in voor en naseizoen er scharminkels liepen en in hoogseizoen prachtige dieren.
Blij dat dit wordt afgeschaft!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:47

oomens schreef:
Caboby schreef:

Klopt. Ik begrijp echt niet waarom wij ons vanuit onze comfortabele positie aan de zijlijn moeten bemoeien met ezeltjes, stieren, paarden, honden of mensen ver weg, in situaties waarvan we de details en achtergronden niet of nauwelijks kennen, en waarbij we heel duidelijk geen stakeholders zijn.
Wat maakt dat wij onze ongeïnformeerde mening daarover zo belangrijk achten dat we hem willen doorzetten in plaatselijk beleid daar?

Nou ik snap ook ergens wel wat bedoeld wordt.

Het is wel fijn om een breed plaatje te hebben als je ergens een mening over hebt.
Ten eerste hoe is de situatie echt?
Welke factoren spelen nog meer een rol?

Voorbeeld?

1. Ik hoor hier iemand 25 graden als grens noemen. Vanuit NL perspectief een redelijke grens (voor 2018 dan). Maar als het op dat eiland 300 dagen boven de 25 graden is een onzin grens.

2. Situatie van de mensen ter plekke: Als je hiermee de werkeloosheid en daarmee de welvaart op zo'n eiland ernstig aantast vind ik het een best de moeite om even verder te kijken. Ik krijg tranen in mijn ogen van de eqyptische ezeltjes. Maar steun daar liever brooks hospital dan dat ik de ezels zou willen verbieden. Want de situatie van de mensen daar krijg ik ook tranen van in mijn ogen.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je nergens een mening over mag hebben. Maar voordat je je mening in invloed omzet misschien wel een plicht hebt om even verder te kijken.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:56

ik weet nog niet of ik dit nou zo geweldig vind. Hoewel het niet ok is hoe het nu gaat. Het is de broodwinning van mensen. Die valt weg. Wat gebeurt er met de betreffende paarden? Beter zou imo zijn de omstandigheden te verbeteren. Idd wat geopperd wordt niet boven 25 graden, drinkplekken en schaduwplekken maken voor de dieren max aantal uur per dag etc etc. Ik vermoed dat dit een politieke beslissing is onder druk van de opinie. En dat niet goed is nagedacht over de gevolgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:33

Poosje81 schreef:
Zelf jaren geleden op Mallorca gewerkt en daar liepen ze ook in El Arenal, ook een in elkaar stortend paard meegemaakt.
Opvallend was dat in voor en naseizoen er scharminkels liepen en in hoogseizoen prachtige dieren.
Blij dat dit wordt afgeschaft!

Dit snap ik niet...waarom in het hoogseizoen dan wel prachtige dieren?

Verder ben ik het wel eens met de nuances van IHN en Pol, maar er is sowieso nog veel winst te halen in die landen op het gebied van paarden en dierenwelzijn. Ik weet niet of er op te handhaven is om steeds die paarden te moeten controleren en als dat zo hard nodig is dan kan het misschien inderdaad maar beter afgeschaft worden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-