Miranda Nouwens verheugt zich op informatiekeuring voor ‘crossbreeds’

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Miranda Nouwens verheugt zich op informatiekeuring voor ‘crossbreeds’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 15:46

KWPN.nl
Fokkerij

Afbeelding
Iberische paarden tijdens een demonstratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


3 augustus vindt een primeur plaats bij het KWPN-centrum in Ermelo: een informatiekeuring voor kruisingen tussen KWPN-ers en Iberische paarden. Een van de deelnemers is Miranda Nouwens. Zij is ervan overtuigd dat de combinatie van beide types de weg is naar het ideale sportpaard.

Miranda en haar echtgenoot nemen vijf paarden mee naar Ermelo. Allemaal nakomelingen uit de PRE-merrie Sorpresa XXXV, zelf een dochter van de Grand Prix-dressuurhengst Joyero XXI: “Sorpresa komt uit een heel fijn sportlijntje. Ze is gefokt door Yeguada La Yedra, dit is een van de eerste fokkers in Spanje, die dressuurtypische PRE's is gaan fokken.”

Leuk initiatief
“De oudste nakomeling van Sorpresa is een vierjarige hengst van Glock’s Toto Jr, zijn naam is Nachtwacht. Vervolgens Odazzi, een driejarige zoon van Dettori. Hij is inmiddels verkocht, maar zijn nieuwe eigenaresse vond de keuring zo’n leuk initiatief, dat ze hem ook meeneemt. Ook opgegeven voor de keuring zijn twee volle zussen, afstammend van For Ferrero uit Sorpresa; de tweejarige Pieternel en de jaarling Renoire. Sorpresa heeft nu een hengstveulen van McLaren aan de voet, Serafino. Ze is nu gedekt door Mauro Turfhorst. Miranda’s tweede PRE-merrie Pitusa heeft een heel goed gelukt merrieveulen van Mister Diamond.

Makkelijke en leergierige paarden
“Inmiddels zijn de oudste kruisingen al beleerd onder het zadel, dat was binnen een week klaar. Het zijn zulke makkelijke en leergierige paarden in de omgang. In mijn optiek zijn het tevens hele goede dressuurpaarden. Ze zien er goed uit; met lengte in het lijf en allemaal een mooi koppie, niet het typische ramshoofd dat je regelmatig bij een PRE ziet. Daarnaast kunnen ze heel fijn bewegen, met een expressief voorbeen en een opvallend sterk gebruik van het achterbeen. Ik denk dat dit samen met hun mensgerichte karakters ze echt wel geschikt maakt voor het allerhoogste dressuurwerk, maar dat moeten ze natuurlijk nog wel gaan bewijzen in de toekomst.”

Jurering
“Ik verheug me in ieder geval op de jurering. Jean Bemelmans is één van de jury’s en hij is altijd al een fan van barokke paarden. De tweede jury is Bert Rutten, onlangs heb ik de KWPN-podcast beluisterd en daaruit kwam naar voren dat er in de fokkerij wat veranderd mag worden. Hij staat daar zeker voor open”, vertelt Miranda enthousiast.

Verzamelen versus uitstrekken”
“ Mijn PRE-hengst en -merries kunnen verzamelen en sluiten met twee hoeven in hun neus, maar hun uitgestrekte draf blijft een minpunt. Ik heb heel goed naar beide merries gekeken en daar een KWPN-hengst bij gekozen. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat je in een combinatie van beide typen allebei kunt krijgen: goed kunnen verzamelen/sluiten en uitstrekken, want dat zie ik nu al terug bij mijn nakomelingen. Een bijkomend voordeel is dat er in beide fokkerijen ‘fris bloed’ wordt toegevoegd en in de verdere fokkerij kun je blijven kiezen tussen KWPN of PRE”, besluit Miranda die uitkijkt naar de informatiekeuring op 3 augustus.

Informatiekeuring
De eerste crossbreeding-keuring begint op 3 augustus om 14.00 in Ermelo. Het programma start met de toelichting van Wim Versteeg, senior inspecteur, over deze pilot. Verder komen in actie de KWPN-erkende Johnny Depp en de Lusitano-hengst Gallito, die onder Renate van Uytert en Hester Bischot toegelicht worden. Daarbij worden de sterke punten van beide hengsten vergeleken. De toelichting is in handen van Bert Rutten en Jean Bemelmans, zij gaan in een masterclass met elkaar in gesprek. De keuring is via KWPN.tv te volgen.

Nieuwsredactielid Bellatrix zal namens Bokt deze keuring bezoeken om foto's te maken en een verslag te schrijven.

Nibbit

Berichten: 10442
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:29

Is er ook een programma / startlijst?

Kiwiaa

Berichten: 975
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Miranda Nouwens verheugt zich op informatiekeuring voor ‘crossbreeds’

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 13:54

Typisch ramshoofd? Dat is toch niet de rasstandaard >;)

Niks tegen een kruising, vind ze erg leuk! Maar blijven kiezen voor de PRE eens die gekruist is, wordt lastig, want het is een afgesloten stamboek. Je kan wel terug met een PRE fokken maar het veulentje blijft dan een cruzado.

Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Miranda Nouwens verheugt zich op informatiekeuring voor ‘crossbreeds’

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 14:00

Nee alleen bij de lusitano is een convex hoofd gewenst, maar ze gooien hier alle iberiers op een hoop. Als het even kan ga ik kijken.

Ben het er ook niet mee eens dat de uitgestrekte draf van de iberiers altijd minder is, heb er genoeg beter zien strekken dan vele kwpn'ers. Ze moeten alleen wel goed naar de hand en op lengte gereden worden anders worden ze hectisch en daar ontbreekt het dus nog weleens aan.

Ben zelf vooral geintereseerd in de kruisingen lusitano-warmbloed omdat ik denk dat deze meer bij het fokdoel passen qua beweging en heb er al een aantal aansprekende dieren van gezien. Maar wellicht zit ik er naast..laat me graag verassen om een goed beeld te kunnen vormen.

Kiwiaa

Berichten: 975
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 14:04

Elisa2 schreef:
Ben zelf vooral geintereseerd in de kruisingen lusitano-warmbloed omdat ik denk dat deze meer bij het fokdoel passen qua beweging en heb er al een aantal aansprekende dieren van gezien. Maar wellicht zit ik er naast..laat me graag verassen om een goed beeld te kunnen vormen.


Elevage Massa kruist al geruime tijd warmbloed met PSL, zitten echt leuke dieren bij!

Nouvel

Berichten: 28626
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 14:06


Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 14:06


princequillo
Fotograaf

Berichten: 2496
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Miranda Nouwens verheugt zich op informatiekeuring voor ‘crossbreeds’

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 14:22

Ik ben er woensdag bij, vind het zeer interessant allemaal. Ik ben al voor goed doordachte outcrossing, dus ben benieuwd wat er voorbij gaat komen!

Jessix

Berichten: 16605
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Miranda Nouwens verheugt zich op informatiekeuring voor ‘crossbreeds’

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 14:51

Als er geen gekke dingen op de weg zijn dan ga ik even kijken woensdag. Een vriendinnetje van me doet mee met twee veulens.

Nouvel

Berichten: 28626
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 15:26

Ja als het niet te heet word gaan wij ook even kijken, hebben vakantie en is wel even leuk uitje

Jessix

Berichten: 16605
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 18:56

Nouvel schreef:
Ja als het niet te heet word gaan wij ook even kijken, hebben vakantie en is wel even leuk uitje

Ja zoiets had ik ook bedacht. Maar inderdaad, niet te warm en geen gedoe op de snelweg, want dan blijf ik liever thuis naar mijn eigen paarden kijken. :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 103240
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 19:14

Ik ben er ook bij met camera. :D
Er staat bij dat het op het hoofdterrein is, dus buiten?

Nouvel

Berichten: 28626
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 22:08

Jessix schreef:
Nouvel schreef:
Ja als het niet te heet word gaan wij ook even kijken, hebben vakantie en is wel even leuk uitje

Ja zoiets had ik ook bedacht. Maar inderdaad, niet te warm en geen gedoe op de snelweg, want dan blijf ik liever thuis naar mijn eigen paarden kijken. :D


Ja zoiets inderdaad :D

Nibbit

Berichten: 10442
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 08:02


Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:04

Bellatrix schreef:
Ik ben er ook bij met camera. :D
Er staat bij dat het op het hoofdterrein is, dus buiten?


Waarschijnlijk is het gewoon op het grote terrein buiten waar ook de tribunes staan, ik hoop op voldoende schaduwplekken. Wellicht dat ze het naar binnen verplaatsen als het heel warm wordt..geen idee. Maar hoofdterrein is buiten.

Normaal staat er een startlijst op het KWPN maar die kan ik nu niet vinden.

BrankaZ

Berichten: 3988
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:07


ElCid

Berichten: 9287
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:21

Kiwiaa schreef:
Elevage Massa kruist al geruime tijd warmbloed met PSL, zitten echt leuke dieren bij!


En Ortiga Costa in Portugal heeft een hele collectie kruisingen met Totilas lopen en doet dit dus ook al een aantal jaren; niks nieuws onder de zon dus.

Maar of we nou blij moeten zijn met het "creëren" van de zoveelste kruising die het "prefecte" sportpaard moet worden betwijfel ik. Al denk ik dat de warmbloed zeker wat verbetering kan gebruiken op het gebied van de verzamelde gangen en bouw.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16083
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:27

ElCid schreef:
Kiwiaa schreef:
Elevage Massa kruist al geruime tijd warmbloed met PSL, zitten echt leuke dieren bij!


En Ortiga Costa in Portugal heeft een hele collectie kruisingen met Totilas lopen en doet dit dus ook al een aantal jaren; niks nieuws onder de zon dus.

Maar of we nou blij moeten zijn met het "creëren" van de zoveelste kruising die het "prefecte" sportpaard moet worden betwijfel ik. Al denk ik dat de warmbloed zeker wat verbetering kan gebruiken op het gebied van de verzamelde gangen en bouw.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is de F2 en F3 kruisingen. Destijds met de omvorming van het Gelders paard waren de F1 kruisingen vaak heel goed maar F2 en F3 niet. En bij die crossbreeding site zie je wel dat ze hele goede hengsten met heel veel beweging gebruikt hebben. En zelfs daar vind ik ze niet allemaal even goed.

ElCid

Berichten: 9287
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:12

Dat is dus altijd het probleem met dergelijke kruisingen; meestal duurt het wel een aantal generaties voordat er echt duidelijk wordt hoe zoiets uitvalt.
Daarbij zijn er nogal wat types en kwaliteiten binnen zowel de Lusitano, de PRE en de Kwpn'r. Op zich ben ik dan wel weer benieuwd met welke types ( barok, "dressuur" type, etc. etc. ) ze willen gaan kruisen en wat ze verwachten. Lijkt me dat een stierenvechters lijn niet iets is waar ze op zitten te wachten voor de dressuur }:0 ;) .

Bij Massa en Ortigao Costa wordt al langer gekruist en daar komen toch wel leuke paarden uit maar de sensibiliteit van de Iberiërs zal voor veel "KWPN rijders" toch wel een dingetje worden.

https://www.elevagemassa.com/chevaux-3-ans/

https://coudelariaortigaocosta.com/en/horse-detail/15

Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Miranda Nouwens verheugt zich op informatiekeuring voor ‘crossbreeds’

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:13

Zeker als dat in combinatie gaat met het soms iets minder slimme karakter van de warmbloed..sensibel en domme dingen doen is geen goede combinatie. ;-D

Ik denk dat ze bij het KWPN ook goed moeten nadenken over wat hun doel precies is hier mee. Is het eenmalig kruisen voor bloedspreiding, karakter en talent voor verzameling? Want het is belangrijk waar die F1 producten dan vervolgens weer mee gedekt worden voor wat het uiteindelijke resultaat en doel gaat worden.

Daarnaast denk ik dat het heel belangrijk is en blijft welk type iberier gebruikt wordt, sommige staan zo ver weg van het gewenste kwpn type qua model en beweging dat ik niet denk dat dit een goede match is. Er zit zoveel verschil in type en beweging van de verschillende iberiers.

Nouvel

Berichten: 28626
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:01

Ik denk dat je in zekere zin ook een beetje het verhaal krijgt van de arabo friezen.
De ene heeft de goede combi’s en is een heel fijn en bewerkbaar paard en bij de ander pakt het net weer anders uit…

Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Miranda Nouwens verheugt zich op informatiekeuring voor ‘crossbreeds’

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:08

Dat denk ik ook...qua looks kunnen de KWPN'ers er natuurlijk alleen maar op vooruitgaan. ;-) Maar er zit al zo'n enorm verschil in PRE's en Lusitano's zelf qua type, beweging en hoe barok ze zijn.

Nouvel

Berichten: 28626
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:10

Elisa2 schreef:
Dat denk ik ook...qua looks kunnen de KWPN'ers er natuurlijk alleen maar op vooruitgaan. ;-) Maar er zit al zo'n enorm verschil in PRE's en Lusitano's zelf qua type, beweging en hoe barok ze zijn.



Nou dat, er is zo’n enorm verschil in types al binnen de rassen dat het echt uit zal maken welke paarden je gaat gebruiken.
Als ik kijk naar mijn lusitano, lange rug, lage halsaanzet, weinig oprichting… daar zou je al heel iets anders uit krijgen dan een korte gedrongen met een hoog opgerichte hals…