_Linda aan het woord: leven en werken als cowgirl

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 49085
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

_Linda aan het woord: leven en werken als cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 15:05

*Bokt Nieuwsredactie
Bokt community

Afbeelding
Linda en haar paard bij de koeien. De kudde bestaat voornamelijk uit Black Angus koeien.
Foto: Nicole Gunderson.


De hele dag werken met paarden... wie wil dat nu niet? Deze droom is werkelijkheid voor _Linda. Zij woont en werkt in Canada als echte cowgirl. Ze heeft samen met haar man een working cattle ranch. Toen we _Linda vroegen of we haar een aantal vragen mochten stellen, reageerde ze enthousiast. Hieronder kan je lezen hoe een dag voor haar eruit ziet, hoe ze haar cowboy heeft leren kennen en hoe ze hun paarden en koeien houden.

* Voor wie je niet kent: kan je jezelf voorstellen?
Ik ben Linda, opgegroeid in Nederland en geëmigreerd naar Canada waar ik op een working cattle ranch woon. We runnen een vleesveebedrijf (koe/kalf) met circa 350 moederkoeien. Daarnaast hebben we ook pensionpaarden, trainingspaarden en organiseren we clinics en andere paardgerelateerde evenementen.

* Hoe heb je je cowboy leren kennen?
Ruim 12 jaar geleden ben ik op een werkvisum naar Canada vertrokken om met verschillende paardentrainers te werken. Tijdens een paardenevenement heb ik destijds mijn man ontmoet.

* Wat was het moment dat je wist dat je naar Canada wou verhuizen?
Vanaf jongs af aan wilde ik graag naar Canada, de natuur daar trok me heel erg aan. Tijdens mijn studietijd ging ik in zomervakanties op werkvakanties in het buitenland. Na mijn studie ben ik mijn droom achterna gegaan.

Afbeelding
De kleine groep Longhorns naar een paddock brengen. Foto: Ed Ellis.

* Hoe ziet een dag als cowboy/cowgirl eruit?
Iedere dag is anders op de ranch. Een standaard dag bestaat niet en een dag loopt nooit zoals gepland. In grote lijnen zijn er de vaste dingen zoals kalverseizoen, brandings, het hooien, oogsten, vaccineren, afspenen en in de winter voeren.

Een van mijn favoriete tijden is het kalverseizoen, een voorbeeld van zo’n dag ziet er als volgt uit:
  • 6:00 uur: ik ga mijn paard opzadelen. Te paard ga ik alle koeien checken die nog moeten kalveren. Er zijn een aantal nieuwe kalfjes en ik controleer of ieder kalf gezond is. Het duurt ongeveer 1,5 uur om door het veld te rijden. Alles ziet er deze ochtend gezond uit. Ik rijd terug naar huis om de pensionpaarden te voeren en paddocks uit te mesten.
  • 9:00 uur: samen met mijn man ga ik alle koeien met 2-3 dagen oude kalveren naar een ander weiland drijven (dit minimaliseert kans op zieke kalfjes). Daarna rijden we terug voor lunch.
  • 13:00 uur: ik zadel een ander paard op en we rijden 5 kilometer naar het veld waar de jaarlingen staan. We verplaatsen die kudde naar een nieuw weiland. Eén van de jaarlingen heeft hoefrot en we vangen de jaarling met een lasso om antibiotica toe te dienen. Daarna controleren we het hekwerk van het nieuwe weiland en repareren we waar nodig.
  • 16: 30 uur: alles ging soepel en we rijden terug naar stal. We voeren de pensionpaarden en gaan avondeten.
  • 19:00 uur: ik zadel weer een paard en maak nog een laatste ronde door de koeien voordat het donker wordt. Op de terugweg is een eerstejaars koe net begonnen met kalveren. Ik rij terug naar stal en laat mijn paard gezadeld staan voor het geval de koe hulp nodig heeft. Anderhalf uur later staat er een gezond kalfje al drinkend naast de koe. Ik zadel mijn paard af en ga naar huis. Lekker het bed in en op naar een nieuwe dag.


Afbeelding
Het samendrijven van een kudde om de kalveren o.a. te merken en te vaccineren.
Foto: Ed Ellis.

* Is het leven als cowgirl wat je ervan verwacht had? Kan uitleggen waarom wel/niet?
Ik heb geen agrarische achtergrond, ik ben wel altijd een paardenmeid geweest met interesse in de agrarische sector. Ik wist niet dat het cowboyleven nog zoiets groots was, en voor ik ging reizen dacht ik dat het meer iets van vroeger was. Het ranchleven is een levensstijl. Ik houd ontzettend van het buiten werken en van alle dieren. Het is altijd hard werken en het klimaat is niet gemakkelijk, maar ondanks dat is het een ontzettend mooi leven.

* Hoe houden jullie de paarden? (wei/paddock en voerbeleid)
Net zoals onze koeien, staan ook onze paarden 24/7 buiten in een kudde op grote weiden. Het voerbeleid is simpel, zomers op gras en in de winter krijgen ze hooi dat we in de zomer hebben gehooid (o.a. circa 30% luzerne). Verder hebben ze altijd toegang tot onbeperkt mineralen/zout. Als een paard wat extra’s nodig heeft, dan geven we dat paard wat krachtvoer bij.

* Wat is het grootste verschil in de omgang met paarden/koeien?
Wij hechten veel waarden aan stockmanship. De combinatie van low stress cattle handling, horsemanship, lassowerpen (ranch roping), de werkhonden en design van de hanteringssystemen zijn daarin hele belangrijke componenten om dat te bereiken.

De manier waarop we met koeien werken, is gebaseerd op het natuurlijke gedrag van de koeien en door middel van dat natuurlijke gedrag in ons voordeel te gebruiken. Er is geen wilde yi-ha, rennende koeien of cowboys die achter de kudde aan galopperen of in volle galop een koe proberen te vangen met een lasso.

Afbeelding
Cheyenne, één van de werkhonden. Foto: Ed Ellis.

De paarden zijn onze werkpartners. We trainen vanuit het oogpunt van het paard. Het doel is om een paard te trainen zodat ze het zelfvertrouwen hebben dat ze alle situaties aankunnen. We willen dat het paard leert door middel van zelf de juiste antwoorden te vinden. Het kan heel snel mis gaan als een onderdeel niet goed meewerkt met een combi van een paard, een 1000kg koe, een mens en dan vaak ook een 18 meter lange lasso. Een ranchpaard met het zelfvertrouwen en het vermogen om juiste keuzes te maken, maakt een situatie een stuk veiliger en zorgt voor een effectieve samenwerking. Ze zijn hun gewicht in goud waard.

Ranch roping is ook een belangrijk onderdeel. Als we bijvoorbeeld een ziek kalf hebben, kunnen we het ter plekke behandelen. De moeder kan haar kalf zien en het kalf is meteen terug bij zijn moeder na de behandeling.

Onze werkhonden zijn ook onmisbaar. Eén goed getrainde hond kan het werk doen van drie cowboys. Ik vind het nog altijd indrukwekkend hoe ze bijvoorbeeld hele kudde kunnen aansturen. Ze zijn zo loyaal en hardwerkend, en ze doen het met zoveel plezier. Een werkhond kan de reddende engel zijn als iets niet gaat zoals gepland.

* Wat voor paarden hebben jullie op de ranch? Rijden jullie ze zelf in? Hebben jullie ook trainingspaarden?
Afbeelding
Veel vrienden en familie komen helpen wanneer er een drukke dag gepland staat.
Foto: Ed Ellis.

Al onze paarden zijn quarter horses en we doen alle training zelf. We hebben tot een paar jaar geleden altijd vele trainingspaarden gehad, maar sinds een jaar focussen we ons vooral op onze eigen paarden en proberen we tijd te maken om naar 1 of 2 paardenshows per jaar te gaan (working cowhorse en reining). Onze paarden zijn best uniek qua training, ze kunnen al het ranchwerk doen maar ze kunnen het rijtechnisch ook om op show uit te brengen. Ik denk dat die afwisseling zowel fysiek als mentaal erg goed voor een paard is.

* Ik kan me voorstellen dat er waar jij zit dingen anders zijn dan hier in NL, qua medische zaken. Hoefsmid, tandarts en dierenarts zullen niet zo heel dichtbij zitten. Hoe ga je daarmee om? Kunnen jullie zelf je dieren helpen in geval van nood? En zo ja, hoe hebben jullie dat geleerd?
Mijn man is ook hoefsmid, dus dat is heel gemakkelijk voor ons. Wij zitten relatief dichtbij dierenartsen, de dichtstbijzijnde paarden kliniek is ongeveer 40 minuten rijden bij ons vandaan. We gebruiken de dierenarts enkel als het echt nodig is en het niet zelf kunnen oplossen. Voor het rundvee doen we ook alles zelf. Normaal gesproken zien we enkel de dierenarts voor het sperma testen van de stieren en drachttesten van de vaarsen. Je leert veel door hands-on ervaringen.

Afbeelding
Cattle drive in de winter van ca. 20 km om een kudde dichterbij het erf te brengen.
Foto: Privébezit.

Berdien

Berichten: 64807
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: _Linda aan het woord: leven en werken als cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 15:13

Gaaf! Heel leuk om zo een inkijkje te krijgen in een hele andere wereld en manier van leven.

Ik heb wel een vraag aan Linda (ik hoop dat je mee leest :)) ), je ziet/hoort/leest ook wel dat paarden meer en meer vervangen worden door een gemotoriseerde variant (motor/quad). Zie je dat ook in jullie omgeving, of blijft de hoofdmoot daar werken met paarden?

ElCamino

Berichten: 8975
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 15:14

Zo gaaf dit!!!!
Heb je soms af en toe knechtjes nodig ? ik wil graag volgend jaar met vakantie 3 weken op een ranch werken, maar geen ranch waar allerlei idioten komen koeien spelen maar het echte werk....
Heb ervaring met working cowhorse/reining / koeienclinics, alleen de lasso is gevaarlijk met mij aan het eind!
Chico is overleden in mei dus kan nu echt een keertje weg van huis....
Ik kom graag 3 weken werken bij jullie als dat mogelijk is!

Pandora2
Berichten: 19993
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 15:22

Wat een mooi stukje ! Heel leuk om een inkijkje te hebben in jullie ranchleven daar in het verre Canada.
Jij had toch ooit een topic over jullie leven daar ? Ik herinner me jouw interessante posts nog steeds. :D

Wat een prachtige omgeving ook <3
Mennnnn....wat ben ik toch een tikkeltje jaloers. Zou dit zo graag in het echt een keer zien :P

Welke koeien hebben jullie zoal ? Zie ik daar Black Angus lopen ?

Kliniek zitten jullie dichterbij als ik hier in het dichtbevolkte Vlaanderen lees ik :')

Autumnn

Berichten: 8209
Geregistreerd: 26-03-10

Re: _Linda aan het woord: leven en werken als cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 15:26

Wat gaaf zeg!! Wij gaan binnenkort rondreizen in Canada, nu heb ik er helemaal zin in *\o/* Waar in Canada zit jij Linda?

Emj_23
Berichten: 1254
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: _Linda aan het woord: leven en werken als cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:04

Leuk verhaal Linda. Fijn dat je ons een inkijkje geeft in je leven.

cissy

Berichten: 19920
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:05

ElCamino schreef:
Zo gaaf dit!!!!
Heb je soms af en toe knechtjes nodig ? ik wil graag volgend jaar met vakantie 3 weken op een ranch werken, maar geen ranch waar allerlei idioten komen koeien spelen maar het echte werk....
Heb ervaring met working cowhorse/reining / koeienclinics, alleen de lasso is gevaarlijk met mij aan het eind!
Chico is overleden in mei dus kan nu echt een keertje weg van huis....
Ik kom graag 3 weken werken bij jullie als dat mogelijk is!

Oh, mag ik mee in je koffer?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 103258
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: _Linda aan het woord: leven en werken als cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:38

Ik ga wel mee als je assistent. :Y)

Captain

Berichten: 21610
Geregistreerd: 15-10-08

Re: _Linda aan het woord: leven en werken als cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:59

Wat een droomleven zeg.. Wauw.. <3 Soort van McCleod's daughters!

tengeltje11
Berichten: 7213
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: _Linda aan het woord: leven en werken als cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 18:12

Wauw…. Lijkt me prachtig! Echt leven met en tussen de natuur!

Maflinger_S
Berichten: 12229
Geregistreerd: 01-07-08

Re: _Linda aan het woord: leven en werken als cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 18:36

Leuk interview!

Ik heb wel een vraag als het mag: er staat ergens dat de koeien naar een nieuwe weide gaan en dat daarna het hekwerk daarvan wordt gecontroleerd en gerepareerd waar nodig. Mijn logische brein zegt dat je dat beter andersom kunt doen. Waarom deze volgorde?

Anastasia24

Berichten: 2792
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: _Linda aan het woord: leven en werken als cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 18:46

Goh... Wat een droom. Het zal inderdaad vast en zeker niet altijd makkelijk zijn, maar jullie leven daar echt mijn droom hoor, prachtig. <3

Suzanne F.

Berichten: 50071
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 19:23

Maflinger_S schreef:
Leuk interview!

Ik heb wel een vraag als het mag: er staat ergens dat de koeien naar een nieuwe weide gaan en dat daarna het hekwerk daarvan wordt gecontroleerd en gerepareerd waar nodig. Mijn logische brein zegt dat je dat beter andersom kunt doen. Waarom deze volgorde?


Zou dat met de afstanden te maken hebben? Dat je er anders twee keer naar toe moet en nu alles in 1 x kan doen?

Supergaaf verhaal om te lezen. Inderdaad een McCleods daughters gevoel. Lijkt me heerlijk om daar rond te rijden tussen de koeien.

Maflinger_S
Berichten: 12229
Geregistreerd: 01-07-08

Re: _Linda aan het woord: leven en werken als cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:49

@Suzanne F.: dat klinkt logisch. En ook in combinatie met het feit dat je de kudde op een grote weide zet waarvan het grootste deel van het hekwerk wel in orde zal zijn en het hekwerk ergens niet orde is, zien die koeien dat waarschijnlijk niet zo snel omdat het een heel eind weg is.

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Re: _Linda aan het woord: leven en werken als cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 23:40

Wat een leuk stuk Linda!
Ik heb een aantal jaar geleden een geweldige tijd gehad bij Linda en haar gezin. Je kan je niet voorstellen hoe zoiets eraan toe gaat tot je het zelf ervaart, de McCleods daughters zijn er namelijk niks bij ;). Ik zal de herinnering voor altijd bij me dragen en kijk er nog met zoveel plezier op terug!

Afbeelding

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 04:12

Bedankt voor de leuke reacties!

Berdien, yep jammer genoeg wel. Te paard kost meer tijd en er is meer kunde voor nodig.

Pandora: geen blog. Misschien dat we elkaar zijn tegengekomen in het emigratie topic? De baseherd is idd voornamelijk Black Angus. Deze worden gekruist met Black Angus stieren of met Charolais of Herefords stieren voor hybrid vigor.

Autums: in Alberta. Alvast een fijne rondreis!

Maflinger: klopt zoals Suzanne en jezelf al zegt :). Vaak doen we ook het weiland eerst checken. Hoe we het doen hangt vaak af van locatie, welk vee erheen gaan en hoe de dag net loopt. Ik heb altijd pliers (draadtang?) aan mijn zadel en paar staples mee. Verder hangt in alle velden altijd ergens een stukje extra draad voor reparaties.

Hi Dewi! :wave:

Kelly_ann

Berichten: 5171
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: _Linda aan het woord: leven en werken als cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 04:40

Oh wat leuk! Ik ken je verhalen nog wel een beetje van het Canada topic!

Mooi werk in een prachtig land!

janouk
Blogger

Berichten: 18062
Geregistreerd: 18-04-06

Re: _Linda aan het woord: leven en werken als cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 07:16

Goed verhaal. Hard werken

Ik neem aan dat jullie je inkomen verdienen met verkoop vleeskoeien of heeft de ranch nog meer inkomsten?

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: _Linda aan het woord: leven en werken als cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 07:50

Ik wil ook wel mee in een koffer. Echt heel tof. Maar zwaar, want zelf een keertje ziek zijn kan niet, vermoed ik.

Hebben jullie nog personeel?

Elisa2

Berichten: 38791
Geregistreerd: 31-08-04

Re: _Linda aan het woord: leven en werken als cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 08:36

Wat gaaf zeg! dat is echt een heel ander leven..veel dichter bij de natuur lijkt me.

Biks2
Berichten: 1270
Geregistreerd: 28-08-21

Re: _Linda aan het woord: leven en werken als cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:08

Erg interessant om te lezen en zeker een droom voor velen (incl mijzelf)

Pandora2
Berichten: 19993
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:20

_Linda schreef:
Pandora: geen blog. Misschien dat we elkaar zijn tegengekomen in het emigratie topic? De baseherd is idd voornamelijk Black Angus. Deze worden gekruist met Black Angus stieren of met Charolais of Herefords stieren voor hybrid vigor.


Klopt, het zal het emigratie topic geweest zijn dan.
Toen kreeg ik ook dat Mc Leods daughters gevoel inderdaad :D

Er willen best wat bokkers in de valies jullie kant op zo te lezen :')

Barramundi

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 12:26

Hey Linda! Leuk om weer eens wat van je te zien/horen!
Interessant om te lezen en prachtige foto’s!!

jen

Berichten: 3220
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: _Linda aan het woord: leven en werken als cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 18:24

Wauw, super gaaf zeg. Ooit hoop ik ook een een weekje mee te kunnen draaien op zon ranch als die van jullie :#

Tancreda4

Berichten: 24345
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: _Linda aan het woord: leven en werken als cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 08:30

Heel geef stukje om te lezen, leuk inkijkje in jullie leven daar!