FEI reageert op aanklacht tegen Fuchs: geen regels overtreden

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

FEI reageert op aanklacht tegen Fuchs: geen regels overtreden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 08:54

Equnews
Sport

Afbeelding
Martin Fuchs hier met Conner JEI. Foto: Marlies Trap Fotografie


Afgelopen weekend werd bekend dat de Zwitserse springruiter, Martin Fuchs onder vuur ligt nadat hij met de zweep zijn paard geslagen heeft. Eerder gaf Fuchs al een reactie. Nu hebben ook de FEI en de Zwitserse dierenbeschermingsorganisatie gereageerd.

In de reactie van de FEI staat te lezen dat Fuchs ondanks de zweepslagen de regels niet heeft overtreden. Volgens de verklaring van de internationale federatie werd het paard onderzocht na het voorval en zijn er geen sporen van mishandeling gevonden. Bovendien is Fuchs zich zelf komen aanmelden bij de jury om de situatie uit te leggen. Dit laatste bevestigde de springruiter eerder al in een reactie.

De FEI verwijst naar de regels met betrekking tot het zweep-gebruik. Hierin staat onder andere dat een zweep nooit gebruikt mag worden door een ruiter om zijn boosheid af te reageren op het paard. Het hoofd van het paard mag nooit geraakt worden door de zweep en een paard mag niet meer dan drie keer achter elkaar geslagen worden. Bovendien mogen er geen tekenen zijn van zweep-gebruik op de huid.

De Zwitserse dierenbeschermingsorganisatie houdt voet bij stuk. "Naar onze mening is er nog steeds sprake van dierenmishandeling. Volgens de Zwitserse regels voor dierenwelzijn is het paard mishandeld. We hebben contact opgenomen met onze Oostenrijkse collega's en de zaak gemeld bij de autoriteiten."

Moderatoropmerking:
Onderwerpen zoals hier besproken worden liggen vaak gevoelig en hebben voor en tegenstanders. Daarover in discussie gaan valt niet te vermijden en is ook prima. Probeer elkaars mening te respecteren en niet persoonlijk te worden.

ellepel

Berichten: 47709
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:09

Citaat:
en een paard mag niet meer dan drie keer achter elkaar geslagen worden


ik trek mensen van hun paard als ik ze dat zie doen.
en vind het belachelijk dat ze dit toestaan -O-

Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Re: FEI reageert op aanklacht tegen Fuchs: geen regels overtreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:12

Zo zwart/ wit kan het niet zijn..het zal alles te maken hebben met de context en hoe een zweep gebruikt wordt. Aantikken? of afreageren en hard slaan..daar zit een wereld van verschil in.

Het wordt ook nader toegelicht:

"De FEI verwijst naar de regels met betrekking tot het zweep-gebruik. Hierin staat onder andere dat een zweep nooit gebruikt mag worden door een ruiter om zijn boosheid af te reageren op het paard. Het hoofd van het paard mag nooit geraakt worden door de zweep en een paard mag niet meer dan drie keer achter elkaar geslagen worden. Bovendien mogen er geen tekenen zijn van zweep-gebruik op de huid."

Cer

Berichten: 30508
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:13

Citaat:
nooit gebruikt mag worden door een ruiter om zijn boosheid af te reageren op het paard.

Hoe moeten ze dit checken dan?
Vragen: "was je boos?"

Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Re: FEI reageert op aanklacht tegen Fuchs: geen regels overtreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:15

Kun je toch zien? In dit geval..naar mijn mening was de eerste tik een prima correctie om niet in de wand te komen en de andere twee overbodig en meer riekend naar frustratie.

Captain

Berichten: 21608
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:16

De FEI is zichzelf heel langzaam de das aan het omdoen..

DuoPenotti

Berichten: 31737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:16

De zweep werd bovenhands gepakt, dat mag toch ook niet of bij de FEI wel?

Cer

Berichten: 30508
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:16

Ik denk niet dat je dat kunt zien. Het is een emotie..
als je zegt 'je zag er boos uit', kan iemand altijd nog zeggen 'maar ik was niet boos, ik was aan het corrigeren'

Misschien waren die laatste twee klappen wel een bevestiging (écht niet meer doen nu he) , of een voorkoming van, of voelde het nog niet helemaal oke, en was het 'voor de zekerheid' ..

Caira
Berichten: 26119
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:23

Captain schreef:
De FEI is zichzelf heel langzaam de das aan het omdoen..


jup, die starre houding gaat hun ondergang worden

prompter

Berichten: 11799
Geregistreerd: 28-09-02

Re: FEI reageert op aanklacht tegen Fuchs: geen regels overtreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:25

Met zo'n organisatie als de FEI heb je geen dierenactivisten nodig om de sport de das om te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:26

DuoPenotti schreef:
De zweep werd bovenhands gepakt, dat mag toch ook niet of bij de FEI wel?
Blijkbaar dus wel. -O-

Gitana

Berichten: 2728
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:43

ellepel schreef:
Citaat:
en een paard mag niet meer dan drie keer achter elkaar geslagen worden


ik trek mensen van hun paard als ik ze dat zie doen.
en vind het belachelijk dat ze dit toestaan -O-


Ja echt hè..
Het doet mij denken aan vroeger toen ik op een manege reed waar het heel normaal was dat een betreffende pony een stuk of 20 keer achter elkaar gemept werd met de zweep door een student-ruiter die er op reed. Dit werd dan aangespoord/gevraagd door de instructie omdat die pony heel sloom was en nooit wilde lopen. Het gebeurde echt vaak en omstanders zeiden er nooit wat van. Ernstig dat dat is wat je soms leert op een rijschool en wat er allemaal wel niet normaal gevonden wordt.. Ik schaam me er nu voor dat ik er nooit wat van gezegd heb maar ja ik was toen 7

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:05

Nieuwsredactie schreef:
In de reactie van de FEI staat te lezen dat Fuchs ondanks de zweepslagen de regels niet heeft overtreden. Volgens de verklaring van de internationale federatie werd het paard onderzocht na het voorval en zijn er geen sporen van mishandeling gevonden. Bovendien is Fuchs zich zelf komen aanmelden bij de jury om de situatie uit te leggen. Dit laatste bevestigde de springruiter eerder al in een reactie.

Ja want een paard voelt ook echt geen pijn voordat de huid kapot is :roll:

Serieus he, schaf die hele springsport af. Die man geeft meerdere klappen, bovenhands en nóg is het geen mishandeling?
En kijk even wat een ijzerwerk er verdorie in die mond hing.......

En met de vijfkamp, ook dat vonden ze geen mishandeling, en hoeveel zweepslagen kreeg het paard daar? Maar nee, de vuistslag met de hand van de coach, dat was het probleem. Niet een jankende gillende ruiter die de mond haast kapot trekt en erop slaat ongeveer 20 keer of meer.

Bizar dit.

Mijn ex vond het ooit een keer leuk om me met een rijzweepje een paar tikken te verkopen....... ik heb vanaf dat moment het ding nooit meer gebruikt met rijden. Je hoeft niet eens echt te slaan met dat ding, maar jemig wat gemeen voelt dat.

Overigens is mijn ex een klootzak, maar los daarvan: ik ben er absoluut op terug gekomen dat het ding geen pijn doet.
En dat was met rijbroek aan overigens, nog niet eens op blote huid.

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:06

Caira schreef:
Captain schreef:
De FEI is zichzelf heel langzaam de das aan het omdoen..


jup, die starre houding gaat hun ondergang worden

Dat hoop ik. Dit is echt totaal onacceptabel.

EllyC

Berichten: 8183
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:11

Deze reacties lezende vraag ik me oprecht af wat jullie doen bij bv de volgende situaties
- paard loopt in kudde in de wei, slaat naar ander paard, die sneller reageert dan eigenaar om weg te komen waardoor eigenaar vol geraakt wordt. Wel of niet corrigeren en zo ja hoe?
- paard reageert niet of onvoldoende op de kuit. Wel of niet met zweep corrigeren?
- paard staat midden op het kruispunt stil, wil met geen mogelijkheid verder. Wel of niet tik?
- paard bijt mens. Wel of niet tik?
etc etc.

Captain

Berichten: 21608
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:11

Avalanche schreef:
Serieus he, schaf die hele springsport af. Die man geeft meerdere klappen, bovenhands en nóg is het geen mishandeling?
En kijk even wat een ijzerwerk er verdorie in die mond hing.......


Want in de dressuur gaat niets mis?

Cer

Berichten: 30508
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:12

EllyC schreef:
Deze reacties lezende vraag ik me oprecht af wat jullie doen bij bv de volgende situaties
- paard loopt in kudde in de wei, slaat naar ander paard, die sneller reageert dan eigenaar om weg te komen waardoor eigenaar vol geraakt wordt. Wel of niet corrigeren en zo ja hoe?
- paard reageert niet of onvoldoende op de kuit. Wel of niet met zweep corrigeren?
- paard staat midden op het kruispunt stil, wil met geen mogelijkheid verder. Wel of niet tik?
- paard bijt mens. Wel of niet tik?
etc etc.

Allemaal situaties die niet van toepassing zijn op een paard onder een topruiter in een wedstrijdring... dus een andere discussie denk ik...

mooney

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:19

EllyC schreef:
Deze reacties lezende vraag ik me oprecht af wat jullie doen bij bv de volgende situaties
- paard loopt in kudde in de wei, slaat naar ander paard, die sneller reageert dan eigenaar om weg te komen waardoor eigenaar vol geraakt wordt. Wel of niet corrigeren en zo ja hoe?
- paard reageert niet of onvoldoende op de kuit. Wel of niet met zweep corrigeren?
- paard staat midden op het kruispunt stil, wil met geen mogelijkheid verder. Wel of niet tik?
- paard bijt mens. Wel of niet tik?
etc etc.

Er is een verschil tussen een tik en een paard bovenhands met flink uithalen op/naast zijn hoofd rammen. Dat de FEI dit oké vindt, vind ik walgelijk.
Daarnaast is er ook een verschil tussen een onveilige situatie voorkomen/verminderen en een paard op z'n donder geven omdat hij een sprong niet wil/kan nemen.

Voor de context:
Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:20

Captain schreef:
Avalanche schreef:
Serieus he, schaf die hele springsport af. Die man geeft meerdere klappen, bovenhands en nóg is het geen mishandeling?
En kijk even wat een ijzerwerk er verdorie in die mond hing.......


Want in de dressuur gaat niets mis?

Dit gaat over de springsport. Ik heb je streepje dus ook weer weggehaald :D ik heb het nu niet over de dressuur, ik heb het erover dat hier meerdere klappen bovenhands gegeven worden. Even blij het onderwerp blijven ;)

er zijn namelijk takken van paardensport waar deze dingen zeer frequent gebeuren, en dingen waar ze heel wat minder frequent gebeuren :)
Problematische takken afschaffen (zoals het paardenonderdeel in de vijfkamp) en de rest grondig aanpakken. Ik ben er absoluut geen voorstander van om de paardensport in zijn geheel af te schaffen, en ik accepteer het ook niet dat je mij dat in de mond legt.

Captain

Berichten: 21608
Geregistreerd: 15-10-08

Re: FEI reageert op aanklacht tegen Fuchs: geen regels overtreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:23

Maar je doet nu net alsof er alleen dingen misgaan in de springsport, dat is natuurlijk niet zo.
Ik vind de doorgeslagen stangen net zo vervelend om te zien, ook dat gebeurt zeer frequent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:24

EllyC schreef:
Deze reacties lezende vraag ik me oprecht af wat jullie doen bij bv de volgende situaties
- paard loopt in kudde in de wei, slaat naar ander paard, die sneller reageert dan eigenaar om weg te komen waardoor eigenaar vol geraakt wordt. Wel of niet corrigeren en zo ja hoe?
- paard reageert niet of onvoldoende op de kuit. Wel of niet met zweep corrigeren?
- paard staat midden op het kruispunt stil, wil met geen mogelijkheid verder. Wel of niet tik?
- paard bijt mens. Wel of niet tik?
etc etc.
Inderdaad niet van toepassing in deze situatie en waar het mij om gaat is dat het bij de FEI dus toegestaan is om de zweep in een forehand te pakken en richting het hoofd van je paard uit te halen. Als de FEI niet bereid is om eens kritisch te kijken naar paardenwelzijn en hoe ze dat gaan waarborgen, heeft de federatie, en daarmee de daaronder vallende disciplines, mijns inziens geen bestaansrecht meer en zeker niet op Olympisch toneel.

Dat er een keer een ruiter (te) hardhandig ingrijpt, voorkom je niet. We zijn allemaal mensen, we doen allemaal weleens iets wat niet chique is, maar dat een federatie dan zegt: "we konden geen striemen vinden, dus prima," vind ik verbijsterend, want zo zet je de deur wel wagenwijd open voor dit soort "niet chique" incidenten.

Daarnaast mag ik ook hopen dat je zweep ompakken voor een springruiter niet een dusdanig automatisme is dat hij het deed en die tikken uitdeelde voor hij er erg in had, want dat zou ik bijzonder zorgwekkend vinden.

prompter

Berichten: 11799
Geregistreerd: 28-09-02

Re: FEI reageert op aanklacht tegen Fuchs: geen regels overtreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:29

Ja, dat ompakken van de zweep doe je bewust, dat is niet "in het heetst van de strijd een beslissing in een nanoseconde nemen". Of het is voor deze ruiter een automatisme geworden, maar dat hoop ik (en denk ik) toch niet.

KSHancox
Berichten: 1301
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:33

prompter schreef:
Met zo'n organisatie als de FEI heb je geen dierenactivisten nodig om de sport de das om te doen.


Precies wat ik ook dacht. :o

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:38

Captain schreef:
Maar je doet nu net alsof er alleen dingen misgaan in de springsport, dat is natuurlijk niet zo.
Ik vind de doorgeslagen stangen net zo vervelend om te zien, ook dat gebeurt zeer frequent.

Snap ik, maar niet ontopic.

En ik heb helemaal nooit gezegd dat er alleen dingen misgaan in de springsport. Overigens zit je kinketting in geval van doorgeslagen stang gewoon te los. Dus even netjes opnieuw vastmaken. Is een harnachements issue.

En dat is dus absoluut niet van dezelfde orde als een paard hard slaan met een zweep, iets wat in de springsport bijzonder vaak gebeurt, wat gewoon valt onder mishandeling. Bij ieder ander dier zouden we het volkomen krankzinnig gedrag vinden, en als je het bij een mens doet, ga je de gevangenis in, en terecht he. Prompter zegt het heel mooi:

prompter schreef:
Ja, dat ompakken van de zweep doe je bewust, dat is niet "in het heetst van de strijd een beslissing in een nanoseconde nemen". Of het is voor deze ruiter een automatisme geworden, maar dat hoop ik (en denk ik) toch niet.

Dit dus. Een stang kan strakker staan in het heetst van de strijd. Maar je pakt niet 'per ongeluk' de zweep om.

Waarom dat bij paarden ineens wel oké is, is me een raadsel, en als het blijkbaar, ondanks deze rellen iedere keer, nog verdedigd wordt dan moeten er hardere maatregelen komen.

En mijn issue is vooral dat als je mij quote, vind ik dat uiteraard prima, dat hoort bij een forum. Maar ga niet mijn quote veranderen in iets wat ik nooit heb gezegd, en waar ik mij altijd tegen heb uitgesproken. Want dan schrijf je mij woorden toe, die ik én nooit gezegd hebt, en ook nooit zal zeggen.

Ik ben er namelijk van overtuigd dat juist de dressuursport op een heel positieve manier kan, en zo zijn er meerdere takken waar ik echt over de hele linie verbeteringen zie. En dus ben ik er zeer op tegen om de sport als geheel af te schaffen.

En ik vind het simpelweg geen eerlijke manier van discussieren, om mijn woorden te veranderen in iets wat ik nooit heb gezegd. Ik ben niet je luidspreker en 't is niet omdat ik geen dingen zeg die jij graag wilt horen dat je mijn quotes mag veranderen.

Ga zelf campagne voeren om de hele sport af te schaffen, maar span mij niet voor je karretje.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 26-07-22 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Berichten: 21608
Geregistreerd: 15-10-08

Re: FEI reageert op aanklacht tegen Fuchs: geen regels overtreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:41

Nou zeg, wees niet gelijk zo op je teentjes getrapt. :roll: